Převodovky a kardany RC Off Road

Každý kdo už si někdy expediční model alespoň prohlédl, ví, že má několik zásadních součástí. Rozvodovka, která rozdělí sílu od motoru na dva výstupy a kardany, které tu sílu převedou k nápravám, patří bezesporu mezi ty nejdůležitější. A jak rozvodovky, tak kardany ze sortimentu RC Off Road, potažmo dílny českého výrobce společnosti Notyro, tu právě dnes máme k bližšímu prozkoumání.

Kardany se dodávají v mnoha variantách. Naprosto zásadním rozdílem je provedení výrobcem označené jako ST (Standard Torque) a HT (High Torque) přičemž ty první jsou o něco levnější a určené pro lehčí modely a vyšší otáčky. Verze HT je v podstatě novinkou a výrobce jejich kompletní prezentaci teprve připravuje. Nicméně my se dneska podíváme na ty „obyčejné“ standardní.





I tady lze vybírat z mnoha variant. Jednou je jediný nabízený kardan s pevnou délkou šedesát milimetrů a nadále pak kardany teleskopické, které se nabízí v pěti délkách. Rozpětí činní pětadvacet až třicet milimetrů, nejkratší má při plném zasunutí pětasedmdesát milimetrů, naopak nejdelší při maximálním vysunutí rovných sedmnáct centimetrů. Jak jsem uvedl na výběr je pět standardních délek, ze kterých si, troufnu říct, musí vybrat každý, nicméně pokud by jste vhodnou délku v nabídce nenašli, dá se s výrobcem dohodnout individuální zakázkové řešení.




Video převzaté ze stránek rcoffroad.cz

Konstrukce kardanů je velmi promyšlená a nabízí opravdu spojení mnoha výhod! Jak bylo řečeno jsou teleskopické, přitom rozebiratelné a přitom se standardně nerozpadnou na dva díly. To prostě nemá chybu! Obvod mezi vnitřní a vnější části je opatřen plastovou prachovkou, která ovšem nepropustí ani prach, ani bláto a jak je vidět na přiloženém videu z webu prodejce, tak se kardany opravdu mohou pochlubit nadstandardní spolehlivostí a odolností. Pravda, konstrukce nese i jeden negativní důsledek, kterým je nutnost dokoupit speciální klíč, který ovšem stojí velmi snesitelných šestašedesát korun. S jeho pomocí pak jednoduše pootočíte poloviny kardanu vůči prachovce a to umožní oddělit poloviny od sebe. Tady pozor, při vytažení okamžitě s vnitřní části vycestují dva miniaturní unášecí trny (XxX mm) které mají samozřejmě snahu se okamžitě někam ztratit. Jejich funkce je alfou a omegou funkčnosti celého kardanu. Vnitřní část má dvě drážky, kam trny zapadnou a vnější část má po celé délce drážky, ve kterých se vnitřek může pohybovat dopředu a dozadu. Díky oněm trnům se však poloviny neprotočí proti sobě. Velmi odolně a spolehlivě se jeví i klouby kardanů, které jsou rovněž plně rozebiratelné. Tady se trochu jako nevýhoda zdá nutnost použít imbusový klíč 0,9mm protože „červík“ je opravdu malý – 2mm. Ovšem to nejlepší z nabídky kardanů jsem si nechal na konec! Potřebujete na jednom konci otvor na hřídel 3,2mm (no, dobře je to 3,17) a na druhém 5mm? Není problém! Výrobce nabízí varianty s otvorem o průměru až 6mm! Konkrétně tedy 3,17, 4, 5 a 6mm. Libovolně pro každý konec! To je velmi ojedinělá nabídka přátelé a toto řešení vám dokáže ušetřit spoustu starostí!





Převodovka, nebo lépe řečeno rozvodovka se rovněž nabízí ve dvojím provedení. Horizontálně, nebo vertikálně postavená. V obou případech má stejný převodový poměr a to 2.18 ku jedné. Pochopitelně do pomala, nebo chcete-li do síly. Jinými slovy, pokud se vstupní hřídel otočí o dvě a necelou jednu pětinu otáčky (2.18) otočí se výstupní hřídel jednou. Co tedy v převodovce najdeme? Asi žádné překvapení, že ozubená kola. Jedno menší se sedmnácti zuby, druhé větší se sedmatřiceti zuby. Menší je pohonné a je na hřídeli s jedním vstupem od motoru, to větší je na výstupní hřídeli, která je prodloužená skrz skříň převodovky na obě strany a pohání kardany k nápravám (standardně) Obě hřídele jsou uložené v kuličkových ložiscích (o rozměru 5/11/4, takže klasika) Komplet vnitřní prostor skříně a to znamená především ozubená kola jsou už výrobce namazána vazelínou. Sice neznámého původu, ale jednoznačně velmi kvalitní. Vazelína se dobře drží i na svižně se otáčejících kolech a udržuje je kvalitně namazaná, díky čemuž převodovka běží hladce, tiše a s minimálním odporem. Co se materiálů týče, kola jsou z kalené oceli (podle webu výrobce) a tak jsem zkusil jehlovým pilníkem do jednoho ze zubů udělat drážku. Nejsem specialista na metalurgii, takže nevím jestli ocel, ze které jsou kola je opravdu kalená, ale můžu naprosto zodpovědně říct, že pilníkem bych je opracovávat nechtěl :-) Skříň převodovky je hliníková, což s ohledem na uložení hřídelí ve zmíněných ložiscích je naprosto dostatečné. Není důvodu, proč by se měl hliník vymačkávat nebo jakkoliv jinak deformovat. Z velikosti ložisek to sice vyplývá a rovněž je to k dohledání na webu prodejce (a výrobce) ale pro úplnost doplním, že hřídele vystupující z převodovky mají průměr pět, délku devět milimetrů a vyfrézovanou plošku pro dosednutí stavěcího šroubu kardanu (červíku)





Vertikálně orientovaná převodovka má hmotnost 74g u vertikální je to ještě o jedenáct gramů více. Tato převodovka má sice stejné tělo, ale mohutné stabilní montážní patky ji dělají výrazně větší. Šíře činní sedmdesát milimetrů, což je nejběžnější šířka rámů podvozků pro expediční modely. Výška je třiatřicet milimetrů. Pohromadě drží skříň šest šroubů M3 a ze stran najdeme dokonce šest montážních otvorů pro uchycení k rámu. U vertikální skříně je to jednodušší. Nahlédnutí do převodovky nám v tomto případě umožní povolení pouze čtyř šroubků stejného průměru. Na výšku naměříme čtyřiačtyřicet milimetrů, na šířku o čtyři více. Ovšem šest milimetrů na každé straně jsou příruby pro montáž převodovky. V každé z nich jsou dva otvory opatřené závitem M3. U úplně prvních převodovek nebyly montážní otvory připravené. Což je pochopitelně na jednu stranu možné brát jako minus a vyžaduje to zvýšené modelářské nasazení, ale zase toto řešení umožnilo zvolit si vlastní orientaci otvorů. Bylo tudíž možné je udělat podle potřeby což se také počítá! Nadále je ovšem toto řešení, vhodné například pro vlastní stavbu trialových aut, možné u výrobce také objednat. Podle vyjádření výrobce bude v nejbližší době možno objednat odlehčenou verzi o 12g. Převodovky NOTYRO hodlám použít ve vlastním projektu, který sice bude trochu běh na delší trať, ale v průběhu několika týdnů jej rozhodně představím.





Posted in: Nezařazené

3 komentářů

  1. jirkacbx says:

    Trochu si dovolim poupravit 2 věci.
    1)Při rozmontování kardanu se otáčí jen plastovou vložkou,ne části kardanu navzájem.
    2) Pro utažení červíku v kloubu je potřeba imbus 0.7mm,ne 0.9.Nově firma NOTYRO nabízí TORX šrouby,který jistě budou více odolné vůči přeskočení.
    Jinak mam k testování už delší dobu kardany z první várky výroby,kdy podle mých připomínek NOTYRO doladovala a trochu vylepšovala jejich povedený kardany.
    Navíc přístup firmy k zákazníkovi je víc než vstřícný.

  2. jirkacbx says:

    Omlouvam se za dezinformaci.Imbus pro červíka v kloubu je 0.9mm.Ozval se mi výrobce,abych to opravil.Děkuji a omlouvam se.

  3. Wolf77 says:

    Přístup je velmi vstřícný. Včera jsem dotahoval a zkoušel třecí spojku na SCX tak dlouho, až jsem urval origo kardan. Nelenil jsem tedy, hned dva objednal a určitě napíšu zkušenosti. Nejlepší na tom je, že se mne dnes přišli kolegové zeptat, co chci k narozeninám :-))).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *