RC4WD Gelände

Záměrně píši „článek“, protože jsem neměl v úmyslu psát recenzi.
Tu bych si vzhledem ke svým zkušenostem snad ani nedovolil. Příspěvek jsem v mírně
modifikované podobě uveřejnil již dříve na tomto fóru v sekci scale a vzhledem k ohlasům a
debatě, které následovaly, raději hned na začátku uvedu některé věci na pravou míru.


S podvozkem jezdím zhruba rok a za tu dobu jsem s ním najel několik kilometrů na
expedicích a v různém terénu, převážně na stavbách. I když se to po přečtení příspěvku
nemusí zdát, jsem s ním velmi spokojený. Samozřejmě, že není perfektní a některé díly je
nutné dříve či později vyměnit, ale to platí skoro u každého modelu. Pokud bych se mě někdo
zeptal, zda-li bych si jej znovu pořídil, odpověděl bych ano. Důvodů proč, je hned několik. K
největším kladům nepochybně patří to, že auto je krásné a podvozek na kastli dokonale
sedí. Gelände je tak ideální příležitostí pro začátečníky, kteří mohou „koupit a
jezdit“ bez nutnosti dalších úprav.
Proto jsem si jej také pořídil. Provedení
hliníkového rámu je velmi precizní a na člověka působí dojmem, že se jedná o
poctivý“kus železa“. Není to žádný „plasťák“, který by se
kroutil, či by z něj vypadávaly šroubky. Vše sedí napevno, nic se nepovoluje, kvalita závitů je
špičková. Nikdy jsem žádný nestrhl. Jízdní vlastnosti v terénu jsou z mého pohledu skvělé,
protože model se chová jako skutečné auto. Radost na něj při jízdě pohledět! Křížení náprav
ve spojení s progresivními tlumiči funguje výborně. Nečekejte však zdolávání nereálného
terénu, není to žádný trialový speciál, ani crawler. Řízení nijak nezaostává a funguje také na
jedničku. Díky pevnému uchycení serva zde nevznikají ztráty, ani vůle a beztak slušný rejd
lze ještě zlepšit instalací XVD osy. Jedním z posledních plusů byla i cena, která v porovnání s
jinými podvozky, určenými výhradně pro Defendera, je stále ještě nejlepší. Hodně lidí mi
psalo, že Gelände je nesmyslně drahé, a že „za ty peníze by ho nikdy
nechtěli“. Netvrdím, že je levné, pouze jej nesrovnávám s často upravovanými
podvozky Axial SCX, Tamiya CC-01 apod., které jsou v jiné cenové kategorii a nejsou pro
ABS karoserii Defendera primárně určeny.



Po kladech je nutné zmínit zápory a jiné nešvary, které se modelu samozřejmě
nevyhnuly. Článek je zaměřen téměř výhradně na ně, dočtete se o slabinách podvozku, co
jsem na něm musel vyměnit, upravit a na jaké věci si dát pozor. Pokud bych zde měl jmenovat
to hlavní, jsou to zejména kloubky, které se v terénu lehce zlomí. Příčina bude zřejmě v jejich
nízké kvalitě, ale také v továrním sestavení. Červík mezi linkem a kloubkem je častokrát
namontován nerovnoměrně, a tak se z kratší strany může lehce vytrhnout. Doporučuji proto

zkontrolovat, případně vyměnit. Další, již na pohled viditelnou slabinou, jsou pětidolarové
plastové kardany, které se lehce zlomí. Vzhledem k jejich ceně však nikdo nemůže očekávat
více. Hrušky v nápravách T-Rex 60 se poměrně brzy opotřebují, což není problém jen
Gelände, ale náprav samotných. Úchyty čtyřlinku se díky velké váze modelu snadno ohnou,
čímž se náprava může mírně vychýlit ze své osy. Do původní polohy se dají vrátit zatlačením
nápravy zpět. Je proto lepší upevnit spodní linky i z vnitřní strany. Tlumiče nebývají dobře
sestaveny, doporučuji raději všechny zkontrolovat a případně dotáhnout. Jinak hrozí vytočení
závitu, vystřelení pružiny a vytečení oleje. Auto je v základu díky planetární převodovce
velmi pomalé a vlivem těžkého rámu se v prudkých kopcích na sypkém povrchu má tendenci
„zahrabat“. Uchycení kastle je pouze v čtyřech bodech a po pár kotrmelcích
se může vytrhnout. Je dobré utahovat zde šrouby s citem, jinak se plastové uchycení na
karoserii deformuje a praskne. To je však problém spíše karoserie. Žíla to na Mexu vyřešil
vypodložením bočních stran, čímž zvětšil kontaktní plochu karoserie a podvozku a zmenšil
tlak na namáhané části.

Jak jsem psal již na začátku, přes uvedené zápory jsem s autem spokojený. Možná díky
předchozím zkušenostem s Tamiya CC-01, které jsem prakticky neustále opravoval a doteď
nejezdí podle mých představ. Vím, že spousta lidí má s CCčkem mnohem lepší zkušenosti
a já s nimi nechci polemizovat. Pouze píšu o tom, čím jsem si sám prošel, a to samé platí i u
Gelände.

Celý článek včetně spousty fotografií naleznete ZDE.

Posted in: Recenze

5 komentářů

  1. zila70 says:

    Budu reagovat jako prvni,paradne napsanej clanek,skoda ze nekdo kdo ma nejakeho MEXE tohle nenapise taky:)
    K ostatnimu se vyjadrovat nebudu,nebylo by to fer a mohlo by to znit zaujate:)))))

  2. Hloust says:

    Děkuju za pěkný článek, který mi jde jako nováčkovi doslova „do rány“. Právě o tomto podvozku (i s karosérií a elektronikou – ) od výrobce za velkou louží uvažuju.
    Víte někdo o zásadních rozdílech (kvalitě dílů, materálu apod.) mezi tímto a „Žílovo“ PRO verzí? Stále zvažuju který z těchto 110 defíků zvolit jako počáteční pro zamýšlený přesný model:o)

  3. ryky says:

    ydravim mam prozbycku chtel jsem se zeptat zda by se nedal nekde sehnat celej podvozek na tatru 815 special cas 32 prosim a diky za odpoved

  4. ryky says:

    zdravim mam prozbycku chtel jsem se zeptat zda by se nedal nekde sehnat celej podvozek na tatru 815 special cas 32 prosim a diky za odpoved

  5. pera2008 says:

    celkovo napravy od RC4WD su v poslednom case slabsie. YotyI vydrzali vsetko mozne, na YotachII som menil poloosy ( bohuzial na vsetkych troch prednych ). co sa tyka porovnania podvozku MEX a RC4WD, tak Mex je jeden kus ( celovareny podvozok ), pricom RC4WD je skladany. Samozrejme je tam aj rozdiel v robustnosti. Tak ako bolo spomenute, obe podvozky su spicka vo svojej kategorii/cena. Cize za co si clovek zaplati, to urcite dostane. Kazdy komponent ma nejake vady, niekde unava materialu, niekde uvolnenie medzikusu a tak. Najpodstatnejsi rozdiel je v podvozku, ostatne je porovnatelne. Ehm, Zila nema rad listove perovanie :-)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *