Šestikanál s volantem?

O RC soupravách Turnigy (FlySky) GT-3B bylo popsáno a napsáno mnoho. Dokonce se hovořilo o možnosti využít vysílače nejen jako běžné tříkanály, ale až dokonce pro provoz šesti, respektive osmi kanálů.

V souvislosti s těmito soupravami jsem veškeré informace čerpal ze spřáteleného WEBU kolegy Michala a od autora veškerých software úprav PSXe z jeho STRÁNEK



V tomto povídání se podíváme výhradně na možnost využití vysílače ve variantě šesti kanálů. Osobně se domnívám, že šest kanálů je pro naše účely (expedičních modelů) dost a tak jsem do RC soupravy nahrál tuto variantu SW a dal se do pokusů.

První co mi nebylo jasné a patrně to napadne i vás, je otázka jak budu kanály čtyři až šest ovládat. Je ovšem vidět, že SW vyvíjel modelář a tak je odpověď jednoduchá. Jakkoliv! Jakkoliv si určíte. Respektive první a druhý kanál jsou přednastaveny na volant a páku plynu, jak tomu bylo dříve a tady se nic nemění. Třetí až šestý (ovšem podle návodu, klidně i sedmý a osmý) kanál nastavíte na některý z těchto ovládacích prvků rádia.
– přepínač třetího kanálu (na levém palci)
– dvojí výchylky řízení
– trimy všech kanálů, tudíž 3x
– tlačítka Back a End
Jak je tedy patrné, ovládacích prvků máme dost. Je nasnadě, že přiřazení dalších kanálů těmto ovladačům trochu znepříjemní a znesnadní jinou práci s rádiem, ale rozhodně to není nic nepřekonatelného. Práce s menu zůstává nezměněna a tím můžeme provést veškeré úpravy, jako trimování, velikost výchylek a podobně. Neznám expediční model, u kterého se řeší dvojí výchylky řízení během provozu.

Nastavení na byť rozměrném, ale zase ne úplně plnohodnotně grafickém displeji není úplně to nejpohodlnější co jste kdy zkusili. Pro některé zkratky jsem se musel podívat do návodu od autora i několikrát. Ale dá se na to přijít a pochopitelně nedoporučuji se do této akce dát hodinu před expedicí. Chce to vyzkoušet, polaborovat a najít si tak řešení, které bude vyhovovat dané aplikaci, modelu a samozřejmě i uživateli.

Pro kanály přiřazené trimovacím tlačítkům a kolébkovému přepínači dvojích výchylek můžete pochopitelně nastavit rozsáhlejší možnosti než kanálům ovládaným pouze jedním tlačítkem. To znamená tlačítky třetího kanálu a tlačítky Back a End.



Pojďme si ukázat možnosti na názorném příkladu. Jako vzorek použijeme podvozek High Lift od Tamiye, který se sice už na expedicích moc nevidí, ale pro účely prezentace možností je ideální.

Jedná se o podvozek přímo nadstandardně vybavený, takže máme servo řízení přední nápravy na prvním kanále, ovládání regulátoru na druhém kanálu, na třetí si dáme servo řízení zadní nápravy. Na čtvrtém kanále budeme ovládat třístupňovou mechanicky řazenou převodovku, pátým navíjet a odvíjet naviják a šestým kanálem konečně ovládat světelný modul. Pojďme na to…

První kanál; řízení přední nápravy – tady není co řešit. Nastavte trim na přesně rovný směr v menu a pokud byste zatoužili díky inovovanému software můžete použít i plnohodnotné exponenciály (už jsem je na expedičním modelu viděl)

Druhý kanál; regulace jízdy. Ještě jednodušší. Podle použitého regulátoru budete ovládat jízdu vpřed, vzad a možná i brzdu. Každopádně jsou to věci, které se nastaví na regulátoru a následně s těmito parametry už pravděpodobně nebudete hýbat.

Třetí kanál; řízení zadní nápravy. Pro ovládání použijeme „D“ tedy kolébkový přepínač dvojích výchylek. Na stole potřebujeme vytrimovat kola na přesný dopředný směr a nastavit velikost výchylek. V terénu pak potřebujeme plynule servem pohybovat od nuly do obou směrů a zase zpět. Nastavíme tedy krok na jedno, nebo dvě procenta a funkci na RPT (autorepeat) Jakmile přidržíte přepínač do jednoho směru servo se vychýlí v nastaveném směru až po plnou velikost výchylky. Pokud přidržíme přepínač v opačném směru servo se bude zase vracet a vysílač nám nulovou polohu oznámí akusticky (možnost přimixování 4WS umí vysílač také, na tyto funkce se podíváme příště)

Čtvrtý kanál; řazení třístupňové převodovky. Pro ovládání použijeme trim třetího kanálu (tedy parametr „3“) a funkci „NOL“ – „No Long Keys“ tedy krátké a dlouhé přidržení ovládacího prvku má stejný výsledek. Na stole při ladění modelu nastavte trim při nulové poloze na zařazený druhý stupeň, velikostí výchylek pak vylaďte jedničku na plnou výchylku jedním směrem, trojku tím druhým. Jakmile pak v terénu přepínač trimu třetího kanálu vychýlíte na jednu stranu model zařadí o stupeň dolů, na druhou stranu logicky pak nahoru. Jednoduché elegantní, skvěle funkční a u mnoha páčkových rádií ne tak snadno dosažitelné.

Pátý kanál; naviják – použijeme tlačítka trimu prvního kanálu (tedy jednu dvojici pod displejem vysílače) a co potřebujeme? Je to velmi jednoduché, po stisku jednoho tlačítka navíjet, stiskem druhého odvíjet. Jestliže nedržím nic, pak se naviják nehýbe. Protože naviják ovládá v zásadě elektronický regulátor nemusíme nic trimovat, ani řešit žádnou velikost výchylek. Funkci pátého kanálu přiřazenou „1“ tedy odpovídajícím tlačítkům nastavíme na „MOM“ – momentary, kdy je výchylka aktivní pouze po dobu stisknutého ovládacího prvku. Zase nic složitého, co?



A nakonec šestý kanál – světla. Uděláme malou změnu :-)

Máme totiž dva moduly – jeden má čtyři stupně činnosti. Všechno vypnuto, parkovací světla, plný svit předních světel a posledním je ještě přiřazena světelná rampa. Ovládání vyžaduje výchylku kanálu 100% jedním směrem pro posun o stupeň nahoru a výchylku -100% pro stupeň dolů. Při nulové výchylce modul zachovává aktuální stav.

Druhý modul má jen dvě možnosti. Při výchylce 100% světla svítí, při opačné (nula, nebo -100%) je zhasnuto.

No a my si uděláme maličkou soutěž – kdo první mi do MAILU napíše které ovládací prvky a jak nastavené pro ovládání obou modulů potřebujeme? Nějakou cenu, která potěší jistě připravíme!

Díky za Vaši pozornost. Příště se podíváme na jednotlivé zkratky, možnosti mixů a rozšířených možností nastavení rádia.

Pokud byste po vysílači zatoužili, můžete jej koupit ZDE a přijímač ZDE
Nezapomeňte ovšem uvést, že chcete rádio přeprogramovat.

Posted in: Technika, Tipy a triky

10 komentářů

  1. Borik says:

    Fakt dobrý ! těším se na další díl.

  2. minotaur says:

    Sím, sím, já bych věděl správnou odpověď, ale dobrovolně se vyřazuji ze soutěže 😉 Jinak dobrá práce, taky nemusím zkoušet a psát všechno sám :)

  3. Leprasol says:

    Ta HK GT3B na HobbyKingu je to samý, nebo se jedná fakt jen o Flysky?

  4. kraken001 says:

    Šikovníci šikovní, proč já pak přemýšlím jestli volantovku nebo dospělácký rádio

  5. minotaur says:

    Je to lautr to samý. Prostě když uvidíš tenhle futrál, je to ono. Tuhle Flysky přelepuje dalších x dodavatelů – Hobby King, Eurgle, Imax … Vše najdeš na mých stránkách.

  6. salvatore says:

    Pane jo, takových reakcí, to jsem ani nečekal. To asi to pokračování budu fakt muset napsat, co? :-)

  7. badger says:

    Což o to, to já bych taky věděl.. a.. myslím, že bych dokonce i věděl od koho jsou ty moduly na světla. :) Minimálně ten první u toho druhýho mě napadá víc možností.
    Ale.. nerad bych tu dělal reklamu, za to mě bohužel asi nikdo nezaplatí. :)

  8. Memphis says:

    prosím muzete mi poradit jake vhodne nabijeci baterky do teto vysilacky mam panasonic 2600mah a proste se nespusti na normalni baterky ano zousel jsem i jinou nabijeci sadu a nic jsem bezradny diky

  9. minotaur says:

    Pokud to na baterky chodí a na NiMH aku ne, pak máš zřejmě ty aku v dedeli – stačí jeden vadný článek. Do téhle vysílačky bych z NiMH aku pořídil Eneloopy, Recyko a podobný s nízkým samovybíjením. Nebo se podívej na rc.305.cz, tam je článek o možných náhradách.

  10. jox says:

    Njn, cakame na dalsi diel. Inak diki za clanok, vdaka nemu konecne z volantovkou obsluzim komplet celeho highlifta…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *