Zrychlené nabíjení LiPo s Raytronic C14

U Pecky, kde jsem ji kupoval mi k ní moc neřekli, jen mi dali do ruky návod, abych se podíval. Coby začátečníkovi mi nepřišlo podezřelé, že nabíječka je z bezpečnostních důvodů dělaná tak, aby standardně nabíjela 1C. A protože k lepším typům byl cenový skok, vezl jsem si domů C14 a byl spokojený, že mám pořádnou modelářskou nabíječku.

Spokojenost mi vydržela jen do té chvíle, než jsem zjistil, co že jsou to vlastně ty Céčka a jak že vlastně celé to nabíjení funguje. Doma jsem při podrobném studování návodu a prvním nabíjení zjistil, že u této nabíječky se nastavuje jen typ akku a konkrétně u LiPo pouze kapacita a počet článku respektive voltáž. To, čím se řídí rychlost nabíjení, tedy proud, nastavit nešlo. Když jsem jel příště k Peckovi a ptal se prodavače, moc toho nevěděl a vlastně byl překvapený, že proud nelze nastavit. Stejně tak někteří další lidé, kterých jsem se na to ptal.

Časem, jak jsem se s nabíječkou trochu sžil a párkrát pozoroval jak nabíjí (a načetl něco víc o nabíjení LiPo), jsem vyvinul teorii, že pro rychlejší nabíjení by u tohoto typu mělo stačit nabíječce „zalhat“ a nastavit vyšší kapacitu nabíjené baterky. Konkrétně pro 2C dvojnásobnou, 3C trojnásobnou atd. Vzhledem k tomu, že Lipolky jsou Lipolky a na YouTube je spousta videí co dokážou, ptal jsem se ostatních modelářů, co si o tom myslí. Odpovědi byly od „nevim – mě to nějak nabíjí“ po „cože? Ty nemůžeš nastavit proud?“ a jen jeden člověk mi řekl, že si myslí, že by to mělo fungovat tak jak říkám. To mi bylo trochu málo a tak jsem se s myšlenkou na rychlejší nabíjení na nějakou dobu rozloučil, protože všechny LiPo co mám jsou větší / dražší, než aby se mi s nimi chtělo dělat pokusy.

Nedávno jsem si pořídil 1:24 Losi Micro SCT a k němu 2x 850mAh 2S LiPo za pár stovek a tak nastal čas vyzkoušet moji teorii v praxi. Nastavil jsem kapacitu na 1700mAh a voila – nabíjecí proud byl zpočátku 1,7A, baterka byla nabitá za 32 minut a nabíječka spolehlivě vypnula. Baterka se přitom ani trochu nezahřála.

Závěrem několik doporučení pro ty, co by to chtěli vyzkoušet.
Je třeba mít LiPo, které snesou rychlé nabíjení. Většina výrobců to uvádí na internetu a měli by to vědět i v kamenných prodejnách, protože se tím tak trochu chlubí – v dnešní době zvládnou LiPo 4-5C. Tenhle postup by měl fungovat i u jiných podobných nabíječek, ale nemám ho vyzkoušený. To, že C14 spolehlivě vypne neznamená, že jiná nabíječka taky. Proto je dobré v průběhu nabíjení baterku kontrolovat pohmatem – někde jsem četl, že teplota při nabíjení by neměla překročit cca 40°C. Před nabíjením se zamyslete jak rychle nabíjíte a za jak dlouho by zhruba měla být baterka nabitá. V mém případě to bylo 2C, tedy rámcově 30 minut, takže jsem kvůli času sledoval display nabíječky, ale ještě si nastavil nezávisle minutku na telefonu, abych se do něčeho nezabral a v případě, že by nabíječka nevypnula, mohl zabránit nejhoršímu. Ke konci nabíjení (kolem 25 minuty) začal na display nabíjecí proud postupně klesat tak jak to má být a ve 32 minutě nabíječka vypnula. Samozřejmě, prvky pasivní bezpečnosti jako nehořlavý pytlik, hrnec, podložka nikdy neuškodí.

Nevím jak je to s trvanlivostí baterek dobíjených rychleji než 1C, ale snad nebude žádná tragédie, když použiju 2C u baterky, která zvládá 5C. Nepochybně 1C je nejlepší volba, ale komu z nás se ještě nestalo, že má jít ráno jezdit a těsně před spaním si vzpomene, že nemá nabito!?

Posted in: Tipy a triky

5 komentářů

  1. Leprasol says:

    Super, mám taky C14 a taky sem přemejšlel, jestli by to nabíječka poznala, kdybych jí kecal. Akorát sem to zatim ještě nezkoušel v praxi. Teď chci zkusit nabíjet dvě lipolky najednou zapojený v serii, myslim, že by to neměl bejt problém když se správně spojej servisní kabely, akorát už asi rok čekám na spojovací kablík :)
    Pokud to bude OK a i tvoje metoda bude fungovat, zkrátim si nabíjení čtyřnásobně, což je paráda, zejména když si na to dycky vypomenu na poslední chvíli a musim nabíjet pro dvě auta:)

  2. Wolf77 says:

    Jo, tohle mne taky napadlo, ale uvazoval jsem spis o paralelnim nabijeni viz zde: http://www.rchelicopterfun.com/parallel-lipo-charging.html
    Melo by to byt bezpecnejsi i kdyz to klade vyssi naroky na vykon nabijecky. Pokud se nepletu, tak u seriovyho zapojeni vadi, kdyz jsou baterky v ruznym stavu vybiti… Neco jsem o tom nacetl, ale zatim si v tom nejsem moc jistej, tak jsem se do toho zatim nepoustel…

  3. seweran says:

    ja to takto robím dávno ale ked sa neponáhlam nechávam 1C inak max. 2C aj ked na aku je písané niečo ine šetrí to baterku a nabitie pri 2C za cca 30 min. je celkom postačujuce.

  4. npppp says:

    Já račii zůstanu jen u nabíječky s balancérem -> lipolky si nechci nějak ničit
    😀

  5. Tia says:

    Searching the internet will yield weekly or even
    daily reports of what species of fish. There thee water is the key to these is the islands
    and inlets iin Lake Huron, and reefs surrounded fish swim team by deep water.
    Chalk it up to experience and consider it another funny story for your fishing excursion.
    The draw scene screws can also be an idea to invest iin another
    web business, what would you invest in?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *