Právě je ned pro 17, 2017 1:12 am

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 32 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Tlumiče - obecně
PříspěvekNapsal: ned lis 17, 2013 5:08 pm 
Offline
Nově příchozí

Registrován: sob říj 19, 2013 6:32 am
Příspěvky: 31
Všude se jen dočítám konkrétní problémy a dotazy na konkrétní tlumiče, ale nikde jsem se nedočetl něco obecnějšího o nastavení tlumičů, respektive vlivy těchto tří parametrů na chování.

- olej a jeho hustota
- píst a počet dírek
- pružina a její délka/tuhost

Zajímalo by mě jestli byste někdo nevěděl rozepsat rozdíly v chování. Dovedu si to selským rozumem "asi" odvodit a potom zkoušet a zkoušet, ale pokud je taky někdo zkušený, tak moc prosím o podělení o své znalosti. Je to rozhodně lepší, než vymýšlet něco, co je již vymyšlené.

Díky


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tlumiče - obecně
PříspěvekNapsal: ned lis 17, 2013 6:27 pm 
Offline
Nově příchozí

Registrován: sob říj 19, 2013 6:32 am
Příspěvky: 31
Abych byl konkrétní. Jaká komibinace mi pomůže, aby při doskoku auto neodskakovalo a tlumiče to hezky odpružily?
Moc bych si přál, abych mohl hezky s autem skočit a nebo jej pustit z ruky a on se k zemi hezky přilepil a neskákal jako jojo :wink:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tlumiče - obecně
PříspěvekNapsal: ned lis 17, 2013 7:08 pm 
Offline
Veterán fóra
Uživatelský avatar

Registrován: pon pro 29, 2008 12:00 am
Příspěvky: 4457
Bydliště: Kladno
Hlavně záleží prvně, co máš za tlumiče nebo podvozek. Pokud čina a spol, tak to nemá cenu ani řešit.

_________________
Lee's - Frames official e-shop - Jakub
AWayOfLife - Jeep JK
Rajče gallery - Lee93.rajce.net | Lee's - Frames official website - lees-frames.cz | FaceBook group - Lee's - Frames


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tlumiče - obecně
PříspěvekNapsal: ned lis 17, 2013 8:01 pm 
Offline
Nově příchozí

Registrován: sob říj 19, 2013 6:32 am
Příspěvky: 31
Axial Wraith :wink:
Pneumatiky beadlock 2.2
V pneu je závaží a přední penumatyky (každá) má 360g a zadní 260g
Podvozek originál a tlumiče Gmade 104mm.

Pointa je, jak nastavit tlumiče?
Musí to být nějaká kombinace oleje/pružiny/apod. a o to mi jde. Co dělá co, respektive co má vliv na co, abych mohl bádat a od čeho se odrazit?

Jde mi o ten princip. Nechci tady řešti můj konkrétní "problém". Chci proniknout do principu, který se dá aplikovat i na jiná auta.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tlumiče - obecně
PříspěvekNapsal: ned lis 17, 2013 8:41 pm 
Offline
Píšu strašně moc!
Uživatelský avatar

Registrován: ned srp 28, 2011 11:00 pm
Příspěvky: 2391
Bydliště: Vimperk
Ono toho na štelování, zas tolik není. Když přitáhneš pružiny, tak jen zvedneš světlou výšku auta.Takže nejvíc to stojí na pístu a oleji. Aby tlumiče správně fungovali, tak musí hlavně dobře těsnit a být správně naplněné a neměl by v nich být skoro ani vzduch.A pak záleží na hustotě oleje. Aby fungovali jak maj, tak prostě musí jít píst drobet stuha.

_________________
AXIAL SCX10:HPI GTI550, DSYS MDD90A,Spektrum DX3C,Tlumiče 100mm,Hitec HS-7954SH,Interco IROK,2x naviják,4950g
http://pitaw.rajce.idnes.cz/SCX10_Honcho-Jak_sel_cas/#
http://www.youtube.com/watch?v=DdOn6PrH ... lIKSWrnKoq


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tlumiče - obecně
PříspěvekNapsal: ned lis 17, 2013 8:51 pm 
Offline
Píšu hodně
Uživatelský avatar

Registrován: pát led 27, 2012 12:00 am
Příspěvky: 1794
Bydliště: Most
Taky záleží na celkový váze auta a na terén v jakým jezdíš.Asi bych zvolil pístní kroužek se 4 dírkami a olej co dává axial do kitu myslím že to je 30w nebo jaký označení to má :-)
EDIT: Taky je důležitý naplnění tlumiča a správné smontování viz video
https://www.youtube.com/watch?v=XCyFWiiTSvI

_________________
Axial SCX10 Toyota FJ60
TF2 Toyota Hilux
Axial SCX10 Land Rover Defender Cabrio
HPI Blitz

http://pitrisek23.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tlumiče - obecně
PříspěvekNapsal: ned lis 17, 2013 9:16 pm 
Offline
Nově příchozí

Registrován: sob říj 19, 2013 6:32 am
Příspěvky: 31
Ano, vím jak dobře naplnit tlumiče tak, aby netekly a byl správný tlak bez vzduchu. To není problém.

Nemohu věřit, že sílou pružiny se mění jen světlá výška. To mi nepovídej.
No a to, že má olej na funkci vliv vím taky, ale jaký.

Hledám odpověď ve stylu:

Olej
- čím těžší olej, tím je tlumení pomalejší a dělá to...
- čím lehčí (řidší), tím je tlumení rychlejší a to má vliv na...a dělá to... používá se pro...

Pružiny
- čím pevnější, tím ....
- čím měkčí, tím se...

Píst
- díkry v pístu nahrazují, respektive se kombinují s hustotou oleje. Více děr je jako když používáte řidší olej...? Nebo tak nějak.


Dnes jsem zkusil olej 35W a 45W a zkusil bez pružin, měkké až tužší pružiny. Pořád mi to skáče jako koza, když to pustím tak z 30cm. Ony mají taky vliv 2.2 pneumatiky, které samy o sobě pruží. Takže je potřeba, aby tlumiče odpružili i ty penumatiky a auto se přilepilo, když spadne. Takto si to představuji.


Naposledy upravil boZZda dne ned lis 17, 2013 9:26 pm, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tlumiče - obecně
PříspěvekNapsal: ned lis 17, 2013 9:22 pm 
Offline
Píšu hodně
Uživatelský avatar

Registrován: úte led 01, 2013 6:55 pm
Příspěvky: 1680
Bydliště: Količín
Ahoj, já bych to viděl asi tak. Podle hmotnosti auta pořídit pružiny. Když postavíš auto na podložku, měli by být tlumiče ve spodní polovině až třetině chodu. Maticí na tlumičích šteluješ přepětí pružin - to ovlivní světlou výšku.
Kombinace hustoty oleje a počet dírek ti ovlivní vlastnost tlumiče. Jak bylo výše napsáno, jednou z podmínek je těsnost a správné naplnění. Nesouhlasím s tím, že by tam neměl být vzduch - ono záleží, jestli jsou pouze kapalinové nebo plyno-kapalinové. Obecně platí, čím více dírek v pístu (nebo řidší olej), tím bude tlumič měkčí. Takže pokud chceš jezdit terénem, a je jedno jestli rychle nebo pomalu, volil bych spíše měkčí tlumič, na asfalt se používají tvrdší (i pružiny).
A jak píšeš tlumení po dopadu - to budeš muset najít zlatou střední cestu, protože tlumič fungující v terénu, který ti umožní velké křížení náprav, bude ve vyšších rychlostech příliš měkký a auto ti bude "plavat". Pokud naliješ hustší olej, nebo použiješ méně dírek v pístu, bude ti pěkně tlumit při dopadu, ale při trialu budou tyto tlumiče tvrdé tak, že budeš jezdit po třech a křížení nebude úplně ideální.
To je teda slohovka, snad to z toho pochopíš a nenapsal jsem tam něco špatně :-D

_________________
Tatra 815/7 8x8 alà Hanys
Škoda 130 RS
Jeep Wrangler Yj na MST CFX
Toyota HILUX na homemade podvozku
FS GT3C


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tlumiče - obecně
PříspěvekNapsal: ned lis 17, 2013 9:30 pm 
Offline
Nově příchozí

Registrován: sob říj 19, 2013 6:32 am
Příspěvky: 31
Chápu, že univerzální nastavení neexistuje.

Zkusím si pohrát s oleji od 30W až po 100W a uvidím rozdíl. Zkusím si také pohrát s tlakem v tlumiči.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tlumiče - obecně
PříspěvekNapsal: ned lis 17, 2013 9:30 pm 
Offline
Píšu hodně
Uživatelský avatar

Registrován: pát led 27, 2012 12:00 am
Příspěvky: 1794
Bydliště: Most
Tak tam dej ten olej 45w a jen 2 dírky na pístním kroužku a pružiny nech měkčí. Čím tužší olej tím pomaleji protéká v těch dírkách a tudíž to bude tužší.Musíš nejspíš docílit toho aby ti to nešlo z těch 30cm až na dorazy tlumičů.Takže kombinace olejů a kroužků do zbláznění :-D

_________________
Axial SCX10 Toyota FJ60
TF2 Toyota Hilux
Axial SCX10 Land Rover Defender Cabrio
HPI Blitz

http://pitrisek23.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tlumiče - obecně
PříspěvekNapsal: ned lis 17, 2013 9:35 pm 
Offline
Nově příchozí

Registrován: sob říj 19, 2013 6:32 am
Příspěvky: 31
Pitrisek píše:
Tak tam dej ten olej 45w a jen 2 dírky na pístním kroužku a pružiny nech měkčí. Čím tužší olej tím pomaleji protéká v těch dírkách a tudíž to bude tužší.Musíš nejspíš docílit toho aby ti to nešlo z těch 30cm až na dorazy tlumičů.Takže kombinace olejů a kroužků do zbláznění :-D

A zase chci, aby tlumiče hezky regovali při kráčení v terénu a po skalách. OK, zkusím tužší olej a uvidíme co se stane.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tlumiče - obecně
PříspěvekNapsal: ned lis 17, 2013 10:27 pm 
Offline
Častý přispěvatel
Uživatelský avatar

Registrován: stř pro 24, 2008 12:00 am
Příspěvky: 525
Bydliště: Praha 10 Vršovice
Ono vysvětlit, jak se nastavují tlumiče, je hrozně složitá věc a neexistuje jednotný návod. Dvě stejná auta, stejná váha, která jsou stejně nastavená a dva různí řidiči a auta se budou chovat každé úplně jinak a to podle jízdního stylu, to co vyhovuje jednomu, zase nesedí druhému, tady ti opravdu nezbyde nic jiného, než hledat svou vlastní cestu, jako si ji hledáme ostatní, aspoň já to tak dělám a vyplácí se mi to potom v závodech. Tak asi tak. Tady se nedá říct, že hustý olej ti nahradí jedna dírka v pístu, potom se ten tlumič zase pomalu vrací a to se zase musí postarat pružina, ale ta má také zároveň držet výšku vozu. Tady zkrátka váže vše na sebe, průměr tlumiče - dirky v pístu - olej - pružina-váha auta a kde a jak rychle to má jezdit. Jo a ještě jsem zapoměl na délku zdvihu tlumiče a jejich správný sklon vůči nápravě, nebo rameni.

_________________
Griessl Karel
Rc Trial = Mouchod, Liaz 111, Avia Future, Praga V3S
RC Crawler = Axial,Bully
RC exp. = Toyota-truggy a další ve stavbě
RC Dakar = Tatra Jamal


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tlumiče - obecně
PříspěvekNapsal: ned lis 17, 2013 11:34 pm 
Offline
Píšu hodně
Uživatelský avatar

Registrován: úte led 01, 2013 6:55 pm
Příspěvky: 1680
Bydliště: Količín
A abys toho neměl v hlavě málo, tak jsem zapomněl na to, že je možnost ten tlumič složit aby fungoval jako podtlakový a přetlakový :-)
Podtlakový složíš tak, že ho naplníš a zavřeš se zasunutou pístnicí a přetlakový s vysunutou.
V praxi to poznáš tak, že přetlakový v klidu vytláčí pístnici ven, kdežto podtlakový ju vtahuje dovnitř.
A třeba mě se na axialu při použití origo plastových tlumičů z dinga kitu osvědčila právě verze podtlakových.
:CIAO:

_________________
Tatra 815/7 8x8 alà Hanys
Škoda 130 RS
Jeep Wrangler Yj na MST CFX
Toyota HILUX na homemade podvozku
FS GT3C


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tlumiče - obecně
PříspěvekNapsal: pon lis 18, 2013 4:50 pm 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: pát lis 21, 2008 12:00 am
Příspěvky: 4121
Bydliště: Praha
Gecko, hele ty meleš pěkný nesmysly... Jaký plynokapalinový tlumiče?!? Na modelu?!? Ne, nic takovýho neexistuje. Ono i tom rebaundu by se dalo polemizovat, ale dobře, to bych neřešil. Ale frknout do tlumiče olej, nechat tam bubliny a tvrdit, že je plynokapalinovej mi příjde fakt dost čoveče...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tlumiče - obecně
PříspěvekNapsal: pon lis 18, 2013 5:40 pm 
Offline
Píšu hodně
Uživatelský avatar

Registrován: pát bře 23, 2012 12:00 am
Příspěvky: 1403
Bydliště: Roudnice nad Labem
salvatore píše:
Gecko, hele ty meleš pěkný nesmysly... Jaký plynokapalinový tlumiče?!? Na modelu?!? Ne, nic takovýho neexistuje. Ono i tom rebaundu by se dalo polemizovat, ale dobře, to bych neřešil. Ale frknout do tlumiče olej, nechat tam bubliny a tvrdit, že je plynokapalinovej mi příjde fakt dost čoveče...


A co je toto maestro?
Obrázek

_________________
http://rc4x4.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 32 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron

Copyright © 2012 Modelářské fórum RC4x4.cz - Forum pro všechny příznivce pomalé jízdy terénem.
Jedeme na phpBB. Máme rádi expediční rc modely a vlastně vše, co má alespoň čtyři kola.