Právě je stř pro 13, 2017 10:01 am

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 63 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: lipo problem
PříspěvekNapsal: stř pro 25, 2013 10:54 pm 
Offline
Častý přispěvatel
Uživatelský avatar

Registrován: pon lis 14, 2011 12:00 am
Příspěvky: 984
Bydliště: Brno-Maloměřice
Pokud se článek dostane pod 3V, tak je dobré sledovat ten měřáček, co se s články děje ... pokud napětí pomalu stoupá, je to výborné a je třeba počkat, až bude napětí co nejvyšší. Napětí pod 2.5V je ale pro baterku v podstatě smrtelná hodnota. Rozhodně je špatně takto vybitý článek dát na nabíječku s normálním programem .... baterka by nestačila vstřebávat energii a nafoukne se, což je jev skoro nevratný ( někde jsem četl, že někomu baterka sama splaskla, ale nemám to nijak ověřené ). Je třeba baterku začít nabíjet co nejmenším proudem a tím co nejpomaleji. Nejmenší proud znamená míň jak 0.1C, lépe je ještě míň. Po dosažení min. 3V na každém článku je možné proud trochu zvýšit, ale pokud zůstane malý, jedině to prospěje. To první nabíjení klidně může proběhnout proudem 0.1C - tím se nic nepokazí.
Je třeba si opatrně ověřit, kdy regulátor baterky vypne - jsou v tom dost velké rozdíly a hodně záleží na tom, kde ten regulátor ty baterky měří a zda to vypínací napětí je také ovlivňováno proudem, který zrovna regulátorem prochází. Také záleží na vnitřním odporu baterek - jinak bude klesat napětí při proudu 10A u baterky třeba 1000 mAh 10C a jinak ( mnohem míň ) u baterky 5000 mAh 65C.
Také je třeba dát pozor na to, aby baterka nezůstala po jízdě dlouho připojená na regulátor. Některé regulátory něco málo žerou pořád a i ten malý odběr dokáže baterku do rána vycucnout do toho nebezpečného ( až mrtvolného ) stavu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: lipo problem
PříspěvekNapsal: stř pro 25, 2013 11:49 pm 
Offline
Uživatel

Registrován: úte říj 01, 2013 8:00 am
Příspěvky: 140
Bydliště: okres Příbram
Děkuji Vám za cenné informace a rady. Měřák a pípák určitě objednám a baterii budu více sledovat, snad bude ok.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: lipo problem
PříspěvekNapsal: čtv pro 26, 2013 12:00 am 
Offline
Častý přispěvatel
Uživatelský avatar

Registrován: sob říj 01, 2011 11:00 pm
Příspěvky: 742
Bydliště: Hořovice
Borik píše:
..záleží na tom, kde ten regulátor ty baterky měří..

To samozřejmě platí i pro nabíječku. Pokud vím, většina nabíječek balancuje jaksi "autonomně" tzn. že měří napětí jednotlivých článků na servisním konektoru a podle toho je malými balančními proudy vyrovnává, prakticky nezávisle na proudu v hlavním nabíjecím obvodu na silových kabelech, na kterých se měří konečné napětí pro ukončení nabíjení. Stejně fungovaly přídavné externí balancéry u prvních LiPol nabíječek. Z toho mohou plynout různé problémy. Např. že při rychlém nabíjení a větším rozdílu jednotlivých článků nestačí relativně slabé balanční proudy rozdíly vyrovnat, nabíjení skončí na limitním napětí celého packu a o co menší napětí dosáhne nejslabší článek, o to se přebije zbytek. Mimo jiné i proto je bezpečnější kritické packy nabíjet pomalu, protože se tak články snáze vybalancují. Při menším nabíjecím proudu se také méně projeví případný rozdílný vnitřní odpor jednotlivých článků, který při větším proudu na nich více zkresluje napětí. Při větším proudu se samozřejmě taky víc projevuje přechodový odpor v konektorech, takže zatímco na balančním konektoru proud v řádech desítek, max. stovek miliampér prakticky naměřené napětí neovlivní, odporem na silových kabelech a konektorech (nabíjecích kabelech, zdířkách nabíječky, různých redukcích z Tamyie..), při proudech v apérách může klidně narůst napětí o několik desetin voltu. Nabíječka pak vypne dvojčlánek při obligátním napětí 8,4V, ale zároveň balancér, nebo externí měřák naměří na jednotlivých článcích třeba skutečných 3,8V. Takže vzhledem k extrémně ploché vybíjecí křivce může být baterka v reálu nabitá klidně na 80% kapacity.
To samé samozřejmě platí i na opačném, dolním konci vybíjecí křivky. Zatížením baterky za jízdy a ztrátami v konektorech klesne vstupní napětí na regulátoru na (pro jistotu) nastavených 2 x 3,5V, regl vypne, ale na článcích v pohodě po zastavení může být i 3,7V. Výsledek je jasný - podstatné nevyužití skutečné kapacity baterky. Když se k tomu přidá technologická účinnost i její přirozená degradace, asi by se kdekdo divil, kolik reálně odebere z pětitisícovky, do které "zamlada" nabíjel 5180mAh, později už jen 4500.. 8)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: lipo problem
PříspěvekNapsal: pát dub 04, 2014 10:14 pm 
Offline
Píšu strašně moc!
Uživatelský avatar

Registrován: pon dub 27, 2009 11:00 pm
Příspěvky: 2086
Bydliště: praha - východ
tak nejak nevim
podle meraku je celkem nabita, lezela ve skrini

vim, ze turnigy na nafukovani trpi
jen premyslim, zda ji zkusit jezdit nebo ne

Obrázek

_________________
Petr KomareK
Wheely King "Hello Kitty" Defender, CR-01 Toyota Land Cruiser FJ40, TA-01 Hummer (Humvee, H1, H2, H2o), Axial AX10 ARTR, ECX Torment V2 ShortCourse, Final Monster, Hummer H1 1:7 (TL-01)
http://rcexpedice.pkomarek.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: lipo problem
PříspěvekNapsal: pát dub 04, 2014 10:21 pm 
Offline
Píšu hodně
Uživatelský avatar

Registrován: pon čer 18, 2012 11:00 pm
Příspěvky: 1338
Bydliště: Ostrava
já teda nevím ale pokud ji dáš do nehořlavé krabičky tak klidně ;-) osobně bych jí do auta nedal

_________________
CC-01Mitsubishi Pajero
Axial Dingo

:-)

http://bandolik01.rajce.idnes.cz/

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: lipo problem
PříspěvekNapsal: pát dub 04, 2014 11:27 pm 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: pát lis 21, 2008 12:00 am
Příspěvky: 4121
Bydliště: Praha
Njn... Nabitá ležela ve skříni. Storage, storage, storage!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: lipo problem
PříspěvekNapsal: sob dub 05, 2014 7:14 pm 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: sob zář 05, 2009 11:00 pm
Příspěvky: 4800
Bydliště: Lázně Toušeň
Tak podle obrázku je nabitá až moc :lol: Zlikvidovat...

_________________
Michal Nováček - RC.305 - http://rc.305.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: lipo problem
PříspěvekNapsal: sob dub 05, 2014 8:21 pm 
Offline
Veterán fóra
Uživatelský avatar

Registrován: pon lis 16, 2009 12:00 am
Příspěvky: 3096
Bydliště: Někde u té Pálavy..
minotaur píše:
Tak podle obrázku je nabitá až moc :lol: Zlikvidovat...

:-D Já nějak stará generace....bojím,bojím...stále zatím NiMh... :-D

_________________
2 x CC Pajero ala Mrak...
CC ...Lada Niva
Liaz Dakar 85 1:10
TRX4 Defender..
MTS...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: lipo problem
PříspěvekNapsal: sob dub 05, 2014 8:23 pm 
Offline
Píšu strašně moc!
Uživatelský avatar

Registrován: pon dub 27, 2009 11:00 pm
Příspěvky: 2086
Bydliště: praha - východ
zitra ji zkusim dat do auta a uvidim

uz jsem tu na fotkach videl jezdeny dost nafouknuty baterky
tady jak povolil ten hard-case, tak to vypada blbe

_________________
Petr KomareK
Wheely King "Hello Kitty" Defender, CR-01 Toyota Land Cruiser FJ40, TA-01 Hummer (Humvee, H1, H2, H2o), Axial AX10 ARTR, ECX Torment V2 ShortCourse, Final Monster, Hummer H1 1:7 (TL-01)
http://rcexpedice.pkomarek.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: lipo problem
PříspěvekNapsal: ned dub 06, 2014 8:11 am 
Offline
Píšu hodně
Uživatelský avatar

Registrován: ned led 30, 2011 12:00 am
Příspěvky: 1735
Bydliště: Ústí nad Labem
Dej sem pak fotku, jak to bude hořet :-D . Já bych to neriskoval :-( . I když jsme se jednou pokoušeli zapálit starou Li-po pomocí zkratu a nic :-p

_________________
Hilux na šasí Slick7 "TADY"
Hilux "Žirafa" na SCX10
Hilux "KATONI" na TF2 "TADY"
Crawlík Bullýk
"RAJČE"


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: lipo problem
PříspěvekNapsal: ned dub 06, 2014 12:51 pm 
Offline
Píšu strašně moc!
Uživatelský avatar

Registrován: pon dub 27, 2009 11:00 pm
Příspěvky: 2086
Bydliště: praha - východ
uz jsme doma a jezdila uplne v pohode, vydrzela cca stejne jako ostatni

_________________
Petr KomareK
Wheely King "Hello Kitty" Defender, CR-01 Toyota Land Cruiser FJ40, TA-01 Hummer (Humvee, H1, H2, H2o), Axial AX10 ARTR, ECX Torment V2 ShortCourse, Final Monster, Hummer H1 1:7 (TL-01)
http://rcexpedice.pkomarek.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: lipo problem
PříspěvekNapsal: ned dub 06, 2014 2:08 pm 
Offline
Píšu hodně
Uživatelský avatar

Registrován: sob čer 18, 2011 11:00 pm
Příspěvky: 1854
Bydliště: Štětí
to ona asi vydrží ale je to risk, mně takhle schořela půlka auta. Od té doby je součástí podvozku :-)

Obrázek

_________________
RC4WD Gelande II


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: lipo problem
PříspěvekNapsal: úte dub 15, 2014 11:07 pm 
Offline
Píšu hodně
Uživatelský avatar

Registrován: pát bře 16, 2012 12:00 am
Příspěvky: 1044
Bydliště: Praha
Zdravim
Opět se u mě projevil nesoulad s elektronikou :sad: :roll: :-D :-D
konkretně jsem na noční a že si přepájim konektory na baterce na XT60.
No a já vůl jsem štíp oba dráty NAJEDNOU a z baterky se jemně zakouřilo,protože se samosebou skrz štípačky dotkly,ihned jsem si to uvědomil.
No a ted nevim, jestli jsem ji oddělal, nebo ne a jestli tam mám vůbec pájet tu XT60 a nebo to rovnou vyhodit?
Hledal jsem na netu a na rcmania.cz jsem objevil topic, kde se to stalo mnoho lidem,ale baterky fachaj dál?

_________________
->Defender 90<- Speedstar Robitronic - graupner speed - Hk 2.4.Ghz 4Ch

youtube channel -> https://www.youtube.com/channel/UCgj3hroa91OsgKo5WJ4nZgA


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: lipo problem
PříspěvekNapsal: úte dub 15, 2014 11:17 pm 
Offline
Píšu strašně moc!
Uživatelský avatar

Registrován: pon dub 27, 2009 11:00 pm
Příspěvky: 2086
Bydliště: praha - východ
podobne se mi jednich baterek stalo taky, teda z baterky se nekourilo
baterku dale uz par let pouzivam

_________________
Petr KomareK
Wheely King "Hello Kitty" Defender, CR-01 Toyota Land Cruiser FJ40, TA-01 Hummer (Humvee, H1, H2, H2o), Axial AX10 ARTR, ECX Torment V2 ShortCourse, Final Monster, Hummer H1 1:7 (TL-01)
http://rcexpedice.pkomarek.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: lipo problem
PříspěvekNapsal: úte dub 15, 2014 11:27 pm 
Offline
Veterán fóra
Uživatelský avatar

Registrován: ned kvě 01, 2011 11:00 pm
Příspěvky: 4666
Bydliště: Most
Ty vole Komáre si fakt statečnej,tohle najít já ve skříni tak ji vezmu do práce a udělal bych z ní poslední ohnostroj :-D
a je teda fakt že moje první dvě mekký turnigy se po dvou letech nafoukly fakt malinko akorát jim ubejvalo na životě pomaličku a ted mám přesně tyhle hard case a po druhym nabití je jedna malinko a ta druhá po třetim nabití dosti nafouklá,takže tohle byly moje poslední dvě turnigy který jsem koupil,až dojdou tak zkusim něco jinýho :-)

_________________
SCX10 HZJ 75 pickup
SCX10 Hilux Shorty trial
SCX10 Hilux "Žirafa"
MEX Jeep JK "mexial"
Xray T3
http://wendis5.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 63 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Copyright © 2012 Modelářské fórum RC4x4.cz - Forum pro všechny příznivce pomalé jízdy terénem.
Jedeme na phpBB. Máme rádi expediční rc modely a vlastně vše, co má alespoň čtyři kola.