Právě je pon pro 18, 2017 12:30 am

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 7 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Výdrž na 2S, 3S, 4S / střídavé, stejnosměrné kombo
PříspěvekNapsal: stř úno 27, 2013 7:50 am 
Offline
Píšu hodně
Uživatelský avatar

Registrován: stř kvě 18, 2011 11:00 pm
Příspěvky: 1064
Bydliště: Senohraby
Zdravím místní moudráky. Již dlouho se bavím s kolegou modelářem jestli má vliv na výdrž (délku jízdy) počet S. Např jestli se dá použít, že na 2S bych jel hodinu, při stejné trase na 3S 1,3 hodiny na 4S dvě hodiny. Dá se něco takové říct, nebo je to irelevantní úvaha?

Druhá otázka k výdrži je střídavé a stejnosměrné kombo? dsys s 55 tekinem a lrp truck regulátor s crawler motorem 18,5T senzor

Prosím česky, ano ne, tolik, míň, víc, o trochu atd:-) Odpovědi složitější přijdou vniveč:-)

_________________
Jeep Wrangler YJ home made absolutely, Tekin FXR
Axial SCX 10 Deadbolt
Futaba 4PK

bylo:
XR10 bj4v bwd FXR by Pavel
Toyota Tundra na SCX 10
SCX 10 Dingo
Axial wraith
Kyosho MP9e


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výdrž na 2S, 3S, 4S / střídavé, stejnosměrné kombo
PříspěvekNapsal: stř úno 27, 2013 9:04 am 
Offline
Častý přispěvatel
Uživatelský avatar

Registrován: pon lis 14, 2011 12:00 am
Příspěvky: 985
Bydliště: Brno-Maloměřice
energie v baterce je přímo úměrná počtu článků v sérii. Výkon je u stejnosměrného proudu se rovná součinu napětí a proudu. Takže pokud odebíráme proud např. 10A z dvojčlánku ( t.j. 7.4V ), tak výkon je 10*7.4=74W. pokud máme čtyřčlánek ( 14.8V ), pak stejného výkonu dosáhneme při polovičním odběru proudu, takže 5*14.8=74W. Takže z toho čtyřčlánku vytáhneš dvojnásobek energie, než z toho dvoučlánku.
A to platí jak pro střídavé, tak i stejnosměrné motory.
Když se podíváš třeba na velká letadla nebo rychlostní lodě, tak uvidíš, že k napájení používají i osmičlánky a desetičlánky - z toho prostého důvodu, že je pro velký výkon potřeba omezit proud ( protože dráty by vycházely už neúměrně tlusté ) a ten potřebný výkon nahnat vyšším napětím ( to nemá vliv na průřez kabelů ). Proč se vyšší počet článků nepoužívá u menších výkonů je také jasné - s vyšším napětím rostou otáčky motoru a u těch malých motorů je problém vyrobit takový motor, který by měl ještě přijatelné otáčky při vysokém napětí a nemusela by se používat velká, několikastupňová převodovka. Takže z konstrukčního hlediska ( vinutí motoru a počet závitů ) vycházejí přijatelné motory na nižší napětí a ještě únosný proud. Také konstrukce regulátorů je levnější ( součástky na vyšší napětí jsou dražší ).
Rozdíl mezi střídavým a stejnosměrným motorem je dán jejich účinností a tvarem účinnostní křivky - obecně střidavý motor má vyšší účinnost a plošší křivku účinnosti ( to znamená, že poměrně vysoká účinnost stříďáku je při vetším rozsahu napětí, kdežto stejnosměrný motor má nejvyšší účinnost ve velmi malém rozsahu - zhruba při 85% maximálních otáček - a pak už účinnost dost strmě klesá ).


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výdrž na 2S, 3S, 4S / střídavé, stejnosměrné kombo
PříspěvekNapsal: stř úno 27, 2013 1:09 pm 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: pát lis 21, 2008 12:00 am
Příspěvky: 4121
Bydliště: Praha
Boříku klobouk až na zem! Popsal si to naprosto geniálně! Super, prostě SUPER!!! :tleskam: :tleskam: :tleskam:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výdrž na 2S, 3S, 4S / střídavé, stejnosměrné kombo
PříspěvekNapsal: stř úno 27, 2013 1:15 pm 
Offline
Častý přispěvatel
Uživatelský avatar

Registrován: pon lis 14, 2011 12:00 am
Příspěvky: 985
Bydliště: Brno-Maloměřice
Buď se musím zeptat co potřebuješ a nebo si ze mě utahuješ ... v obou případech se trochu stydím. :OK:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výdrž na 2S, 3S, 4S / střídavé, stejnosměrné kombo
PříspěvekNapsal: stř úno 27, 2013 1:18 pm 
Offline
Píšu hodně
Uživatelský avatar

Registrován: stř kvě 18, 2011 11:00 pm
Příspěvky: 1064
Bydliště: Senohraby
salvatore píše:
Boříku klobouk až na zem! Popsal si to naprosto geniálně! Super, prostě SUPER!!! :tleskam: :tleskam: :tleskam:


Zase ho neprechval:-) ta první stať ok, ale to druhe by určitě šlo i jednodušeji....teda snad:-)

_________________
Jeep Wrangler YJ home made absolutely, Tekin FXR
Axial SCX 10 Deadbolt
Futaba 4PK

bylo:
XR10 bj4v bwd FXR by Pavel
Toyota Tundra na SCX 10
SCX 10 Dingo
Axial wraith
Kyosho MP9e


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výdrž na 2S, 3S, 4S / střídavé, stejnosměrné kombo
PříspěvekNapsal: čtv úno 28, 2013 12:41 pm 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: pát lis 21, 2008 12:00 am
Příspěvky: 4121
Bydliště: Praha
Tak to stydím já! A ani tedy nic nepotřebuju a utahování si z někoho jsem silně vzdálen. Tím spíš u člověka, kterého osobně neznám a jehož znalostí si hluboce vážím. :OK:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výdrž na 2S, 3S, 4S / střídavé, stejnosměrné kombo
PříspěvekNapsal: úte bře 05, 2013 11:34 pm 
Offline
Uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: úte led 22, 2013 6:01 pm
Příspěvky: 448
Bydliště: Praha
:mrgreen: Ahoj kluci, Borik perfektně popsal princip odběru energie u elektromotoru stejnosměrného a střídavého, ale neodpověděl na přímou otázku výdrže baterií (správně akumulátorů). Tedy i z Boríkova vysvětlení plyne, že obecně střídavé motory potřebují vyšší napětí k efektivnímu využití jejich výkonu, ale právě proto není možné jednoznačně říci, že počet S (článků a tedy napětí) má vliv na dobu jízdy modelu. Na dobu jízdy modelu má vliv kvalita baterie tedy ne její S ale C a v souvislosti s tím je ještě důležitou veličinou vnitřní odpor systému (to by bylo nad rámec a moc vědecký a do toho se tady pouštět nehodlám..)) 8) -perfektně to vysvětlují například Castle u svých regulátorů Mamba...
Kvalita regulace je také alfa a omega - kdyz brzdíš - spotřebuješ u horších regulátorů více energie, než když jedeš vpřed, takže jízda stylem brzda, plyn zvyšuje spotřebu energie a jsme u toho...zase C a doba, po kterou je baterie schopna dodávat příslušnou energii. To však přímo souvisí i s její cenou...za kvalitu se platí.

_________________
#RTR.CZ member and driver


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 7 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Copyright © 2012 Modelářské fórum RC4x4.cz - Forum pro všechny příznivce pomalé jízdy terénem.
Jedeme na phpBB. Máme rádi expediční rc modely a vlastně vše, co má alespoň čtyři kola.