Pomoc s výběrem střídavého motoru autor: Michal ( BigMisan )
Střídavé motory máme sensorové (sensored) a bezsensorové (sensorless)
Kdo to aspoň trochu myslí vážě se střídavými motory a nechce jezdit pouze rychle (bashing) tak musí sáhnou po sensorových!!!
Sensorové se dále rozdělují dle otáček a dle výkonu. Platí to stejné jako u stejnosměrných motorů, že čím méně otáček tím narůstá krouťák, bohužel u motorů nikde není uvedeno jak hodně a každá značka a model to ma jiné.
Výkonově máme:
2 polové motory
4 polové motory - vetší výkon až dvojnásobně
Dále je ještě uveden počet slotů, ale předchozí rozdělení bude stačit..

Ohledně otáček, vetšina motorů má uveden počet otáček na volt (kv) což nám dá poměrně přesný počet v našem případě jak pro 2s baterie, tak i 3s.
Ideální počet kv pro wraitha/bombera je kolem 3000kv
Ještě se udává počet vinutí, ale v tom mají výrobci poměrně bordel, protože 13t u jednoho je 3000kv a druhého pouze 2100kv, pravděpodobně souvisí s výkonem.. jen moje domněnka..

Hlavní výrobci a poměrně uznávaný ve světě jsou TEKIN, Holmes Hobbie (USA hlavně) a NOVAK (ale ten už nám končí - nicméně právě kvůli tomu se můžou najít hezké výprodeje..

)
Potom máme z čínských hodně uznávaná Hobbywing (a jejich XERUNy) a potom zbytek, LRP, Trackstar...
Já osobně můžu s klidným svědomým doporučit motor, který je uznávaný ve světě a na crawling i bashing bezpodmínečně patří k nejlepší co se týče výkonu i trvanlivosti:
Tekin ROC412 3100 kv
Ano je poměrně drahý, ale vězte že se vám ve výsledku vyplatí. U nás zastoupení Tekin nemá, takže je to koupě v zahraničí...
S přehříváním nemá problem a je skutečně dělán i na jemné crawlení.. což jste se už přesvědčili minulý víkend...

A hlavně umí 3s!!! K tomu se ještě dostaneme u regulátorů..

Jestli je to pro vás drahé, tak se zkuste koukat po 4 polových motorech a aby byly uzavřené (žádné větrací otvory atd...) a opět otáčky kolem 3000kv a uměl 3s, ale obecně platí, že motory kolem 3000kv umí 3s a když se začnou přehřívat, jde na ně přidat nějaký chladič, nebo se zvolí menší převod (pastorek vs spur) v mém případě tekin jede na 3s s pastorkem 11t a spurem 56t v modulu 32dp - ten také doporučuji (modul 32), aby vám to neroztrhalo spury..

Spur stačí kvalitnější plast, s kovovým to dělá poměrně bordel. Např. delrin 32dp 56t (tento největší se vleze pod kryt, bez krytu můžete použít až 64t, dle použitých kardanů...)
Co se týče regulátorů tak je výběr ještě horší. Vodotěsný až donedávna sensorový regly nebyly.
Nově vyšel od Castle Mamba monster x, který je vodotěsný a je určen převážně na velký stroje, ale množstvým nastavení vyhovuje i nám - osobně nemám vyzkoušené
Nicméně se pro wraithy používá převážně Tekin RX8 a take Castle mamba max pro. Oba nejsou vodotěsné ale utěsnit se pomocí pár metod dají...
Já používám v 6x6 zmíněného Tekina RX8, je poměrně velký a umí až 6s a BEC jde nastavit na 6 i 7.4v s maximem 7A. Poměrně pohodlné nastavení přímo přes regl (tlačítko mode, set a viditelnost nastavení přes diody)
Tyto regly stojí v rozmezí 3000-4500 Kč
Ve wraithovi mám na zkoušku Hobbywin Xerun SCT Pro, který je určen původně pro shorty, ale jak jste viděli, nstavit lze pro wraitha také.
Jen jsem u něj pozoroval takový neduh, že jako ochranu resetne nastavení. Stalo se mi to 2x při pádu, kdy servo dostalu šlupku. Servo to s titanovými převody ustálo, ale regl se vypnul a resetoval nastavení. Nicméně po zapnutí a znovu nastavení jede dál.
Nicméně pro něj mluví cena a to 1800Kč s free shippingem..

Umí 2-4S a má podrobné nastavení pro Drag brake
Nevýhoda má ventilátor, který neutěsním, zbytek reglu jsem utěsnil plastdipem.
Zkoušel jsem special regl pro crawlery od LRP
Funguje bezproblému ještě teď, budu ho dávat se střídakem do mého nového SCX10.
Velká nevýhoda že umí pouze 2S, s čím se můj wraith nemohl smířit..

Co se týká vodotěsnosti sensorových motorů - tyty nejsou vodotěsné!!!
Motor jako takový v vodou problém nemá, ale sensor ano.
Jedna z mnoha Utěsnění motoru:
Vyndat sensor, oba konce s plošňáky potřít Nano protech, corrosinX (používám já, ale mého lepší a ne tolik zředěná alternativa Nano protechu), nechat uschnout, případně přebytek setřít.
Dát do zpět dohromady.
Utešnit konec motoru se sensorovým kabelem - používám plastidip nebo tekutou gumu, ale ne na celý motor, ať se střední část chladí!!!
úchytové díry na přední části motoru - přebytečné zadělat - opět plastidip. Aby se zbetečně tudy nedostávala voda do motoru.
Kolem hřídelku trcochu vazelíny.
Tj maximum co pro motor můžete udělat a taky proto je potřeba aby neměl zbytečné díry na chlazení, tento totiž utěsnit nemůžete, zcela jisté by se přehřál...
Výše uvedené jsou pouze moje zkušenosti a každý to může vydět jinak, můžete prodiskutovat...

Střídákům zdar ..
