Právě je čtv pro 14, 2017 3:42 am

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 102 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Tatra 815 TNS Morpho
PříspěvekNapsal: ned kvě 08, 2011 12:46 pm 
Offline
Píšu hodně
Uživatelský avatar

Registrován: ned úno 27, 2011 12:00 am
Příspěvky: 1204
Bydliště: Brno
Ahojky, rád bych zde představil taky jeden ze svých konstrukčních počinů a snad sem bude i tématicky zapadat.
Tenhle model jsem nosil už delší dobu v hlavě, možná mi to bude mít někdo za zlé, hlavně ti skalní fandové Tatra, ale já skalní nejsem, takže jsem se do tohoto projektu pustil s čistím svědomím a udělal jsem ho jen proto, protože se mi konstrukčně libí víc, než originální řešení Tatra. Má i mnoho dalších pozitiv pro modeláře a to hlavně dostupnost hlavních komponentů nutných pro stavbu. Už teď asi tušíte, že to bude něco, jako Tatra a trochu ne a kdo tak hádá, má pravdu. Je to vlastně kříženec, protože jsem vzal to, co považuji na Tatře za nejgeniálnější a to převodovku se sestupnou převodovkou, vsazenou do roury a přidělal ji na nezávisle zavěšené nápravy, které považuji za nejlepší alterantivu zavěšení kol. K tomu jsem šoupl ještě klasický rám, alá Tatra Dakar s motorem umístěným nad přední nápravou. Aby Tatra převládala, tak jsem na to dal kabinu T816 z resinu, nástavbu ještě řeším, jaký bude mít tvar i konečnou barvu, pač jak psal Pepa, dost bylo žluté a červené :-)
Touhle konstrukci, bude mít model zajištěnou pěknou tuhost, pěkně zakrytované a chráněné rozvody a rozloženou hmotnost, nápravy budou modelu udělovat slušné zdvihy, beze změny geometrie kola, jak je tomu u Tater, kde při propružení, jde kolo do oblouku a navíc bude mít i model vetší světlost podvozku, oproti originálu. No nic, uvidíte sami a snad se Vám to bude líbit.
Ke stavbě samotné- převodovka je celokovová, třístupňová od Š-hobby, sestupná převodovka je můj výtvor, má odpojitelný přední náhon, pro jízdu na tvrdém povrchu, jen přeci, je to závoďák.
Obě nápravy a tlumiče, byly transplantovány z podvozku TNS od fy. Tamiya, motor použiji Carson pro Truck Poison. Rám a další komponenty jsou vyřezaný vodním paprskem z duralu tloušťky 6mm. Kastle resin, madein Pepa D. Nástavba EPS, plánovaná elektronika Servonaut (jestli budou peníze.

_________________
TT, TLT, CC-01 Pajero, CB-MB Actros, TXT-Tarantule, T813TP6x6, T816Morpho, SCX10 atd.


Naposledy upravil Slick7 dne pát led 09, 2015 1:22 pm, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: ned kvě 08, 2011 12:49 pm 
Offline
Píšu hodně
Uživatelský avatar

Registrován: ned úno 27, 2011 12:00 am
Příspěvky: 1204
Bydliště: Brno
Tak první foto. Začnu pěkně od začátku, takže na začátku, se mi podařilo za slušný peníz zakoupit torzo podvozku, modelu TNS od fy. Tamiya. Jedná se o model na spalovací motor, který tam nebyl, ale to mi vůbec nevadilo, pač jsem ho stejně nepotřeboval. Podvozek toho asi dost zažil, některé chyty na tlumiče byly poškozené, nebo ulámané, ale to mi taky nevadilo, protože jsem je stejně chtěl upravovat, duležité pro mě na začatku bylo jen to, jestli se z tohoto podvozku dají použít nápravy pro můj projekt.
Obrázek

_________________
TT, TLT, CC-01 Pajero, CB-MB Actros, TXT-Tarantule, T813TP6x6, T816Morpho, SCX10 atd.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: ned kvě 08, 2011 12:51 pm 
Offline
Píšu hodně
Uživatelský avatar

Registrován: ned úno 27, 2011 12:00 am
Příspěvky: 1204
Bydliště: Brno
Následně jsem auto pěkně kuchnul a vyoperoval potřebné nápravy, podrobil je několika důkladným testům, jestli budou vhodné pro dárce. Testy dopadly dobře a já mohl s úlevou konstatovat, že jsem nevyhodil penize oknem.

Obrázek

Obrázek

_________________
TT, TLT, CC-01 Pajero, CB-MB Actros, TXT-Tarantule, T813TP6x6, T816Morpho, SCX10 atd.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: ned kvě 08, 2011 1:10 pm 
Offline
Píšu hodně
Uživatelský avatar

Registrován: ned úno 27, 2011 12:00 am
Příspěvky: 1204
Bydliště: Brno
Pak jsem to začal na stole skládat do celku, abych získal představu o konečné podobě. Skvělé bylo, že po nasazení pneumatik, byla šířka auta 188mm, což je značka ideál pro plánovanou kabinu. Vysoustružil jsem z duralu přechody do centrální roury a zároveň uložení, pro původní výstupní hřidele. Cenrální rouru, jsem upravil na délku, abych dostal potřebnou rozteč kol (rozvor).

Obrázek

Obrázek

_________________
TT, TLT, CC-01 Pajero, CB-MB Actros, TXT-Tarantule, T813TP6x6, T816Morpho, SCX10 atd.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: ned kvě 08, 2011 3:43 pm 
Offline
Píšu hodně
Uživatelský avatar

Registrován: ned úno 27, 2011 12:00 am
Příspěvky: 1204
Bydliště: Brno
K rouře jsem si naaranžoval převodovku, aby jsem si proměřil, co kam bude zasahovat atd. U přední nápravy jsem si začal pohrávat s upevněním tlumičů a taky jsem už začal zkoušet vymyslet řízení. To řízení nic jednoduchého, tak jak jsem si to prvně promýšlel to nefungovalo, tak jsem musel zkoušet a zkoušet.

Obrázek

Obrázek

_________________
TT, TLT, CC-01 Pajero, CB-MB Actros, TXT-Tarantule, T813TP6x6, T816Morpho, SCX10 atd.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: ned kvě 08, 2011 3:44 pm 
Offline
Píšu hodně
Uživatelský avatar

Registrován: ned úno 27, 2011 12:00 am
Příspěvky: 1204
Bydliště: Brno
Jo, zapomněl jsem napsat, že převodovku, jsem musel ještě upravit, oproti originálnímu stavu. Převodovka je vyrobena tak, aby byl elektromotor pro její pohon připevněn přímo k ní. To se mi moc nezamlouvalo, ani funkčně, ani vzhledově, takže jsem ji upravil, aby z ní byl výstup hřidele,aby mohlo dojít k propojení převodovky a elektromotoru pomocí kardanu.

Obrázek

_________________
TT, TLT, CC-01 Pajero, CB-MB Actros, TXT-Tarantule, T813TP6x6, T816Morpho, SCX10 atd.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: ned kvě 08, 2011 3:46 pm 
Offline
Píšu hodně
Uživatelský avatar

Registrován: ned úno 27, 2011 12:00 am
Příspěvky: 1204
Bydliště: Brno
V průběhu těchto prací, jsem dostal i vyřezané díly z duralu, takže jsem začal stavbu rámu a nosníků.

Obrázek

Obrázek

_________________
TT, TLT, CC-01 Pajero, CB-MB Actros, TXT-Tarantule, T813TP6x6, T816Morpho, SCX10 atd.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: ned kvě 08, 2011 3:50 pm 
Offline
Píšu hodně
Uživatelský avatar

Registrován: ned úno 27, 2011 12:00 am
Příspěvky: 1204
Bydliště: Brno
Teď se budu věnovat sestupné převodovce. Celou jsem ji předem namaloval a vytvořil v 3D v PC. Pokud by měl někdo zájem, můžu tady klidně uvést i potřebné vzorce, nutné pro výpočet převodovek. Na převodovce je ze všeho nejdůležitější si určit převodový poměr a modul zubů. Pak si spočítat, kolik zubů by měla mít jednotlivá převodová kola při dodržení optimálního průměru oz. kola. Pokud jsme si určili tyto parametry, pustíme se do výpočtu roztečné, hlavové a patní kružnice zubu, každého ozubeného kola. Z jednotlivých roztečných kružnic si nakonec vypočteme jednotlivé vzdálenosti mezi ozubenými koly. To je dost důležité, pokud to spletete a spočítáte špatně, budete mit oz. kola buď blízko, nebo moc daleko od sebe a tím pádem převodovku na nic. Tady radím opravdu víc než třikrát měřit a přepočítávat, protože jak se pustíte do vrtání, nebo do zadání někomu na CNC, tak už to nejde vzít zpět a je to potom škoda investované práce a peněz, vím o čem mluvím.

Obrázek

_________________
TT, TLT, CC-01 Pajero, CB-MB Actros, TXT-Tarantule, T813TP6x6, T816Morpho, SCX10 atd.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: ned kvě 08, 2011 3:53 pm 
Offline
Píšu hodně
Uživatelský avatar

Registrován: stř čer 23, 2010 11:00 pm
Příspěvky: 1225
Bydliště: Vysoké Mýto / Volyně
Joóó :OHNO: když má někdo možnosti k takovým věcem (řezaní duralu apod.) tak to je pak radost dělat. Máš to pěkný jen tak dál pokračuj :OK: :wink:

_________________
Pepe
CC-01-Pajero fr. 2,4Ghz
http://jobik8.rajce.idnes.cz
JEEP Wrangler YJ
Stavba: Land Rover Discovery III ...
(OO=[][]=OO)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: ned kvě 08, 2011 4:20 pm 
Offline
Píšu hodně
Uživatelský avatar

Registrován: ned úno 27, 2011 12:00 am
Příspěvky: 1204
Bydliště: Brno
Tak pokračujeme. Pak jsem si našel šikovného pána, který mi ji udělal na CNC fréze a když mi přišla, udělal jsem na ni několik úprav, jako zahloubení pro šrouby, závity, žebra na chlazení, atd. Jednu půlku jsem osadil vodícími kolíky, abych měl vždy zajištěnou stejnou vzájemnou polohu obou půlek proti sobě, je to důležité, hlavně při finalním dolaďování (usazování) ozubených kol.

Obrázek

Obrázek

_________________
TT, TLT, CC-01 Pajero, CB-MB Actros, TXT-Tarantule, T813TP6x6, T816Morpho, SCX10 atd.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: ned kvě 08, 2011 4:22 pm 
Offline
Píšu hodně
Uživatelský avatar

Registrován: ned úno 27, 2011 12:00 am
Příspěvky: 1204
Bydliště: Brno
Výrobu větších ozubených koleček jsem dělal z polotovaru(ozubené tyče), který jsem měl už delší dobu doma ze stavby Stalince. Menší kolečka jsem už měl hotové, jen jsem pro ně neměl využití (pastorky).

Obrázek

_________________
TT, TLT, CC-01 Pajero, CB-MB Actros, TXT-Tarantule, T813TP6x6, T816Morpho, SCX10 atd.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: ned kvě 08, 2011 4:26 pm 
Offline
Píšu hodně
Uživatelský avatar

Registrován: ned úno 27, 2011 12:00 am
Příspěvky: 1204
Bydliště: Brno
Bylo zapotřebí ještě udělat osy, které jsou uložené v kul. ložiskách, vymezovací kroužky a přechody do roury.
Roura má vnitřní průměr 19mm a vnější 22mm.

Obrázek

_________________
TT, TLT, CC-01 Pajero, CB-MB Actros, TXT-Tarantule, T813TP6x6, T816Morpho, SCX10 atd.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: ned kvě 08, 2011 4:30 pm 
Offline
Píšu hodně
Uživatelský avatar

Registrován: ned úno 27, 2011 12:00 am
Příspěvky: 1204
Bydliště: Brno
Pár foteček zkompletované převodovky, na fotkách je vidět jen provizorní výstupní hřidel a provizorní hřidel přiřazování předního náhonu.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

_________________
TT, TLT, CC-01 Pajero, CB-MB Actros, TXT-Tarantule, T813TP6x6, T816Morpho, SCX10 atd.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: ned kvě 08, 2011 4:48 pm 
Offline
Častý přispěvatel
Uživatelský avatar

Registrován: pon úno 22, 2010 12:00 am
Příspěvky: 696
Bydliště: Havířov,Dolní Suchá
:OK: :GO: :SUPER:

_________________
Pajero(krávaJero)CC 01,55t,DSYS 54A,2,4GHz,DSYS MD6L
Jeep Nukizer 715(vlastní) 8,5T,21,5T,DSYS MD8L,
Spektrum DX3S
Jeep Willys(vlastní)21,5T,robitronic,
Ford Mustang 4x4 drift,9,5T,5,5T
Bergetiger 1:16
T55 1:16
http://ferdovic1.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: ned kvě 08, 2011 5:04 pm 
Offline
Píšu hodně

Registrován: pát srp 28, 2009 11:00 pm
Příspěvky: 1304
Nádhera.klidně ještě pokračuj. :SUPER:


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 102 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron

Copyright © 2012 Modelářské fórum RC4x4.cz - Forum pro všechny příznivce pomalé jízdy terénem.
Jedeme na phpBB. Máme rádi expediční rc modely a vlastně vše, co má alespoň čtyři kola.