Uživatelský avatar
Mirda
Uživatel
Příspěvky: 323
Registrován: 18.02.2010 0:00
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele: WWW

TWS CTS Wrangler YJ

Poměrně nečekaně mi odešel z "ponku" Brat a já měl chuť zase postavit nějakou novou voňavou stavebnici. 😀 Už nějakou domu mám doma tento podvozek ale nebyla nálada se do toho pouštět a hlavně na stole leželo furt něco jiného a tohle jsem si chtěl fakt vychutnat. :) Vezmu to asi trochu zeširoka...


ÚVOD
Už před více jak rokem, když jsem tuhle stavebnici objevil -> viewtopic.php?t=21607 jsem věděl, že mi jednou bude muset říkat pane. V té době jsem ale neměl vhodnou karoserii a celkově mi nákup přišel zbytečný. Časem se ale situace trochu změnila a mně se podařilo sehnat novou karoserii Jeepa Wranglera YJ od Tamiye. Následovalo dilema. Chtěl jsem pod to podvozek pokud možno scale - tedy úzký a obě tuhé nápravy. Pořád jsem trochu váhal jestli jít do "rizika" v podobě neznámého a neprověřeného podvozku nebo zvolit nějakou osvědčenou variantu.


MST CFX vs. TWS CTS
Zprvu jsem dokonce uvažoval o Tamiya CC02 😁, ale když jsem začal studoval hlouběji tak misky vah jasně začal ovlivňovat MST CFX. Přeci jen u CC žalostný vzhled náprav, absence kuličkových ložisek, celkově ta koncepce podvozku.. no prostě žádná výhra tahle stavebnice. Zaměřil jsem se tedy na CFX, se kterým se dá CTS poměrně hezky srovnat. Zkusím tady vypsat rozdílnosti a výhody x nevýhody obou podvozků. Třeba to někomu v budoucnu pomůže s výběrem. Podvozek ještě nemám kompletně složený, takže tento seznam zkusím udržovat aktuální i zpětně.

Je potřeba říct, že podle dostupných informací je zakladatel značky TWS bývalý konstruktér MST. Takže podobnosti určitě nejsou náhoda.

Začnu tedy věcmi, které mají oba podvozky společné:
- koncepce motor vepředu + rozvodovka
- rozměry
- CVD poloosy vepředu
- planetová převodovka (ikdyž pozor upřesním níže)
- kuličková ložiska (také upřesním níže)
- použitelná 1.9 kola v základu
- plastové linky v základu


A teď k TWS:
+ možnost uložení serva jak na nápravu, tak i na rám kdy je ve stavebnici i sada s panhradkou
+ kuličková ložiska jsou všude (u MST jsou ložiska pouze v převodovém ústrojí)
+ za mě osobně hezčí vzhled náprav
+ šikmé ozubení náprav
+ protichůdná rozvodovka
+ je mi sympatičtější uchycení horních linků na nápravě (více níže)
+ hliníkové olejové tlumiče

- bohužel převody jsou v plastu (MST má kovové) - ikdyž dá se dokoupit sada kovových převodů a ve stavebnici dostanete sadu náhradních převodů, ale pořád je to mínus
- dostupnost náhradních dílů (není oficiální dovozce do ČR, jinak je dostupnost dílů možná lepší než aktuálně u MST kdy je vše vyprodané)
- údajně nelze bez rozšiřovacích hexů nasadit 1,55 kolo (zatím nemám vyzkoušené)
- plastový rám (není zde ocelový C rám jako u MST)
- linky nelze zkracovat jako u MST

Nějaké info z krabice:
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek


VERDIKT A STAVBA
Po uvážení všech pro a proti jsem nakonec i vědomím, že jdu do neznáma, zvolil podvozek TWS CTS. Jedná se kitovku bez karoserie. 🥰🥰

Takhle vypadá to vybalení.
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Začal jsem tedy skládat. První co mě malinko zamrzelo, že linky nepůjdou zkracovat jako v případě MSTčka a kloubky jsou z plastu. Bohužel tohle je v dnešní době zklamání nicméně to beru jako věc, kterou stejně většina z nás vymění za kovové linky pro snížení těžiště a kloubky nahradí svojí osvědčenou značkou. Asi ani i mě to nebude výjimka. Zatím chci ale podvozek složit tak, jak to zamýšlel tvůrce - tedy co je v krabici to použiju. Linky jsou označené písmeny a v návodu je hezky ukázáno kam který link použít. 😊
Obrázek

Jak jsem psal výše, tak je mi velice sympatické uchycení linků, kdy má každý link svojí protimatku. V případě demontáže pro přestavbu na verzi s panhradkou nebo i v případě drobného servisu nemusíte šroubovat dlouhý šroub který vede skrz a je zajištěný maticí. Více asi řekne fotka.
Obrázek

Spodní linky jsou pak na očkách provlečené do nápravy.
Obrázek

Složit nápravy je hračka. Použitý plast je na celém podvozku bytelný a kvalitní. Člověk z toho má pocit, že to fakt vydrží věky. 😎
Obrázek

Osičky u poloos jsou zajištěny ložisky, takže by se nemělo stávat že osičku někde ztratíte nebo jako se stávalo u Yot od RC4WD, že vám osička zlikviduje celou těhlici. Konstrukčně za mě taky dobře vymyšlená věc. 😊😉
Obrázek
Obrázek

Další v návodu byla převodovka s rozvodovkou. Žádné zrádnosti se tady nekonají. Návod mluví jasně a není co pokazit. Jak jsem psal, tak převody jsou plastové. Údajně moc dlouho nevydrží, ale ve stavebnici dostanete převody náhradní. Já chtěl vyzkoušet co to vydrží tak jsem použil opět to, co je dodáváno ve stavebnici. 😎
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Motor psali 27T a protože nevím jak je to zpřevodované, tak se opět držím návodu. Použil jsem MST 26T, který jsem měl doma shodou okolností k dispozici. 😊
Obrázek

A takhle už to vypadá poskládané dohromady.
Obrázek

Jinak taková vsuvka. V návodu vůbec není informace o tom, jak postupovat když chcete složit variantu se servem na rámu. Musíte si stáhnout speciální manuál ze stránek. 😁 Součástky vám sice zabalí, ale jak to složit už neřeknou. 😂 Dokonce vám v návodu řeknou, že máte možnost složit dvě varianty, ale návod nikde...
Obrázek

Odskočil jsem si k pneumatikám...
Ty jsou opravdu hodně měkoučké. Chvíli jsem si říkal, že skoro až moc, ale po vložení vložek, které dostanete k modelu také, se zdá být tvrdost opravdu akorát. Vzorek není žádný hardcore. Líbí se mi vzhledově a vypadají i funkčně - uvidíme co dokážou v terénu. Disky klasika plast NONbeadlock. Tady ještě uvidím jestli to hned nalepím nebo se podívám po nějakých beadlokách.
Obrázek
Obrázek


Zatím vše. Další postup budu hlásit. :)
Wdčko
Nově příchozí
Příspěvky: 6
Registrován: 27.08.2023 18:29

Re: TWS CTS Wrangler YJ

Krása, nádhera, u těch převodu záleží jak je auto těžký, moje Cr 12 má taky plastový převody a drží (převody z 3d tiskárny, původní se občas zlomili)
Cr 12 (F150 custom)
Max team zelená Chevy van
Uživatelský avatar
Hofy
Uživatel
Příspěvky: 129
Registrován: 01.02.2014 13:28
Bydliště: Plzeň

Re: TWS CTS Wrangler YJ

CR12 byla skvělá, stačilo nešprajcnout kola mezi kamení a nedám tomu a drželo to v klidu s tou muší váhou. A na Ali byla pak kovová alternativa (stejně je to převzatej ThunderTiger) a to už bylo na furt 😊

Každopádně CTS mi hodně zajímá, byl jsem na to zvědav už delší dobu 🤌🏼
Uživatelský avatar
Mirda
Uživatel
Příspěvky: 323
Registrován: 18.02.2010 0:00
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele: WWW

Re: TWS CTS Wrangler YJ

Tak se opět hlásím s postupem stavby. 🙂 🙋‍♂️

Po složení převodovky a rozvodovky jsem se vrhnul na tlumiče. Ty mají hliníkové tělo a zbytek je plastový (kromě pístnice).
Každý tlumič má všechny součástky na samostatném stromečku, což mi hodně vyhovovalo. Hezky se to skládá jeden po druhém a nikde furt nemusím odkládat velké platíčko se zbytkem dílů.

Obrázek
Obrázek

Skládání jde fakt suprově. Vše hezky pasuje. Dole jsou dva těsnící O kroužky a vypadá to, že nepotečou. Samozřejmě uvidíme co s tím udělá prach, ale zatím mi to stojí nějakou dobu na poličce a bez úniku.. Tady musím říct, že origo MST tlumiče mi vždy tekly šíleně... 😕😬

Olej v KITu dostanete stovku. V první chvíli mi přišlo, že ho bude málo, ale tělo tlumičů je hodně štíhlé a moc oleje se tam nevejde. Půlka lahvičky mi zbyla...
Obrázek

Pružiny jsou ve dvou tvrdostech a liší se délkou. Rozdíl v nich je fakt nepatrný a asi by stálo za zvážení trochu lepší značení - k přehlednosti návodu se ještě dostanu 😁
Každopádně posuďte sami..
Obrázek

A hotovo. 😊
Obrázek


Když jsem měl všechny komponenty složené, tak nezbývalo nic jiného než to všechno namontovat na rám a tadááá 😊😊🤗🤩
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Dostat ten tlumič do toho domku bylo docela náročné 😂 Z každé strany je plastová podložka a celý ten domek je poměrně dost "zakrytovaný"...
Obrázek

Světlá výška pod nápravou na origo kolech je 3 cm, což není špatné na tyto menší kola. 😊
Obrázek


No a teď k tomu návodu...
Pokud chcete postavit podvozek se servem na nápravě, tak je to asi OK. Co do přehlednosti je to asi dostačující ikdyž jsou momenty kdy jsem se taky hezky nachystal a musel pár věcí předělávat. Je otázka jestli to bylo návodem nebo tím, že jsem to skládal po večerech lehce unavený. Každopádně návod verzi 2.0 bych si uměl představit.
Problém nastává, když si chcete postavit verzi se servem na rámu - ten dodatkový manuál (který není součástí stavebnice, ale musíte si ho vytisknout z webovek) je opravdu slabší. Něco je fakt málo popsané a je to trochu laborování... 😐🙃🙃

Co beru jako pěkné plus je, že v KITu jsou díly pro montáž panhradky vpředu i vzadu. Takže máte díly na 2 panhradky 😊

Zpět na „Scale projekty“