Koupili byste XR4?

ANO
57%
13
NE
43%
10
 
Celkem hlasů: 23
Uživatelský avatar
Wolf77
Uživatel
Příspěvky: 130
Registrován: 02.06.2010 0:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele: WWW

RC4WD XR4 rádio - první dojmy

Rozhodl jsem se s vámi podělit o první dojmy z dlouho očekávaného volantového čtyřkanálového rádia od RC4WD. Fotografie a manuál najdete na webu rc4wd.com a recenzi a diskuzi v angličtině tuším na rccrawler.com. Na tohle rádio jsem se těšil jak malej kluk, protože volantovky tipicky trpí nedostatkem kanálů a XR4 byla pro mne za 2500,- jasná volba, jak pro crawlení, tak pro expedici. Pokud teď na něco zapomenu nebo časem přijdu na něco novýho, budu to do vlákna postupně doplňovat. Předesílám, že jde čistě o subjektivní dojmy.

Balení:
Z RCmodelexu mi přišla bílá krabice bez potisku a uvnitř byla jen vysílačka v bublinkové fólii, u ní přibalený 4ch přijímač, velmi strohý ČB manuál (je na webu) a vše bylo zajištěno malou kostičkou polystyrenu. Žádné složité výlisky do kterých by obsah krabice přesně zapadl, ani pestrobarevné popisy funkcí na přebalu se nekonají.

Design a zpracování:
Jsa zvyklý na ladné tvary DX3E, XR4 mi po vybalení přišla jako šeredná věc, ale už jsem si zvykl a určitě by se dala po stránce designu zařadit do lepšího průměru. Rozhodně stříbrnočerná kombinace působí celkem elegantně a je lepší než černá nebo bílá, kterou jsem viděl na netu.
Co se týká dílenského zpracování, rozhodně neni dokonalé. Horní panel je v okolí tlačítek promáčknutý, jak do něj vysekávali otvory, spáry mezi plasty jsou jasně viditelné, anténa se tváří, že by se měla otáčet ale neotáčí se. Při pokusu s ní otočit šly plastové poloviny rádia od sebe, tak jsem to raději včas vzdal. Sklápění antény funguje bez problémů a celá věc drží pohromadě kupodivu dobře. Až tak dobře, že poloviny mají tendenci se svírat a vrátit sundaný kryt baterií vyžaduje trochu násilí. Snaha ušetřit se projevuje i u šachty pro baterie, ale v tomto případě je to výhodou. XR4 funguje na 4x AAA, ale výlisek v šachtě je použit z předchozích osmibateriových typů s tím, že zapojeny jsou jen 4. Člověk tedy nemusí tahat náhradní baterie v batohu, ale může je skladovat v základně vysílače.

Ergonomie:
Po stránce ergonomie není moc co vytknout. Grip je sice celoplastový bez jakéhokoliv potahu, ale skvěle tvarovaný a v ruce mi sedí perfektně. Osobně bych ocenil větší volant a trochu jinak zpracovanou páčku plynu - je z měkčího plastu není úplně pohodlná a působí dost hračkózně. Vlastně když jsem na ni poprvé položil ukazovák, připomněla mi stříkací pistolky. Všechny ovládací prvky jsou přehledně uspořádané a dobře dosažitelné. Třípolohová páčka 4 kanálu vypadá jak z kokpitu letadla, je na gripu nad palcem a velmi snadno se s ní manipuluje. Někdy se stane, že při zvedání páčky z polohy dole přejedu střed, ale je to věc zvyku a citu. 3 kanál je opět třípolohový, ale formou posuvného spínače v pravo od volantu. Pohodlně se na něj dá dosáhnout ukazovákem z volantu, ale přepínat ho za jízdy za současného zatáčení je trochu obtížné. Pro zadní zatáčení tedy používám 4 kanál, ale tím už se dostávám k funkčnosti.

Funkčnost 3. a 4. kanálu:
Tady jsem narazil na hned několik zákeřností, vzhledem k tomu, jak je používám. Ani jeden z těchto kanálů nemá EPA (nastavení koncových bodů) ani trim a reverz má jen kanál 3 - což je ale bohužel ten posuvný spínač vepředu. Jak jsem psal, pro zadní zatáčení na mém Losi Mini Rock Crawlerovi používám ch4, tj. páčku na gripu, ale rád bych zreverzoval směr, protože tak jak to je, mi zatáčení přijde nepřirozené - nicméně na rádiu to nejde a v Losině už místo neni na reverz na kabelu, takže si zvykám. Kdo potřebuje nastavit koncové body, je odkázán na digitální servo s programátorem (programátor od HiTecu, který funguje s PC i bez stojí cca 700,-) nebo na zkrácení páky serva. Druhou možnost jsem použil i já. Na Losině mám 2x HS-645MG standard analog serva a tak jsem místo pák, použil bílé kotoučky, provrtal je tak aby střed uchycení linku řízení byl opravdu uprostřed (a zatáčelo to na obě strany stejně) a přiblížením ke středu otáčení serva jsem omezil výchylku. Tohle řešení má oproti páce několik nesporných výhod. Zvětšil se mi u crawlera nájezdový úhel a hlavně se výrazně zvětšila síla serva díky kratší páce. Výkon serva se udává na centimetr délky páky a nyní mám link řízení (musel jsem si udělat vlastní) od středu otáčení cca 1,5cm, zatímco dříve cca 3 ... posílil jsem tedy pokud se nepletu dvojnásobně.

Funkčnost obecně:
Páruje se s přijímačem (vysílačka je kompatibilní pouze s jediným 4ch přijímačem od RC4WD za 700,-) tak, že se na přijímači stiskne tlačítko pro binding a zapne se vysílačka. Párování je bleskové a bez problémů.
Nechápu to, ale po spárování jsem musel nastavit reverz řízení aby vlevo bylo skutečně vlevo a vpravo skutečně vpravo. Zkoušel jsem s více kusy přijímačů a vždy stejné. Po spárování je NUTNÉ provést reverz řízení. Ostatně i spínač vysílačky je jaksi obráceně - vpravo vypnuto, vlevo zapnuto.

EPA
pro řízení i plyn je v rozsahu 0-120%, přičemž nějakého efektu nad 100% jsem si všiml jen u řízení, ale nikoliv u plynu. Při nastavování EPA řízení je třeba zároveň vychýlit volant a tím určit pro který směr se epa zrovna nastavuje ... to samé platí u plynu. Kromě nezávislého nastavení jednotlivých konců je ještě možné na horním panelu globálně omezit či přidat na řízení či plynu v rozsahu 0-100%.

ABS throttle
Nevíte někdo co to je a k čemu je to dobrý? Možnosti jsou ON a OFF a při zapnutí jsem pozoroval jen to, že auto na zpátečku pravidelně cukalo.

EXP STE, EXP FW, EXP BK
Exponenciální řízení a plyn nastavitelné v rozsahu -100% - 100%. EXP mám pro plyn na reglu a u řízení nevidim smysl (aspoň u expedice a crawlera). Celkově jsem tuhle funkci nezkoumal a v manuálu naprosto chybí popis principu funkčnosti, stejně jako u ABS.

Uložení pozic:
XR4 má paměť na 15 modelů, což většině z nás plně stačí. Každý model je možno pojmenovat třemi písmeny a vysílačka si pamatuje nastavení trimů atp.

Manuál:
Manuál je velmi strohý, ale průměrně inteligentní člověk se snadno zorientuje. Pro začátečníka jako jsem já, chybí hlubší vysvětlení a popis principu jednotlivých funkcí.


Párování, můj velký omyl a zklamání:
Tato část je spíš dotaz na zkušenější. Můj omyl vznikl zřejmě začátečnickým nepochopením principu fungování 2,4GHz systémů. Domníval jsem se totiž, že vysílač uzavře s přijímačem kódovanou komunikaci, která bude pro každý z přijímačů jiná. Tím pádem jsem si představoval, že na každou pozici napáruji jiný přijímač a ty pak budou fungovat nezávisle podle toho na který se přepnu na vysílačce, aniž bych musel vypínat auto jako takové. Bohužel, opak je pravdou. Po přepnutí na jiný model se přenastaví trimy, EPAs atd. ale na plyn a zatáčení reagují obě auta.
Idea byla následující: Mám SCX Honcho a Losi Mini Rock Crawler a vyrobil jsem si servem sklápěný přívěs za Honcho, na kterém vozím Losinu. Představa byla taková, ža budu mít obě auta zapnutá, přepnu se na vysílačce na Honcho, sklopim přívěs, přepnu se na Losinu, najedu na přívěs, přepnu se na Honcho, zvednu nájezd a odjedu s Losinou stojící na přívěsu.Bohužel, na signál reagují oba přijímače stejně, takže původní idea padla a budu muset auta vypínat a zapínat, což je vopruz.
Tady bych měl dotaz, jestli je tohle chování normální a jestli existuje vysílačka, která by podle přepnutí ovládala vždy jen jeden model i když by jich bylo zapnutých víc? Ano, mohl bych se u Losiny vrátit k DX3E, ale
nebaví mne tahat dvě rádia.


Tak to je asi zatím vše,

Honza "Wolf77" Jeřábek
Uživatelský avatar
Wolf77
Uživatel
Příspěvky: 130
Registrován: 02.06.2010 0:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele: WWW

Doplnění

Jen abych předešel omylům ... kanály 3 a 4 jsou čistý třípolohy bez možnosti proporcionálního řízení jako to má třeba Spektrum DX3E. To znamená, že zadní zatáčení na Losině mám realizovaný jen jako střed a plný rejdy bez možnosti regulace výchylky kol.
Uživatelský avatar
Pajik_CZ
Častý přispěvatel
Příspěvky: 690
Registrován: 21.11.2009 0:00

Díky. Ušetřil jsi mi 2500,- :wink:
Uživatelský avatar
Wolf77
Uživatel
Příspěvky: 130
Registrován: 02.06.2010 0:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele: WWW

No předpokládám, že si je ušetříš na 4ch Futabu za 13 tis. která je dokonalá.

Rozhodně jsem tohle rádio nemínil zdrbnout. Osobně si myslim, že má dobrej poměr cena/výkon a své uživatele si jistě najde, zvlášť u expedic. Cenou je to takřka lowend, počtem kanálů highend a užitná hodnota je někde uprostřed.
Uživatelský avatar
catar
Uživatel
Příspěvky: 496
Registrován: 04.06.2010 0:00
Bydliště: Žibřidice

Tze za ty penize to neni zle ?
3. a 4. kanal bych potreboval jen na svetla a navijak :)
Uživatelský avatar
housenka
Uživatel
Příspěvky: 133
Registrován: 13.06.2010 0:00
Bydliště: Vimperk

Mám s ní za sebou první expedici (4,5h), první dojem je, že není tolik hračkovitá, jak jsem očekával, možnost uložení rezervních baterií jsem hned využil, trochu si na ní (plyn a zatáčení) musí jeden zvyknout, ale to je dáno přechodem z upravené vysílačky. Příjmač byl schovaný pod kastlí s kovovou zahrádkou- na 50m žádný problém s příjmem ( rovná plocha před obchoďákem). Tak pro mě je cena vs. užitná hodnota báječná záležitost. Mimochodem děkuji Zilovi za její zaslání a zaslání dalších objednaných dílů.
Uživatelský avatar
Wolf77
Uživatel
Příspěvky: 130
Registrován: 02.06.2010 0:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele: WWW

Ne, za ty prachy to neni zle ... samozrejme cas to proveri nejlip. Uprimne, ja jsem spis crawlerozni typ a to i pri expedicich. Rad prekonavam prekazky a rad na ne taky vidim ... klidne si obejdu auto, abych videl jak mi najizdi druhy kolo :-))) - takze od modelu jsem temer vzdy jen na nekolik metru.

Jak jsem psal, nechtel jsem ji zdrbnout, jsem spokojeny. ANO ... samozrejme bych chtel aby mela vsechno co ma ta Futaba za 14tis nebo aspon to, co ma DX3R za 7,5 tis. a kanalu by melo bejt aspon 6 :-) ... ale to pri ty cene neni realny.

Jediny co mi opravdu vadi je nemoznost ovladat vzdy jen jeden model. Tohle, jak jsem nasel na webu, by mela umet prave ona DX3R diky funkco "model match", ale nevim jestli jsem to z jejich popisu pochopil dobre.
Urvanej
Nově příchozí
Příspěvky: 28
Registrován: 20.01.2010 0:00

To o čem mluvíš s přijímačema je u futaby 3PM i spektra DX3.0 normální. Přijímač se zamkne pro radio, nikoliv pro model, takže s radiem spářené přijímače reagují všechny najednou nezávisle na volbě modelu.
Uživatelský avatar
Wolf77
Uživatel
Příspěvky: 130
Registrován: 02.06.2010 0:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele: WWW

Urvanej: díky za info, jak jsem psal, u DX3R by to melo fachat
Uživatelský avatar
sten25
Uživatel
Příspěvky: 211
Registrován: 18.12.2009 0:00
Bydliště: Klatovy
Kontaktovat uživatele: WWW

Psal si že 3. a 4. kanál sou třípolohový...takže by šli použít na řazení u Forda F-350?
Uživatelský avatar
Wolf77
Uživatel
Příspěvky: 130
Registrován: 02.06.2010 0:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele: WWW

O tom jsem presvedceny, jen jestli nebude vadit nemoznost nastaveni koncovych bodu, ale to se da vyresit. Mimochodem, na cem mas toho Forda a jakou prevodovku? Ja ted resim razeni pro Honcho...
Diky, Honza
Uživatelský avatar
sten25
Uživatel
Příspěvky: 211
Registrován: 18.12.2009 0:00
Bydliště: Klatovy
Kontaktovat uživatele: WWW

Model je strejdovo....Ford je normálně origo podvozek od Tamiye.
Uživatelský avatar
bavorak
Uživatel
Příspěvky: 262
Registrován: 29.09.2009 0:00

v absenci nastavení koncových bodů ,bych viděl problém. Tříkvalt od tamiya potřebuje docela přesně seřídit chod serva, aby řadil bez problémů všechny tři kvalty. Jak nebude chod serva dobře seřízený ,tak se může stát ,že bude servo furt v tahu a brzy shoří.
Jeep Wrangler JK - SCX10 -
Toyota Tundra - SCX10 - (v depozitu) / Spektrum 2.4Gh
-->FOTOKUKUČ<--
Uživatelský avatar
zila70
Píšu hodně
Příspěvky: 1928
Registrován: 29.11.2008 0:00
Bydliště: Teplice-Novosedlice
Kontaktovat uživatele: WWW

Tak ted uz muzu reagovat:
No radio od rc4wd neni zadna racha jako je futaba nebo spektrum,ale proste prumerne radio za cenu 3ch.
Pokud vim tak je to jedinej 4ch v tehle cenove skupine,nebo???????
Hlavne co se tyce 3-4ch je to urceno prave pro expedicni auta a to pro ovladani navijaku a svetel,nic jineho v tom nehledejte.
A co se tyce ABS a EXP tak lze radio pouzit i na klasicke modely,ne jen skarpolezy!
Ja si taky jedno radio necham a budu ho testovat,protoze s timto radiem je ovladani navijaku a svetel opravdu hracka a hlavne bez jakych koliv uprav.
Jen mi prislo smesne to ze ty tatari udelali pouzdro na 8 bat,radio bezi na 4 bat,ale stejne si tam das dalsi 4 bat jako nahradni takze zadnej efekt krom toho ze je musis po vybiti prehodit,proste amici..........
Jinak ano radio ma svoje mouchy co se tyce zpracovani,ale lidi budte trochu soudny a nebo si vemte 12litru a kupte si futabu 4PK,ale vzdyt tady na foru pomalu 75% lidicek breci kvuli cenam a jak je vse drahy,ale tohle si myslim ze je za dobrou cenu a jen snad v co doufam aby to bylo stejne spolehlive jako byl 3ch od rc4wd kdy ze 100kusu melo 4poruchu!
Uživatelský avatar
Pajik_CZ
Častý přispěvatel
Příspěvky: 690
Registrován: 21.11.2009 0:00

Pozor, já to nemyslel nijak zle s těma ušetřenáma korunkama. Jde mi o to, co zmiňoval bavorák - bez nastavení koncových bodů pro mě nemají další kanály smysl - převodovka , uzávěrky.... tam je to prostě třeba. Takže "bohužel" budu muset potřebu více kanálů řešit páčkovkou... Jinak cena je velice solidní :)

Zpět na „RC vybavení, elektronika, baterie“