ghost-13
Nově příchozí
Příspěvky: 8
Registrován: 05.07.2018 11:12
Bydliště: Lugano

TRX-4 Defender Adventure, výměna serva řízení - problém

Zdravím,
konečně jsem si splnil sen a pořídil Traxxas TRX-4 Defender Adventure. Jsem začátečník v oboru, je to moje první auto. Po pár hodinách ježdění (rozložených asi do třech dnů) z ničeho nic přestalo reagovat servo řízení. Našel jsem, že nejsem jediný, komu se to stalo a dle četných rad jsem se tedy rozhodl rovnou servo upgradovat a neriskovat tak další odpálené 2075x (údajně to bývá jen pojistkou a lze tedy snadno opravit, ale říkám si, že z nějakého důvodu se pojistky používají - tedy buďto při přemostění shoří neco jiného, nebo v případě opravy odejde znovu to samé).

Koupil jsem silnější servo PowerHD WP-23kg a k tomu rovnou CC BEC 2.0 - servo je sice na 6V, ale odběrem by mohlo nepříjemně zatížit vestavěný BEC v ESC.

Po prostudování nejednoho fóra na internetu jsem se rozhodl, že zbylá tři serva (zámky difů a řazení) nechám na ESC a pouze nové servo řízení budu krmit z externího BECu. Schéma původní i nové přikládám v příloze.

Na první pohled (a dokonce i na první pokus) vše funguje, ALE při druhém pohledu jsem si všiml, že kola nezatáčí úplně tak, jak bych si představoval - vypadalo to, jakoby se kola lepila k podlaze a servo zatáčelo dost pomalu, do nulové a krajních poloh dojíždělo velmi zvolna... Podlahou to ale nebylo a i "ve vzduchu" se to děje. Ne ale vždy.

- když auto zapnu, dám plně doleva, plně doprava, auto zatáčí svižně, jak má
- stačí trošku popojet motorem a nejednou se servo "zvleniví"
- neznámo kdy a jak se zase rozjede svižně
- pokud trochu zatočím a lehce přidám plyn (a servo je v tom "lenivém režimu"), tak cukne

Pokusil jsem se to zdokumentovat na priložených videích.

Měl by někdo prosím nápad co s tím? Možná jsem udělal nějakou fundamentální začátečnickou chybu. Jako jediná alternativa mě napadá - krmit celý receiver z externího BECu, ale než začnu stříhat dráty, tak bych rád znal názory zkušenějších. Pro aktuální zpaojení jsem se rozhodl i proto, že by mi v budoucnu umožnilo použít servo řízení s vyšším napětím (např. Savox 1210sg).

Předem díky za jakékoliv komentáře.

UPDATE: neporařilo se mi přiložit žádnou přílohu - nahrál jsem to sem: http://brian.fit.cvut.cz/public/rc/
Uživatelský avatar
virtual
Častý přispěvatel
Příspěvky: 842
Registrován: 20.01.2009 0:00
Bydliště: Praha

Re: TRX-4 Defender Adventure, výměna serva řízení - problém

Co mě tak napadá, může to být např.:
- vlastnost lacinějšího serva
- rušení
- je správně nastavený CC BEC? Nemá třeba default nastavení 7,4V... EDIT Default je vidím 5.25V, takhle má to servo jen poloviční sílu.
- baterka nezvládá vysoký odběr

Není to kdovíjaká rada, ale pokud je vše dobře zapojené a nastavené, nejsou jiné problémy (přehřáté komponenty, rychle vycucaná baterka atd.), tak bych s tím zkusil jezdit, jak se to bude vyvíjet a co to bude dělat v terénu...
stavím Defender D90 pickup
Jeep JK GCM Skeleton
Axial Wraith Castle Mamba Max Pro, Tekin ROC412, 3S
Tamiya Ford F-350 High-Lift Novak GoaT combo
Uživatelský avatar
Borik
Píšu hodně
Příspěvky: 1326
Registrován: 14.11.2011 0:00
Bydliště: Brno-Maloměřice

Re: TRX-4 Defender Adventure, výměna serva řízení - problém

Chová se to takto i při plně nabitých baterkách ? Popř. při jiné sadě baterek ?
ghost-13
Nově příchozí
Příspěvky: 8
Registrován: 05.07.2018 11:12
Bydliště: Lugano

Re: TRX-4 Defender Adventure, výměna serva řízení - problém

Děkuji za reakci. Servo doufám není úplne nejlacinější - alespoň jsem nabyl toho dojmu, je sice levnější než ten savox, ale i tak 59 CHF, takže cca 1300Kč - pravda nemusí to nutně implikovat kvalitu.

CC BEC jsem si nechal v obchodě naprogramovat na 6V - ověřeno voltmetrem (ten ukázal pár setinek pod 6, ale řekněme v toleranci levného multimetru).

Baterie je nová Traxxas 2S 5800mAh. Má za sebou asi 4 poloviční nabíjecí cykly.

To rušení je myšleno "rádiového charakteru", nebo nějaký svod např. v ESC? Je pravda, že napájecí kabely jsou docela dlouhé a konektorů je tam taky dost - celé jsem to propojil přes bypass (https://www.wemushop.ch/Elektronik/Kabel-Stecker/bypass-adapter-empfaenger-bec.html), měl jsem tam i prodlužovák k servu, ale ten se mi podařilo nakonec eliminovat (nepomohlo to ale).

Škoda, že tu nemám osciloskop, že bych se podíval, co tam po těch drátech lítá.
Kdyby to bylo "jen" to cukání, tak by to bylo sice mrzuté, ale ješte trochu pochopitelné. Znervózňují mě zejména ty dva "módy", kdy servo pořád reaguje, ale jednou normálně rychle a jednou velmi vlažně a pomalu dojíždí do krajních poloh.

No asi fakt zkusím pojezdit venku a uvidíme.
Případně zkusím odpojit další komponenty - to jsem nezkoušel (motor, serva pro zámky diferenciálů...)


Doplňující dotaz - servo, když nemění polohu (prípadně není vystaveno vnější síle), tak odebírá proud, nebo ne?
ghost-13
Nově příchozí
Příspěvky: 8
Registrován: 05.07.2018 11:12
Bydliště: Lugano

Re: TRX-4 Defender Adventure, výměna serva řízení - problém

Borik píše:Chová se to takto i při plně nabitých baterkách ? Popř. při jiné sadě baterek ?


Baterie je plně nabita. Jinou bohužel nemám. Ale je nová (2S 5800mAh).

EDIT: omlouvám se za dezinformaci - nebyla plně nabitá (4V na článek), asi jsem jí testováním vybil víc, než jsem myslel. Nabíjím a uvidíme.
Uživatelský avatar
virtual
Častý přispěvatel
Příspěvky: 842
Registrován: 20.01.2009 0:00
Bydliště: Praha

Re: TRX-4 Defender Adventure, výměna serva řízení - problém

Já nepsal nejlacinější :wink: navíc problém nebo nekompatibilita se může objevit klidně i u nejdražšího.
Digitální servo "pořád kontroluje polohu", takže bez odběru není, ale nic velkého.
Rušení myslím obojí, nemáš třeba něco nacpané "moc na motoru" (ten BEC nebo přijímač), nebo nějak omotané kabely?
4V na článek není úplně vybitá baterka, pokud není špatný článek (nebo oba), neměla by baterka mít problém to uživit...
Zkus pojezdit venku, třeba to dělá vazelína v převodech serva a rozjezdí se to...
stavím Defender D90 pickup
Jeep JK GCM Skeleton
Axial Wraith Castle Mamba Max Pro, Tekin ROC412, 3S
Tamiya Ford F-350 High-Lift Novak GoaT combo
ghost-13
Nově příchozí
Příspěvky: 8
Registrován: 05.07.2018 11:12
Bydliště: Lugano

Re: TRX-4 Defender Adventure, výměna serva řízení - problém

Tak další update.

Baterie plně nabita - nepomohlo.

Zkusil jsem nové zapojení - viz schéma http://brian.fit.cvut.cz/public/rc2/, úplně jsem odpojil BEC s ESC od receiveru a vše se krmí z externího BECu - nepomohlo.

Zkusil jsem odpojit ostatní serva - ani v jedné variantě zapojení BEC nepomohlo.

Zkusil jsem odpojit všechno a nechat jen servo řízení - to se chovalo dobře - zatáčelo to svižně. V jendom okamžiku mám pocit, že se to zpomalilo, ale nepovedlo se mi toho už znovu dosáhnout. To ale není divné, protože jinak je to motor co v 99% případů "pokazí" řízení.

Natočil jsem ještě jedno video, kde je vidět i ovladač - aby bylo zřejmé, co dělám resp. jak se to chová (http://brian.fit.cvut.cz/public/rc2/).


Jinak - BEC je na zadním držáku kapoty - tedy nejdále od motoru, jak to jen jde. Drát od serva je veden přesně jako originál - k receiveru je drát kratší než u originálu. Co je dost dlouhé, jsou napájecí kabely od BECu, nic jsem nestříhal.


Pokusím se sehnat nějaké jiné servo - ale už teď mě děsí, kolik peněz utopím na komponentách, kde jsem to nečekal - těšil jsem se spíše na světla, naviják, kyblíky na střechu, lana, kovové nápravy a tak... :-)
ghost-13
Nově příchozí
Příspěvky: 8
Registrován: 05.07.2018 11:12
Bydliště: Lugano

Re: TRX-4 Defender Adventure, výměna serva řízení - problém

Pardon, že to tu tak tapetuju, ale říkám si, že každá informace je potenciálně dobrá.

Sebral jsem odvahu a s rukou na chladiči jsem risknul originální zapojení (s interním BEC v ESC) - t.j. vše jako originál, pouze místo Traxxasího serva je tam to moje nešťastné nové.

Chová se to pořád stejně špatně. Takže asi fakt nekompatibilita, či nějaký jiný problém v servu...
Uživatelský avatar
milan008
Veterán fóra
Příspěvky: 5336
Registrován: 28.11.2008 0:00
Bydliště: V Holomóci městě

Re: TRX-4 Defender Adventure, výměna serva řízení - problém

Moje zkušenost je taková, že servo je spotřební materiál, proto kupuju čínská, 4 kusy za 400,- jedno vydrží měsíc, druhé dva roky.
bflmpsvz
Uživatelský avatar
virtual
Častý přispěvatel
Příspěvky: 842
Registrován: 20.01.2009 0:00
Bydliště: Praha

Re: TRX-4 Defender Adventure, výměna serva řízení - problém

ghost-13 píše:Zkusil jsem nové zapojení - úplně jsem odpojil BEC s ESC od receiveru a vše se krmí z externího BECu - nepomohlo.

Zkusil jsem odpojit všechno a nechat jen servo řízení - to se chovalo dobře - zatáčelo to svižně. V jendom okamžiku mám pocit, že se to zpomalilo, ale nepovedlo se mi toho už znovu dosáhnout.

Jinak - BEC je na zadním držáku kapoty - tedy nejdále od motoru, jak to jen jde. Drát od serva je veden přesně jako originál - k receiveru je drát kratší než u originálu. Co je dost dlouhé, jsou napájecí kabely od BECu, nic jsem nestříhal.

Pokusím se sehnat nějaké jiné servo - ale už teď mě děsí, kolik peněz utopím na komponentách...

Sebral jsem odvahu a s rukou na chladiči jsem risknul originální zapojení (s interním BEC v ESC) - t.j. vše jako originál, pouze místo Traxxasího serva je tam to moje nešťastné nové.
Chová se to pořád stejně špatně. Takže asi fakt nekompatibilita, či nějaký jiný problém v servu...

Abys neodpálil ostatní elektro (přijímač a ty malý serva, zvládnou 6V?), původní zapojení s ext. BEC je lepší. Sám jsem kabely BECu taky nezkracoval, v tom bych problém neviděl. Zkusil bych vést servokabel kolem serva rovnou k rámu, nikoliv mezi servem a motorem (i když je malá šance, že to problém vyřeší), BEC je šikovné mít poblíž regulátoru, zjednoduší to vedení kabelů.
Z videa ten problém vidím, ale u pomalu jezdícího offroadu bych to nebral jako zásadní problém a rozhodně bych hned nekupoval nové servo. Možná poptat nebo na mezinárodních serverech přečíst osvědčené kombinace, pokud existují...
stavím Defender D90 pickup
Jeep JK GCM Skeleton
Axial Wraith Castle Mamba Max Pro, Tekin ROC412, 3S
Tamiya Ford F-350 High-Lift Novak GoaT combo
Uživatelský avatar
gecko-x
Píšu hodně
Příspěvky: 1641
Registrován: 01.01.2013 18:55
Bydliště: Količín

Re: TRX-4 Defender Adventure, výměna serva řízení - problém

Predpokladam, ze máš setovou vysílačku. Neni tam fukce expo? Neni tam nastavena nejaka krivka
Ford f150 raptor rc4wd (Hero)
ghost-13
Nově příchozí
Příspěvky: 8
Registrován: 05.07.2018 11:12
Bydliště: Lugano

Re: TRX-4 Defender Adventure, výměna serva řízení - problém

Přátelé, tady snad straší. Přišel jsem z práce, zapnul auto a všechno bez problémů - plyn, zatáčení, řazení, zámky, všechno chodilo, jak bych očekával (od večera jsem jinak na auto nesáhl). Tak jsem se zaradoval - nemám sice rád, když se nevyřeší/neobjeví příčina, ale byl (minulý čas je správně) to alespoň důkaz, že komponenty funguji resp. mohou fungovat.

Auto jsem vypnul, rozhodl se, že ho projedu, zapnul a už se chová zase jako včera -t.j. “podivně”. Znovu se mi korektní stav už nepodařilo zreplikovat.
Na zázraky úplně nevěřím - napadá mě, že se přes noc a den prostě vybily všechny kondenzátory a to mohlo ovlivnit chování.

Jinak vedení kabelů nijak funkci neovlivňuje - zkoušel jsem to i rozebrané na stole.

Kombinace komponent by měla být OK, podle toho jsem nové servo vybíral.

Mám pujčené z práce ještě servo Absima Combat Series ACS1615SG o kterém vím, že funguje - ani jsem ho nemusel dávat do auta a na první pohled bylo jasné, že se chová stejně - t.j. normálně a po tom co popojedu, tak “zpomaleně”.


re gecko-x: Ano mám setovou vysílačku. Vygooglil jsem, že tam možnosti expo (a dalších nastavení - dorazy apod.) jsou, ale ještě jsem se uplně neprokousal manuálem jak to nastavit - zkusím zítra.


Při pozorném sledování jsem objevil ještě jeden side-efekt celého podivného chování: pokud přidám plyn, začne servo pomalinku (ale viditelně) driftovat a auto pomalu zatáčet doleva, po uvolnění plynu pak cukne do nulové polohy. Když si teď tak vybavím, tak už s původním servem - hned s autem po novotě - jsem měl problém jet dlouhodobě zcela rovně, korigoval jsem to potenciometrem na vysílačce, přičemž po zastavení to zase ujíždělo. Připisoval jsem to slustým gumám a tedy nějaké hysterezi v řízení (že se kola vlastně nikdy nemohou uplně vrátit do nulové polohy z obou stran). Takže je možné, že ten problém existuje od samého začátku.

Auto jsme pořádně projeli v terénu a pozitivní je, že při jízdě problém se servem není znatelný (až na to drobné zatáčení, ale to se pozná jen při dělších přejezdech třeba z parkoviště po asfaltu, než dojedu na šotolinku).


Mám tu ještě půjčený nějaký 3 kanálový receiver s vysílačkou, zjistím, jaké to má parametry a zkusím ho kdyžtak zapojit. V tom případě zůstane z původní řídicí elektroniky jen ESC. Tak snad to pomůže izolovat problém. Pořád doufám, že se vyhnu reklamaci.
Uživatelský avatar
Mira
Veterán fóra
Příspěvky: 4442
Registrován: 20.05.2013 15:31
Bydliště: Rudolfov

Re: TRX-4 Defender Adventure, výměna serva řízení - problém

To covece vypada na ten prijimac.

Tohle jsou takovy nemoci, ktery kdyz se dejou na expedici tak hned odpovis 'jezdils ve vode'. Ale jestlis nejezdil....
Uživatelský avatar
gecko-x
Píšu hodně
Příspěvky: 1641
Registrován: 01.01.2013 18:55
Bydliště: Količín

Re: TRX-4 Defender Adventure, výměna serva řízení - problém

Neni nad to, koupit holý auto a osadit si ho zrovna odzkoušenou, fungující elektronikou.....
Ford f150 raptor rc4wd (Hero)
ghost-13
Nově příchozí
Příspěvky: 8
Registrován: 05.07.2018 11:12
Bydliště: Lugano

Re: TRX-4 Defender Adventure, výměna serva řízení - problém

gecko-x píše:Neni nad to, koupit holý auto a osadit si ho zrovna odzkoušenou, fungující elektronikou.....


jj, souhlasím, teď už bych se toho nebál. Jenže já jsem ještě před týdnem ani nevěděl, co to nějaký BEC je a říkal jsem si, že nejlepší bude začít právě all-in-one řešením, které budu dál (v budoucnu, ne hned) vylepšovat. Možná mám jen smůlu na komponenty a měl bych to prostě zabalit do krabice a poslat zpátky do obchodu na reklamaci... jenže je to jako droga, nemohl bych jezdit. Tak se v tom vrtám - zase nutno podotknout, že pokud jsem se chtěl o RC něco naučit, tak jsem do toho vstoupil dost přímočaře :-)

Zpět na „Traxxas TRX4“