Na úvod bych chtěl říct, že tohle auto nebude hotové nijak rychle. Nespěchám a ani nemám tolik volného času :cry: Také se na něm budu muset spoustu věcí naučit, jsem úplný začátečník - takže rád uvítám rady a názory (hlavně co se podvozku a RC záležitostí týká)...
Plán je ďábelský a prostý - postavit si 1:10 kopii svého auta. A to je Jeep Wrangler TJ, na něm mám spoustu úprav v duchu: "funkčnost, ale aby to pořád bylo normální auto"... Nakonec původní zůstala karoserie (až na barvu), přední náprava, rozvodovka, palubka, sedačky a pár dalších drobností. Ostatní je vyměněno za lepší/silnější/větší, nebo upravené... Chystám se ještě na pevnostní nárazníky.
V USA jsou populární rock crawlery, ale u nás jsou teréní auta spíš blátošlapové... Tomu jsem také podřídil stavbu vozu a s desetinou to bude taky tak.
Rozhodl jsem se ovšem že model bude bez střechy a bez dveří. Jednak se střechou jezdí hromada YJ Tamiya a hlavně - sám jezdím zhruba 4 měsíce v roce také tak (a nebýt psa tak více - já bych se obléknul, ale pes by umrznul...). Takže takto:
No a taky takhle :twisted:
----------- O|||||||O -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jako základ karoserie chci použít karoserii Jeepu od New Bright. Karoserii i interiér chci co nejvíce přiblížit originálu. Podvozek bych rád také co nejvíce přiblížil originálu, rám bych rád aby měl podobný tvar jako 1:1
Obě nápravy jsou pevné, motor s převodovkou (4l + automat), rozvodovka uprostřed auta (musela být posunuta dolů, kvůli zvýšení podvozku - kardany už měly příliš veliký úhel) má pod sebou nosný kryt. Brzdy jsou kotoučové na všech kolech. TJ má narozdíl od staršího YJ na obou nápravách vinuté pružiny místo listových per. Uchycení náprav je pak pomocí "čtyřlinku" s poměrně krátkými linky... Podobně bych chtěl sestavit i podvozek u desetiny.
Karoserie New Bright je ve žluté barvě, což je mizérie, ale co se dá dělat. Je to pružný plast a má kupodivu velmi přesné rozměry v měřítku 1:10. "Plastové blatníky Buschwacker" na modelu nechám, aby se pod ně vešly kola (jsou širší než moje 1:1 i když ty jsou také rozšířené. V tomto bodě bude muset realita mírně ustoupit...)
Několik hodin jsem věnoval pobíhání s metrem a karoserií okolo auta a přeměřoval co se dá. A opravdu, vnější tvar a rozměry karoserie jsou dokonalé! Posuďte sami:
Co se dá lehce vytknout, jsou příliš zvýrazněné spáry mezi blatníkem a kabinou. Naopak kapota od blatníku odděleny nejsou, což ve skutečnosti jsou - je mezi nimi slušná mezera. Kapota k blatníku nedoléhá, je vymezena gumovou podložkou v její přední části.
Víčko od nádrže je u modelu také jen zlehka naznačené, u originálu je schované a zapuštěné
Model má také docela pěkně provedenou palubní desku (zaplať bůh, tohle modelovat, tak brzo visím pod lampou)
Jen ta palubka je o pár mm užší než by měla být - ale to snad půjde napravit...
Další rozdíl je u pantů kapoty (nic hrozného) a vůbec na kapotě není pár drobností. Také mřížka přívodu vzduchu do topení má jen jeden díl místo tří.
Jak jste si už všimli, stihnul jsem toho dost z karoserie odřezat (u velkého jsem postupoval podobně - místo věšení všelijakých doplňků a ozdob já odmontovávám a řežu :lol: ), především dveře. Podlahu kabiny chci dát tam kam patří, to samé s podlahou "kufru", která má být v úrovni spodní hrany zadních dveří.
Ovšem v tuto chvíli mám dilema: odříznout kapotu (a udělat ji otevírací), nebo neodříznout? Jo, toť otázka... To samé platí pro zadní dveře. Dále mne napadlo využít prostor v palubní desce a částečně i motorovém prostoru pro nějakou elektroniku (přepážka totiž má být v úrovni zadních pantů kapoty, ne tak jak je u modelu. A mezi ní a palubkou tak vznikne trochu prostoru). Má to smysl?
To jsou otázky nad nimiž aktuálně dumám :roll:
Jo a šetřete mne, pls... :oops: