Stránka 1 z 3

Tlumiče - obecně

Napsal: 17.11.2013 17:08
od boZZda
Všude se jen dočítám konkrétní problémy a dotazy na konkrétní tlumiče, ale nikde jsem se nedočetl něco obecnějšího o nastavení tlumičů, respektive vlivy těchto tří parametrů na chování.

- olej a jeho hustota
- píst a počet dírek
- pružina a její délka/tuhost

Zajímalo by mě jestli byste někdo nevěděl rozepsat rozdíly v chování. Dovedu si to selským rozumem "asi" odvodit a potom zkoušet a zkoušet, ale pokud je taky někdo zkušený, tak moc prosím o podělení o své znalosti. Je to rozhodně lepší, než vymýšlet něco, co je již vymyšlené.

Díky

Re: Tlumiče - obecně

Napsal: 17.11.2013 18:27
od boZZda
Abych byl konkrétní. Jaká komibinace mi pomůže, aby při doskoku auto neodskakovalo a tlumiče to hezky odpružily?
Moc bych si přál, abych mohl hezky s autem skočit a nebo jej pustit z ruky a on se k zemi hezky přilepil a neskákal jako jojo :wink:

Re: Tlumiče - obecně

Napsal: 17.11.2013 19:08
od Lee93
Hlavně záleží prvně, co máš za tlumiče nebo podvozek. Pokud čina a spol, tak to nemá cenu ani řešit.

Re: Tlumiče - obecně

Napsal: 17.11.2013 20:01
od boZZda
Axial Wraith :wink:
Pneumatiky beadlock 2.2
V pneu je závaží a přední penumatyky (každá) má 360g a zadní 260g
Podvozek originál a tlumiče Gmade 104mm.

Pointa je, jak nastavit tlumiče?
Musí to být nějaká kombinace oleje/pružiny/apod. a o to mi jde. Co dělá co, respektive co má vliv na co, abych mohl bádat a od čeho se odrazit?

Jde mi o ten princip. Nechci tady řešti můj konkrétní "problém". Chci proniknout do principu, který se dá aplikovat i na jiná auta.

Re: Tlumiče - obecně

Napsal: 17.11.2013 20:41
od PitaW
Ono toho na štelování, zas tolik není. Když přitáhneš pružiny, tak jen zvedneš světlou výšku auta.Takže nejvíc to stojí na pístu a oleji. Aby tlumiče správně fungovali, tak musí hlavně dobře těsnit a být správně naplněné a neměl by v nich být skoro ani vzduch.A pak záleží na hustotě oleje. Aby fungovali jak maj, tak prostě musí jít píst drobet stuha.

Re: Tlumiče - obecně

Napsal: 17.11.2013 20:51
od Pitrisek
Taky záleží na celkový váze auta a na terén v jakým jezdíš.Asi bych zvolil pístní kroužek se 4 dírkami a olej co dává axial do kitu myslím že to je 30w nebo jaký označení to má :-)
EDIT: Taky je důležitý naplnění tlumiča a správné smontování viz video
https://www.youtube.com/watch?v=XCyFWiiTSvI

Re: Tlumiče - obecně

Napsal: 17.11.2013 21:16
od boZZda
Ano, vím jak dobře naplnit tlumiče tak, aby netekly a byl správný tlak bez vzduchu. To není problém.

Nemohu věřit, že sílou pružiny se mění jen světlá výška. To mi nepovídej.
No a to, že má olej na funkci vliv vím taky, ale jaký.

Hledám odpověď ve stylu:

Olej
- čím těžší olej, tím je tlumení pomalejší a dělá to...
- čím lehčí (řidší), tím je tlumení rychlejší a to má vliv na...a dělá to... používá se pro...

Pružiny
- čím pevnější, tím ....
- čím měkčí, tím se...

Píst
- díkry v pístu nahrazují, respektive se kombinují s hustotou oleje. Více děr je jako když používáte řidší olej...? Nebo tak nějak.


Dnes jsem zkusil olej 35W a 45W a zkusil bez pružin, měkké až tužší pružiny. Pořád mi to skáče jako koza, když to pustím tak z 30cm. Ony mají taky vliv 2.2 pneumatiky, které samy o sobě pruží. Takže je potřeba, aby tlumiče odpružili i ty penumatiky a auto se přilepilo, když spadne. Takto si to představuji.
[youtube]pGai0KnfreE[/youtube]

Re: Tlumiče - obecně

Napsal: 17.11.2013 21:22
od gecko-x
Ahoj, já bych to viděl asi tak. Podle hmotnosti auta pořídit pružiny. Když postavíš auto na podložku, měli by být tlumiče ve spodní polovině až třetině chodu. Maticí na tlumičích šteluješ přepětí pružin - to ovlivní světlou výšku.
Kombinace hustoty oleje a počet dírek ti ovlivní vlastnost tlumiče. Jak bylo výše napsáno, jednou z podmínek je těsnost a správné naplnění. Nesouhlasím s tím, že by tam neměl být vzduch - ono záleží, jestli jsou pouze kapalinové nebo plyno-kapalinové. Obecně platí, čím více dírek v pístu (nebo řidší olej), tím bude tlumič měkčí. Takže pokud chceš jezdit terénem, a je jedno jestli rychle nebo pomalu, volil bych spíše měkčí tlumič, na asfalt se používají tvrdší (i pružiny).
A jak píšeš tlumení po dopadu - to budeš muset najít zlatou střední cestu, protože tlumič fungující v terénu, který ti umožní velké křížení náprav, bude ve vyšších rychlostech příliš měkký a auto ti bude "plavat". Pokud naliješ hustší olej, nebo použiješ méně dírek v pístu, bude ti pěkně tlumit při dopadu, ale při trialu budou tyto tlumiče tvrdé tak, že budeš jezdit po třech a křížení nebude úplně ideální.
To je teda slohovka, snad to z toho pochopíš a nenapsal jsem tam něco špatně :-D

Re: Tlumiče - obecně

Napsal: 17.11.2013 21:30
od boZZda
Chápu, že univerzální nastavení neexistuje.

Zkusím si pohrát s oleji od 30W až po 100W a uvidím rozdíl. Zkusím si také pohrát s tlakem v tlumiči.

Re: Tlumiče - obecně

Napsal: 17.11.2013 21:30
od Pitrisek
Tak tam dej ten olej 45w a jen 2 dírky na pístním kroužku a pružiny nech měkčí. Čím tužší olej tím pomaleji protéká v těch dírkách a tudíž to bude tužší.Musíš nejspíš docílit toho aby ti to nešlo z těch 30cm až na dorazy tlumičů.Takže kombinace olejů a kroužků do zbláznění :-D

Re: Tlumiče - obecně

Napsal: 17.11.2013 21:35
od boZZda
Pitrisek píše:Tak tam dej ten olej 45w a jen 2 dírky na pístním kroužku a pružiny nech měkčí. Čím tužší olej tím pomaleji protéká v těch dírkách a tudíž to bude tužší.Musíš nejspíš docílit toho aby ti to nešlo z těch 30cm až na dorazy tlumičů.Takže kombinace olejů a kroužků do zbláznění :-D

A zase chci, aby tlumiče hezky regovali při kráčení v terénu a po skalách. OK, zkusím tužší olej a uvidíme co se stane.

Re: Tlumiče - obecně

Napsal: 17.11.2013 22:27
od Grizzly
Ono vysvětlit, jak se nastavují tlumiče, je hrozně složitá věc a neexistuje jednotný návod. Dvě stejná auta, stejná váha, která jsou stejně nastavená a dva různí řidiči a auta se budou chovat každé úplně jinak a to podle jízdního stylu, to co vyhovuje jednomu, zase nesedí druhému, tady ti opravdu nezbyde nic jiného, než hledat svou vlastní cestu, jako si ji hledáme ostatní, aspoň já to tak dělám a vyplácí se mi to potom v závodech. Tak asi tak. Tady se nedá říct, že hustý olej ti nahradí jedna dírka v pístu, potom se ten tlumič zase pomalu vrací a to se zase musí postarat pružina, ale ta má také zároveň držet výšku vozu. Tady zkrátka váže vše na sebe, průměr tlumiče - dirky v pístu - olej - pružina-váha auta a kde a jak rychle to má jezdit. Jo a ještě jsem zapoměl na délku zdvihu tlumiče a jejich správný sklon vůči nápravě, nebo rameni.

Re: Tlumiče - obecně

Napsal: 17.11.2013 23:34
od gecko-x
A abys toho neměl v hlavě málo, tak jsem zapomněl na to, že je možnost ten tlumič složit aby fungoval jako podtlakový a přetlakový :-)
Podtlakový složíš tak, že ho naplníš a zavřeš se zasunutou pístnicí a přetlakový s vysunutou.
V praxi to poznáš tak, že přetlakový v klidu vytláčí pístnici ven, kdežto podtlakový ju vtahuje dovnitř.
A třeba mě se na axialu při použití origo plastových tlumičů z dinga kitu osvědčila právě verze podtlakových.
:CIAO:

Re: Tlumiče - obecně

Napsal: 18.11.2013 16:50
od salvatore
Gecko, hele ty meleš pěkný nesmysly... Jaký plynokapalinový tlumiče?!? Na modelu?!? Ne, nic takovýho neexistuje. Ono i tom rebaundu by se dalo polemizovat, ale dobře, to bych neřešil. Ale frknout do tlumiče olej, nechat tam bubliny a tvrdit, že je plynokapalinovej mi příjde fakt dost čoveče...

Re: Tlumiče - obecně

Napsal: 18.11.2013 17:40
od Patt
salvatore píše:Gecko, hele ty meleš pěkný nesmysly... Jaký plynokapalinový tlumiče?!? Na modelu?!? Ne, nic takovýho neexistuje. Ono i tom rebaundu by se dalo polemizovat, ale dobře, to bych neřešil. Ale frknout do tlumiče olej, nechat tam bubliny a tvrdit, že je plynokapalinovej mi příjde fakt dost čoveče...


A co je toto maestro?
Obrázek