Stránka 1 z 2

GAZ mm 1943 stavba BALZA

Napsal: 22.11.2013 16:26
od marcel
Ahojte.riešil niekto stavbu karoserie na expe auto z modelárskej balzy ?
Potreboval by som dáku radu a info

http://pokec.azet.sk/marcel1966/fotoalbumy/rc-gaz-mm-1943?i9=6f5d6f5fef62#/marcel1966/fotoalbumy/rc-gaz-mm-1943?i9=6f5d6f5fef62

Re: GAZ mm 1943 stavba BALZA

Napsal: 22.11.2013 16:35
od zax
Zkoušel jsem to, ale v celku rychle jsem od toho upustil.

Re: GAZ mm 1943 stavba BALZA

Napsal: 22.11.2013 16:39
od marcel
Dôvod ? skúśam postaviť niećo nové v śtyle retro a chcem info ak niekto má realizovanú takúto stavbu aký lak pouźil na náter aby to aj vydrzalo.

Re: GAZ mm 1943 stavba BALZA

Napsal: 22.11.2013 16:49
od wolff
jestli chces tento model delat scale tak opravdu mel drevenou boudu ale myslim ze na potapeni to asi nebude a jeste mi rekni jakou tam das predni napravu protoze to byla zadokolka ja bych se nekdy rad pustil do opla blitze http://www.network54.com/Forum/47207/th ... profiles... :hura:

Re: GAZ mm 1943 stavba BALZA

Napsal: 22.11.2013 17:26
od marcel
áno originla je drevená karoséria preto to robím z balzy aby som dodrźal historické parametre.ale v reale bude klasika śtvorkolka rozmerovo ako podvozok dingo
Obrázek

tvoja predloha je ties zaujimavá realizovateľná

Re: GAZ mm 1943 stavba BALZA

Napsal: 22.11.2013 17:44
od rotruck
Proč ne balza ?? .......... vem balzu zkus pevnost v lomu a pak si představ 3kg kovu kutálející se z kopečka přes balzovou kabinku. Neříkám že to nejde , ale vhodnej matroš to není ........

Re: GAZ mm 1943 stavba BALZA

Napsal: 22.11.2013 18:09
od mara126
vůbec se toho neboj a pokračuj, dostatečně to pak prolakuj a nikdo nepozná z čeho je to postavený, nebo pak kup nějakou tenkou skelnou tkaninu a epoxid a můžeš to olaminovat.

Re: GAZ mm 1943 stavba BALZA

Napsal: 22.11.2013 19:04
od marcel
voľakedy dávno / v minulom storoćí / som ako pionier vyrábal z balzy funkčné modely lodí .tak ma napadlo vyskúśať postaviť / tieś starśi ročník /niečo z tohto materiálu

foto z poslednej úpravy skúška osadenia blatníkov
rozteć kolies je na axial -asi tam by viac pasovala náprava užśia z CC

Obrázek

Re: GAZ mm 1943 stavba BALZA

Napsal: 09.12.2013 11:25
od zax
marcel píše:Dôvod ? skúśam postaviť niećo nové v śtyle retro a chcem info ak niekto má realizovanú takúto stavbu aký lak pouźil na náter aby to aj vydrzalo.


Nepřišel jsem na spolehlivej a funkční způsob, jak jí vytvrdit. Pokoušel jsem se jí napustit řídkým epoxidem, ale bez úspěchu.

Re: GAZ mm 1943 stavba BALZA

Napsal: 09.12.2013 12:51
od rotruck
Co sekunďák ?? Na papír/karton to funguje "betonově"

Re: GAZ mm 1943 stavba BALZA

Napsal: 09.12.2013 13:13
od zax
No na ten už nedošlo, ale možná že by to i fungovalo.

Re: GAZ mm 1943 stavba BALZA

Napsal: 09.12.2013 15:07
od eos
No jo, epoxy není úplně to pravé. Hodí se spíš na pevnostní spoje tvrdé balzy na tupo. Na vyztužení napuštěním je třeba řídký acetonový lak a už předem vybírat materiál. Hodně záleží na gramáži a typu řezu - směru let. Kvůli celkové tuhosti zevnitř laminovat tkaninou, zvenku, na tvrdý povrch, se nám v rozvinutém socialismu, tam, kde nešla dát tkanina, osvědčoval jednosložkový čirý Parketolit, ale bůh ví, co to bylo zač, nebo dvousložkový epolex. Pak už se ale skoro vytrácí motto lehké balzy.
Dal bych spíš "scale" kombinaci poctivých nosníků a překližky. Bude to levnější, pevnější a věrohodnější.
Vteřiňák drží, ale špatně se zabrušuje a praská. A taky v tom množství by to bylo na celoobličejovou masku a výkonnou ventilaci! :wink:

Re: GAZ mm 1943 stavba BALZA

Napsal: 09.12.2013 15:22
od Borik
Balzu bych označil za jeden z nejnevhodnějších materiálů. Sama o sobě je fajn, ale na karosérii se vůbec nehodí - pokud to auto nebude stát na poličce jako statický model. Je velmi měkká a pokud nebude opatřena nějakou vnější tvrdou vrstvou, bude na povrchu ihned vše vidět. Co je asi ještě horší, tak je snadno nasákavá a mění tvar - hodně pracuje na základě vlhkosti a působením střídání teplot a vlhkosti se bude kroutit a ohýbat. Díky tomu také povrchová úprava bude praskat a loupat se ... pokud to nebude dost tlakově napuštěno hodně řídkým epoxydem. Problém při zpracování je i to, že třeba lepení vteřiňákem je spolehlivé, ale vytvoří se dost tvrdá vrstva, která se na rozdíl od okolní měkké balzy velice blbě brousí a tak jakékoli probroušení je hodně pravděpodobné.
Když už dřevo, tak jedině kvalitní tenkovrsvá a hlavně vícevrstvá překližka - a čím tvrdší, tím lepší. A pokud možno lepená lepidlem kvality D4.

Re: GAZ mm 1943 stavba BALZA

Napsal: 09.12.2013 15:54
od marcel
dostal som radu že ne nalakovanie použiť kombináciu lieh+epoxid zmiešania-vraj sa to pouźíva na balzové RC loďe.a lepidlo patex wood
ake más ako podľa foto vidim rc lodky s tymto skusenosti ?
jednalo sa hlavne o skúšku stavby repliky auta z II sv vojny oroginál v dreve.
zatial to je poskladané ale na vyrobu podvozku zatiaĺ nezostal ćas.teraz pracujem na inom rc projekte.

Re: GAZ mm 1943 stavba BALZA

Napsal: 09.12.2013 19:55
od Borik
Líh s epoxydem je v podstatě náhražka kvalitní a hlavně řídké pryskyřice. V dobách, kdy se vyskytovala převážně jen CHs Epoxy 1200 ( někdy i 1500 nebo BG 115 ) se líh nebo aceton používal právě na to rozředění, by se směs líp dostala hlouběji do pórů dřeva a lépe prosytila tkaninu. Jenže přimícháním lihu nebo acetonu se vždy mění ( a to zhoršují ) vlastnosti pryskyřice - většinou nevytvrdne tak dokonale, jak by měla a zůstane měkčí. Dnes je k dostání plno pryskyřic, co jsou mnohem tekutější a i jinak kvalitnější, než to lepidlo Chs Epoxy 1200. Třeba Letoxit nebo L285 a plno dalších ( třeba u Havla je obrovský výběr ) http://havel-composites.com/ nebo tady: http://www.5m.cz/
Co se týká lepení dřeva, tak výborné lepidlo je např. http://www.okentes.cz/stavebni-chemie-l ... 3306954%5D nebo ještě lepší ( v kvalitě D4 ) http://www.naradiprofesional.cz/bison-p ... -na-drevo/
K lodím ... tak tam používám téměř výhradně laminát - buď polotovary koupených trupů a nebo vlastní výroba do kopyta a jinak převážně na nástavby laminátové desky tl. 0.2 až 3 mm. Dřevu se vyhýbám co nejvíc a dám ho jen tam, kde ve skutečnosti bylo a nahrazení jiným materiálem by vypadalo blbě.
Co se týká té repliky auta, tak bych osobně použil kvalitní překližku a nebo třeba postupoval podobně, jak se vyrábějí mahagonové čluny RIVA https://www.google.cz/search?q=%C4%8Dlu ... 50&dpr=0.9
Na laminátový základ se lepí tenká vrstva kvlitní dýhy a to celé se přelaminuje co nejtenší skelnou tkaninou, takže po vylakování a jemném přebrušování není ta tkanina ani vidět.