Tam je hlavně divné to, že jezdíš na 3 články. TRX-4 jezdí velice svižně i na dva články a pokud máš v úmyslu jít na expedice, tak i na menší rychlost na dvojčlánek není nutné jezdit na plný plyn. Takže tříčlánkem jedině zvyšuješ rychlost, kterou nepotřebuješ a hlavně zvyšuješ odběr, který je také zbytečný.
Ještě mi napadá, jestli ten chudák motor netahá 6kg auto, tam by to taky mohlo udělat zčásti své. Máš tam nasypanou nějakou mosaz a tak? Než jsem přešel kvůli citlivosti na fusion, jezdili jsme 5-6h expe i s původním elektrem a motor byl max vlažný🤔
Mám cc 01, cca 4.5 kg, na motoru pasivní chladič a i tak se motor dost zahřívá, takže, jak píše Hofy, na váze bude zalezet. Ložiska zjistíš nejspíš jen rozebranim a kontrolou. Stalo se mi, že se vše relativně lehce točilo, ale po rozebrání bylo ložisko zadřené.
Ahoj, rád bych napsal pár poznatků.
Mám TRX4, i s nějakým tím balastem necelých 6kg. Jezdím originál motor (stejnosměrný) na 3S baterii.
U stejnosměrného motoru, zjednodušeně řečeno, rostou otáčky s napětím. A s otáčkami roste výkon. Samozřejmě s ohledem na konstrukci motoru. Proto jsou stejnosměrné motory v nízkých otáčkách slabé. Klidně mě někdo opravte.
Když to srovnám 2S vs. 3S, tj. maximální napětí 7,4V vs. 11.1V...aby motor vykonal stejnou práci, u 2S baterie se při nižším napětí odebírá z baterie vyšší proud než u 3S baterie a zároveň má motor s 2S baterií nižší maximální otáčky.
Aby nebyl motor přetěžován (což výrazně zvyšuje proudový odběr), měl by běžet ve vyšších otáčkách (opět s ohledem na konstrukci motoru), kde má zároveň i nejvyšší účinnost. V praxi tím získáme i mnohem vyšší rychlost modelu (vyšší napětí = vyšší otáčky).
Kdybych tedy chtěl používat 2S baterii, osobně bych hledal motor, který je konstuován na maximální napětí 7,4V. Abych využil jeho plný potenciál.
A jak na ty vysoké otáčky u 3S napájení? Změníme pastorek. Od výroby je s 11ti zuby, lze tam dát nejmenší (originál) s 9ti zuby. Motor bude pak tedy více zpřevodován do síly, méně do otáček (na kolech). A měl by se i méně přehřívat.
Teplo u stejnosměrného motoru se primárně tvoří na komutátoru a uhlících, což se velmi špatně chladí, takže pasivní chladič na plášti motoru prakticky druhotné/vyzářené teplo, ne zdroj tepla.
Motor se tedy v případě co jste tu psali se může zahřívat z několika důvodů - někde se něco dře = motor je v "blokaci" a na vydání výkonu protéká vinutím výrazně vyšší proud. Také může být převodovka přepnuta na druhý stupeň a na něm se jede v terénu/do kopce = motor je v mnohem vyšší zátěži a opět má mnohem vyšší proudový odběr (stalo se mě). Ještě je možné, že motor má nějakou výrobní vadu.
Už jsem se omylem a vlastní blbostí dostal i do stavu, kdy jsem jel expe, v nestřežené chvíli přepnul z prvního stupně na druhý a jel s ním možná i 20 minut. Telemetrie mě pak ukazovala přes 95°C a opravdu jsem se o motor spálil. A i přesto motor vydržel, nedošlo k demagnetizaci magnetů. Takže ty limity v motoru rozhodně jsou.
Hele dejve jak jsi psal to o tom motoru že by mne zajímalo jestli nevadí když mám motor který má odběr 8,4V do 14,4V a ja mám baterie které mají 7,4V tak jestli je to v pohodě
Asi by bylo vhodné změřit teplotu motoru. Že se hřeje je úplně normální, tyto motory mají docela mizernou účinnost a část výkonu ( 30- 50% ) půjde vždy do tepla. Pokud bude teplota do cca 80°C, tak to pořád ještě jde, na magnety to nemá vliv. Pokud ti ta teplota vadí ( osobně bych se s tím také nesmířil, i když to tak může být ), tak bych koupil chladič s malým ventilátorkem ( u strýčka Wonga ho koupíš za stovku i s dopravou ). Ten aktivní chladič má o dost vyšší účinnost a ten motor výrazně ochladí na přijatelnou teplotu. https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... b373RQujr8
Mira píše: ↑29.09.2022 21:05
Ještě, že nemam to TRX_4 000 koukám
Koukáš docela špatně - TRX-4 je jedno z nejrozšířenějších a nejlepších aut na trhu. A dá se vytunit a doplnit velkým množstvím doplňků. Ale i v základu je to výborné auto.
Mira píše: ↑30.09.2022 8:52
No jenom to min jede. Máš otáčky na volt a máš jich prostě jen 7,4 x.
Hřát by se to mělo míň, motor má rezervy tím pádem značně větší.
Jak se ti s tím jezdí jakože pocitově...?
Ano, správně. Jen je trochu menší kroutící moment a vyšší proudová zátěž při jízdě na míň plynu. Normáně nic s čím si dělat starost, rezervy jsou. Obvzlášť s lehkým autem.
MrRyter píše: ↑30.09.2022 8:58
Hele jezdí to dost rychle a bohatě mi to stačí vyjede to vše takže pohoda jenom se mi proste přehřívá motor a nevím proč ale jinak je to bronco super
A jak moc se ti hřeje motor když ho vyšroubuješ z auta a necháš někde běžet chvíli naprázdno? Můžou se ještě trochu dřít ložiska na motoru. Lze namazat kapičkou oleje.
Převodovka se taky maže s citem, když se tam natlačí tuba vazelíny, funguje pak převodovka jak zubový čerpadlo a zbytečná zátěž pro motor :D
Hele, kdyby se mě zbytečně hřál motor, taky by mě to znervózňovalo. Běžná provozní teplota 30-45°C je normál, když jsem jel v letním parnu v krkonoších pár hodin do kopce, tak v klidu o deset stupňů přidej....