Stránka 1 z 7

Tatra 815 TNS Morpho

Napsal: 08.05.2011 13:46
od Slick7
Ahojky, rád bych zde představil taky jeden ze svých konstrukčních počinů a snad sem bude i tématicky zapadat.
Tenhle model jsem nosil už delší dobu v hlavě, možná mi to bude mít někdo za zlé, hlavně ti skalní fandové Tatra, ale já skalní nejsem, takže jsem se do tohoto projektu pustil s čistím svědomím a udělal jsem ho jen proto, protože se mi konstrukčně libí víc, než originální řešení Tatra. Má i mnoho dalších pozitiv pro modeláře a to hlavně dostupnost hlavních komponentů nutných pro stavbu. Už teď asi tušíte, že to bude něco, jako Tatra a trochu ne a kdo tak hádá, má pravdu. Je to vlastně kříženec, protože jsem vzal to, co považuji na Tatře za nejgeniálnější a to převodovku se sestupnou převodovkou, vsazenou do roury a přidělal ji na nezávisle zavěšené nápravy, které považuji za nejlepší alterantivu zavěšení kol. K tomu jsem šoupl ještě klasický rám, alá Tatra Dakar s motorem umístěným nad přední nápravou. Aby Tatra převládala, tak jsem na to dal kabinu T816 z resinu, nástavbu ještě řeším, jaký bude mít tvar i konečnou barvu, pač jak psal Pepa, dost bylo žluté a červené :-)
Touhle konstrukci, bude mít model zajištěnou pěknou tuhost, pěkně zakrytované a chráněné rozvody a rozloženou hmotnost, nápravy budou modelu udělovat slušné zdvihy, beze změny geometrie kola, jak je tomu u Tater, kde při propružení, jde kolo do oblouku a navíc bude mít i model vetší světlost podvozku, oproti originálu. No nic, uvidíte sami a snad se Vám to bude líbit.
Ke stavbě samotné- převodovka je celokovová, třístupňová od Š-hobby, sestupná převodovka je můj výtvor, má odpojitelný přední náhon, pro jízdu na tvrdém povrchu, jen přeci, je to závoďák.
Obě nápravy a tlumiče, byly transplantovány z podvozku TNS od fy. Tamiya, motor použiji Carson pro Truck Poison. Rám a další komponenty jsou vyřezaný vodním paprskem z duralu tloušťky 6mm. Kastle resin, madein Pepa D. Nástavba EPS, plánovaná elektronika Servonaut (jestli budou peníze.

Napsal: 08.05.2011 13:49
od Slick7
Tak první foto. Začnu pěkně od začátku, takže na začátku, se mi podařilo za slušný peníz zakoupit torzo podvozku, modelu TNS od fy. Tamiya. Jedná se o model na spalovací motor, který tam nebyl, ale to mi vůbec nevadilo, pač jsem ho stejně nepotřeboval. Podvozek toho asi dost zažil, některé chyty na tlumiče byly poškozené, nebo ulámané, ale to mi taky nevadilo, protože jsem je stejně chtěl upravovat, duležité pro mě na začatku bylo jen to, jestli se z tohoto podvozku dají použít nápravy pro můj projekt.
Obrázek

Napsal: 08.05.2011 13:51
od Slick7
Následně jsem auto pěkně kuchnul a vyoperoval potřebné nápravy, podrobil je několika důkladným testům, jestli budou vhodné pro dárce. Testy dopadly dobře a já mohl s úlevou konstatovat, že jsem nevyhodil penize oknem.

Obrázek

Obrázek

Napsal: 08.05.2011 14:10
od Slick7
Pak jsem to začal na stole skládat do celku, abych získal představu o konečné podobě. Skvělé bylo, že po nasazení pneumatik, byla šířka auta 188mm, což je značka ideál pro plánovanou kabinu. Vysoustružil jsem z duralu přechody do centrální roury a zároveň uložení, pro původní výstupní hřidele. Cenrální rouru, jsem upravil na délku, abych dostal potřebnou rozteč kol (rozvor).

Obrázek

Obrázek

Napsal: 08.05.2011 16:43
od Slick7
K rouře jsem si naaranžoval převodovku, aby jsem si proměřil, co kam bude zasahovat atd. U přední nápravy jsem si začal pohrávat s upevněním tlumičů a taky jsem už začal zkoušet vymyslet řízení. To řízení nic jednoduchého, tak jak jsem si to prvně promýšlel to nefungovalo, tak jsem musel zkoušet a zkoušet.

Obrázek

Obrázek

Napsal: 08.05.2011 16:44
od Slick7
Jo, zapomněl jsem napsat, že převodovku, jsem musel ještě upravit, oproti originálnímu stavu. Převodovka je vyrobena tak, aby byl elektromotor pro její pohon připevněn přímo k ní. To se mi moc nezamlouvalo, ani funkčně, ani vzhledově, takže jsem ji upravil, aby z ní byl výstup hřidele,aby mohlo dojít k propojení převodovky a elektromotoru pomocí kardanu.

Obrázek

Napsal: 08.05.2011 16:46
od Slick7
V průběhu těchto prací, jsem dostal i vyřezané díly z duralu, takže jsem začal stavbu rámu a nosníků.

Obrázek

Obrázek

Napsal: 08.05.2011 16:50
od Slick7
Teď se budu věnovat sestupné převodovce. Celou jsem ji předem namaloval a vytvořil v 3D v PC. Pokud by měl někdo zájem, můžu tady klidně uvést i potřebné vzorce, nutné pro výpočet převodovek. Na převodovce je ze všeho nejdůležitější si určit převodový poměr a modul zubů. Pak si spočítat, kolik zubů by měla mít jednotlivá převodová kola při dodržení optimálního průměru oz. kola. Pokud jsme si určili tyto parametry, pustíme se do výpočtu roztečné, hlavové a patní kružnice zubu, každého ozubeného kola. Z jednotlivých roztečných kružnic si nakonec vypočteme jednotlivé vzdálenosti mezi ozubenými koly. To je dost důležité, pokud to spletete a spočítáte špatně, budete mit oz. kola buď blízko, nebo moc daleko od sebe a tím pádem převodovku na nic. Tady radím opravdu víc než třikrát měřit a přepočítávat, protože jak se pustíte do vrtání, nebo do zadání někomu na CNC, tak už to nejde vzít zpět a je to potom škoda investované práce a peněz, vím o čem mluvím.

Obrázek

Napsal: 08.05.2011 16:53
od jobik
Joóó :OHNO: když má někdo možnosti k takovým věcem (řezaní duralu apod.) tak to je pak radost dělat. Máš to pěkný jen tak dál pokračuj :OK: :wink:

Napsal: 08.05.2011 17:20
od Slick7
Tak pokračujeme. Pak jsem si našel šikovného pána, který mi ji udělal na CNC fréze a když mi přišla, udělal jsem na ni několik úprav, jako zahloubení pro šrouby, závity, žebra na chlazení, atd. Jednu půlku jsem osadil vodícími kolíky, abych měl vždy zajištěnou stejnou vzájemnou polohu obou půlek proti sobě, je to důležité, hlavně při finalním dolaďování (usazování) ozubených kol.

Obrázek

Obrázek

Napsal: 08.05.2011 17:22
od Slick7
Výrobu větších ozubených koleček jsem dělal z polotovaru(ozubené tyče), který jsem měl už delší dobu doma ze stavby Stalince. Menší kolečka jsem už měl hotové, jen jsem pro ně neměl využití (pastorky).

Obrázek

Napsal: 08.05.2011 17:26
od Slick7
Bylo zapotřebí ještě udělat osy, které jsou uložené v kul. ložiskách, vymezovací kroužky a přechody do roury.
Roura má vnitřní průměr 19mm a vnější 22mm.

Obrázek

Napsal: 08.05.2011 17:30
od Slick7
Pár foteček zkompletované převodovky, na fotkách je vidět jen provizorní výstupní hřidel a provizorní hřidel přiřazování předního náhonu.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Napsal: 08.05.2011 17:48
od ferdovic
:OK: :GO: :SUPER:

Napsal: 08.05.2011 18:04
od Steak
Nádhera.klidně ještě pokračuj. :SUPER: