Uživatelský avatar
-Kage-
Častý přispěvatel
Příspěvky: 574
Registrován: 10.07.2009 0:00
Bydliště: Petřvald ( NJ )

No nejprve jsem to měl uchycené jinak, vpodstatě to byl 3-link ale docela nešikovně udělaný, takže to bylo hrozné, lítalo to centimetr doprava doleva ... pak jsem to předělal takhle ( horní ramena uchycené z venku rámu a dolní zevnitř) takže se ramena trochu kříží a do stran se to hýba tak 2 - 3mm a to musím docela velkou silou .....

Panhardka je dobrý nápad, myslel jsem na ní u toho 3-linku, ale teď mi to přišlo zbytečné ..... uvidím jak se to bude chovat při jízdě, zatím nemám možnost to vyzkoušet ... minimálně jako scale doplněk určitě nápad super :wink:
Uživatelský avatar
Worlusho
Uživatel
Příspěvky: 469
Registrován: 20.02.2009 0:00
Bydliště: Praha 8

Pokud použiješ panhardovu tyč, tak potom při použití 4linku musíš mít souběh horních a spodních linků (myšleno jako rovnoběžky při pohledu do půdorysu, horní-levá a spodní-levá a to samé na druhé straně) a nebo použití jednoduchého 3linku, což znamená že horní link je jenom jedna tyč. Dále musíš počítat, že při použití panhardovi tyče běhá zadní náprava při propružení z jedné strany na druhou. Je to dáno konstrukcí (běh po kružnici), proto ideální uložení je , že za předpokladu propružení na 50% (což by mohla být provozní poloha nápravy) je příčná tyč rovnoběžná s nápravou v 3D.
Martin
Axial Ax 10 ARTR, Axial CSX 10, Xray XB4 Rally , xray XB4"15
Sanwa
foto na rajčeti worlusho
Uživatelský avatar
-Kage-
Častý přispěvatel
Příspěvky: 574
Registrován: 10.07.2009 0:00
Bydliště: Petřvald ( NJ )

Worlusho: No to ja všechno znám, že to opisuje kružnici ... čím delší panhardka bude tím je větší poloměr a tím se méně náprava vykyvuje do stran, taktéž to co jsi napsal, že by měla být co nejvodorovněji s nápravou ..... akorát nevím proč by měly být rovnoběžné linky ?

Taky není špatná věc ten wattův přímovod ... zase by to alespoň bylo něco nového :P

Obrázek
Uživatelský avatar
Maximo
Píšu hodně
Příspěvky: 1291
Registrován: 19.03.2009 0:00
Bydliště: Ústí nad Orlicí

linky musí být rovnoběžně aby dovolily nápravě pohyb do strany...
Youtube
Kečup

___oooo
/ | [____],
I---L-OlllllllO-
()_)()_)-0-)_)

"dokud se to nekutálí, je to pod hranice možností"
Uživatelský avatar
Worlusho
Uživatel
Příspěvky: 469
Registrován: 20.02.2009 0:00
Bydliště: Praha 8

Tím mým slohem jsem nechtěl naznačit, že o tom nic nevíš (ostatně čtou to i jiní, kterým základy geometrie moc neříkají) a tak proto jsem si tu tak nějak zvykl, že je lepší vše psát polopaticky, než to x-krát dovysvětlovat. Pokud nebudou horní linky rovnoběžné se spodníma, tak se nápravě omezuje stranový pohyb a mohlo by se ti to začít hádat s panhardovou tyčí.
Martin
Axial Ax 10 ARTR, Axial CSX 10, Xray XB4 Rally , xray XB4"15
Sanwa
foto na rajčeti worlusho
Uživatelský avatar
-Kage-
Častý přispěvatel
Příspěvky: 574
Registrován: 10.07.2009 0:00
Bydliště: Petřvald ( NJ )

No já mám malý zdvih nápravy, expik nebude žádný extrem offroad, ale spíš jako zvedlé SUV, takže i ta panhardka by pak neměla tak velký chod a tím by se ten pohyb do stran mohl minimalizovat :)
Uživatelský avatar
Maximo
Píšu hodně
Příspěvky: 1291
Registrován: 19.03.2009 0:00
Bydliště: Ústí nad Orlicí

ale stejně pokud ji použiješ, musíš ten pohyb nápravě dovolit, ikdyby jak říkáš, byl jen malý zdvih....a u 4,3 linku pokud funguje je panhardka naprosto zbytečná....jen další kus klacku, na kterej se ti bude chytat bordel
Youtube
Kečup

___oooo
/ | [____],
I---L-OlllllllO-
()_)()_)-0-)_)

"dokud se to nekutálí, je to pod hranice možností"
magor-no1
Uživatel
Příspěvky: 281
Registrován: 06.03.2010 0:00
Bydliště: Horní Stakory

Na reálných autech se někdy také používá systém linků kdy zůstane pouze spodní který je k rámu uchycen na jeden bod a po cestě k nápravě se rozdvojuje . Oba body jsou pak uchyceny k nápravě , jeden z bodů je uchycen za spodní část nápravy a druhý za horní . V tomto případě by byla panhartova tyč plně funkční a nebo použít zmíněný wattův převod a zdvych by mohl být docela velký .

Hned mě nekamenujte , jen mě to tak napadlo .
Uživatelský avatar
-Kage-
Častý přispěvatel
Příspěvky: 574
Registrován: 10.07.2009 0:00
Bydliště: Petřvald ( NJ )

No a dneska jsem teda dopáchal řízení ...... díky krátkému přepakování to má docela sílu a minimální vůle ... proti origo ccčkovému mnohem lepší, ale jinak žádný zázrak ... bohužel lepší řešení v mé situaci asi horko těžko vymyslet ... :?

uvidím jak se to osvědčí v terénu, ale doma to jezdilo vpohodě .. a točilo i na hustším koberci ..

kuken sie:

Obrázek
Uživatelský avatar
Worlusho
Uživatel
Příspěvky: 469
Registrován: 20.02.2009 0:00
Bydliště: Praha 8

Pokud použiješ tuhle koncepci řízení, tak se jedna spojovačka na páku serva šroubuje z vrchu a druhá zespoda a stejně tak potom na ramínku kamene předního kola. Ber to jako radu, nevím jak to vychází na tvém šásku, nemám ho na stole a na té fotce si to nevyzkouším. :-p
Martin
Axial Ax 10 ARTR, Axial CSX 10, Xray XB4 Rally , xray XB4"15
Sanwa
foto na rajčeti worlusho
Uživatelský avatar
-Kage-
Častý přispěvatel
Příspěvky: 574
Registrován: 10.07.2009 0:00
Bydliště: Petřvald ( NJ )

Ano, chtěl jsem ho dát z vrchu a zespod páky serva, jenže mi už nezbyde místo mezi pákou a servem ( páka je krátká a blízko serva ) a taky je problem s tím že už je to taky moc vysoko ..... a níže to servo nedostanu. Jedině zvýšit uchycení na kamenech, ale to je zase další páka a pak se tvoří zbytečné vůle , navíc by to nevypadalo na těch kamenech hezky, u serva to nepujde vidět ...

tohle řízení není ideální, ale lepší to asi nebude :?
Uživatelský avatar
Worlusho
Uživatel
Příspěvky: 469
Registrován: 20.02.2009 0:00
Bydliště: Praha 8

oni existují páky na servo,které jsou odskočený a také z lepšího materiálu, co tam máš za servo (značku) nebo počet zubů na tisícihranu, po něčem bych se potom mohl kouknout.
Martin
Axial Ax 10 ARTR, Axial CSX 10, Xray XB4 Rally , xray XB4"15
Sanwa
foto na rajčeti worlusho
Uživatelský avatar
-Kage-
Častý přispěvatel
Příspěvky: 574
Registrován: 10.07.2009 0:00
Bydliště: Petřvald ( NJ )

Tak jsem se dneska pustil do výroby uložení (domečku) pro kardan ..

Do hliníkové plotničky jsem vrtl díru skrz ... pak na každé straně udělal zahloubení pro ložisko a to tam nalisoval ... hřídelka je jen provizorní a chybí na ní drážky pro ségrovky ... Samozdřejmě tvar domečku ještě taky není ... je to takový polotovar ... :P

Obrázek
Obrázek

V souvislosti s tím řeším jednu dost podstatnou věc ...... tou je, jestli použít jeden dlouhý (160mm) kardan, nebo 2 vedené přes tenhle domeček .....

Problém je ten že v případě jednoho kardanu bude moc viset pod autem, což bych nechtěl, určitě by dostal za uši a hlavně by vadil v terénu ....

Udělal jsem pár foto .. červená čára je jak by vedl kardan ...

Obrázek
Obrázek

Domeček by samozdřejmě nebyl tak vysoko jako na 2. foto ..... je tam jen položený pro znázornění :wink:

Takže váš názor ?
Uživatelský avatar
Worlusho
Uživatel
Příspěvky: 469
Registrován: 20.02.2009 0:00
Bydliště: Praha 8

trocha jsem ti to překreslil :lol:
Obrázek
položil jsem ti linky,zlepší to jízdní vlastnosti uložení kardanu jsem dal níže , aby se ti nelámaly kříže, spodní linky povedou na vnitřní stranu rámu s dělením na třetiny a horní linky půjdou vnějškem. Spodní linky ti budou zároveň chránit středový domeček kardanu.

A ještě jsem zapomněl,u té hřídele ve středovým uložení kardanu nemusíš mít segrovky, proti posunu jí drží unašeče hřídelí. ;)
Martin
Axial Ax 10 ARTR, Axial CSX 10, Xray XB4 Rally , xray XB4"15
Sanwa
foto na rajčeti worlusho
Uživatelský avatar
cendab
Píšu strašně moc!
Příspěvky: 2075
Registrován: 28.12.2010 0:00
Bydliště: HSK

Koukám že pracuješ na tom co já...akorát já ten domek budu asi vyrábět z plastu...a převodovku mám o dost vejš tak že jenom prodloužim hřídel z převodovky a protáhnu zkrz ten domek...

Zpět na „Scale projekty“