Uživatelský avatar
Cmelak007
Uživatel
Příspěvky: 132
Registrován: 01.02.2011 0:00
Bydliště: Praha 5
Kontaktovat uživatele: WWW

Čmelákův Defík pro začátečníky aneb RC4WD Gelände

Úvod a to nejdůležitější v kostce

Řada modelářů a příznivců maketových modelů zná americkou společnost RC4WD, jejíž produkty v Čechách úspěšně prodává Žílův RCmodelex. Málokdo ale má osobní zkušenost s podvozkem Gelände (německé označení pro terén) a proto se jím budu zabývat v následujícím článku. Záměrně píši „článek“, protože jsem neměl v úmyslu psát recenzi. Tu bych si vzhledem ke svým zkušenostem snad ani nedovolil. Příspěvek jsem zde v mírně modifikované podobě uveřejnil již dříve a vzhledem k ohlasům a debatě, které následovaly, raději hned na začátku uvedu některé věci na pravou míru. Doufám, že tím předejdu případným nedorozuměním, či opakovaným otázkám a komentářům. Majitele Axialů a CC-01 dopředu prosím, aby nepsali, že jejich auta jsou na rozdíl od těch mých bezproblémová, lepší a levnější. Děkuji za pochopení. :wink:

S podvozkem jezdím zhruba rok a za tu dobu jsem s ním najel několik kilometrů na expedicích a v různém terénu, převážně na stavbách. I když se to po přečtení příspěvku nemusí zdát, jsem s ním velmi spokojený. Samozřejmě, že není perfektní a některé díly je nutné dříve či později vyměnit, ale to platí skoro u každého modelu. Pokud bych se mě někdo zeptal, zda-li bych si jej znovu pořídil, odpověděl bych ano. Důvodů proč, je hned několik. K největším kladům nepochybně patří to, že auto je krásné a podvozek na kastli dokonale sedí. Gelände je tak ideální příležitostí pro začátečníky, kteří mohou „koupit a jezdit“ bez nutnosti dalších úprav. Proto jsem si jej také pořídil. Provedení hliníkového rámu je velmi precizní a na člověka působí dojmem, že se jedná o poctivý„kus železa“. Není to žádný „plasťák“, který by se kroutil, či by z něj vypadávaly šroubky. Vše sedí napevno, nic se nepovoluje, kvalita závitů je špičková. Nikdy jsem žádný nestrhl. Jízdní vlastnosti v terénu jsou z mého pohledu skvělé, protože model se chová jako skutečné auto. Radost na něj při jízdě pohledět! Křížení náprav ve spojení s progresivními tlumiči funguje výborně. Nečekejte však zdolávání nereálného terénu, není to žádný trialový speciál, ani crawler. Řízení nijak nezaostává a funguje také na jedničku. Díky pevnému uchycení serva zde nevznikají ztráty, ani vůle a beztak slušný rejd lze ještě zlepšit instalací XVD osy. Jedním z posledních plusů byla i cena, která v porovnání s jinými podvozky, určenými výhradně pro Defendera, je stále ještě nejlepší. Hodně lidí mi psalo, že Gelände je nesmyslně drahé, a že „za ty peníze by ho nikdy nechtěli“. Netvrdím, že je levné, pouze jej nesrovnávám s často upravovanými podvozky Axial SCX, Tamiya CC-01 apod., které jsou v jiné cenové kategorii a nejsou pro ABS karoserii Defendera primárně určeny.

Po kladech je nutné zmínit zápory a jiné nešvary, které se modelu samozřejmě nevyhnuly. Článek je zaměřen téměř výhradně na ně, dočtete se o slabinách podvozku, co jsem na něm musel vyměnit, upravit a na jaké věci si dát pozor. Pokud bych zde měl jmenovat to hlavní, jsou to zejména kloubky, které se v terénu lehce zlomí či vytrhnou. Příčina bude zřejmě v jejich nízké kvalitě, ale také v továrním sestavení. Červík mezi linkem a kloubkem je častokrát namontován nerovnoměrně, a tak se z kratší strany může lehce vytrhnout. Doporučuji proto zkontrolovat, případně vyměnit. Další, již na pohled viditelnou slabinou, jsou pětidolarové plastové kardany, které se lehce zlomí. Vzhledem k jejich ceně však nikdo nemůže očekávat více. Hrušky v nápravách T-Rex 60 se poměrně brzy opotřebují, což není problém jen Gelände, ale náprav samotných. Úchyty čtyřlinku se díky velké váze modelu snadno ohnou, čímž se náprava může mírně vychýlit ze své osy. Do původní polohy se dají vrátit zatlačením nápravy zpět. Je proto lepší upevnit spodní linky i z vnitřní strany. Tlumiče nebývají dobře sestaveny, doporučuji raději všechny zkontrolovat a případně dotáhnout. Jinak hrozí vytočení závitu, vystřelení pružiny a vytečení oleje. Auto je v základu díky planetární převodovce velmi pomalé a vlivem těžkého rámu se v prudkých kopcích na sypkém povrchu má tendenci „zahrabat“. Uchycení kastle je pouze v čtyřech bodech a po pár kotrmelcích se může vytrhnout. Je dobré utahovat zde šrouby s citem, jinak se plastové uchycení na karoserii deformuje a praskne. To je však problém spíše karoserie. Žíla to na Mexu vyřešil vypodložením bočních stran, čímž zvětšil kontaktní plochu karoserie a podvozku a zmenšil tlak na namáhané části.

Jak jsem psal již na začátku, přes uvedené zápory jsem s autem spokojený. Možná díky předchozím zkušenostem s Tamiya CC-01, které jsem prakticky neustále opravoval a doteď nejezdí podle mých představ. Vím, že spousta lidí má s CCčkem mnohem lepší zkušenosti a já s nimi nechci polemizovat. Pouze píšu o tom, čím jsem si sám prošel, a to samé platí i u Gelände.

Po výčtu kladů a záporů ještě seznam jednotlivých bodů:
1. Jak to začalo
2. Kastle, gumy, kola
3. Obchod RC4WD a další výrobci RC Defendera
4. Kit RC4WD Gelände
5. Podvozek od Ježíška
6. Kola a pneumatiky
7. Tlumiče
8. Stříkání střechy na bílo
9. Kardany
10. Kloubky
11. Posílení upevnění čtyřlinku
12. Uchycení kastle
13. Zpřevodování, aneb proč auto jede jako šnek
14. Šnorchl
15. Světelná jednotka
16. Doplňky na Defendera a mřížky na světla
17. Zvýšení světlosti vozidla
18. Nové pneu RC4WD Rock Stompers
19. Výbrus blatníků
20. Slabiny náprav T-Rex
21. Přední poloosa a zvětšení rejdu
23. Zatmavení skel
22. Plány do budoucna

A nyní již článek v původní podobě.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Čmelákův Defík pro začátečníky aneb RC4WD Gelände

Označení „model pro začátečníky“ neznamená, že se jedná o plastovou hračku pro děti od 3 let, ale že se dá koupit jako RTR (Ready to Run), čili „připraven k jízdě“. To je pro spoustu lidí, kteří s modelařinou nemají zkušenosti a jsou nešikovní (v mém případě obojí :roll:), nepochybně vítanou příležitostí, jak si pořídit hezké auto a užít si s ním bez práce (alespoň na začátku) spoustu legrace. Ty, co by zde měli v úmyslu hledat všemožné vychytávky, tuning a doplňky pro Defendera či expedice asi zklamu, protože se auto snažím držet maximálně čisté a rozhodně mu nemíním na střechu naházet všelijaké haraburdí, které ho pak v terénu bude převracet, či mu dodat „chromové“ doplňky pro větší lesk, ofuky apod. Nebudu ani inspirovat modeláře, kteří si auto chtějí postavit sami, a tak zbývají pouze „Noobies“ (zelenáči) a moje maličkost, přičemž od tohoto příspěvku si slibuji vytvoření Defenderova malého deníčku s tím, že zde budu mít možnost ohlédnout se za jeho proměnami v čase. Takže asi tak.

1. Jak to začalo

Někdy v létě 2008 jsem na youtube sledoval trial off-roadů a trucků. Narazil jsem při tam na video, kde byl moc hezký náklaďák, avšak bylo na něm také něco zvláštního. Byl krásný a nemohl jsem vynadívat. Až později jsem zjistil, že se nejedná o skutečné auto, ale pouze o model. Zalíbila se mi myšlenka mít vlastní offroad, který by i hezky vypadal a posléze jsem si koupil Tamiya CR-01 Unimog a CC-01 Jeep Wrangler, přičemž jsem pokukoval i po Land Roveru Defenderovi, ale bohužel jsem ho nikde neviděl prodávat. Wranglera jsem popravdě dal přítelkyni, jako jeden z narozeninových dárků. Sestavila ho, ale vlastně s ním skoro ani nikdy nejela. Možná jednou a zřejmě jen proto, aby mi udělala radost. Mohla mít místo něj třeba pěknou a drahou kabelku... a takhle má chudák auto, se kterým si ani nehraje. :roll: Život je holt někdy pech, ale věřte, že takový scénář je u modelářů dost běžný! :mrgreen: Na svoji obranu musím říci, že jsme měli v plánu společné procházky, na které je CC-01 díky své rychlosti jako dělané. To jsem ještě netušil, že mnohem víc mě zaujme plácek s pár kopci, na kterém dokáži blbnout celý den, jako např. v Mrakolendu.:lol:

Axialy mě tehdy neoslovily, protože jejich kastle nejsou tak hezké a vypadají víc, jako hračky, než makety. Teď si říkám, že bych se zřejmě rozhodl jinak, kastle se dá vyměnit a jízdní vlastnosti jsou mnohem důležitější. Úplným začátečníkům bych vřele doporučil Axial SCX10, protože jezdí skvěle a po vybalení z krabice do něj není nutné prakticky nic investovat, což se třeba o CC-01 rozhodně říci nedá.

2. Kastle, gumy, kola
Na eBay.com jsem objevil tuto krásnou kastli a úžasné disky s pneumatikami s pořádným vzorkem. Prodává je uživatel hwpeterl z Hongkongu (přezdívaný "Peter z Tamiya klubu") a spolupráce s ním proběhla naprosto bez problémů. Zboží odesláno do druhého dne a do Čech dorazilo pečlivě zabaleno a nepoškozeno. Sortiment, který nabízí, k vidění zde: http://myworld.ebay.com/hwpeterl/

Obrázek

Obrázek

Kastle vyšla na 50 USD + 30 USD poštovné, pneumatiky 22USD (+7 USD poštovné) a disky 16 USD (+3,5 USD poštovné), což jsou skvělé ceny.

Obrázek

Obrázek

3. Obchod RC4WD a další výrobci RC Defendera

Původně jsem myslel, že kastli napasuji na jeden z podvozků, ale CR-01 na ni bylo příliš vysoké a CC-01 zase krátké. K tomu třeba připočíst ještě dva hlavní důvody – moji lenost a obavu pouštět se do něčeho neznámého. Nechtěl jsem dopadnout jako Pat a Mat a zničit kastli i s podvozkem. Po čase jsem objevil obchod RC4WD (http://www.store.rc4wd.com, příp. http://www.rc4wdint.com), kde podvozek na Defendera vyrábějí. Byl jsem nadšený! Teda vlastně do té doby, než jsem uviděl cenu. :cry: Později jsem se dozvěděl, že jej také prodává Žíla (http://www.rcmodelex.cz) a Deekay, přičemž Deekay dělá spíše zakázkovou malosériovou ruční výrobu, zato znalci si ho nemůžou vynachválit, protože přesně kopíruje originál. Žíla v té době podvozek Mex prodával za nesmyslnou cenu (17 a 25 tis., teď má ale i levnější) a Deekaye jsem neznal, takže volba byla celkem jednoduchá. Nutno ještě podotknout, že ačkoli volba byla „celkem jednoduchá“, trvalo mi stejně asi dva roky, než jsem se rozhodl, že do toho vrazím tolik peněz, protože bez Defendera zkrátka nedokážu žít. 8) Tady bych všechny začátečníky důrazně varoval, dokud je ještě čas. Jakmile s modelařinou jednou začnete a nedej bože jí propadnete, narvete do ní neskutečné peníze, které budete zatloukat všem blízkým, rodině, i sami sobě. :mrgreen:

4. Kit RC4WD Gelände

Tehdy, ještě jako nic netušící začínající závislák, jsem zvolil RTR kit „Gelände“ (http://www.store.rc4wd.com/Gelnde-110-Scale-Defender-Truck-RTR_p_13.html) za 499 USD + 60 USD poštovné, přičemž jsem byl rád, že nebudu muset kupovat zvlášť elektroniku, ale vše bude již hotové a sestavené. Pokud si člověk koupí kastli od Petera, RC4WD mu dá na kit slevu 30 USD. To potěší! Dnes bych asi koupil kit bez elektroniky (http://www.store.rc4wd.com/Gelnde-110-Scale-Defender-Truck-Kit_p_53.html), který je o 110 USD levnější. Regulátor, motor a servo, které v kitu byly, jsou velmi dobré. Problémy jsem ale měl s vysílačkou a obávám se, že to nebyla náhoda, protože stejnou závadu (auto strašně cukalo a nahodile zatáčelo či se rozjíždělo) jsem řešil i u dražšího modelu vysílačky RC4WD XR4 za 90 USD, kterou jsem si u nich bohužel také koupil. Dal jsem je na prozkoumání odborníkovi, který konstatoval, že chyba není v potenciometru, jak jsem si původně myslel, ale prý někde v elektronice na desce. Kabely na potenciometrech byly v obou případech přidělané velmi nekvalitně, což se záhy projevilo a několikrát jsem je musel znovu připájet a odizolovat. Jsou velmi blízko sebe a hrozí jim doteky, jejichž důsledkem se auto chová doslova „zkratově“. Kdyby vysílačky fungovaly tak, jak mají, byly by naprosto skvělé, mají všechny potřebné funkce. Zatím jsem ale nenašel nikoho, kdo by je byl schopen opravit. Pokud chce člověk ušetřit, může si koupit vysílačku za necelých 1000 Kč na bighobby.cz (http://www.bighobby.cz/www-bighobby-cz/eshop/9-1-VYSILACE-PRIJIMACE/0/5/350-FS-GT2-2Ch-2-4GHz), servo za 150-300 Kč a regulátor za pár stovek, čímž se asi dostane na nižší cenu, než oněch 110 USD a ještě má na ně záruku. S reklamací zboží koupeného z USA je to trochu složitější, obě vysílačky vyhazuji bez náhrady… :-( Nicméně, v té době jsem byl rád, že mám vše pohromadě a nemusím trávit hodiny na fórech pročítáním příspěvků, který regulátor, servo apod. koupit, protože to hoši z RC4WD udělali za mě.

Obrázek


5. Podvozek od Ježíška

Podvozek jsem koupil na podzim 2010 a pak čekal až do vánoc, abych si jej nadělil. Přeci jen, tolik peněz, a co kdyby mi už nic jiného Ježíšek nepřinesl? Čekání bylo kruté, ale vyplatilo se a pod stromečkem jsem z něj měl radost, jako malé dítě, které dostane první autodráhu. :lol: Nemusím říkat, že další dárky, které byly nepochybně hodnotné a kupované s láskou, si již vůbec nepamatuji. V porovnání s CC-01 a vlastně i CR-01 je celý rám hliníkový, slušně těžký a člověk má pocit, že drží skutečný „kus železa“. Kvalita zpracování je prvotřídní, podvozek vypadá hodnotně a bytelně. Na karoserii od Petera dokonale sedí, stačí ji upevnit čtyřmi šrouby. Nechci hanit CCéčko, spousta lidí je tady má a hýčká si jej, avšak po zkušenostech s ním jsem měl velikou radost z toho, že např. šrouby jsou upevněné tak, že se ani nehnou, rám se nekroutí, servo drží pevně, nemá ztráty a auto konečně zatáčí!!! Rozdíl mezi plasťákem a tímto byl obrovský. Zatáčení se ještě dále zlepšilo namontováním XVD osy (viz dále). Co mě také hodně potěšilo, bylo množství náhradních dílů, které v RC4WD do balení přidali – přední a zadní plastové domky náprav, spoustu různých šroubků, 2x kardany… Paráda! :tleskam:

Obrázek

6. Kola a pneumatiky

Kola a pneumatiky na kitu, které jsou k vidění na fotografii výše (http://www.store.rc4wd.com/Tango-Down-19-Internal-Beadlock-Wheels_p_34.html), jsou celkem vysoké, ale úzké. Vyměnil jsem je proto za ty od Petera z Tamiya klubu, které na autě vypadají mnohem lépe! Také dobře pasují do blatníků. Díky jejich větší šířce však gumy dřou o řízení a časem se z vnitřní strany dost vydřou. Pneumatiky na oplátku obrousily přední kloubky na zlomek milimetru tak, že je bylo nutné vyměnit. Přední gumy při max. zatáčení dřou také o pružiny tlumičů, což je daň za velký rejd. Problém by mohly vyřešit či alespoň zmírnit podložky na vnitřní straně disků. Tlumiče naštěstí fungují bez poškození, jen jsou trochu více přeleštěné. :mrgreen:

7. Tlumiče

Složení tlumičů z továrny není dobré a viděl jsem (nejen u sebe, ale i u jiných lidí), jak se tlumič vytočí a pružiny vystřelí někam do ... zkrátka tam, kde je člověk již nenajde, přičemž u toho ještě vyteče olej. Doporučil bych proto všechny zkontrolovat a dotáhnout, příp. závity něčím zakápnout. Nechápu, jak se povolí závit, který se nemůže otáčet, ale viděl jsem na vlastní oči, co se stalo. Náhradní (2 ks) stojí 30 USD + 12 poštovné, což není levná záležitost. Tlumiče fungují velmi dobře, avšak pokud na nich člověk nechává stát model, zatuhnou a musí se rozhýbat, což jde zpočátku většinou dost ztuha a někdy jsou i zaseklé. Stačí, aby na nich zaschnula vrstva bahna. Na obrázku níže jsou Deekayovy tlumiče, které navíc nemají stejně dlouhé závity.

Obrázek

8. Stříkání střechy na bílo

Karoserie byla celá červená a já přemýšlel, co s ní, jak ji trochu oživit. Stačilo se podívat na pěkné bílé disky a bylo rozhodnuto. Auto po přestříkání střechy najednou dostalo větší jiskru a charakter. Je ale také nutné počítat s jejím častějším ušpiněním.

Obrázek

9. Kardany

S autem jsem první týdny jezdil bez problémů a byl jsem nadšený. Nutno ovšem podotknout, že standardní rychlost je velmi malá a hodí se spíše na trial. Časem se mi na kamenech podařilo ukroutit kardan, který je slabinou podvozku. Protože je převážně z plastu, moc dlouho nevydrží (např. oproti kardanům od firmy Tamiya).

Obrázek

Za rok jsem vyměnil celkem tři a pro jistotu koupil za 350 Kč od Žíly náhradní kovový (http://www.rcmodelex.cz/rcmodelex/eshop/20-1-Kardany-Shafts/0/5/482-New-Mex-kardan-ocel-87-108). Časem se také opotřebuje kardan mezi převodovkou (motorem) a rozvodovou skříní. Je sice z pevného materiálu, ale má jen jeden kloub na který působí velká síla. Na fotografii je vidět, že po roce používání už dlouho nevydrží a bude nutné koupit nový díl, který naštěstí není drahý (195 Kč na http://www.rcmodelex.cz/rcmodelex/eshop ... danu-5x5mm).

Obrázek

10. Kloubky

Další velkou slabinou (i když rozměrově malou) jsou kloubky. Zkušení uživatelé mi doporučili všechny původní vyhodit a koupit si jiné, přičemž varovali před koupí kovových od RC4WD, které mají velké vůle. Na základě rad jsem si proto pořídil levné, ale prý kvalitní kloubky od MP Jetu (balíček 6ks za cca 90 Kč) a měním je za stávající v okamžiku, kdy prasknou. Na jedné expedici se mi podařilo zničit postupně tři, což se mi zdá opravdu hodně. Nové kloubky vypadají zatím v pohodě, ale mám je jen krátce, takže jen doufám, že vydrží víc, jak všichni tvrdí. Zatím jsem žádný nerozbil. Nelíbí se mi ale na nich, že v porovnání s kovovými od RC4WD nejdou pevně dotáhnout. Nelze totiž odhadnout mez, kdy je závit na konci a člověk jej může snadno strhnout. Dalším mínusem v porovnání s kovovými je velké tření, díky nimž se kloubky hýbou dost ztuha, což může být problém u lehčích modelů. Srovnávací video: http://cmelak007.rajce.idnes.cz/Truck_Trial_Special#SL743974.jpg


Obrázek

11. Posílení upevnění čtyřlinku

Občas jsem si všiml, že zadní náprava je vychýlená. Pokud zrovna neprasknul nějaký kloubek, většinou se posunulo uchycení spodních linků. Drží je malé úchyty, které se snadno ohnou.

Obrázek

Nevím, jestli je to měkkým materiálem, nebo příliš velkými silami na ně vyvíjenými, možná obojím. Vyřešil jsem to nepříliš esteticky, zato velmi účinně. Z vnitřní strany jsem přidělal další úchyty, takže linky jsou nyní připevněny z obou stran.

Obrázek

12. Uchycení kastle

Karoserie drží na podvozku čtyřmi šrouby. Její odmontování je tak trochu zdlouhavější, ale upevnění je esteticky velmi povedené, protože šrouby nejsou prakticky vidět a nekazí tak dojem, jako třeba u Tamiya CR-01, kde sponky doslova bijí do očí. Problém je, že materiál (ABS plast) okolo šroubků není tvrzený a tak se po pár kotrmelcích může lehce stát, že se uštípne, což byl můj případ. Možná jsem si to zavinil také přílišným utahováním šroubků.

Obrázek

Doporučil bych dát výztuhy po dálce karoserie mezi koly, je tam cca 0,5cm lem. Ten je vidět i zvenku, takže výztuhu lze dát i z této strany a vypadá celkem dobře. Já byl líný, takže jsem dal zevnitř alespoň plíšek, který jsem přilepil oboustranou páskou. Je to ale provizorní řešení. Chtělo by to přilepit a také zkrátit tyčky, které karoserii drží, protože s plíškem je uvnitř méně místa a kastle pak zbytečně pne.

Obrázek

13. Zpřevodování, aneb proč auto jede jako šnek

S dodávaným motorem 35T (cca 11.500 ot/min.) a planetární převodovkou je auto neuvěřitelně pomalé. Na plný výkon sotva dosáhne rychlosti pomalejší chůze. Výhodou je, že planetární převodovka auto zastaví a udrží v jakémkoli kopci. Nevýhoda je jasná, auto leze jako šnek. Vhledem k tomu, že jsem chtěl s Defenderem vyrazit na expedici, pořídil jsem si motor Graupner Speed Race 500 E, který by měl vyvinout až kolem 18.000 otáček (22.500 na volnoběh). Auto se díky němu výrazně zrychlilo, i když třeba na Tamiya CC-01 zdaleka nemá. Na úkor rychlosti se však zhoršila plynulost rozjezdu. Na trial by lehce cukaný rozjezd vhodný rozhodně nebyl, na expedice to však není nic dramatického a výhoda rychlejšího přesunu je mnohem důležitější.

Obrázek

14. Šnorchl

Po seznámení se s Jirkou Pstružinou z RC Truck Trialu, který vyrábí "scale" doplňky v prvotřídní kvalitě, jsem si pořídil šnorchl. Získal jsem jej za zhruba poloviční cenu, než jej prodávají různé obchody, takže paráda a na autě vypadá dokonale!

Obrázek

15. Světelná jednotka

Karoserie je dodávána se světly, které však nemají konektory. Jednak jsem byl líný je dodělat (vlastně jsem nikdy nic takového nedělal, takže mě to příliš nelákalo) a pak, chtěl jsem mít pořádné „xenony“. Původní světla jsem vymontoval a dal místo nich led diody. Jako světelnou jednotku jsem použil základní model Tamiya TLU-01, který se standardně dodává do CC-01. Po zkušenostech s kabeláží z předchozích modelů, kde se kabely většinou o něco zachytily, díky čemuž nešla odklopit karoserie a navíc se občas vytrhly, jsem se, inspirován pečlivým Koudym, rozhodl přidělat je tavnou pistolí ke kastli. Vřele všem doporučuji, mám teď klid, o kabelech vůbec nevím. Světelnou jednotku jsem oboustranou páskou přilepil na vnitřní stranu střechy, takže se k ní pohodlně skrz okénko dostanu a světla můžu kdykoli lehce zapnout/vypnout.

Obrázek

16. Doplňky na Defendera a mřížky na světla

Spousta lidí si Defendery různě upravuje a dělá z nich téměř trialová auta. Moc se mi líbila střešní zahrádka a padací rám, ale po zkušenostech z expedicí jsem se rozhodl si nic takového nepořizovat. Jsou to sice hezké doplňky, ale totálně tím zničí jinak velmi ucházejí jízdní vlastnosti auta. Boční náklon s rámem, zahrádkou a „expediční výbavou“ je vesměs dost tragický, auta se neustále převracejí. Rozhodl jsem se proto na střechu nic nedávat a zřejmě nebudu ani dělat vnitřek, což sice není hezké, ale jízdní vlastnosti jsou pak mnohem lepší. Uvažoval jsem také o předním nárazníku, který je nepochybně pěkný, ale snižuje přední nájezdový úhel a hlavně, auto by se mi s ním nevešlo do přepravky. :roll:

Nakonec jsem se rozhodl pořídit si tyto pěkné mřížky přes světla (http://store.rc4wd.com/Land-Rover-Defender-90-Light-Guards_p_1558.html), které (alespoň zatím) na rozdíl od zmíněných rámů, zahrádek, nárazníků apod. nikdo nemá. Je fakt, že stály nehorázných 40 USD + poštovné a po vybalení nenabarveného materiálu jsem si říkal, že jsem udělal pěknou blbost, ale pak jsem je nastříkal na černo a zamiloval si je!

Obrázek

17. Zvýšení světlosti vozidla

V porovnání s Defendery ostatních kamarádů byl ten můj nejmenší a takový jednoduchý – bez doplňků. Šnorchl a mřížky vzhled vylepšily, ale zdvih zůstal pořád stejný. Když jsem jezdil sám, tak mi to nevadilo, spíš jsem se kochal pohledem na model, který připomínal opravdové auto. Na expedicích jsem ale zjistil, že na rozdíl od ostatních Defenderů často dřu o podvozek a někdy projedu jen s velkými obtížemi. Zejména diferenciál náprav T-Rex je hodně velký a nízko. Posunul jsem proto tlumiče na rámu o jednu dírku a zvýšil světlost Land Roveru. S pneumatikami RA1028 od Petera z Tamiya klubu ale už nevypadal se zvednutým podvozkem dobře, protože kola byla najednou příliš malá a odstup od kastle byl hodně velký. Namontoval jsem tedy původní pneumatiky od RC4WD, které jsou větší, se zvednutým podvozkem lépe vypadají a také dále zvětšují světlost. Mud Pluggery sice odpovídají reálným pneumatikám (jsou "scale"), ale je nutné zmínit, že v porovnání s RA1028 nemají tak dobrou adhezi a jsou velmi úzké. Zřejmě díky menší kontaktní ploše a mělčímu vzorku se kola se začnou protáčet dříve a nezabírají tolik. Směs RA 1028 mi oproti nim přijde také měkčí, díky čemuž je auto k povrchu velmi dobře „přilepené“.

Obrázek

Obrázek

18. Nové pneu RC4WD Rock Stompers

Při hledání vhodných trialových 2.2 pneu pro Unimoga jsem na RC4WD objevil model Rock Stompers s brutálním vzorkem. Objednal jsem je proto i v rozměru 1.9 na Defendera (http://store.rc4wd.com/Rock-Stompers-19-Tires-1x-Pair_p_693.html), ale na přesné rozměry jsem se nedíval. Domníval jsem se, že budou stejně velké jako původní Mud Pluggery, jen o něco širší. Velké překvapení přišlo po jejich vybalení. Jsou širší, než RA1028, ještě větší než Mud Pluggery a mají neskutečně hluboký vzorek. Zkoušel jsem je v Mrakolendu a zpočátku se zakousávaly dost dobře. V tužším bahně se ale vzorek zanesl (zejména malé výčnělky, viz fotka u bodu 12) a přišlo mi, že se nečistí tak dobře, jako u RA1028, které (nebýt jejich malého rozměru) jsou skutečně skvělé. Bude třeba další testování. Pro srovnání všech tří pneumatik jsem udělal video.

Video na youtube: http://www.youtube.com/user/cmelak007?feature=mhee#p/a/u/0/BtVj82zoP-g


Obrázek

19. Výbrus blatníků

Gumy auto opět auto zvednuly o něco výše, ale jejich velikost s sebou také přinesla problém. Do stávající karoserie totiž nepasovaly a dřely o blatníky. Ty bylo nutné obrousit, zejména na kraji po stranách u země. Také se projevila malá nepřesnost podvozku, kde je zadní náprava upevněna o něco dále, než střed blatníků. Pneumatika proto dřela o jeho zadní část. Kromě úpravy všech blatníků jsem také zkrátil (upiloval) dva zadní linky (ty, které jsou blíže k zemi) o cca 2 mm. Horní jsem nechal tak, jak byly. Zadní náprava je nyní na středu, což vypadá mnohem lépe. Z estetického důvodu jsem o tom uvažoval již dlouho, ale teprve dření gum o karoserii mě donutilo s tím něco dělat.

Obrázek

20. Slabiny náprav T-Rex

Nejslabším článkem náprav jsou nepochybně hrušky. Ze začátku jsem byl nadšený nabídkou náhradních dílu od RC4WD, ale postupem času mi došlo, že je to pro ně zřejmě výhodný business. Proč prodat výrobek který skvěle funguje, když ho můžu vyrobit v horší kvalitě a zákazník si pak chtě-nechtě musí koupit dražší a lepší díly znovu? U T-Rexu se v tuningu dá dostat na dvojnásobnou cenu originálu. Hrušku, na rozdíl od hliníkové nápravy, však potřebuje každý, kdo jezdí. Standardní toho moc nevydrží a pro RC4WD zřejmě bude hodně prodávaným artiklem. Těm, kdo si ji (příp. kit či nápravy) objednají, doporučuji vzít hned dvě, protože ušetří za poštovné. Objednal jsem tři s tím, že jednu vrátím Zaxovi za půjčení (díky za výměnu hrušky na Modelhobby!). Když dosloužila i druhá, vyměnil jsem pro jistotu obě, přičemž ta od Zaxe byla už také slušně načatá. Takže jsem zase bez hrušek a budu je znovu muset objednat. Dva kusy samozřejmě! :mrgreen:

V nápravě jsou bohužel vůle a hruška na ozubené kolo nezapadá úplně přesně (je trochu povysunutá). Opotřebený a nový díl pro srovnání.

Obrázek

Dále jsem zjistil, že plastový domek přední nápravy prasknul na dvou místech. Jsou tam šrouby a matky z obou stran, takže to neřeším. Počkám, až se s tím nebude dát jezdit a pak domky vyměním. Samozřejmě by se mi líbily hliníkové, ale ty jsou zbytečně drahé a navíc mám pořád náhradní plastové, které jsem ke kitu dostal zdarma.

Obrázek

21. Přední poloosa a zvětšení rejdu

Po pár ježdění mezi kameny si mi podařilo ukroutit tyčku na konci přední poloosy. Na ni se nasazuje kalíšek, k jehož opačnému konci se upevňuje kolo. Tyčka byla totálně zdevastovaná, nezbylo z ní prakticky nic a z 4x4 se najednou stala poháněná tříkolka. :roll: Nechtělo se mi čekat na zaslání balíku z USA (příp. Hongkongu, kde se většina dílů pro RC4WD vyrábí), a tak jsem si XVD osu (Etreme Velocity Drive) objednal u Žíly (http://www.rcmodelex.cz/rcmodelex/eshop/17-1-Napravy-Axles/0/5/414-XVD-Axle-for-T-Rex-60) a nemohu si ji vynachválit. Upevnění je vyřešeno jinak a mnohem lépe. Osa je tvrzená a výrazně zlepšuje rejd zatáčení. S širšími pneumatikami je vše ok, s původními úzkými ale vnitřní kolo v maximálním rejdu viklalo ze strany na stranu. XVD osu všem vřele doporučuji, ježdění s ní je díky většímu rejdu mnohem příjemnější. Výrobce udává úhel kolem 40 stupňů, což je hodně. Na obrázku XVD s vyobrazením, v jaké části se tyčka na původní ose nachází.

Obrázek

Rejd s XVD osou:
Obrázek

23. Zatmavení skel

Pohled na „vykuchané“ auto nebyl zrovna nejhezčí, a tak jsem se rozhodl zatmavit skla. Kabely ani kryt na regulátor a přijímač již nejsou vidět, model vypadá zase o něco lépe.

Obrázek


22. Plány do budoucna

Rád bych dodělal vnitřek u řidiče a spolujezdce. Z principu ale nechci zbytečně zvedat těžiště, auto teď jezdí velmi slušně. Jsem také líný neustále povolovat šrouby na karoserii, kvůli připojení/odpojení baterie. K ní se teď dostanu skrz přední okénka, což je mnohem pohodlnější, než vytočit 4 šrouby. Sice jsem při tom nechtěně urazil volant a mám teď místo něj spíš řídítka, jako na skútru, ale mají své praktické výhody. ;-)

Obrázek

Další úpravy budou spíše drobné, plánuji vyrobit zástěrky, namontovat světelnou jednotku s blinkry, zadními světly a možná koupit nášlapy. Větší úpravy nemám v úmyslu, auto je hezké i tak. :-)

Fotky na rajčeti: http://cmelak007.rajce.idnes.cz/Defender_-_denicek/
Naposledy upravil(a) Cmelak007 dne 17.03.2013 11:35, celkem upraveno 56 x.
Tamiya CC-01 Jeep Wrangler (Taymiya 35t, pneu rc4wd Mud Plugger 1.9)
Tamiya CR-01 Mercedes Unimog (2.4 GHz, Tamiya 35t, linky 3Racing, pneu rc4wd Rock Crusher 2.2)
Land Rover Defender (rc4wd Gelände 1/10, pneu RA1028)
Uživatelský avatar
aushaus
Píšu hodně
Příspěvky: 1156
Registrován: 16.06.2009 0:00
Bydliště: Buštěhrad
Kontaktovat uživatele: WWW

Moc hezké čtení! Osobně mám radši auta s interiérem, ale u stavby off-roadů je rozhodování vždy kompromis a záleží na majiteli, jestli půjde cestou vzhledu nebo off-road parametrů. :wink: 8)
D90-Gray Td5 (MEX)-Construction in progress
YouTube channel
Uživatelský avatar
Cmelak007
Uživatel
Příspěvky: 132
Registrován: 01.02.2011 0:00
Bydliště: Praha 5
Kontaktovat uživatele: WWW

Ahoj, díky za pochvalu. Také se mi víc líbí auto s interiérem, ale jak jsem psal, zatím tomu brání zhruba tyto důvody:
1) nechci zvyšovat těžiště a zhoršovat tak jízdní vlastnosti v terénu
2) nejsem zručný typ
3) jsem líný
4) nechci kvůli připojení baterky odmontovávat celou kastli (viz bod 3), navíc je baterka dost velká, takže by se interiér musel upravit (viz bod 2).

:mrgreen:

Edit: Pro inspiraci dávám fotku náklonu, který do teď nechápu. Podotýkám, že auto v této poloze drží, není to fotka z pádu.

Obrázek
Naposledy upravil(a) Cmelak007 dne 05.11.2011 13:11, celkem upraveno 2 x.
Tamiya CC-01 Jeep Wrangler (Taymiya 35t, pneu rc4wd Mud Plugger 1.9)
Tamiya CR-01 Mercedes Unimog (2.4 GHz, Tamiya 35t, linky 3Racing, pneu rc4wd Rock Crusher 2.2)
Land Rover Defender (rc4wd Gelände 1/10, pneu RA1028)
Uživatelský avatar
Cmelak007
Uživatel
Příspěvky: 132
Registrován: 01.02.2011 0:00
Bydliště: Praha 5
Kontaktovat uživatele: WWW

Díky!
Naposledy upravil(a) Cmelak007 dne 05.11.2011 13:05, celkem upraveno 1 x.
Tamiya CC-01 Jeep Wrangler (Taymiya 35t, pneu rc4wd Mud Plugger 1.9)
Tamiya CR-01 Mercedes Unimog (2.4 GHz, Tamiya 35t, linky 3Racing, pneu rc4wd Rock Crusher 2.2)
Land Rover Defender (rc4wd Gelände 1/10, pneu RA1028)
Uživatelský avatar
Pedro
Píšu hodně
Příspěvky: 1099
Registrován: 11.01.2009 0:00
Bydliště: Praha - Žižkov
Kontaktovat uživatele: WWW

Palec nahoru. Výborný a vyčerpávající popis.

Znova mě udivuje jak takový celkem drahý kit moc nevydrží, resp. musíš spoustu věcí upgradovat. Nejsi první kdo s tím bojuje.
CC-01 Pajero - Dsys 56,Nowak 55T,TowerPro MG995
SCX-10 Forďák obytňák, Dsys 46, 35T, TowerPro MG996
2.4 Ghz
Uživatelský avatar
Cmelak007
Uživatel
Příspěvky: 132
Registrován: 01.02.2011 0:00
Bydliště: Praha 5
Kontaktovat uživatele: WWW

No, zase tak drahý nebyl, v té době mě vyšel kolem 9500 Kč (byl lepší kurz), což byla bezkonkurenční cena. Samozřejmě, že upravený podvozek, např. z Axialu, by vyšel levněji, ale tady mluvím o kitu RTR, který je na kastli přímo dělaný.

Máš pravdu, že kvalita některých dílů není moc dobrá. Kloubky jsou vyloženě špatné, hrušky, které narozdíl od kloubků nejsou zrovna nejlevnější, také mnoho nevydrží a to samé platí i pro standarní osu.

Podvozek ale jinak funguje naprosto skvěle. Není to samozřejmě žádný crawler s maximálním křížením náprav, ale řekl bych, že "fyzika ježdění" odpovídá originálu dost věrně. Auto vydrží velký boční náklon a nekýve se. Zřejmě také díky tomu, že je kastle lehká a nemám na ní skoro žádné expediční doplňky. Časem dám na youtube videa s jízdami, abyste si mohli udělat přehled.

Celkově jsem s Gelande velmi spokojený, jen člověk musí počítat s výměnou několika dílů, které v základu nejsou příliš kvalitní.
Naposledy upravil(a) Cmelak007 dne 05.11.2011 13:06, celkem upraveno 1 x.
Tamiya CC-01 Jeep Wrangler (Taymiya 35t, pneu rc4wd Mud Plugger 1.9)
Tamiya CR-01 Mercedes Unimog (2.4 GHz, Tamiya 35t, linky 3Racing, pneu rc4wd Rock Crusher 2.2)
Land Rover Defender (rc4wd Gelände 1/10, pneu RA1028)
Uživatelský avatar
MikeP
Sběratel
Příspěvky: 3811
Registrován: 29.11.2008 0:00
Bydliště: Praha 8

Co se tyka tematickych okruhu na foru, pod expedicema je tu od rc4wd trailfinder, on nikdo nic moc jinyho nemel, tak nebylo treba jine tema, mozna by slo prejmenovat na obecne rc4wd nebo to tam dodat.
Ale klidne to muze byt ve scale, ono je to stejne jedno, je tam spousta modelu, ktery jsou postaveny na podvozku, ktery ma vlastni tema.

Co se tyka kvality produktu rc4wd, tak se domnivam, ze ta je tu uz tak "proslula", ze neni co resit. Informaci vice nez dost, mozna sis mohl opravdu usetrit dost financi.

Na druhe strane, chapu, ze clovek chce neco, co tu nema kazdej druhej.
Ja mam podobny pristup.
A taky je to o tom, ze chces bud hodne sroubovat (rc4wd) nebo hodne jezdit (jine). Kazdej si v tom najde to svoje.

Nakonec spusta lidi nejaky ty mouchy vychytala a jezdej. Hlavne ze nam to dela radost ne ? :wink:
Obrázek
Uživatelský avatar
Cmelak007
Uživatel
Příspěvky: 132
Registrován: 01.02.2011 0:00
Bydliště: Praha 5
Kontaktovat uživatele: WWW

Ahoj, to nebyla vítka, spíš jen konstatování, že tady ta kolonka není. S trail finderem prosím nesrovnávat, protože Gelande narozdíl od něj nemá listová péra, která moc nefungují. S umístěním ve scale jsem spokojený, jen jsem se bál, aby mi někdo hned neomlátil o hlavu, že mám RTR a ne stavbu. Na začátku jsem to proto raději vysvětlil.

Také jsem si všiml, že na kvalitu RC4WD nadávají úplně všichni, ale ruku na srdce, kdo vyrábí tolik pěkných dílů? Myslím, že i přes to všechno jsem na tom neprodělal. Musel jsem sice zainvestovat do něčeho, co mělo fungovat již z výroby, ale v zásadě jsem velmi spokojený.

Vím, že Defender s podvozkem Axial zřejmě víc vyjede, ale mě se zase líbí, že mám něco jiného, než většina ostatních, vzhledově festovnějšího, troufám si tvrdit, že i hezčího. V součanosti je to i celkem unikát.

Jak jsi psal, důležité je to, aby to člověka bavilo a byl spokojený. Mimochodem, na RC4WD a CC-01 jsem se docela dost naučil. :mrgreen:
Tamiya CC-01 Jeep Wrangler (Taymiya 35t, pneu rc4wd Mud Plugger 1.9)
Tamiya CR-01 Mercedes Unimog (2.4 GHz, Tamiya 35t, linky 3Racing, pneu rc4wd Rock Crusher 2.2)
Land Rover Defender (rc4wd Gelände 1/10, pneu RA1028)
Uživatelský avatar
stiifii
Píšu hodně
Příspěvky: 1591
Registrován: 14.09.2009 0:00

Peknej naprosto vycerpavajici clanek... ale ty hrusky to je fakt hrozny :-O Na to bych nemel nervy :lol:
" Pitbull tires! ... other tires are a joke! "
" Seru na poli , jezdím pro body... "
Uživatelský avatar
Cmelak007
Uživatel
Příspěvky: 132
Registrován: 01.02.2011 0:00
Bydliště: Praha 5
Kontaktovat uživatele: WWW

Kup si CCčko, změníš názor! :mrgreen: I když je fakt, že na něm jsem s převody nikdy nic neměl, a to jsou plastové! O tom, jak jsou ale upevněny, raději pomlčím...
Tamiya CC-01 Jeep Wrangler (Taymiya 35t, pneu rc4wd Mud Plugger 1.9)
Tamiya CR-01 Mercedes Unimog (2.4 GHz, Tamiya 35t, linky 3Racing, pneu rc4wd Rock Crusher 2.2)
Land Rover Defender (rc4wd Gelände 1/10, pneu RA1028)
Pavlak
Častý přispěvatel
Příspěvky: 560
Registrován: 17.01.2009 0:00
Bydliště: Praha - Hostivař

Moc pekny :tleskam: sam bych nedal dohromady ani ctvrtinu :oops:
P.S. z celyho textu mne nejvic pobavilo :...při tom urazil nechtěně volant a mám teď místo něj spíš řídítka, jako na skútru... :lol: :lol: :lol:
AXIAL SCX10-3 JEEP JT GLADIATOR, TRX 4 DEFENDER,
SLASH, HOSS
Uživatelský avatar
geri
Častý přispěvatel
Příspěvky: 600
Registrován: 15.09.2010 0:00

dosť dobrá recenzia, ten motor 35 sa my nezdá, skús vymeniť prevodovku za HPI WK ja mám na nej 35 auto to udrží v prudkom kopci a ide to aj dosť rýchlo :wink:
http://www.ggeerrii.rajce.net :)
Každý , kto mi lichotí, je mojím nepriateľom. Každý, kto ma kritizuje, je mojím učiteľom
Pajero Wagon ´93 - výstavba
DCC 006_Defender 90
Sakura Zero S
Uživatelský avatar
baracuda
Píšu hodně
Příspěvky: 1365
Registrován: 10.08.2009 0:00
Bydliště: Pezinok, SK

a ješte lépe, místo toho WK tam dej dvoukvalt z vrtačky, je to pomerne tiché, silné až jsem se divil ( a kola temer nejdou protočit), a s obyčejnou plechovkou johnsonem mi auto líta jak drak, a jede to plynule, ne jak popisuješ že nic a pak to škubne
a kdyš se k ni umýš dostat, tak i levne ( a ohodne jak wk)

*****NA PREDAJ*****
Tamiya XV-01TC PRO - nove, nejazdene *5000kč
Tamiya TB-02R BMW X6 *5500kč
Yokomo Type C silver carbon - nejazdene, nove *3000kč

čire karoserie Lada 2101 1:10 - na objednavku
Uživatelský avatar
Wendis
Veterán fóra
Příspěvky: 3884
Registrován: 02.05.2011 0:00
Bydliště: Most

Hezky napsanej článek,opravdu vyčerpávající,ale když skoro v každym článku je slovo "slabina" tak jsem se jenom utvrdil v tom že axík,je axík,
za ty prachy co Gelande stojí to každou chvilku opravovat a všechno měnit je fakt zlodějina a já bych to nechtěl ani zadarmo.
Čmeldo fakt nic ve zlym,je to tvá věc,ale fakt je to že já chci s autem jezdit a ne se každý ježdění bát co upadne nebo se ohne dneska...atd.....
Jak se ti zvohejbaly ty držáky na linky,jsem u toho byl,a při tý rychlosti co to auto jelo je fakt do nebe volající....
Toť muj názor na celý Geladne! :-)
SCX10 HZJ 75 pickup
TRX4
Yokomo DPM
Yokomo YD2
Axial Yeti Score
Uživatelský avatar
zax
Píšu hodně
Příspěvky: 1750
Registrován: 27.04.2010 0:00
Bydliště: Praha, Kladno

Nebudu chválit tvůj literární elaborát, to už udělali jiní. Budu spíše hanit, kdo to má safra číst? Takhle dlouhý jsem nemíval snad ani slohový práce ve škole.
Ne, dělám si srandu. Je bezva že se čas od času někdo pustí do něčeho takového.
Pro nováčky je to velice cenný zdroj informaci (když nejsou líní číst).
Osobně jsem tohle bral spíše jako recenzi a bohužel pro RC4WD né moc dobrou.
Náklon máš slušnej to je fakt, ale nepřicházíš pak trochu o zábavu?

Zpět na „Scale projekty“