Jak vyrobit naviják ze serva za pár korun

Vysílače, přijímače, serva, blikače, houkače, nabíječky, baterie...

Moderátoři: minotaur, Pedro

Odpovědět
Uživatelský avatar
Mirda
Nově příchozí
Příspěvky: 78
Registrován: čtv úno 18, 2010 12:00 am
Bydliště: Vysočina

Jak vyrobit naviják ze serva za pár korun

Příspěvek od Mirda » pát kvě 13, 2022 12:16 pm

Naviják je často velice diskutované téma. Asi nemá moc smysl psát, že levné navijáky z Ali nebo i českých e-shopů většinou nemají dost síly a často se z nich po pár použití zakouří... Tyhle navijáky hezky vypadají ale na reálné používání je to spíš otrava.

Na internetu můžete najít již hotové navijáky ze serva s velkou sílou. Některé dokonce disponují volnoběžkou, takže není nutné lanko odvíjet přes motor ale prostě jen zatáhnete. Asi ale nemusím psát, že cena za hotový produkt je vyšší než vlastní výroba.

Pokud si budete sami vyrábět servo naviják, tak samozřejmě záleží jaké komponenty použijete. Já použil servo z šuplíku :D nemá už nálepku ale vypadá to na notoricky známé MG995, regulátor z Ali a buben jakbysmet.
Servo se dá pořídit do 200,-
za regl jsem dal do 100,-
a buben vyšel tuším na 50,- včetně lanka
EDIT píše:Regulátor mají i tady: https://www.bighobby.cz/regulator-car-b ... pEEALw_wcB ale za 3x takovou cenu jako v číně...
Osobně jsem to bral jako takový low budget naviják a tím, že jsem měl staré servo doma, tak mě to vyšlo asi na 150,-
Celé to jde ovládat třetím kanálem na vysílačce, ale pozor! musíte mít třípolohový přepínač ! Tedy vpřed - vypnuto - vzad

Teď co bude potřeba:
- servo (kovové převody, ložiska, může mít poškozenou elektroniku)
- mikroregulátor (Aliexpress, 10A nebo 20A regl)
- buben s lankem
- vybavení na pájení
- já využil i dremelku
- šroubováky, kleště atd.

Obrázek


1) Jako první jsem začal rozborkou serva. Pokud máte klasické servo, tak je potřeba odstranit malý kolíček, který zabraňuje aby se kola otáčela o 360°. Dělají se ale i 360° serva, která ten kolíček už z výroby nemají. Hodně lidí jsem viděl, že ten kolík řežou dremelkou nebo pilkou. Já ho chytl do kleští a vytáhl. Pokud to jde, tak je to rychlejší a neriskujete poškození převodů.
Obrázek
Obrázek


2) Další krok je odstranění elektroniky serva včetně poteciometru. Existuje ještě varianta se zalepeným potenciometrem v nulové pozici, ale tohle moc nedoporučuji. Časem se nulová pozice stejně rozladí a naviják vám bude furt někam cestovat. Takže to vykuchejte a nechte pouze krabičku, převody a motor.
Obrázek


3) Teď bude potřeba vyznat se v kabelech mikro regulátoru. Vezmu to z levé strany.
- konektor do přijímače (3. kanál) - na ten nehrabeme
- teď jsou dva konektory stejného typu. Jeden je na napájení a druhý k motoru
- poslední je spínač - ten jsem kvůli budoucím plánům (níže) odstranil
POZOR! Pokud se rozhodnete ho uštípnout, tak je potřeba oba drátky spojit k sobě nebo napájet na desce mikro regulátoru aby to simulovalo polohu na vypínači ON.
Pokud vypínač ponecháte, tak můžete naviják úplně odstínit od napájení a zapnout pouze v případě kdy bude potřeba.
Obrázek


4) Na regulátor v modelu připájíme protikus k mikro regulátoru.
Obrázek


5) A na mikro regulátoru k navijáku odštípneme přebytečný konektor a kablíky napájíme na motor co zbyl ze serva.
Obrázek


6) Teď přichází na řadu důvod, proč jsem se potřeboval zbavit přebytečných věcí (vypínače). Prostor po původní servo elektronice a potenciometru jsem dremelkou ještě trochu upravil - ořezal od přebytečných nálisů plastu a vložil do něj mikro regulátor. Snad se tam neupeče.
Regl měl už z výroby na sobě jakýsi přepínač - zatím jsem nepřišel na to, co dělá. Takže tam zůstal přístupný kdyby cokoliv...
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

A je hotovo. Stačí zapojit do přijímače na třetí kanál a na napájení k regulátoru. Osazení bubnem, lankem a umístění na podvozek už jsem nefotil. To snad není ani potřeba.

Všechny fotky jsou tady https://mirek230.rajce.idnes.cz/Navijak_ze_serva

Je to varianta za pár korun, ale chce to trochu času a zkušeností. Já to dělal do hodiny času i s pauzou na svačinu.

Odpovědět

Zpět na „RC vybavení, elektronika, baterie“