Uživatelský avatar
MikeP
Sběratel
Příspěvky: 3811
Registrován: 29.11.2008 0:00
Bydliště: Praha 8

Wiring - jak spravne zapojit vase auto

Dovolil jsem si založit tohle vlákno, jako odpověď na stále se objevující dotazy na to, jak zapojit tohle či ono na svém autě.
Nějaké info už tady proběhlo, ale nic komplexního vcetne obrázků.
Samozřejmě, že na internetu lze najít spoustu odkazů, ale přišlo mi dobrý mít to vše na jednom místě, s tím, že to bude zaměřeno především na modely aut a hlavně pak na scale modely, crawlery a vše co patří na toto fórum.

Počítám s tím, že by se to mohlo časem rozrůstat o další schémata. Takže se nebojte diskutovat, posílat podněty a případně opravit chyby, které se mohly vyskytnout. Zároveň bych byl rád, aby se to udrželo na nějaké obecné rovině a ne úplně ve stylu na mém defovi s reglem dsys a servem od hobbykingu...

Ještě bych poznamenal, že se jedná o pohled z amatérského modelářského hlediska. Prostě v duchu hesla modeláři sobě.

Pár poznámek:
- v nákresech používám 4-kanálový přijímač, abych ho nemusel u složitějších zapojení překreslovat
- na přijímači jsou standardně zakresleny servo řízení na CH1 a regulátor na CH2, ostatní kanály jsou využívány dle potřeby, zejména u složitějších zapojení. Můžete samozřejmě použít to, co máte k dispozici.
- motor je jen naznačen (pro zjednodušení stejnosměrný), zapojení u střídavých motorů s ohledem na přijímač a serva bude totožné.
- BEC je battery eliminator circuit, který slouží ke sražení napětí pohonných akumulátorů na napětí vhodné k napájení přijímače, serv a další elektroniky.
Při zapojení plní dvě zásadní funkce, jednak odlehčuje regulátoru, zejména při použití vysokorychlostních nebo ultrasilných serv, dále umožňuje napájet serva jiným napětím než přijímač.
- ESC je electronic speed controller, prostě a jednoduše regulátor rychlosti (motoru), w BEC znamená s integrovaným obvodem BEC.

Důležitá poznámka: YOU NEED A BEC
http://www.rccrawler.com/forum/chit-cha ... l-bec.html
Český překlad: externí BEC Vám ušetří 90 procent problémů, obzvláště u silných serv. (Mluvíme o kvalitním BECu, jako například CC BEC).

Začal bych rovnou klasickým zapojením.
- přijímač i servo jsou napájeny z regulátoru (pomocí integrovaného BECu) a pracují na stejném napětí.
- v tomto zapojení lze provozovat i regulátor bez BECu spolu s 2S LiPo pokud přijímač i servo splňují specifikace pro provoz při 7,4V+, někdy též označováno jako HV (high voltage). Obecně platí, že pokud nemá regulátor vestavěný BEC (klasický příklad je Tamiya TEU-101BK), je třeba věnovat zvýšenou pozornost, jestli připojená elektronika je schopna odolat napětí napájecí baterie.
Obrázek

Dále tu máme zapojení s Externím BECem
- v první variantě napájí BEC kromě serva i přijímač
- vhodné pro regulátory se slabým BECem nebo bez něj
- servo i přijímač pracují na stejném napětí
- BEC lze zapojit do kteréhokoliv volného kanálu, pozor na servisní konektory a porty pro telemetrii, přijímač by mohl být zničen, raději se podívejte do návodu ke konkrétnímu přijímači
- POZOR - nutné přerušit červený drát mezi regulátorem a přijímačem, aby nebyl přijímač napájen ze 2 zdrojů, mohlo by dojít ke zničení
Obrázek

Stejná elektronika, pouze jiné zapojení
- v této variantě je přijímač napájen z regulátoru a servo přes externí BEC
- lze provozovat servo i přijímač při různých napětích
- při použití Y kabelu mezi BECem, servem a přijímačem je potřeba vzít v úvahu následující:
- červený drát (+) z BECu musí být propojen jen k servu nikoliv k přijímači
- propojení BECu a serva k přijímači pomocí černého drátu (-) není pro správnou funkčnost nezbytné
- žlutý drát z BECu není nutný pro zapojení, může sloužit pro programování BECu, raději nechávám odpojení (konkrétní případy viz návod k BECu)
Obrázek

Další varianta odpovídá rozšíření posledního obrázku o druhou baterii.
Doporučené zapojení je na (-) větev od baterií - viz například návod ke castleBEC.
Jinak platí stejná pravidla - viz výše
Obrázek

PS: ještě to budu ladit, tak trochu strpení :-)
Obrázek
Uživatelský avatar
MikeP
Sběratel
Příspěvky: 3811
Registrován: 29.11.2008 0:00
Bydliště: Praha 8

Re: Wiring - jak spravne zapojit vase auto

Pro MOA (motor on axle) crawlery se často používá zapojení se dvěma regulátory.
V této variantě bez externího BECu, je třeba dát pozor na to, že přijímač lze napájet jen z jednoho regulátoru. Proto je u druhého opět potřeba přerušit červený drát.
Teoreticky by šlo z jedné regulace napájet přijímač a z druhého servo (místo BECu viz další varianta), ale v praxi jsem toto ještě nikde u nikoho neviděl.
Z hlediska zapojení jsem použil třetí kanál, který se dá na radiu namixovat.
Pokud by oba motory měly zabírat stejně, šlo by teoreticky využít 2CH vysílač a Y kabel, nicméně beru to jako nouzovou variantu a navíc přijdeme o možnost mixovat poměř rachlostí pro obě nápravy
Obrázek

Přidání externího BECU je obdobné jako u verze s jednou regulací.
U varianty, kdy BEC napájí přijímač i servo, lze použít 2 ekvivalentní zapojení viz v1 nebo v2 (s použitím Y kabelu).
Osobně preferuji variantu 1, jelikož je méně komplikovaná.
U v1 i v2 je třeba přerušit oba červené dráty z regulací
Obrázek

Obrázek

Dále je opět možnost napájet přijímač z regulátoru a servo z BECu.
Zde platí stále to samé, je třeba přerušit červený drát z jednoho regulátoru.
Rovněž platí možnost použít různá napětí pro napájení přijímače a serva.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
MikeP
Sběratel
Příspěvky: 3811
Registrován: 29.11.2008 0:00
Bydliště: Praha 8

Re: Wiring - jak spravne zapojit vase auto

Uděláme to trochu víc zajímavý, přidáme další servo, například pro 4WS (4 wheel steering)
Použijeme klasické zapojení s napájením přijímače z regulátoru a obě serva napojená na BEC. Toto je docela časté zapojení s použitím HV serv.
Na obr. je druhá servo zapojené na CH3 a řízeno přes mix v rádiu, opět platí varianta, že serva lze připojit přes Y kabel a mít tak stálé 4ws. Nicméně přicházíme o možnost mixování a zároveň potřebujeme chod druhého serva reverzovat pomocí otočené servopáky nebo použít elektronický servoreverz.
Obrázek

Alternativně lze použít následující diagram pro použití druhého microserva například pro DIG. Pak je lepší použít BEC jen pro napájení serva řízení a microservo s malým odběrem napájet z přijímače přes integrovaný BEC v regulátoru.
Obrázek

Pojďme dál, zapojení MOA crawleru s 2 regulátory, při použití 4WS s podporou 2 externích BECů. Je to trochu komplikovanější způsob, ale platí stejné principy jako u všech předchozích variant.
Přijímač napájíme z regulátoru, každé servo má svůj vlastní BEC (aby se to trochu zkomplikovalo)
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
MikeP
Sběratel
Příspěvky: 3811
Registrován: 29.11.2008 0:00
Bydliště: Praha 8

Re: Wiring - jak spravne zapojit vase auto

Pro změnu nějaká zajímavost. Tou je konkrétně zapojení s CC BEC Pro od Castle Creations.
Tento externí BEC má ve specifikacích uveden až 20A výstupní proud. Nicméně značně záleží na použití (letadla, vrtulníky nebo auta) a na vstupním napětí (max 12S nebo 50V).
Pro účely provozu v autech je uvedené maximum 8S (34V) při odběru 11A.
Tady bych zařadil jednu obecnou poznámku, čím více se liší vstupní a výstupní napětí, tím menší proud je schopen BEC na výstupu poskytnout, aniž by došlo ke zničení.
Pokud vezmu doporučení výrobce pro vícebateriové zapojení, ze schématu je jasně vidět, že doporučuje zapojení jen přes jednu baterii, tj. preferuje nižší vstupní napětí (a ve výsledku nižší zatížení) pro BEC před problémem s rozdílným vybíjením baterií.
Další zajímavostí na CC BEC Pro je použití dvou výstupů se servokonektory.
Oba se pak zapojují do přijímače na 2 různé volné kanály. Tím se má obejít proudové omezení na jednom servokonektoru (cca 3A trvale, 8A špička) a rozložit zátěž.
Dvojité zapojení je vhodné zejména při použití více serv s vyšším odběrem. Zároveň zvyšuje spolehlivost, pokud by na jednom konektoru byl špatný kontakt.
Otázkou ovšem je, co je schopen interně přenést přijímač. já bych stále preferoval jednu větev připojit přímo k servu.

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
gecko-x
Píšu hodně
Příspěvky: 1641
Registrován: 01.01.2013 18:55
Bydliště: Količín

Re: Wiring - jak spravne zapojit vase auto

Jen takova věcná. Myslim, že by v prvnim příspěvku nebylo marný dát interaktivni odkazy, jak to tu je myslím s Honchem, protože časem to tu bude stejně nepřehledné, jak mrakovo upravy cc01 a nakonec se stejné otazky začnou opakovat a bude to horší a horší, protože odpovědi na otázky budou stylu "čti", " nebuď linej číst" apod. A pokud to tu nebudeš pravidelně promazavat od těchto odpovědí- spamu, tak původně dobře myšlený topik se mine účinkem.
Ford f150 raptor rc4wd (Hero)
Uživatelský avatar
Borik
Píšu hodně
Příspěvky: 1326
Registrován: 14.11.2011 0:00
Bydliště: Brno-Maloměřice

Re: Wiring - jak spravne zapojit vase auto

Jen malá poznámka: ta čárkovaná zem ( označená alternativně ) je spíš problémem, protože vzniká smyčka a může způsobovat rušení - takže raději bez tohoto propojení.
" žlutý drát z BECu není nutný pro zapojení, může sloužit pro programování BECu, raději nechávám odpojení (konkrétní případy viz návod k BECu) "
Z BECu většinou žádný žlutý drát vyvedený není. Aby to někoho zbytečně nemátlo.
Jinak bezva, že v tom konečně někdo udělal jasněji. :hura: :hura:
Uživatelský avatar
MikeP
Sběratel
Příspěvky: 3811
Registrován: 29.11.2008 0:00
Bydliště: Praha 8

Re: Wiring - jak spravne zapojit vase auto

Provedl jsem drobný refresh

Borik píše:Jen malá poznámka: ta čárkovaná zem ( označená alternativně ) je spíš problémem, protože vzniká smyčka a může způsobovat rušení - takže raději bez tohoto propojení.

Také preferuju variantu bez černého drátu, nicméně v praxi jsem s tím problém neměl.

Borik píše:" žlutý drát z BECu není nutný pro zapojení, může sloužit pro programování BECu, raději nechávám odpojení (konkrétní případy viz návod k BECu) "
Z BECu většinou žádný žlutý drát vyvedený není. Aby to někoho zbytečně nemátlo.

Tak zrovna castleBEC, kterej používám, to tak má. Proto to uvádím i v textu.
Ten používá žlutý drát pro programování výstupního napětí přes castle link.
Sice by to nemělo vadit, ale nějak se nemohu zbavit dojmu, že je lepší to mít elektricky odpojené :mrgreen:
Obrázek
Uživatelský avatar
eos
Častý přispěvatel
Příspěvky: 639
Registrován: 02.10.2011 0:00
Bydliště: Hořovice

Re: Wiring - jak spravne zapojit vase auto

"alternativní spojení mínusů" (čárkovaná černá) vynechávat raději až po ověření, že všechny regulátory mají propojen mínus vstup s výstupem. Pokud tomu tak není (=minimum případů), bude 5V řídící signál pro servo bez společné země "plovoucí", což může být problém.
Zapojení s dvěma accu v serii (http://tamiya.borec.cz/_wiring/2batBECservo.jpg) je z principu špatně. Články, napájející i servo, se budou trvale vybíjet více, než zbytek. Jasně, že když se budou packy náhodně prohazovat a nabíječka to srovná, nebude v tom problém, ale při dostatečně nízkém nastavení lipostopu na trakčním reglu se v serii může sdílená baterka dost podvybíjet.
Pokud externí BEC zvládne celkový počet článků, bude vhodnější ho napájet, stejně jako regl, z plného napětí, než z prostřední odbočky.
Uživatelský avatar
eos
Častý přispěvatel
Příspěvky: 639
Registrován: 02.10.2011 0:00
Bydliště: Hořovice

Re: Wiring - jak spravne zapojit vase auto

Obecně jde v otázce BEC ještě o jednu okolnost. Integrované BEC v regulátorech, bývají vesměs lineární, ale u externích BEC jde často, z důvodů velikosti, ceny, účinnosti, tepelné ztráty apod., o spínaný stabilizátor - SBEC. Zatímco lineární stabilizátory mívají většinou bezproblémový průběh napětí na výstupu, z čínských šmejdů se spínaným stabilizátorem (jakože v podstatě kvůli ceně téměř nic jiného nepoužíváme) leze lecco, co se rozhodně nedá nazvat vyhlazeným stabilizovaným napětím. Zvlnění, napěťové špičky a jiné obtížně popsatelné nelinearity navíc významně narůstají s rostoucím zatížením 5V výstupu. To všechno může mít dost neblahý vliv na rušení a citlivost přijímače, obzvláště v klasických MHz pásmech. Proto to taky např. do větších letadel, která vyžadují složitější napájecí okruhy, nikdo moc nedává, spíš se používají oddělené, nezávislé trakční a ovládací systémy.
Z toho logicky vyplývá, že pokud nepoužíváte optoregulátory bez BEC, nebo něco, co má samo o sobě vrozené potíže s rušením od trakce (jako třeba Sirius/TioRock), je vždy rozumnější, připojit přijímač se zanedbatelným odběrem na BEC reglu a všechny ostatní, výkonově náročnější odběry - serva, světla, navijáky, na externí spínaný BEC. -viz Majkova varianta: http://tamiya.borec.cz/_wiring/klasickeBECservo.jpg
Uživatelský avatar
MikeP
Sběratel
Příspěvky: 3811
Registrován: 29.11.2008 0:00
Bydliště: Praha 8

Re: Wiring - jak spravne zapojit vase auto

Update. Další schema s CC BEC Pro. :wink:
Obrázek
Uživatelský avatar
virtual
Častý přispěvatel
Příspěvky: 842
Registrován: 20.01.2009 0:00
Bydliště: Praha

Re: Wiring - jak spravne zapojit vase auto

Pánové, měl bych k tématu pár dotazů. Mám Mambu Max Pro a servo Sanwa ERS-962 (25kg/7,4V), uvažuju o pořízení Castle BECu který by napájel (asi jen) servo. Rád bych to sestavil čistě a optimálně.
Jak je to např. se servo konektory, jakou zátěž zvládnou? MikeP píše cca 3A trvale, u serv podobných parametrů udávají i 3,5A při výchylce, na druhou stranu pájet k sobě "na tvrdo" se mi to nechce. Taky by mě zajímalo co by měl zvládnout přenést přijímač (je nějaké psané či nepsané pravidlo?), můj má operační napětí až 9,6V, ale pokud bych vyřadil BEC z reglu, šlo by přes přijímač posílat třeba ty 3A do serva?
stavím Defender D90 pickup
Jeep JK GCM Skeleton
Axial Wraith Castle Mamba Max Pro, Tekin ROC412, 3S
Tamiya Ford F-350 High-Lift Novak GoaT combo
Uživatelský avatar
MikeP
Sběratel
Příspěvky: 3811
Registrován: 29.11.2008 0:00
Bydliště: Praha 8

Re: Wiring - jak spravne zapojit vase auto

Natvrdo to asi nikdo nepaji, ja bych se nebal pouzit y kabel mezi bec, servo a prijimac a napajet servo z becu a prijimac z reglu. Samozrejme nezapomenout na strane prijimace odpojit cerveny drat na y kabelu. Viz zapojeni s bec - napaji se jen servo.

Na druhy strane, pokud to chces zjednodusit, tak by prijimac to jedno servo mel zvladnout a da se to cele napajet z cc becu.
Obrázek
Uživatelský avatar
pera2008
Píšu hodně
Příspěvky: 1641
Registrován: 05.02.2015 10:24
Bydliště: Slovensko

Re: Wiring - jak spravne zapojit vase auto

Mam otasku. som napojil HK on/off switch 2A do recievera. Z toho switcha ide do svetelnej rampy. Problem je, ze rampa svieti akokeby isla na 50%. Co je zle?
Dakujem
Mex Hilux truggy,Mex Hilux doublecab canopy,Toyota Landcruiser`63 FJ45 pick up,HM Crawler,BJ70 trial - Vaterra Ascender,FJ45 flatbed,Jeep Grand wagoneer,1981 Tamyia hilux 4x4,Traxxas XO-1
Uživatelský avatar
virtual
Častý přispěvatel
Příspěvky: 842
Registrován: 20.01.2009 0:00
Bydliště: Praha

Re: Wiring - jak spravne zapojit vase auto

MikeP píše:...ja bych se nebal pouzit y kabel mezi bec, servo a prijimac a napajet servo z becu a prijimac z reglu... pokud to chces zjednodusit, tak by prijimac to jedno servo mel zvladnout a da se to cele napajet z cc becu.

Jak píšu, rád bych to spáchal nějak úhledně, ale funkčně především. Celé to napájet ext. BECem by bylo jednodušší, jen se bojím toho vysokého zatížení (22kg servo Spektrum udává dokonce 4,9A!). Takže jsem spíš počítal upravit prodlužovací kabel mezi BEC a servo a signál té prodlužky píchnout do přijímače (na straně BEC zůstane volná pozice), tím bych nepřišel o žádné konektory nebo možnosti zapojení (např. BEC do Castle linku atd.). Slabé místo by mohly být ty servokonektory...
BTW může být problém, kdybych nastavil BEC v regulátoru na 6V (napájení přijímače) a ext. BEC třeba na 7,2V (napájení serva)?

EDIT: Přišel mi ten BEC a v návodu je psáno, že by servokonektor měl být do 5 A...
stavím Defender D90 pickup
Jeep JK GCM Skeleton
Axial Wraith Castle Mamba Max Pro, Tekin ROC412, 3S
Tamiya Ford F-350 High-Lift Novak GoaT combo
Uživatelský avatar
eos
Častý přispěvatel
Příspěvky: 639
Registrován: 02.10.2011 0:00
Bydliště: Hořovice

Re: Wiring - jak spravne zapojit vase auto

Pro napájení ERS-962 vůbec nepotřebuješ BEC, neboť je stavěná na 2S LiPol.

Zpět na „RC vybavení, elektronika, baterie“