Uživatelský avatar
dodoph
Nově příchozí
Příspěvky: 48
Registrován: 28.06.2015 16:59
Bydliště: Královice u Slaného

Re: Paralelni zapojeni baterií

gecko-x píše:Já treba vypínač neřešil, ale údajně to v pohodě používají :-p

a jak máš baterky zapojené?
FrSky TARANIS X9D Plus / Flysky FS-GT3C
**SWIFT II**ASW28-2000mm**Defender Truggy-Axial SCX10**Motorový člun Carina**
Uživatelský avatar
gecko-x
Píšu hodně
Příspěvky: 1641
Registrován: 01.01.2013 18:55
Bydliště: Količín

Re: Paralelni zapojeni baterií

Do konektoru na reglu. Používám vypínač na reglu
Ford f150 raptor rc4wd (Hero)
Uživatelský avatar
Mira
Veterán fóra
Příspěvky: 4442
Registrován: 20.05.2013 15:31
Bydliště: Rudolfov

Re: Paralelni zapojeni baterií

Moje puvodni koncepce je kastle na 4 sroubky a uvnitr dve baterky, zapojene obe.

Vzhledem k tomu, ze ani za nekolik let provozu modelu me mistni komunita spise odradila od takoveho zapojeni a soucasne vlakno je toho opet dukazem.

Tedy baterky dve vozim, ale misto sroubku magnety a sundavam kastli a prepojuju baterku a na silovy kabely zadny vypinace prepinace nedavam.

Stale cekam na nejakej koment, co me ukaze jak to zapojit aby se vlk nazral a koza zustala cela ale at ctu jak ctu, vidim porad nejlepsi variantu baterka - konektor - regl a pak az zbytek sveta... Zadnej prepinac...
Uživatelský avatar
Tims
Uživatel
Příspěvky: 121
Registrován: 16.04.2013 21:54
Bydliště: skoro Znojmo - Blížkovice

Re: Paralelni zapojeni baterií

Pro pořádek - nás (modeláře) zajmá vlastně jen proud, napětí je vedlejší. Zpohledu napětí jsou vlastně přepínače va 230V předimenzované - v modelech je napětí do 12V.
S prouden jeto trochu složitější - proud udávaný na přepínačích je hodnota kterou je schopný rozepnout! (rozepnutí obvodu je pro přepínač nejnáročnější, potom teprve sepnutí a nejméně jej zatěžuje sepnutý stav)
Aku se připojuje a odpojuje pri zastaveným motoru, kdy protéká jen minimální proud (napájení serv, přijímač), proto může být vypínač na menší proud než je skutečný při zablokovaném motoru. Samozřejmě nic se nedá přehánět - vypínač na 3A půjde asi do kopru.
Jestli se ti tam vejde použij tenhle: http://www.hadex.cz/l380-prepinac-packovy-on-off-on-2pol250v10a/
Kontakty zapojíš paralerně - pak bude místo na 2x10A na 1x20A
Nebo dej dva samostatný pro každou aku. Tyhle používám já: http://www.hadex.cz/l313-prepinac-packovy-on-off-1pol12v20a-zelena-ind/, http://www.hadex.cz/l316-prepinac-packovy-on-off-1pol12v20a-zelena-led/ Můžeš dát i pro každou aku jinou barvu LED páčky.
Uživatelský avatar
eos
Častý přispěvatel
Příspěvky: 639
Registrován: 02.10.2011 0:00
Bydliště: Hořovice

Re: Paralelni zapojeni baterií

Ale jo, ono se to samozřejmě použít dá, ale člověk se nesmí divit, že je jen otázka času, než to začne zlobit. Jsou v tom kontakty plech na plech, mechanická konstrukce nic moc, až se přidá špína a oxidace, vyhřeje se to snadno, plast se hne a je z toho chrastítko. A když v tom začnou při vyšší zátěži cvičit přechodový odpory, BEC a přijímač se nestačí divit.
Když už, tak propojit páry kontaktů paralelně a zapojit jen do plusový větve a jen jako vložku mezi klasický konektory, aby se to dalo v nouzi vyřadit. Mínusy nechat napřímo.
Uživatelský avatar
gecko-x
Píšu hodně
Příspěvky: 1641
Registrován: 01.01.2013 18:55
Bydliště: Količín

Re: Paralelni zapojeni baterií

Za mne radši bez, každý spoj je zdrojem budoucích problemu.
Ford f150 raptor rc4wd (Hero)
Uživatelský avatar
Tims
Uživatel
Příspěvky: 121
Registrován: 16.04.2013 21:54
Bydliště: skoro Znojmo - Blížkovice

Re: Paralelni zapojeni baterií

eos píše:Ale jo, ono se to samozřejmě použít dá, ale člověk se nesmí divit, že je jen otázka času, než to začne zlobit. Jsou v tom kontakty plech na plech, mechanická konstrukce nic moc, až se přidá špína a oxidace, vyhřeje se to snadno, plast se hne a je z toho chrastítko. A když v tom začnou při vyšší zátěži cvičit přechodový odpory, BEC a přijímač se nestačí divit.
Když už, tak propojit páry kontaktů paralelně a zapojit jen do plusový větve a jen jako vložku mezi klasický konektory, aby se to dalo v nouzi vyřadit. Mínusy nechat napřímo.


Jak jsem psal používám ten prosvětlenej na 20A už 4 roky a vše ok. Je pravda že nebrodím. Expedička nemá takovej odběr - na nějakýho drifta bych ho nedával. Časem se asi odporoučí - za ty peníze ;-)
Vypínač na konektorech jsem zapoměl zmínit - taky to tak mám.
Uživatelský avatar
dodoph
Nově příchozí
Příspěvky: 48
Registrován: 28.06.2015 16:59
Bydliště: Královice u Slaného

Re: Paralelni zapojeni baterií

Já mam kabinu chycenou na čtyřech šroubcích a zrovna se mi nechce někde venku povolovat dvojky šroubky když bych chtěl přehodit konektor na druhé baterce. Takže jsem původně chtěl obě baterky zapojit paralelně. Což mi ale bylo vysvětlováno že to není dobře. Takže jsem na rady zvolil přepínač. Což ale taky teď není to dobré. Takže nakonec přemýšlím, že seženu baterku s velkou kapacitou a ta bude zapojená... na druhou stranu auta prostě přidělám mrtvou zátěž...čemu jsem se chtěl vyhnout, ale asi to bude to nejjednodušší. Řešit nějak paralelní zapojení do plusový větve je pro mě fakt trochu mimo když jsem rád že jsem pochopil z plánku jak zapojit přepínač 8o
FrSky TARANIS X9D Plus / Flysky FS-GT3C
**SWIFT II**ASW28-2000mm**Defender Truggy-Axial SCX10**Motorový člun Carina**
Uživatelský avatar
Borik
Píšu hodně
Příspěvky: 1327
Registrován: 14.11.2011 0:00
Bydliště: Brno-Maloměřice

Re: Paralelni zapojeni baterií

To tam ten vypínač klidně dej ... tak velký problém to nebude. Prostě jednou za čas ho vyměníš a bude pokoj.
Největší problém je, jak psal Eos, špína, voda a prach. jakmile se dostanou do toho vypínače, je sakra velký problém to vyčistit. Jeden kontakt je sepnutý, na druhém ten humus uschne. A když to přepneš, tak hrozí, že ten spoj nebude dokonale vodivý. A vo vo vo tom to je: přechodový odpor, zahřívání, ještě rychlejší zasychání ( až připečení ) humusu ... a tak dokola a čím dál hůř. A potom hrozí, že se to zapeče a třeba začmoudí. Nehledě na to, že přechodový odpor je pěkně hnusná forma rušení, protože regulátor netuší, proč se tak najednou rychle mění napětí a klidně to může pokračovat až vypnutím reglecu kvůli jeho zblbnutí. Takže 10A vypínač by bohatě stačil, ale musel by mít stále pěkně čisté a vodivé kontakty. A pochopitelně zásadně přepínat při páce v neutrálu.
Uživatelský avatar
Woyta
Píšu hodně
Příspěvky: 1062
Registrován: 06.11.2013 21:28
Bydliště: Hořice

Re: Paralelni zapojeni baterií

U spinacu a prepinacu je jeste casto uvaden parametr ve VA (Volt Ampera)
Spinac ktery ma parametr 3A pri 220v zvladne 6A pri 125v.

Problem je ztratovy tepelny vykon na kontaktech spinace.

Vetsina z vas se ani ve spickovem odberu nedostane k limitum toho co zvladne MOSFET v regulatoru.
U me premotorovane bestie se ve spicce dostavam ke 130w tedy cca 20A.
Beznej odber mam nejakych 30w tedy 3-4A.

Prepinac jde utesnit pomoci krytky.
Uživatelský avatar
dodoph
Nově příchozí
Příspěvky: 48
Registrován: 28.06.2015 16:59
Bydliště: Královice u Slaného

Re: Paralelni zapojeni baterií

A co když na celý přepínač použiju Plasti Dip? To by mělo odstranit problém s vodou a špínou.
FrSky TARANIS X9D Plus / Flysky FS-GT3C
**SWIFT II**ASW28-2000mm**Defender Truggy-Axial SCX10**Motorový člun Carina**
Uživatelský avatar
lebkoun
Častý přispěvatel
Příspěvky: 533
Registrován: 30.04.2012 0:00
Bydliště: Jince

Re: Paralelni zapojeni baterií

A jak odstraníš problém,že ti nepůjde přepínat,protože bude celý v plastidipu?
Axial scx10
Traxxas Slash 4wd
Losi Rock rey
Vaterra ascender
http://www.youtube.com/user/rcluky
http://rcluky.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
dodoph
Nově příchozí
Příspěvky: 48
Registrován: 28.06.2015 16:59
Bydliště: Královice u Slaného

Re: Paralelni zapojeni baterií

lebkoun píše:A jak odstraníš problém,že ti nepůjde přepínat,protože bude celý v plastidipu?

No pokud zastříknu jen konektory a plastový obal přepínače, nemůže to mít na funkci žádný vliv.....do vnitřku přepínače nastříkám Nanoprotech Electric s kterým mám jen ty nejlepší zkušenosti (stříkám s ním přijímače, serva a všechno co chci chránit od vody.
FrSky TARANIS X9D Plus / Flysky FS-GT3C
**SWIFT II**ASW28-2000mm**Defender Truggy-Axial SCX10**Motorový člun Carina**
Uživatelský avatar
lebkoun
Častý přispěvatel
Příspěvky: 533
Registrován: 30.04.2012 0:00
Bydliště: Jince

Re: Paralelni zapojeni baterií

Zrovna konektory a obal dipovat nemá smysl.Problém může nastat tím,že ti voda nateče dovnitř toho vypínače.A co kdyby jsi jen konektory od těch baterek a reglu vytahl někam kde máš trochu místa a sáhneš tam ze spodu od podvozku a nemusíš sundávat kastli a řešit nějaký přepínače.
Axial scx10
Traxxas Slash 4wd
Losi Rock rey
Vaterra ascender
http://www.youtube.com/user/rcluky
http://rcluky.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
dodoph
Nově příchozí
Příspěvky: 48
Registrován: 28.06.2015 16:59
Bydliště: Královice u Slaného

Re: Paralelni zapojeni baterií

lebkoun píše:Zrovna konektory a obal dipovat nemá smysl.Problém může nastat tím,že ti voda nateče dovnitř toho vypínače.A co kdyby jsi jen konektory od těch baterek a reglu vytahl někam kde máš trochu místa a sáhneš tam ze spodu od podvozku a nemusíš sundávat kastli a řešit nějaký přepínače.

Problém s vodou v přepínači spolehlivě vyřeší ten Nanoprotech, ale spíš mi šlo o bahno na konektorech. Bohužel mám Defender Truggy a všechno mám nacpaný pod přední haupnou a baterky v kabině na nášlapech které jsem zespodu zakryl plechem (kvůli poškození baterek). Takže se tam nemám kudy dostat. Ještě řeším nějaké jiné, jednoduché uchycení kabiny, ale nějak mě nic zatím nenapadá 8o ....pak by stačilo přehodit konektory, ale čtyři šroubky o průměru 2mm se mi nechce někde venku povolovat.
Nejdou mi sem dávat přílohy, tak jen odkaz http://dodoph.rajce.idnes.cz/Defender_90_Truggy
FrSky TARANIS X9D Plus / Flysky FS-GT3C
**SWIFT II**ASW28-2000mm**Defender Truggy-Axial SCX10**Motorový člun Carina**

Zpět na „RC vybavení, elektronika, baterie“