Uživatelský avatar
Borik
Píšu hodně
Příspěvky: 1327
Registrován: 14.11.2011 0:00
Bydliště: Brno-Maloměřice

Re: lipo problem

Pokud se článek dostane pod 3V, tak je dobré sledovat ten měřáček, co se s články děje ... pokud napětí pomalu stoupá, je to výborné a je třeba počkat, až bude napětí co nejvyšší. Napětí pod 2.5V je ale pro baterku v podstatě smrtelná hodnota. Rozhodně je špatně takto vybitý článek dát na nabíječku s normálním programem .... baterka by nestačila vstřebávat energii a nafoukne se, což je jev skoro nevratný ( někde jsem četl, že někomu baterka sama splaskla, ale nemám to nijak ověřené ). Je třeba baterku začít nabíjet co nejmenším proudem a tím co nejpomaleji. Nejmenší proud znamená míň jak 0.1C, lépe je ještě míň. Po dosažení min. 3V na každém článku je možné proud trochu zvýšit, ale pokud zůstane malý, jedině to prospěje. To první nabíjení klidně může proběhnout proudem 0.1C - tím se nic nepokazí.
Je třeba si opatrně ověřit, kdy regulátor baterky vypne - jsou v tom dost velké rozdíly a hodně záleží na tom, kde ten regulátor ty baterky měří a zda to vypínací napětí je také ovlivňováno proudem, který zrovna regulátorem prochází. Také záleží na vnitřním odporu baterek - jinak bude klesat napětí při proudu 10A u baterky třeba 1000 mAh 10C a jinak ( mnohem míň ) u baterky 5000 mAh 65C.
Také je třeba dát pozor na to, aby baterka nezůstala po jízdě dlouho připojená na regulátor. Některé regulátory něco málo žerou pořád a i ten malý odběr dokáže baterku do rána vycucnout do toho nebezpečného ( až mrtvolného ) stavu.
david.ch
Nově příchozí
Příspěvky: 78
Registrován: 01.10.2013 9:00
Bydliště: okres Příbram

Re: lipo problem

Děkuji Vám za cenné informace a rady. Měřák a pípák určitě objednám a baterii budu více sledovat, snad bude ok.
Uživatelský avatar
eos
Častý přispěvatel
Příspěvky: 639
Registrován: 02.10.2011 0:00
Bydliště: Hořovice

Re: lipo problem

Borik píše:..záleží na tom, kde ten regulátor ty baterky měří..

To samozřejmě platí i pro nabíječku. Pokud vím, většina nabíječek balancuje jaksi "autonomně" tzn. že měří napětí jednotlivých článků na servisním konektoru a podle toho je malými balančními proudy vyrovnává, prakticky nezávisle na proudu v hlavním nabíjecím obvodu na silových kabelech, na kterých se měří konečné napětí pro ukončení nabíjení. Stejně fungovaly přídavné externí balancéry u prvních LiPol nabíječek. Z toho mohou plynout různé problémy. Např. že při rychlém nabíjení a větším rozdílu jednotlivých článků nestačí relativně slabé balanční proudy rozdíly vyrovnat, nabíjení skončí na limitním napětí celého packu a o co menší napětí dosáhne nejslabší článek, o to se přebije zbytek. Mimo jiné i proto je bezpečnější kritické packy nabíjet pomalu, protože se tak články snáze vybalancují. Při menším nabíjecím proudu se také méně projeví případný rozdílný vnitřní odpor jednotlivých článků, který při větším proudu na nich více zkresluje napětí. Při větším proudu se samozřejmě taky víc projevuje přechodový odpor v konektorech, takže zatímco na balančním konektoru proud v řádech desítek, max. stovek miliampér prakticky naměřené napětí neovlivní, odporem na silových kabelech a konektorech (nabíjecích kabelech, zdířkách nabíječky, různých redukcích z Tamyie..), při proudech v apérách může klidně narůst napětí o několik desetin voltu. Nabíječka pak vypne dvojčlánek při obligátním napětí 8,4V, ale zároveň balancér, nebo externí měřák naměří na jednotlivých článcích třeba skutečných 3,8V. Takže vzhledem k extrémně ploché vybíjecí křivce může být baterka v reálu nabitá klidně na 80% kapacity.
To samé samozřejmě platí i na opačném, dolním konci vybíjecí křivky. Zatížením baterky za jízdy a ztrátami v konektorech klesne vstupní napětí na regulátoru na (pro jistotu) nastavených 2 x 3,5V, regl vypne, ale na článcích v pohodě po zastavení může být i 3,7V. Výsledek je jasný - podstatné nevyužití skutečné kapacity baterky. Když se k tomu přidá technologická účinnost i její přirozená degradace, asi by se kdekdo divil, kolik reálně odebere z pětitisícovky, do které "zamlada" nabíjel 5180mAh, později už jen 4500.. 8)
Uživatelský avatar
komaar
Píšu hodně
Příspěvky: 1243
Registrován: 28.04.2009 0:00
Bydliště: praha - východ
Kontaktovat uživatele: WWW

Re: lipo problem

tak nejak nevim
podle meraku je celkem nabita, lezela ve skrini

vim, ze turnigy na nafukovani trpi
jen premyslim, zda ji zkusit jezdit nebo ne

Obrázek
Petr KomareK
HPI Wheely King "Hello Kitty" Defender, Tamiya CR-01 Toyota Land Cruiser FJ40, MST CMX C-10 Hummer H2, Tamiya TA-01 Hummer (Humvee, H1, H2, H2o), Axial AX10 ARTR
http://rcexpedice.pkomarek.cz
http://www.rcvidrholec.cz
Uživatelský avatar
Bandolik
Píšu hodně
Příspěvky: 1056
Registrován: 19.06.2012 0:00
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele: WWW

Re: lipo problem

já teda nevím ale pokud ji dáš do nehořlavé krabičky tak klidně ;-) osobně bych jí do auta nedal
CC-01Mitsubishi Pajero
Axial Dingo
:-)

http://bandolik01.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
salvatore
Veterán fóra
Příspěvky: 3082
Registrován: 21.11.2008 0:00
Bydliště: Praha

Re: lipo problem

Njn... Nabitá ležela ve skříni. Storage, storage, storage!
Uživatelský avatar
minotaur
Veterán fóra
Příspěvky: 4477
Registrován: 06.09.2009 0:00
Bydliště: Lázně Toušeň
Kontaktovat uživatele: WWW

Re: lipo problem

Tak podle obrázku je nabitá až moc :lol: Zlikvidovat...
Michal Nováček - RC.305 - http://rc.305.cz
Uživatelský avatar
Tomhabmw
Píšu strašně moc!
Příspěvky: 2489
Registrován: 16.11.2009 0:00
Bydliště: Někde u té Pálavy..

Re: lipo problem

minotaur píše:Tak podle obrázku je nabitá až moc :lol: Zlikvidovat...

:-D Já nějak stará generace....bojím,bojím...stále zatím NiMh... :-D
2 x CC Pajero ala Mrak...
CC ...Lada Niva
Liaz Dakar 85 1:10
TRX4 Defender..
MTS...
Uživatelský avatar
komaar
Píšu hodně
Příspěvky: 1243
Registrován: 28.04.2009 0:00
Bydliště: praha - východ
Kontaktovat uživatele: WWW

Re: lipo problem

zitra ji zkusim dat do auta a uvidim

uz jsem tu na fotkach videl jezdeny dost nafouknuty baterky
tady jak povolil ten hard-case, tak to vypada blbe
Petr KomareK
HPI Wheely King "Hello Kitty" Defender, Tamiya CR-01 Toyota Land Cruiser FJ40, MST CMX C-10 Hummer H2, Tamiya TA-01 Hummer (Humvee, H1, H2, H2o), Axial AX10 ARTR
http://rcexpedice.pkomarek.cz
http://www.rcvidrholec.cz
Uživatelský avatar
tomas71
Píšu hodně
Příspěvky: 1173
Registrován: 30.01.2011 0:00
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: lipo problem

Dej sem pak fotku, jak to bude hořet :-D . Já bych to neriskoval :-( . I když jsme se jednou pokoušeli zapálit starou Li-po pomocí zkratu a nic :-p
Hilux na šasí Slick7 "TADY"
Hilux "Žirafa" na SCX10
Hilux "KATONI" na TF2 "TADY"
Crawlík Bullýk
"RAJČE"
Uživatelský avatar
komaar
Píšu hodně
Příspěvky: 1243
Registrován: 28.04.2009 0:00
Bydliště: praha - východ
Kontaktovat uživatele: WWW

Re: lipo problem

uz jsme doma a jezdila uplne v pohode, vydrzela cca stejne jako ostatni
Petr KomareK
HPI Wheely King "Hello Kitty" Defender, Tamiya CR-01 Toyota Land Cruiser FJ40, MST CMX C-10 Hummer H2, Tamiya TA-01 Hummer (Humvee, H1, H2, H2o), Axial AX10 ARTR
http://rcexpedice.pkomarek.cz
http://www.rcvidrholec.cz
Uživatelský avatar
PALI
Píšu hodně
Příspěvky: 1232
Registrován: 19.06.2011 0:00
Bydliště: Štětí
Kontaktovat uživatele: WWW

Re: lipo problem

to ona asi vydrží ale je to risk, mně takhle schořela půlka auta. Od té doby je součástí podvozku :-)

Obrázek
RC4WD Gelande II
Uživatelský avatar
prysk
Častý přispěvatel
Příspěvky: 647
Registrován: 16.03.2012 0:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele: WWW

Re: lipo problem

Zdravim
Opět se u mě projevil nesoulad s elektronikou :sad: :roll: :-D :-D
konkretně jsem na noční a že si přepájim konektory na baterce na XT60.
No a já vůl jsem štíp oba dráty NAJEDNOU a z baterky se jemně zakouřilo,protože se samosebou skrz štípačky dotkly,ihned jsem si to uvědomil.
No a ted nevim, jestli jsem ji oddělal, nebo ne a jestli tam mám vůbec pájet tu XT60 a nebo to rovnou vyhodit?
Hledal jsem na netu a na rcmania.cz jsem objevil topic, kde se to stalo mnoho lidem,ale baterky fachaj dál?
->Defender 90<- Speedstar Robitronic - graupner speed - Hk 2.4.Ghz 4Ch

Videa na trubce -> https://www.youtube.com/channel/UCgj3hr ... Ko5WJ4nZgA
Uživatelský avatar
komaar
Píšu hodně
Příspěvky: 1243
Registrován: 28.04.2009 0:00
Bydliště: praha - východ
Kontaktovat uživatele: WWW

Re: lipo problem

podobne se mi jednich baterek stalo taky, teda z baterky se nekourilo
baterku dale uz par let pouzivam
Petr KomareK
HPI Wheely King "Hello Kitty" Defender, Tamiya CR-01 Toyota Land Cruiser FJ40, MST CMX C-10 Hummer H2, Tamiya TA-01 Hummer (Humvee, H1, H2, H2o), Axial AX10 ARTR
http://rcexpedice.pkomarek.cz
http://www.rcvidrholec.cz
Uživatelský avatar
Wendis
Veterán fóra
Příspěvky: 3884
Registrován: 02.05.2011 0:00
Bydliště: Most

Re: lipo problem

Ty vole Komáre si fakt statečnej,tohle najít já ve skříni tak ji vezmu do práce a udělal bych z ní poslední ohnostroj :-D
a je teda fakt že moje první dvě mekký turnigy se po dvou letech nafoukly fakt malinko akorát jim ubejvalo na životě pomaličku a ted mám přesně tyhle hard case a po druhym nabití je jedna malinko a ta druhá po třetim nabití dosti nafouklá,takže tohle byly moje poslední dvě turnigy který jsem koupil,až dojdou tak zkusim něco jinýho :-)
SCX10 HZJ 75 pickup
TRX4
Yokomo DPM
Yokomo YD2
Axial Yeti Score

Zpět na „RC vybavení, elektronika, baterie“