Uživatelský avatar
zax
Píšu hodně
Příspěvky: 1752
Registrován: 27.04.2010 0:00
Bydliště: Praha, Kladno

Časování motoru

Ahoj všem,

měl bych dotázek na časování motoru.
Jde mi o motor viz link:
http://www.mz-racing.net/p3576-3545-crawler-45t/

Může te mi prosím někdo vysvětlit (ideálně jako pro blbce) co znamená "časovatelný"
K čemu to vlastně je u elekro motoru dobrý, na co to má vliv, případně (principiálně) jak se to dělá?
Uživatelský avatar
RedneCk
Uživatel
Příspěvky: 431
Registrován: 14.11.2009 0:00
Bydliště: Praha

Časování motoru:

Změna časování motoru Vám umožní získat maximální účinnost motoru pro různé provozní podmínky Vašeho modelu.Motory jsou od výrobce nastaveny jako pravotočivé a na střední zatížení (15A -20A) – značka na plášti/ víku motoru stojí v tomto případě 3mm od středu stupnice proti směru otáčení motoru.Výrazem „pravotočivý“ je myšleno: pokud se nacházíme za motorem (tedy vrtule je vpředu, kabely směřují k nám a díváme se na motor shora točí se motor ve smyslu chodu hodinových ručiček).

Pro odlišná zatížení se doporučují následující hodnoty nastavení k dosažení optimálního stupně účinnosti:

Nižší zatížení:
Úhel komutace bude změněn, časování bude sníženo, když povolíte dlouhé šrouby, které spojují zadní víko motoru s jeho čelním víkem a pootočíte zadním víkem asi o 0.5-1 dílek ve směru chodu motoru. (Měřeno ze značky na plášti). Poté opět šrouby dotáhněte.

Vyšší zatížení:
Úhel komutace bude změněn, časování bude zvýšeno, když povolíte dlouhé šrouby, které spojují zadní víko motoru s jeho čelním víkem a pootočíte zadním víkem asi o 0.5-1 dílek ve směru chodu motoru. (Měřeno ze značky na plášti). Poté opět šrouby dotáhněte.

Nastavení levotočivého chodu:
Zde postupujeme shodně jako u popsané změny komutativního úhlu, jen pootočení víka motoru provedeme vždy v opačném směru než byla jeho dosavadní poloha od středu stupnice na štítku motoru ( zrcadlově kolem středu stupnice ve stejném úhlu). Přizpůsobení na různá zatížení se provede jak je popsáno výše, ale právě v opačných směrech.

Snad ti to pomůže...
Creeper bugg, Playa Blitzer, Micro Ford
SCX10 Chevy Truck/Ford F-100
Uživatelský avatar
zax
Píšu hodně
Příspěvky: 1752
Registrován: 27.04.2010 0:00
Bydliště: Praha, Kladno

Minimálně mi to trochu osvětlilo funkci. Díky.
Uživatelský avatar
milan008
Veterán fóra
Příspěvky: 5336
Registrován: 28.11.2008 0:00
Bydliště: V Holomóci městě

No v podstatě jde o nastavení buď více otáček a menší síla, nebo naopak.
bflmpsvz
Uživatelský avatar
zax
Píšu hodně
Příspěvky: 1752
Registrován: 27.04.2010 0:00
Bydliště: Praha, Kladno

milan008 píše:No v podstatě jde o nastavení buď více otáček a menší síla, nebo naopak.


Supr, tohle jsem přesně hledal. Díkyj.
Uživatelský avatar
MikeP
Sběratel
Příspěvky: 3811
Registrován: 29.11.2008 0:00
Bydliště: Praha 8

Ted v tom mam celkem goulash. Kdysi nekdo uverejnil odkaz na nejaky slovensky stranky, kde byla trocha teorie motoru.

Tenkrat sem to pochopil tak jak pise redneck, ze se jedna o dosazeni optimalni ucinnosti. Akorat nechapu jak to mysleji dal s tim zatizenim.

Ja to mam tak nejak spojeny s otackama. Proste pri malejch otackach se diky komutatoru prehodi pol na vinuti presne ve chvili kdy je kotva v nejaky poloze k magnetu (vychozi nastaveni), pokud jsou otacky vyssi, tak tim, ze je kotva rychlejsi, nez dojde k prehozeni polu, je tam nejaka prodleva a poly se prehodi az ve chvili, kdy to uz neni optimalni (kotva uz je o kus dal). Natocenim uhliku vuci magnetum se da posunout misto kde dojde k prehozeni polu a tim motor optimalizovat pro vyssi otacky, logicky tim ztraci ucinnost pri nizsich otackach a jeste horsi je to pokud se toci v protismeru - celkem logicky.

Tudiz bych rekl, ze tu nejde o vykon (alespon primarne), ale prave o optimalizaci ucinnosti pri ruznych otackach. Otazkou je, jak se to vlastne projevi v nasich aplikacich motoru s 55z. Rekl bych, ze ne moc. Opet je to spis vec, kterou resili onroadisti pri pouzivani motoru jejichz pocet zavitu se blizi nule a pocet otacek nekonecnu... :mrgreen:
Naposledy upravil(a) MikeP dne 17.10.2011 19:09, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
Uživatelský avatar
Maximo
Píšu hodně
Příspěvky: 1291
Registrován: 19.03.2009 0:00
Bydliště: Ústí nad Orlicí

mě to bylo kdysi vysvětleno tak, že když posunu čelo motoru do mínusu cca o 2-3 milouše, tak získám větší krouťák od spodu a lehce klesne spotřeba baterky....a naopak vzrostou otáčky atd......dá se to i vypozorovat když motor běží a točíš čelem....
Youtube
Kečup

___oooo
/ | [____],
I---L-OlllllllO-
()_)()_)-0-)_)

"dokud se to nekutálí, je to pod hranice možností"
Uživatelský avatar
MikeP
Sběratel
Příspěvky: 3811
Registrován: 29.11.2008 0:00
Bydliště: Praha 8

no jo otacky muzou vzrust protoze motor pobezi pri danem napeti optimalnejc, muze to mit vliv na spotrebu i kroutak, ale jako nasledek.
pokud zmenis napeti a tim i otacky bude vse jinak.
a vsichni jezdime regly s plynulou regulaci napeti,
takze co plati v jedny chvili nemusi platit porad.

zkracene: proste to plati pro dany status quo, pokud zmenis podminky (pridas plyn) zmeni se i optimalni casovani a spotreba ti vzroste oproti tomu kdyby to bylo optimalizovano na vyssi tocky.

v podstate bys musel to casovani menit spolu se zmenou podminek
uz vidim jak ma nekdo venec motoru pripojeny k servu, ktery je namixovany s plynem :mrgreen:
Obrázek
Uživatelský avatar
Maximo
Píšu hodně
Příspěvky: 1291
Registrován: 19.03.2009 0:00
Bydliště: Ústí nad Orlicí

no asi budeš mít i pravdu...a to čelo napojený na servo to by byl opravdu hard core..... :lol:
Youtube
Kečup

___oooo
/ | [____],
I---L-OlllllllO-
()_)()_)-0-)_)

"dokud se to nekutálí, je to pod hranice možností"
Uživatelský avatar
MikeP
Sběratel
Příspěvky: 3811
Registrován: 29.11.2008 0:00
Bydliště: Praha 8

Mne tak napadlo, ze az vlastne takovy hardcore uz to dnes neni. Protoze to same plati pro stridavky, akorat tam se o prehazovani pole nestara komutator nybrz elektronika. A myslim, ze Novak ma na tech top reglech dynamicky casovani, coz bude presne toto. Proste pro ruzne otacky upravuje elektronika vznik magnetickyho pole v tu spravnou chvili na spravnym miste. Zas tu podle me de o jedno - ucinnost.
Obrázek
Uživatelský avatar
Grizzly
Uživatel
Příspěvky: 449
Registrován: 24.12.2008 0:00
Bydliště: Praha 10 Vršovice

Časování motoru se používá převážně na okruhových modelech,kde mají 7 až 27 závitůa také podle charakteru trati ve spojení s převodem,tam to má celkem zásadní vliv,u našich modelů,to nemá smysl.
Griessl Karel
Rc Trial = Mouchod, Liaz 111, Avia Future, Praga V3S
RC Crawler = Axial,Bully
RC exp. = Toyota-truggy a další ve stavbě
RC Dakar = Tatra Jamal
Uživatelský avatar
minotaur
Veterán fóra
Příspěvky: 4477
Registrován: 06.09.2009 0:00
Bydliště: Lázně Toušeň
Kontaktovat uživatele: WWW

Hlavně je potřeba při experimentování s časováním mít nejlépe nabíječku s programem na motortest a měření aktuálního proudu. Nebo aspoň ampérmetr a vědět, kolik ten motor bere v základu v klidu. Dělat to "nějak od oka" může skončit čmoudíky z motoru.
Michal Nováček - RC.305 - http://rc.305.cz
Uživatelský avatar
MikeP
Sběratel
Příspěvky: 3811
Registrován: 29.11.2008 0:00
Bydliště: Praha 8

ja myslim, ze jak pise karel, asi bych to vubec neresil. :wink:
Obrázek
Uživatelský avatar
Wolf77
Uživatel
Příspěvky: 130
Registrován: 02.06.2010 0:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele: WWW

MikeP píše:a vsichni jezdime regly s plynulou regulaci napeti,


Nejezdíme ... pokud vim, tak DSYS otáčky motoru reguluje pulzně, tj. tečou tam furt stejný volty a jenom méně nebo více pulzů. Zjistil jsem to, když jsem začal jezdit 3S lipo ... vzhledem k tomu, že Holmes zvládne až 4S, tak se to obešlo bez kouřových efektů

:mrgreen:
SCX-10 Honcho
Losi MRC
Losi Micro SCT brushless
Uživatelský avatar
MikeP
Sběratel
Příspěvky: 3811
Registrován: 29.11.2008 0:00
Bydliště: Praha 8

Tak sem zas o neco chytrejsi...

Vono tak asi bude u vsech modernich reglu, akorat se to fakt blbe predstavuje :roll:

Ale na fukci casovani to doufam vliv nema. :mrgreen:
Obrázek

Zpět na „Pohony a regulátory“