Může te mi prosím někdo vysvětlit (ideálně jako pro blbce) co znamená "časovatelný"
K čemu to vlastně je u elekro motoru dobrý, na co to má vliv, případně (principiálně) jak se to dělá?
Změna časování motoru Vám umožní získat maximální účinnost motoru pro různé provozní podmínky Vašeho modelu.Motory jsou od výrobce nastaveny jako pravotočivé a na střední zatížení (15A -20A) – značka na plášti/ víku motoru stojí v tomto případě 3mm od středu stupnice proti směru otáčení motoru.Výrazem „pravotočivý“ je myšleno: pokud se nacházíme za motorem (tedy vrtule je vpředu, kabely směřují k nám a díváme se na motor shora točí se motor ve smyslu chodu hodinových ručiček).
Pro odlišná zatížení se doporučují následující hodnoty nastavení k dosažení optimálního stupně účinnosti:
Nižší zatížení:
Úhel komutace bude změněn, časování bude sníženo, když povolíte dlouhé šrouby, které spojují zadní víko motoru s jeho čelním víkem a pootočíte zadním víkem asi o 0.5-1 dílek ve směru chodu motoru. (Měřeno ze značky na plášti). Poté opět šrouby dotáhněte.
Vyšší zatížení:
Úhel komutace bude změněn, časování bude zvýšeno, když povolíte dlouhé šrouby, které spojují zadní víko motoru s jeho čelním víkem a pootočíte zadním víkem asi o 0.5-1 dílek ve směru chodu motoru. (Měřeno ze značky na plášti). Poté opět šrouby dotáhněte.
Nastavení levotočivého chodu:
Zde postupujeme shodně jako u popsané změny komutativního úhlu, jen pootočení víka motoru provedeme vždy v opačném směru než byla jeho dosavadní poloha od středu stupnice na štítku motoru ( zrcadlově kolem středu stupnice ve stejném úhlu). Přizpůsobení na různá zatížení se provede jak je popsáno výše, ale právě v opačných směrech.
Ted v tom mam celkem goulash. Kdysi nekdo uverejnil odkaz na nejaky slovensky stranky, kde byla trocha teorie motoru.
Tenkrat sem to pochopil tak jak pise redneck, ze se jedna o dosazeni optimalni ucinnosti. Akorat nechapu jak to mysleji dal s tim zatizenim.
Ja to mam tak nejak spojeny s otackama. Proste pri malejch otackach se diky komutatoru prehodi pol na vinuti presne ve chvili kdy je kotva v nejaky poloze k magnetu (vychozi nastaveni), pokud jsou otacky vyssi, tak tim, ze je kotva rychlejsi, nez dojde k prehozeni polu, je tam nejaka prodleva a poly se prehodi az ve chvili, kdy to uz neni optimalni (kotva uz je o kus dal). Natocenim uhliku vuci magnetum se da posunout misto kde dojde k prehozeni polu a tim motor optimalizovat pro vyssi otacky, logicky tim ztraci ucinnost pri nizsich otackach a jeste horsi je to pokud se toci v protismeru - celkem logicky.
Tudiz bych rekl, ze tu nejde o vykon (alespon primarne), ale prave o optimalizaci ucinnosti pri ruznych otackach. Otazkou je, jak se to vlastne projevi v nasich aplikacich motoru s 55z. Rekl bych, ze ne moc. Opet je to spis vec, kterou resili onroadisti pri pouzivani motoru jejichz pocet zavitu se blizi nule a pocet otacek nekonecnu... :mrgreen:
Naposledy upravil(a) MikeP dne 17.10.2011 19:09, celkem upraveno 1 x.
mě to bylo kdysi vysvětleno tak, že když posunu čelo motoru do mínusu cca o 2-3 milouše, tak získám větší krouťák od spodu a lehce klesne spotřeba baterky....a naopak vzrostou otáčky atd......dá se to i vypozorovat když motor běží a točíš čelem....
no jo otacky muzou vzrust protoze motor pobezi pri danem napeti optimalnejc, muze to mit vliv na spotrebu i kroutak, ale jako nasledek.
pokud zmenis napeti a tim i otacky bude vse jinak.
a vsichni jezdime regly s plynulou regulaci napeti,
takze co plati v jedny chvili nemusi platit porad.
zkracene: proste to plati pro dany status quo, pokud zmenis podminky (pridas plyn) zmeni se i optimalni casovani a spotreba ti vzroste oproti tomu kdyby to bylo optimalizovano na vyssi tocky.
v podstate bys musel to casovani menit spolu se zmenou podminek
uz vidim jak ma nekdo venec motoru pripojeny k servu, ktery je namixovany s plynem :mrgreen:
Mne tak napadlo, ze az vlastne takovy hardcore uz to dnes neni. Protoze to same plati pro stridavky, akorat tam se o prehazovani pole nestara komutator nybrz elektronika. A myslim, ze Novak ma na tech top reglech dynamicky casovani, coz bude presne toto. Proste pro ruzne otacky upravuje elektronika vznik magnetickyho pole v tu spravnou chvili na spravnym miste. Zas tu podle me de o jedno - ucinnost.
Časování motoru se používá převážně na okruhových modelech,kde mají 7 až 27 závitůa také podle charakteru trati ve spojení s převodem,tam to má celkem zásadní vliv,u našich modelů,to nemá smysl.
Griessl Karel Rc Trial = Mouchod, Liaz 111, Avia Future, Praga V3S RC Crawler = Axial,Bully RC exp. = Toyota-truggy a další ve stavbě RC Dakar = Tatra Jamal
Hlavně je potřeba při experimentování s časováním mít nejlépe nabíječku s programem na motortest a měření aktuálního proudu. Nebo aspoň ampérmetr a vědět, kolik ten motor bere v základu v klidu. Dělat to "nějak od oka" může skončit čmoudíky z motoru.
MikeP píše:a vsichni jezdime regly s plynulou regulaci napeti,
Nejezdíme ... pokud vim, tak DSYS otáčky motoru reguluje pulzně, tj. tečou tam furt stejný volty a jenom méně nebo více pulzů. Zjistil jsem to, když jsem začal jezdit 3S lipo ... vzhledem k tomu, že Holmes zvládne až 4S, tak se to obešlo bez kouřových efektů