Uživatelský avatar
MikeP
Sběratel
Příspěvky: 3811
Registrován: 29.11.2008 0:00
Bydliště: Praha 8

Shodou okolnosti sem ted hledal neco jinyho, ale nasel sem info, ktery trochu souvisi s timto. Konkretne jeden clovek psal, ze toto servo mu chodilo normalne, ale pak vymenil radio (samozrejme za lepsi s rychlejsi dobou odezvy). V tu chvili mu to zacalo blbnout. V principu to bylo asi tak, ze rychlejsi radio umi lepe vyuzit rychlost serva. To pak ale vice "pracuje" a tudiz sosa vice amper. Resenim byl zminovany cc bec.
Vysledkem byl daleko preciznejsi chod serva.
Cili abyste vyuzili rychlost serva, musite mit rychle radio a opacne.
To prinasi i dalsi souvisejici efekty jako spotreba a pod.

Shrnuto a podtrzeno vse souvisi se vsim. :mrgreen:
Obrázek
Uživatelský avatar
Borik
Píšu hodně
Příspěvky: 1327
Registrován: 14.11.2011 0:00
Bydliště: Brno-Maloměřice

těch debat na téma rychlost a přesnost serv bylo už hodně. Na jedné straně to má cosi do sebe, že je servo rychlejší a přesnější, ale na druhé straně jsou zde jasně daná omezení a tím je dráha ( délka dráhy ) ovladače a reakční doba člověka, popř. i mutanta. 8) Co je mi platné naprosto precizní řízení s přesností na 1000 kroků nebo poloh, když ta prvotní součástka - potenciometr na páce - je stejně analogová a dráha jezdce potenciometru velice krátká a poměrně nepřesná na tak vysoké rozlišení. Málokdo si koupí novou vysílačku JETI, která má už snímání polohy kniplu hallovými senzory a je tedy ( aspoň teoreticky ) o něco přesnější. Navíc u volantovek je to hlavně u plynu s tou přesností ještě o něco horší.
A stejné je to i s rekční dobou - lidské schopnosti jsou v tomto natolik omezené, že jakékoli další zvyšování rychlosti odezvy ztrácí smysl, protože i ten základ je řádově výš, než co člověk sám dokáže.
Spíš v tom vidím kus reklamní kampaně, než reálnou výhodu.
A určitě je správná úvaha ohledně rychlosti ( spíš zrychlení ) a spotřeby - tam je to spíš ke škodě věci.
Uživatelský avatar
minotaur
Veterán fóra
Příspěvky: 4477
Registrován: 06.09.2009 0:00
Bydliště: Lázně Toušeň
Kontaktovat uživatele: WWW

Borik píše:těch debat na téma rychlost a přesnost serv bylo už hodně... A stejné je to i s rekční dobou - lidské schopnosti jsou v tomto natolik omezené...

Jo, a stejně takovou debatu někdo zakončí tím, že to rychlejší je určitě lepší, protože z toho má takovej dobrej pocit :lol:
Michal Nováček - RC.305 - http://rc.305.cz
Uživatelský avatar
MikeP
Sběratel
Příspěvky: 3811
Registrován: 29.11.2008 0:00
Bydliště: Praha 8

Ty si z toho sice delas srandu, ale verim tomu, ze ten kdo s tim zavodi to opravdu pozna.

Nicmene toto se pravdepodobone netyka nasich expedic... :wink:
Obrázek
Uživatelský avatar
rakpavel
Častý přispěvatel
Příspěvky: 681
Registrován: 19.05.2011 0:00
Bydliště: Senohraby
Kontaktovat uživatele: WWW

Rychlost Serva a vysilacky pozná na závodech každy. Nechápu moc o čem se tady diskutuje.... Neříkám ze to ovlivní v dobrém, ale poznat to je!
Jeep Wrangler YJ home made absolutely, Tekin FXR
Axial SCX 10 Deadbolt
Futaba 4PK

bylo:
XR10 bj4v bwd FXR by Pavel
Toyota Tundra na SCX 10
SCX 10 Dingo
Axial wraith
Kyosho MP9e
Uživatelský avatar
Borik
Píšu hodně
Příspěvky: 1327
Registrován: 14.11.2011 0:00
Bydliště: Brno-Maloměřice

No vždyť jsem psal o mutantech, ne ? Rozdíl mezi 20ms a 40 ms pozná už jen opravdu dobře vycvičený soudruh ! :lol: :lol:
Uživatelský avatar
rakpavel
Častý přispěvatel
Příspěvky: 681
Registrován: 19.05.2011 0:00
Bydliště: Senohraby
Kontaktovat uživatele: WWW

Nesouhlasím. Zkus. Budes mluvit jinak.
Jeep Wrangler YJ home made absolutely, Tekin FXR
Axial SCX 10 Deadbolt
Futaba 4PK

bylo:
XR10 bj4v bwd FXR by Pavel
Toyota Tundra na SCX 10
SCX 10 Dingo
Axial wraith
Kyosho MP9e
Uživatelský avatar
Borik
Píšu hodně
Příspěvky: 1327
Registrován: 14.11.2011 0:00
Bydliště: Brno-Maloměřice

zkouším 20 let ... v servech jsou pochopitelně obrovské rozdíly, ale jestli jde o 20 ms a nebo o 40 ms, tak to zaregistrovat neumím. Průměrná reakční doba je kolem 200 ms, špička kolem desetiny vteřiny. Vysílačky většinou pod 20 ms.
tož vyzkoušej .... http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/ ... rsion5.swf
Uživatelský avatar
MikeP
Sběratel
Příspěvky: 3811
Registrován: 29.11.2008 0:00
Bydliště: Praha 8

Ja ti do toho nechci kecat, ale tohle trochu zavani oblbovanim lidi, protoze nereagujes ty na system, ale system na tebe. To mi s prominutim prijde jako dost podstanej rozdil.

Tudiz reakcni doba cloveka mi v tomto pripade pride irelevantni, i kdyz na rizeni auta se samozrejme podili.

Trochu matematiky ze zakladni skoly:

Pokud auto jede cca 40 km/h tak to mame asi 11m/s. Kdyz by kompletni system (od radia pres prijimac az k servu) zareagoval za 15ms tak rekneme zatocis po 1,65m od povelu, v pripade celkove latence nekde kolem 25ms to mame 2,75m. Zde vidim rozdil vice jak metr.
Ano 10ms nepoznas, ale 1m v ujete draze poznas sakra dobre.

Takze se vratim k tomu co sem rikal predtim. V expedicich nam to muze byt jedno, ale pro zavodni potreby to ma vyznam. A rozdil nebude v tom co spocitas nebo nespocitas, ale v pocitu z rizeni. O vo tom to je.

Kdo neveri at tam bezi.... :mrgreen:
Obrázek
Uživatelský avatar
rakpavel
Častý přispěvatel
Příspěvky: 681
Registrován: 19.05.2011 0:00
Bydliště: Senohraby
Kontaktovat uživatele: WWW

To MikeP: naprosto presné!
Jeep Wrangler YJ home made absolutely, Tekin FXR
Axial SCX 10 Deadbolt
Futaba 4PK

bylo:
XR10 bj4v bwd FXR by Pavel
Toyota Tundra na SCX 10
SCX 10 Dingo
Axial wraith
Kyosho MP9e
Uživatelský avatar
Borik
Píšu hodně
Příspěvky: 1327
Registrován: 14.11.2011 0:00
Bydliště: Brno-Maloměřice

Chápu, co tím chceš říct: v okamžiku, kdy si člověk uvědomí, co se děje ( tzn. až po uplynutí reakční doby ), záleží už jen na tom času přenosu informace. Tam je to opravdu jen a jen o té době elektronického přenosu. Jenže to je jen teorie - v praxi těch podmětů, které si člověk musí uvědomit, je mnohem víc než ten jeden a na každý musíš nějak zareagovat. Takže ta doba, co se přenáší informace, je zanedbatelná oproti tomu lidskému faktoru. Navíc žádné servo není tak rychlé, aby ho brzdil přenos informací - takže stejně nezatočíš dřív. U regulátorů to sice neplatí, ale přece jenom je důležitější řízení, protože u akcelerace a brzdění jde zase o setrvačnost a tam jsou doby ještě delší.
Ale v rámci teorie máš pravdu, to je jasné.

Zpět na „Pohony a regulátory“