Uživatelský avatar
rakpavel
Častý přispěvatel
Příspěvky: 681
Registrován: 19.05.2011 0:00
Bydliště: Senohraby
Kontaktovat uživatele: WWW

TEKIN FXR

Mám dotaz, pořídil jsem Tekin FXR a a na +- je naletovaný kondenzátor. Ví někdo k čemu je a jestli tam musí být?
Jeep Wrangler YJ home made absolutely, Tekin FXR
Axial SCX 10 Deadbolt
Futaba 4PK

bylo:
XR10 bj4v bwd FXR by Pavel
Toyota Tundra na SCX 10
SCX 10 Dingo
Axial wraith
Kyosho MP9e
Uživatelský avatar
minotaur
Veterán fóra
Příspěvky: 4477
Registrován: 06.09.2009 0:00
Bydliště: Lázně Toušeň
Kontaktovat uživatele: WWW

Copy/paste toho nejdůležitějšího z RCmanie:
Regulátory pracují na principu PWM. Tím vzniká silně impulsní odběr proudu z baterie. Vzhledem k frekvenci PWM se začíná uplatňovat vlastní indukčnost vodičů mezi baterií a regulátorem.
Dochází vlastně ke spínání a rozpínání této indukčnosti, čímž vnikají na napájecím vstupu regulátoru napěťové špičky (podle délky kabelu až stovky voltů). Kondenzátory na vstupu regulátoru tyto špičky potlačují.

A dál čti http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?p=257371
Proto říkám - všechny silové kabely mít co nejkratší.
Michal Nováček - RC.305 - http://rc.305.cz
Uživatelský avatar
catar
Uživatel
Příspěvky: 496
Registrován: 04.06.2010 0:00
Bydliště: Žibřidice

Zajímavé! V našem případě expedičního použití to ale nebude tak zlé, ne?
Co je menší zlo, dlouhý kabel od baterky nebo dlouhé vodiče k motoru?
Uživatelský avatar
milan008
Veterán fóra
Příspěvky: 5336
Registrován: 28.11.2008 0:00
Bydliště: V Holomóci městě

Podle této věty : ...se začíná uplatňovat vlastní indukčnost vodičů mezi baterií a regulátorem..., tedy asi co nejkratší kabel od baterky k regulátoru, si myslím
bflmpsvz
Uživatelský avatar
rakpavel
Častý přispěvatel
Příspěvky: 681
Registrován: 19.05.2011 0:00
Bydliště: Senohraby
Kontaktovat uživatele: WWW

No, ze to k něčemu bude jsem čekal, ale prominte mi mou neznalost.....stále nechápu k čemu? Špičky jsou špatně proc? Cuka to, hreje se nebo co?
Jeep Wrangler YJ home made absolutely, Tekin FXR
Axial SCX 10 Deadbolt
Futaba 4PK

bylo:
XR10 bj4v bwd FXR by Pavel
Toyota Tundra na SCX 10
SCX 10 Dingo
Axial wraith
Kyosho MP9e
Uživatelský avatar
eos
Častý přispěvatel
Příspěvky: 639
Registrován: 02.10.2011 0:00
Bydliště: Hořovice

ruší to
Uživatelský avatar
minotaur
Veterán fóra
Příspěvky: 4477
Registrován: 06.09.2009 0:00
Bydliště: Lázně Toušeň
Kontaktovat uživatele: WWW

... případně se i odpráskne to... regulátor.
Michal Nováček - RC.305 - http://rc.305.cz
Uživatelský avatar
rakpavel
Častý přispěvatel
Příspěvky: 681
Registrován: 19.05.2011 0:00
Bydliště: Senohraby
Kontaktovat uživatele: WWW

Kdyz mám dva regly a jeden přívod, musím mít na obou reglech kondenzátor?
Jeep Wrangler YJ home made absolutely, Tekin FXR
Axial SCX 10 Deadbolt
Futaba 4PK

bylo:
XR10 bj4v bwd FXR by Pavel
Toyota Tundra na SCX 10
SCX 10 Dingo
Axial wraith
Kyosho MP9e
Uživatelský avatar
Borik
Píšu hodně
Příspěvky: 1327
Registrován: 14.11.2011 0:00
Bydliště: Brno-Maloměřice

Dost důležitých informací ( platí to obecně pro všechny regulátory ) je tady: http://www.dsys.cz/downloads/Odstraneni_ruseni.pdf
Kondenzátor mezi baterkou a regulátorem je tam hlavně proto, aby nedocházelo k velkým špičkovým poklesům napětí zdroje.
Příklad: na velké maketě lodi byly mezi baterkou a regulátory dráty dlouhé 70 cm a baterka byla 12V gelová, takže ne zrovna tvrdá. Naopak motory pořádné - Speedy 900. Jakmile se přidal plyn, tak motory mžikově "vycucly" z baterky tak velké množství energie, že díky měkkosti baterky a těm dlouhým vodičům pokleslo mžikově napětí na baterce z 12 na 5 ( !! ) V a to byl takový pokles, že to regulátor vyhodnotil jako vybitou baterku a nedovolil další odběr. Ten přidaný kondenzátor zachytil ( nepustil dál ) ten velký proudový náraz a tak se na baterce ten pokles napětí projevil v mnohem menší míře a reglec se už umravnil.
V autíčkách to není tak kritické - hlavně tam, kde se používají tvrdé Li-polky a dráty taky nebývají tak dlouhé.
Mnohem důležitější je správné odrušení motoru, protože tam jde "o život" právě regulátoru. Při brzdě motor slouží jako alternátor a vyrábí při jiskření na komutátoru tak velké špičky napětí ( často i přes 50V ), že to struktura výkonových tranzistorů nevydrží a tranzistory přímo vybuchnou.
Uživatelský avatar
rakpavel
Častý přispěvatel
Příspěvky: 681
Registrován: 19.05.2011 0:00
Bydliště: Senohraby
Kontaktovat uživatele: WWW

Takže ten kondenzátor je i ochrana motoru? nebo musím ještě něco dát na motor?
Jeep Wrangler YJ home made absolutely, Tekin FXR
Axial SCX 10 Deadbolt
Futaba 4PK

bylo:
XR10 bj4v bwd FXR by Pavel
Toyota Tundra na SCX 10
SCX 10 Dingo
Axial wraith
Kyosho MP9e
Uživatelský avatar
Frenky
Častý přispěvatel
Příspěvky: 982
Registrován: 21.06.2011 0:00
Bydliště: Krnov

Na motor se dávají tři kondenzátory které motor odruší.jeden se připájí mezi obě svorky a ty další dva se připájí jeden na plus svorku a plechovku motoru a druhý na mínus a plechovku jednoduché :wink:
Uživatelský avatar
jobik
Častý přispěvatel
Příspěvky: 993
Registrován: 24.06.2010 0:00
Bydliště: Vysoké Mýto

Nedá mě to se nezeptat ale když dám na motor všechny tři kondezátory bude rozdíl u přepětových špiček např. Dsysu MD56 a MD90 ? Mám na mysli že třeba u 90ky budou menší špičky než u 56ky ?
Pepe
CC-01-Pajero fr. 2,4Ghz
http://jobik8.rajce.idnes.cz
JEEP Wrangler YJ
Stavba: Land Rover Discovery III ...
(OO=[][]=OO)
Uživatelský avatar
Frenky
Častý přispěvatel
Příspěvky: 982
Registrován: 21.06.2011 0:00
Bydliště: Krnov

Asi tě špatně chápu ale ty kondenzátory tam jsou hlavě kvůli jiskření na komutátoru které způsobuje rušení.
Uživatelský avatar
rakpavel
Častý přispěvatel
Příspěvky: 681
Registrován: 19.05.2011 0:00
Bydliště: Senohraby
Kontaktovat uživatele: WWW

Kluci česky:-)
Jeep Wrangler YJ home made absolutely, Tekin FXR
Axial SCX 10 Deadbolt
Futaba 4PK

bylo:
XR10 bj4v bwd FXR by Pavel
Toyota Tundra na SCX 10
SCX 10 Dingo
Axial wraith
Kyosho MP9e
Uživatelský avatar
Frenky
Častý přispěvatel
Příspěvky: 982
Registrován: 21.06.2011 0:00
Bydliště: Krnov

Jednodušeji to už nejde já mám naštěstí ve škole elektrotechniku ale takovou tu užitečnou kde nic nepočítáme ale probíráme jak co funguje a proč a to mi dost pomáhá

Zpět na „Pohony a regulátory“