Uživatelský avatar
tom156gta
Nově příchozí
Příspěvky: 14
Registrován: 06.11.2011 0:00
Bydliště: Brno

vyhořelý motor

Ahoj všichni...
chtěl jsem se Vás zeptat jestli někdy neví čím je způsobené že se mi během jedniho dne, odpálil graupner speed eco...
V první případě po pul hodině, po výměně za druhý motor po hodině.
Mám SCX10, regl dsys, na autě nic nedrhne a není žádný další problém...

Díky za tipy...
Uživatelský avatar
eos
Častý přispěvatel
Příspěvky: 639
Registrován: 02.10.2011 0:00
Bydliště: Hořovice

Skoro by se mi chtělo kacířsky poznamenat, abys byl rád - zdá se, že častější je opak, kdy drahej DSYS nevydrží to, co levnej motor. :twisted:
Co přesně znamená "odpálil"? Spálené vinutí, ohořelej kolektor..? Podle toho by se možná částečně dalo usuzovat na příčinu, - dlouhodobé přetížení, nárazové špičky... Byly to nový motory, nebo jetý, prašný prostředí, atd. Prostě podrobnější okolnosti.
Uživatelský avatar
tom156gta
Nově příchozí
Příspěvky: 14
Registrován: 06.11.2011 0:00
Bydliště: Brno

.

Jeden byl jetý jen na jěštedu a pak po druhé v sobotu, jezdil jsem v bahně, ale nebyl potopený, začalo v něm jiskřit,téměř hořet a po pár sekundách kouř a K.O.
Druhý motor byl jetý asi 5x a po pauze jsem ho vytáhl zakonzervovaný z garáže. Jezdil jsem asi hodinku a zase, najednou kouř a plamínky z motoru...
Jízda v lese takže prach nic moc...
Uživatelský avatar
Borik
Píšu hodně
Příspěvky: 1327
Registrován: 14.11.2011 0:00
Bydliště: Brno-Maloměřice

Může to být i konstrukční vada motoru - právě se Speedem 500 ECO byly velké problémy a kvůli tomuto motoru se musel upravovat software u regulátorů DSYS. V podstatě šlo o to, že konstrukce uhlíků a kolektoru byla natolik špatná, že vždy v určitém okamžiku došlo na kolektoru k mžikovému zkratu a proud procházející kolektorem prudce vyskočil na vysokou hodnotu. Šlo sice o milisekundy, ale program v regulátoru to vyhodnotil jako zkratovaný motor a prudce omezil proud. Díky tomu se motor zastavil a tato skutečnost se navenek projevila jako chyba regulátoru. Takže se prodloužil interval, kdy ten zkrat může nastat a tím to regulátor začal ignorovat. Že je ale něco špatně v motoru a že se vypaluje kolektor je druhá věc.
Uživatelský avatar
eos
Častý přispěvatel
Příspěvky: 639
Registrován: 02.10.2011 0:00
Bydliště: Hořovice

Jo jo. To vypadá na klasicky vypálenej kolektor. Povrch kolektoru i uhlíků musí být v ideálním případě hladkej a čistej, jinak se obojí opaluje. Bahno, písek a jinej bordel (včetně některejch "superkonzervačních prostředků") buď vydíraj povrchy, nebo na sebe naopak lepí obroušené zbytky mědi z uhlíků a kolektoru, zalepují vodivě mezery mezi póly kolektoru apod. Chce to čistit, občas propláchnout za běhu pod čistou vodou, usušit a zasucha znovu chvíli projet, bordel z mezer kolektoru se dá chladícími otvory opatrně vyškrábat nějakým hrotem, nebo silnější jehlou, mazat kluzný ložiska proti vydírání. Konzervační prostředky jsou většinou spíš pro zlost.
Na jednu stranu chápu oblibu Speedů, protože jsou silnější, než běžný 550-tky, ale na druhou stranu je to prostě a jednoduše nejlevnější šestistovka, takže se dá buď smířit s tím, že je to spotřebák, nebo přitlačit za lepší.

Speed 500 ECO neznám, Speed 500 ECO RACE stojí už trochu jinde.
Uživatelský avatar
sWiNe
Veterán fóra
Příspěvky: 3873
Registrován: 11.09.2011 0:00
Bydliště: Krnov/Neratovice

Zajímavá diskuse, jde vidět že už máte zkušeností mnoho. Takže v případě toho Speeda, po nějakém brodění a bahnění (které je u mě dost často) doma propláchnout pod tekoucí vodou (musí být za každou cenu destilka?) a nechat vyschnout a potom projet na sucho? Mazat teda radši nic .... popřípadě vyšťárat bordel, ale zřejmě ho obalím silonkou a udělám takový filtřík :mrgreen: nic víc asi co? odchází fakt rychle .... trochu vody a už píští jak o závod
RC AST 2018 - C2/Offroad Jeep Cherokee XJ, C3/Pro-Modified Ford F-350

Moravské ex-ŘEDITEL a Mistr Moravy 2016

#RTR.CZ TEAM DRIVER
Uživatelský avatar
tom156gta
Nově příchozí
Příspěvky: 14
Registrován: 06.11.2011 0:00
Bydliště: Brno

.

Motor po každé jízdě čistím vodou, nikdy jsem s tím neměl problém...tím to nebude, navíc druhý motor se odpálil na rovné cestě bez bahna a prachu...
druhá věc já jsem neřekl že mám 500tku... Mám speed eco 600
Uživatelský avatar
eos
Častý přispěvatel
Příspěvky: 639
Registrován: 02.10.2011 0:00
Bydliště: Hořovice

Jasně, všichni maj Speed 600, o 500 ECO psal Borik, ale taková, kam mi paměť sahá, neexistuje. Jen Speed 500 ECO RACE, ta má ale přes 20t. otáček, SPEED 500e, ta je zas na 12V..
Spídi jsou motory našeho mládí v počátcích elektroletů, ale ta nálepka Graupner je zbytečně drahej tuning. MIG je většinou lepší.
Uživatelský avatar
Borik
Píšu hodně
Příspěvky: 1327
Registrován: 14.11.2011 0:00
Bydliště: Brno-Maloměřice

Šlo o Speed 500 E na 12V. V lodích se často používá, protože má relativně nízké otáčky na dvoučlánek Li-xx nebo šestičlánek Nixx proto se může dát i větší šroub na přímo.
Co se týká autíček, tak mezi těmi Speedy nebudou moc velké rozdíly. A docela mě překvapilo, že i "speciály" s vysokým počtem závitů jsou ještě horší konstrukce, než ty Speedy. Sice mívají o to hezčí nálepku, ale jinak nic moc. Mnohem lepší jsou motory se zadním demontovatelným čelem a výměnnými uhlíky. Tam už je snadné vytáhnout kotvu, pořádně ji vykoupat a popř. stáhnout na soustruhu kolektor. V těch motorech se zalisovaným zadním čelem je skoro nemožné pořádné čištění.
Prostě to chce přejít na stříďáky a bude po části problémů.
Uživatelský avatar
eos
Častý přispěvatel
Příspěvky: 639
Registrován: 02.10.2011 0:00
Bydliště: Hořovice

Souhlas. To tu ale nesmí pořát někdo sýčkovat, že stříďák nesmí do vody. 8)
P.S. A chce to intenzivně lobovat za solidní vodotěsnej(!) střídavej regl se slušnou brzdou v neutrálu, bez prodlevy plynu.. :tleskam:
Uživatelský avatar
tom156gta
Nově příchozí
Příspěvky: 14
Registrován: 06.11.2011 0:00
Bydliště: Brno

Názory beru, ale co je tedy příčina vyhoření těch motorů ???
Odpory tam žádné nejsou, nic nedrhne, nedokážu to pochopit.
Uživatelský avatar
Andersonn
Uživatel
Příspěvky: 129
Registrován: 27.01.2012 0:00
Bydliště: Hradec Králové / Brno

kdyby to byly kupovaný motory ve stejnou dobu tak bych snad řekl nějakej výrobní problém, ale podle toho co jsi psal tak asi každej byl kupovanej jindy že?
Uživatelský avatar
Borik
Píšu hodně
Příspěvky: 1327
Registrován: 14.11.2011 0:00
Bydliště: Brno-Maloměřice

Osobně také nerad vidím stříďáky ve vodě, nicméně musím přiznat, že se do lodí používají a to dokonce pro lodě typu Dozer boat ( v podstatě vodní traktory ) úplně nezakrytované, otevřené oběžky přímo ve vodě, kde je na vodorovnou hřídel napřímo upevněný lodní šroub a celý motor se i se šroubem navíc otáčí kolem svislé osy coby kormidlo. Je tak ideálně chlazený, ale co udělá voda s ložisky a dalšími kovovými součástkami se mi ani nechce domýšlet.
Pokud ale někdo potom motor důkladně omyje v destilce a popř. prostříkne WDčkem, tak by mohl nějakou dobu vydržet.
Přesto to považuju za barbarství, ale na druhou stranu pokud ten motor vydrží v lodi rok a nový stojí 250,-Kč, tak to docela chápu.
Uživatelský avatar
Frenky
Častý přispěvatel
Příspěvky: 982
Registrován: 21.06.2011 0:00
Bydliště: Krnov

A není to tím že s tam neměl odrušovací kondíky to by vysvětlovalo to jiskření.
Uživatelský avatar
eos
Častý přispěvatel
Příspěvky: 639
Registrován: 02.10.2011 0:00
Bydliště: Hořovice

Odrušovací kondíky jiskření nezabráněj, ty zmenšujou rušení, když je jinak všechno v pořádku. Když už to hoří, je každý odrušení na nic.
Příčina je nejspíš jediná - bordel, mizernej kontakt na vydřenejch uhlíkách a kolektoru, vodivej měděnej bordel, nabroušenej v mezerách kolektoru a všude kolem. Při podobnym stavu motoru by nebylo nic divného, když budou vydřený i ložiska. Pak to sice pomalu chodí volně, ale ve větších otáčkách se to ložisko rozkmitá, kousne a rapidně v něm naroste odpor a na motoru proud. A o to víc hoří uhlíky.

Zpět na „Pohony a regulátory“