Uživatelský avatar
jancernik
Častý přispěvatel
Příspěvky: 709
Registrován: 07.01.2012 0:00
Bydliště: LIBEREC

Re: Kardany - video

No a když se lehce přesaděj tlumiče a upravěj páky, tak to dá 90stupňů
Jak se naskytne možnost do něčeho nacpat nějakej brutální pohon, tak to tam prostě nacpu, ať se děje co se děje. Prej sem schopnej nacpat krávu do králíka :D
Uživatelský avatar
cores
Sběratel
Příspěvky: 4839
Registrován: 24.11.2008 0:00
Bydliště: Holešárna

Re: Kardany - video

Ten rejd je fakt neuvěřitelnej a se zadohrabem nutnej.Podle videa jede moc pěkně,no ale ta cena je masakr :-p
Uživatelský avatar
jancernik
Častý přispěvatel
Příspěvky: 709
Registrován: 07.01.2012 0:00
Bydliště: LIBEREC

Re: Kardany - video

No zrovna chystám redukci modelů aby na to bylo :)
Jak se naskytne možnost do něčeho nacpat nějakej brutální pohon, tak to tam prostě nacpu, ať se děje co se děje. Prej sem schopnej nacpat krávu do králíka :D
Loupak83
Uživatel
Příspěvky: 257
Registrován: 28.02.2012 0:00
Bydliště: Semily - Praha

Re: Kardany - video

8o 8o twl to je rejd jak kráva......
X-ray T3/2012 Stock
Durango DEX410V3, Durango DEX210
Axial SCX10 Dingo
FB: http://www.facebook.com/pages/RC-Semily/386434194776233
Uživatelský avatar
jancernik
Častý přispěvatel
Příspěvky: 709
Registrován: 07.01.2012 0:00
Bydliště: LIBEREC

Re: Kardany - video

No jo, takovej udělat na trialovym autě, tak se to otočí na pětikoruně :)
Jak se naskytne možnost do něčeho nacpat nějakej brutální pohon, tak to tam prostě nacpu, ať se děje co se děje. Prej sem schopnej nacpat krávu do králíka :D
Uživatelský avatar
MikeP
Sběratel
Příspěvky: 3811
Registrován: 29.11.2008 0:00
Bydliště: Praha 8

Re: Kardany - video

chtěl bych videt ty kardany, co prenesou kroutak za roh, když z toho udelas ctyrkolku... :-p
Obrázek
Uživatelský avatar
jancernik
Častý přispěvatel
Příspěvky: 709
Registrován: 07.01.2012 0:00
Bydliště: LIBEREC

Re: Kardany - video

No tak já nebudu dělat čtyřkolku z tohohle podvozku. Teď tak během měsíce vyjde verze 4x4, která vychází z tohoto modelu.
Ale samozřejmě, verze 4x4 nebude mít takovej rejd. Ostatně čtyřkolka ho ani tak moc nepotřebuje. 60stupňů je naprosto dostačující i pro CS 2,0.
A v tom případě s poloosama není problém.
Jak se naskytne možnost do něčeho nacpat nějakej brutální pohon, tak to tam prostě nacpu, ať se děje co se děje. Prej sem schopnej nacpat krávu do králíka :D
Uživatelský avatar
eos
Častý přispěvatel
Příspěvky: 639
Registrován: 02.10.2011 0:00
Bydliště: Hořovice

Re: Kardany - video

sWiNe píše:No pamatuju že několik lidí, co zarytě tvrdilo že úhel absolutně nemá význam už po tomhle videu najednou vymizely z diskuse :mrgreen:

Sorry, ale to opravdu hloupě zjednodušuješ. Je to pořád stejná písnička o ignoraci několika, technicky vzato zcela nesouvisejících aspektů.
Budeme se tedy bavit o typické kardanové hřídeli našich modelů, tj. hypoteticky o tzv. dvojitém kardanu. Nikoli o "Constant Velocity Joint", "homokloubech" apod, na rozdíl od nichž klasický kardanův kloub NENÍ homokinetický, to znamená, že nemá v průběhu jedné otáčky konstantní poměr úhlové rychlosti vstupního a výstupního hřídele. Velikost odchylky rychlosti se zvětšuje s úhlem zalomení. Totéž platí o běžných modelářských CVD poloosách, které s "Constant Velocity" nemají pranic společného, neboť jde konstrukčně o prostý kardan, jen trochu jinak krytý.
Technicky se problém odstraňuje použitím tzv. "dvojitého kardanu":
Obrázek
kterým v podstatě je každý náš typický kardan, ovšem jen pokud jsou splněny následující podmínky:
1) osy čepů vstupní a výstupní hřídele jsou v přímém stavu rovnoběžné (resp. i při zalomení leží stále v jedné rovině)
2) vstupní i výstupní hřídel leží v jedné rovině (jejich osy se protínají)
3) úhly zalomení obou kloubů jsou shodně velké (na orientaci nezáleží - může to být "Z")
První podmínku splňuje většina "slušných" kardanů, jako MEX, Slick, Notyro, starý Axial se čtyřmi různě širokými drážkami,.. které lze smontovat pouze ve dvou polohách, otočených o 180°. Což neplatí o nových gumovkách Axial se šestihranou hřídelí.
Další dvě podmínky už ale splní málokteré auto, pokud nemá osy hrušek vodorovné, tj. rovnoběžné s výstupní osou převodovky.
Potud je to prostá geometrie a týká se to pochopitelně každé nápravy zvlášť.
Z toho taky vyplývá, že je úplně jedno, kolik těch náprav je, jestli mám Axialský outdrivy sešroubovaný o šroub vedle = pootočený o 120°, jestli jsou s ploškou, nebo s dírou, takže jde kardan otočit o 180°, nebo dokonce kam kouká kterej červík.
Kdyby to chtěl někdo do víc hloubky, tak třeba tady: http://www.kardan.cz/kardany/aplikace
Uživatelský avatar
Slick7
Píšu hodně
Příspěvky: 1045
Registrován: 27.02.2011 0:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele: WWW

Re: Kardany - video

Hezky napsaná teorie. O dvojitém kardanu na Axiál do domku řízení jsem už přemýšlel, bohužel by se musely předělat i domky řízení a držáky domku řízení, což by bylo drahé a ještě by to rozšířilo nápravu tak o 1cm. Dvojitý kardan má ještě jeden neduh, protože není kříž v ose otáčení, tak při zatáčení dochází ke změně poloměru, takže jedna z hřídelí musí mít volnost výsunu. Tenhle problém jsem řešil třeba u kloubového traktoru, kde jsem dal do středu zatáčení právě dvojitý kardan.
TT, TLT, CC-01 Pajero, CB-MB Actros, TXT-Tarantule, T813TP6x6, T816Morpho, SCX10 atd.
Uživatelský avatar
jancernik
Častý přispěvatel
Příspěvky: 709
Registrován: 07.01.2012 0:00
Bydliště: LIBEREC

Re: Kardany - video

Jo pěkný, ale já sem řešil ten kardan s jednim zalomenym kloubem. To mě zajímalo co to bude dělat.
Jak se naskytne možnost do něčeho nacpat nějakej brutální pohon, tak to tam prostě nacpu, ať se děje co se děje. Prej sem schopnej nacpat krávu do králíka :D
Uživatelský avatar
eos
Častý přispěvatel
Příspěvky: 639
Registrován: 02.10.2011 0:00
Bydliště: Hořovice

Re: Kardany - video

To je právě problém všech nám dobře známých "CVD" poloos. Zalomenej kloub v kole se chová jako kardan, takže kmitá a "dogbon" v diferáku naopak jako homokloub, takže nic nevyrovná. V aplikacích, kde je to relevantní představuje nemenší problém i dynamické namáhání konstrukce rotační setrvačností hmotných součástek. Takže by se mnohem dřív, než převážně jednosměrným statickým zatížením, zničil buď kardan v kole, nebo dogbon v diferenciálu dynamickými vibracemi. Proto se v 1:1 osobních předokolkách používá homokloub v kole a stejně homokinetický tripoid v diferáku, kterým nevadí proměnná geometrie poloosy. A u náklaďáků, kde jde o mnohem větší statickou zátěž kloubů, normální kardanka k nápravám - tam se snadno splní souosost, a dvojitý (takže homokinetický) kardanový kloub v těhlicích.
Uživatelský avatar
sWiNe
Veterán fóra
Příspěvky: 3873
Registrován: 11.09.2011 0:00
Bydliště: Krnov/Neratovice

Re: Kardany - video

No tak, jak může Jeep fungovat? Viz. foto poloos z Cheera na první straně. Dvojitý kloub tam není. Není ta proměna úhlových rychlostí jen pouze pokud jsou klouby na obou stranách a v případě kloubu na jedné straně se stává stejnoběžnou?
RC AST 2018 - C2/Offroad Jeep Cherokee XJ, C3/Pro-Modified Ford F-350

Moravské ex-ŘEDITEL a Mistr Moravy 2016

#RTR.CZ TEAM DRIVER
Uživatelský avatar
eos
Častý přispěvatel
Příspěvky: 639
Registrován: 02.10.2011 0:00
Bydliště: Hořovice

Re: Kardany - video

Tys nesledoval pořádně ani to video, co? :wink:
Je to právě naopak. První kloub to rozhodí a druhej, otočenej o 90° to zase srovná, pokud jsou oba zalomeny ve stejném úhlu. Což stejně většinou na předku neplatí, i kdyby tam dva byly, když je vnější rejdovej. Že jim i dvojitej na videu tak exemplárně "šmajdá" je tím, že jsou hřídele v exemplárně nestejném úhlu, a pak, když jeden z nich navíc ještě pootočí v ose.
Spíš je för v tom, že při malém rejdu je i diference minimální a při velkém, což prakticky znamená v malé rychlosti, se to vsákne. Čistě teoreticky, kdyby byly pravej a levej kardan natočeny proti sobě křížem, budou fáze diferencí pravé a levé poloosy opačné, (a když zanedbáme nestejné natočení kol v rejdu) ošetří to diferenciál, takže na hrušce už se to neprojeví. A v případě zaplé uzávěrky je to zase už jedno. Já to zblízka nikdy neviděl, jestli to tak náhodou není.
Podívej, jakou nádheru třeba vyrobili soudruzi v NDR do Trabanta: http://www.iautodily.cz/poloosa-lp-trabant-601s-nd100051503.html a taky tam mohl být velejednoduchej kardan, takže na tom asi něco bude. Uprostřed u difu jsou dva kameny - funkčně dogbone.
Uživatelský avatar
jancernik
Častý přispěvatel
Příspěvky: 709
Registrován: 07.01.2012 0:00
Bydliště: LIBEREC

Re: Kardany - video

Já už se v tom uplně ztrácim. Chápu to dobře že mluvíte o poloosách ??
Jak se naskytne možnost do něčeho nacpat nějakej brutální pohon, tak to tam prostě nacpu, ať se děje co se děje. Prej sem schopnej nacpat krávu do králíka :D
Uživatelský avatar
Woyta
Píšu hodně
Příspěvky: 1062
Registrován: 06.11.2013 21:28
Bydliště: Hořice

Re: Kardany - video

eos píše:Tys nesledoval pořádně ani to video, co? :wink:
Je to právě naopak. První kloub to rozhodí a druhej, otočenej o 90° to zase srovná, pokud jsou oba zalomeny ve stejném úhlu. Což stejně většinou na předku neplatí, i kdyby tam dva byly, když je vnější rejdovej. Že jim i dvojitej na videu tak exemplárně "šmajdá" je tím, že jsou hřídele v exemplárně nestejném úhlu, a pak, když jeden z nich navíc ještě pootočí v ose.
Spíš je för v tom, že při malém rejdu je i diference minimální a při velkém, což prakticky znamená v malé rychlosti, se to vsákne. Čistě teoreticky, kdyby byly pravej a levej kardan natočeny proti sobě křížem, budou fáze diferencí pravé a levé poloosy opačné, (a když zanedbáme nestejné natočení kol v rejdu) ošetří to diferenciál, takže na hrušce už se to neprojeví. A v případě zaplé uzávěrky je to zase už jedno. Já to zblízka nikdy neviděl, jestli to tak náhodou není.
Podívej, jakou nádheru třeba vyrobili soudruzi v NDR do Trabanta: http://www.iautodily.cz/poloosa-lp-trabant-601s-nd100051503.html a taky tam mohl být velejednoduchej kardan, takže na tom asi něco bude. Uprostřed u difu jsou dva kameny - funkčně dogbone.

Zapominas na nestejne rychlosti kol na vnitrku a vnejsu zatacky. Tedy krize nikdy nejsou vuci sobe o 90st aby to diff vyrovnaval. Tohle reseni Jeepu je kompromis kdy primarne resili odolnost kloubi v terenu. beznej homokinetickej kloub by to asi dlouho nevydrzel.

Zpět na „Nápravy, převodovky a jejich části“