Roozena
Nově příchozí
Příspěvky: 7
Registrován: 18.02.2018 16:27

výběr motoru - rada pro začátečníka.

Dobrý den,
Předem díky za přijetí. Jsem nováček. Rozhodl jsem si postavit expediční vozík 1:10.
chasis zde:
Obrázek

řeším použitý motor. - tedy generálně stejnosměrný, či střídavý.

Mám Truggy of JLB (1:10) kde je použitý střídavý motor a i na pomalé přejezdy mi vcelku vyhovuje. Všiml jsem si, že pro expediční makety se vesměs užívají stejnosměrné motory. Mohu se zeptat, jakou výhodu má v tomto případě AC motor oproti DC? Obecně preferuji AC motor - tedy pouze na základě zkušeností...

Dále - neznám pravidla (jsou-li nějaké) :-) ale - na truggy jsem si zvykl občas pro zábavu užívat FPV, což je náramná zábava a nevím, zda třeba není proti pravidlům používat toto i v rámci expedičních vozíků.

Díky za připadné reakce a přeji hezký den
Uživatelský avatar
virtual
Častý přispěvatel
Příspěvky: 842
Registrován: 20.01.2009 0:00
Bydliště: Praha

Re: výběr motoru - rada pro začátečníka.

Roozena píše:Mohu se zeptat, jakou výhodu má v tomto případě AC motor oproti DC?...na truggy jsem si zvykl občas pro zábavu užívat FPV, což je náramná zábava a nevím, zda třeba není proti pravidlům používat toto i v rámci expedičních vozíků.

Cena a možnost běžet pod vodou. Pokud seš spokojenej se stříďákem, klidně ho používej dál.
Pravidla (nemyslím soutěže) nejsou...nepsané pravidlo je "vypadat co nejvíc jako skutečné velké auto".
stavím Defender D90 pickup
Jeep JK GCM Skeleton
Axial Wraith Castle Mamba Max Pro, Tekin ROC412, 3S
Tamiya Ford F-350 High-Lift Novak GoaT combo
Uživatelský avatar
Michal Š
Nově příchozí
Příspěvky: 41
Registrován: 22.02.2016 19:33
Bydliště: Okres Prostějov

Re: výběr motoru - rada pro začátečníka.

Roozena píše:Mám Truggy of JLB (1:10) kde je použitý střídavý motor...


Sakra to mě to praštilo přes oči ! :NO: Zůstal bych u anglických názvů tedy brushed - klasický kartáčový uhlíkový elektromotor (plechovka) a brushless tedy bezkartáčový stejnosměrný elektromotor.
více o motorech zde: https://automatizace.hw.cz/el-pohony-me ... ehled.html

Taky sem začínam na klasické plechovce a už nikdy víc. Stačí větší kopeček, zátěž a motor ztrácí otáčky a to byl převod cca 45:1. Těd mám auta ještě 3x zpřevodovany v kombinaci s brushless motorem nezastavitelnej stroj. Je potřeba, ale na to naddimenzovat převody. u plechovky je to vyřešený ten se prostě zastaví a je z motoru topení :-D. Někde tu bylo pěkný video odtahovky jak se snaží odtáhnout auto, plnej plyn kola stály a najednou kouřu a bylo po regulátoru... :-D
sice:
-nízká cena
-"voděodolný"

ale
-malej výkon
-malá účinnost
-malá životnost uhlíků

za to:
Brushlees
-vysoká cena
-nutno koupit kombo s regulátorem - nejlépe senzorový el. motor
-velká účinnost
-mnohem větší životnost - zatím neodešel ani jeden, plechovka za 3 měsíce občasnýho ježdění na vyhození.
Za mě jedině brushless - bezkartáčový senzorový motor, nikdo si dneska nekoupí pevnou linku nebo parní stroj...je to zkrátka překonaná technologie. :BYE:
„Šedá je teorie,zelený je strom praxe“
Uživatelský avatar
gecko-x
Píšu hodně
Příspěvky: 1641
Registrován: 01.01.2013 18:55
Bydliště: Količín

Re: výběr motoru - rada pro začátečníka.

Jenomze ta pevna linka, parni strojbpojede i ponorena do sajrajtu, stridavy jak se mu dostane bordel do senzoru konci.....
Tohle se tu uz resilo mockrat stejnosmer vs. stridak a vzdycky to zkoncilo plichtou.
Ford f150 raptor rc4wd (Hero)
Uživatelský avatar
Michal Š
Nově příchozí
Příspěvky: 41
Registrován: 22.02.2016 19:33
Bydliště: Okres Prostějov

Re: výběr motoru - rada pro začátečníka.

Pokud nechce dělat z auta ponorku, tak je rozhodnutí alespoň podle mě jasný. Brod a sajrart zvládam i s brushlessem pod kapokou, protože je vysoko ;-) a voda se tam tak lehko nedostane, když je celej zakrytovanej. Jak se dostane sajrajt do plechovky tak je taky KOčko a tam se dostane mnohem snadněji i prach kterej udělá svoje. poslední věta je nadnesená to sem zas až tak nemyslel :-D.
„Šedá je teorie,zelený je strom praxe“
Roozena
Nově příchozí
Příspěvky: 7
Registrován: 18.02.2018 16:27

Re: výběr motoru - rada pro začátečníka.

Děkuji Vám všem moc za rady. Bushless motor je tedy jasná volba. Ponorku nestavím a výhody jsou evidentní. Až to skupim, tak se s Vámi milerád osobně potkám. přeji hezký den.
Tom
Uživatelský avatar
eos
Častý přispěvatel
Příspěvky: 639
Registrován: 02.10.2011 0:00
Bydliště: Hořovice

Re: výběr motoru - rada pro začátečníka.

Jděte, všichni interpretové cizích nepodložených keců, už s těma tupě donekonečna kopírovanejma urban legendama konečně někam.. - víte kam. Už léta používám k téměř plné spokojenosti klasické letecké střídavé oběžky, nekryté a bez senzorů. Už to tu bylo mockrát, stačí hledat. Pokud stříďákům vadí voda, tak jen kvůli nedostatečně zaizolovaným měřícím konektorům u senzorů. Samotný senzory jsou vodotěsný, jako každá jiná běžná elektrosoučástka. Další drobné mínus, které ovšem není v téhle diskusi úplně relevantní, je fakt, že kuličková ložiska, která má většina solidních stříďáků, se na rozdíl od kluzných musí mazat, aby nezrezla. Ovšem zase se dají za pár kaček vyměnit prakticky na koleně, což v případě kluzných v plechovkách v praxi zvládne málokdo. Takže stříďák, když už je to třeba, jde opravit, běžnou plechovku ne. Slušná plechovka s vyměnitelnými uhlíky a ložisky je dražší (ale nikoli výkonnější), než běžnej stříďák, uhlíky jsou dražší, než ložiska. Zatím jsem nemusel žádný stříďák měnit, kdo mě nezná, nechť si vyhledá, v jakých podmínkách s tím jezdím. Většina lidí, co nakupuje plechovky jako spotřebák, tak činí kvůli sjetým uhlíkům a vydřeným pouzdrům.
Aby to bylo fér, zopakuji i nevýhody: Pokud to není přímá náhrada za řadu 540/550, nemusí pasovat montážní díry (ale např u Ray/Turnigy 35xx pasují přesně). Často to má metrický hřídele, takže se musí buď upravovat na klasický 3,15mm, nebo dávat odpovídající pastorek. U výkonnějších oběžek se hůře shání vyšší počty otáček na volt pro přímou náhradu za plechovky, u méněpólových inrunnerů s tím problém není, spíše naopak. Pravděpodobně bude třeba upgrade převodů, klasický plastový s malými moduly často nepřežijí zvýšení výkonu. Existuje relativně menší výběr reglů, vhodných pro crawlery a expedice v rozumných cenách, často to nemá přímý revers, nebo brzdu v neutrálu, nebo jen slabou. Běžný střídavý regl pro auta bývá v průměru dražší, než stejnosměrný (ovšem za leckterou tzv. vyhlášenou stejnosměrnou značku můžu mít obstojných čínských stříďáků pět)
BTW, v místních "střídavých fórech" je znát, že nejsem s tímhle názorem zas tak úplnej exot. Stačí jen neomílat pořád cizí důvody, proč to nejde, ale jednou to zkusit.

Zpět na „Modely pro expedice - obecné“