Uživatelský avatar
PetrH
Častý přispěvatel
Příspěvky: 695
Registrován: 26.11.2010 0:00
Bydliště: Brno-město
Kontaktovat uživatele: WWW

Mohl bys tady prosim prece jenom trosku priblizit vypocty k prevodovce? Me by to zajimalo. Predem dik.
Vzduch: Sea Beaver, PA-18 Piper Super Cub, MPX Lentus

Email: expohouse@expohouse.cz
Uživatelský avatar
Slick7
Píšu hodně
Příspěvky: 1045
Registrován: 27.02.2011 0:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele: WWW

A které výpočty by tě zajímaly? Výpočty převodových poměrů, nebo výpočty pro určení osových vzdáleností? Nebo tak něják vše pro výpočet toho nejdůležitějšího v převodovce a ozubených kol vůbec? :roll:
TT, TLT, CC-01 Pajero, CB-MB Actros, TXT-Tarantule, T813TP6x6, T816Morpho, SCX10 atd.
Uživatelský avatar
vojtasmisek
Uživatel
Příspěvky: 352
Registrován: 19.08.2009 0:00
Bydliště: Frýdek-Místek
Kontaktovat uživatele: WWW

No co na to říct. Krásná práce a jen tak dál. :tleskam:
ArMAX-CC-03 Ultimate (Looong Pajero), DSYS 36 DCRS, RC4WD 35t, Spektrum 2,4 Ghz
-přívěs + RC Zodiac
http://vojtasmisek.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
PetrH
Častý přispěvatel
Příspěvky: 695
Registrován: 26.11.2010 0:00
Bydliště: Brno-město
Kontaktovat uživatele: WWW

Slick7 píše:A které výpočty by tě zajímaly? Výpočty převodových poměrů, nebo výpočty pro určení osových vzdáleností? Nebo tak něják vše pro výpočet toho nejdůležitějšího v převodovce a ozubených kol vůbec? :roll:


NO asi obojí, jestli to nebude moc dlouhý (mě teda dlouhý nevadí, ale beru ohled na ostatní), abysme to tady neplnili nezáživným materiálem.
Vzduch: Sea Beaver, PA-18 Piper Super Cub, MPX Lentus

Email: expohouse@expohouse.cz
Uživatelský avatar
Slick7
Píšu hodně
Příspěvky: 1045
Registrován: 27.02.2011 0:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele: WWW

Já bych řekl, že to snad nebude vadit, klidně tady něco sepíšu.
Neni problém, Vás odkázat, na třeba tento odkaz o výpočtu a výrobě ozubených kol, ale je to dost odborné a většina z Vás se v tom asi ani nedokáže zorientovat.
http://www.sosi.cz/servis-a-opravy-cvic ... ch-kol.pdf
Já bych tady osobně uvedl jen to nejpotřebnější pro výpočet. Jako příklad bych zde použil sestupnou převodovku, kterou jsem si navrhl.
TT, TLT, CC-01 Pajero, CB-MB Actros, TXT-Tarantule, T813TP6x6, T816Morpho, SCX10 atd.
Uživatelský avatar
MikeP
Sběratel
Příspěvky: 3811
Registrován: 29.11.2008 0:00
Bydliště: Praha 8

Tohle sem nemel cist, ted z roho budu mit deprese. :mrgreen:

s dovolenim sem to presunul do trucku. :wink:
Obrázek
Uživatelský avatar
Slick7
Píšu hodně
Příspěvky: 1045
Registrován: 27.02.2011 0:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele: WWW

Omlouvám se, jsem teď docela brutálně časově vytížený, takže sem nestíhám vložit slibovaný článek o výpočtech oz. kol, ale myslím na vás a pokud pánbůh dá, tak v neděli bych to sem mohl vetknout.
TT, TLT, CC-01 Pajero, CB-MB Actros, TXT-Tarantule, T813TP6x6, T816Morpho, SCX10 atd.
Uživatelský avatar
stiifii
Píšu hodně
Příspěvky: 1591
Registrován: 14.09.2009 0:00

kdo nevi tak si z toho stejne nic nenavrhne a nespociita si myslim... :lol:
Uživatelský avatar
Slick7
Píšu hodně
Příspěvky: 1045
Registrován: 27.02.2011 0:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele: WWW

Ale matematika se učí už na základní škole a nic víc k tomu nepotřebuješ :wink:
TT, TLT, CC-01 Pajero, CB-MB Actros, TXT-Tarantule, T813TP6x6, T816Morpho, SCX10 atd.
Uživatelský avatar
stiifii
Píšu hodně
Příspěvky: 1591
Registrován: 14.09.2009 0:00

to jo ale pochybuju ze normalni clovek bude znat co je roztecna kruznice a hlavova co modul a kolik je vyska zubu a takovy ruzny veci a pak si to jeste kontrolovat pevnostne a tak...navrhnout soukoli neni na par vzorcu ale spis na peknou knizku..
Uživatelský avatar
Slick7
Píšu hodně
Příspěvky: 1045
Registrován: 27.02.2011 0:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele: WWW

To přeci nemusí znát, co je modul a roztečná kružnice atd., to jim tady ukážu a proto to tady taky po mně někteří chcou, abych to zde vysvětlil a neboj, opravdu není zapořebí pro vaše modelářské potřeby znát výpočet například lomu zubu, otěru, atd.
Chtěl bych tady jen ukázat příklad základních a nejdůležitějších vzorečků a výpočtů pro návrh jednoduché převodovky.
TT, TLT, CC-01 Pajero, CB-MB Actros, TXT-Tarantule, T813TP6x6, T816Morpho, SCX10 atd.
Uživatelský avatar
Slick7
Píšu hodně
Příspěvky: 1045
Registrován: 27.02.2011 0:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele: WWW

Takže dnes by jsem chtěl začít s tou trochou teorie výpočtu (a tvorba)převodovek.
Začnu tím, že na začátku, když si planuju převodovku, začínám tím, že si ji namaluji, jak maximálně velká by měla být, abych získal představu, jak velká mohou být ozubená kola a vůbec, kolik na ní mám místa v modelu. Dále je duležité si nakreslit do svého projektu další komponenty, jako v mém případě hlavní řazenou převodovku a rouru. Věřte, že není nic blbějšího, než si udělat převodovku a nedostat ji do již hotového rámu :evil: Prostě si musíte být jisti, že, tam ten svůj výtvor dostanete, ale pozor, nejen převodoka, nesmíte taky zapomenout, že vám tam musí zůstat dost místa i pro případný řadící mechanismus, servo, v mém případě rovnou dvě, atd.

Zelené je řez rámem tl. 6mm dural, modře je znázorněná hlavní kupovaná převodovka, černě sestupná převodovka, kterou tvořím. Ne levo je vidět kuláč pro řazení. Servo pro řazení bude uchyceno přímo v rámu.

Obrázek
TT, TLT, CC-01 Pajero, CB-MB Actros, TXT-Tarantule, T813TP6x6, T816Morpho, SCX10 atd.
Uživatelský avatar
PetrH
Častý přispěvatel
Příspěvky: 695
Registrován: 26.11.2010 0:00
Bydliště: Brno-město
Kontaktovat uživatele: WWW

Diky, tesim se na pokracovani.
Vzduch: Sea Beaver, PA-18 Piper Super Cub, MPX Lentus

Email: expohouse@expohouse.cz
Uživatelský avatar
Slick7
Píšu hodně
Příspěvky: 1045
Registrován: 27.02.2011 0:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele: WWW

Když už mám aspoň nějakou rozměrovou a tvarovou představu, začnu shánět, co do toho dám za kola. Prvně kouknu doma, jestli se mi tam něco neválí, co bych mohl použít. Musíte brát samozřejmě ohled na povahu převodovky, takže plastová kolečka ze stareho magneťáku nebrat, mosazná ozubená kolečka ze starého budíku už jsou lepší, ale většinou(vlastně vůbec) nemají odpovídajicí šířku, mají drobné zoubky(modul zubu) a málokdy k nim máme odpovídající protikusy a dostatečný počet :wink: Dobrý je, když použijeme třeba pastorky pro el. motory. Jsou dostatečně široká, mají ruzný počet zubů, takže máme velkou šanci, že se nám povede stvořit spravný převodový poměr. Dále můžeme použít i ozubená kola z rozebraných převodovek, tady je taky slušný materiál pro stavbu. Ozubená kola se dají objednat i jednotlivě, napříklád řetězy Olomouc prodávají různá ozubená kola, ale cena je dost vysoká. Dál, pokud máte možnost, si je nechat udělat na míru, nebo to dělat jako já, že mám doma vyrobený polotovar (ozubená tyč) a z té si tvořím ozubená kola, jaké tvarově chci. Při výběru oz. kol je taky důležité se aspoň přibližně držet zvoleného převodového poměru. Když u jste si vybraly vhodného kandidáta, změřte ho rozměrově a namalujte do výkresu, jestli vám tam padne, případně proveďtě změny na obalu převodovky.
TT, TLT, CC-01 Pajero, CB-MB Actros, TXT-Tarantule, T813TP6x6, T816Morpho, SCX10 atd.
Uživatelský avatar
Slick7
Píšu hodně
Příspěvky: 1045
Registrován: 27.02.2011 0:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele: WWW

Trocha teorie převodového poměru:
Na začátku je vždy vstup otáček motoru, v našem případě bývá nízko otáčkový, řekněme takových 5500 ot/min a na výstupu kol už je to míň(nebo víc) jak chceme, záleží na tom, co stavíme, na jaká kola, účel použití (zavoďák, teréňák, nakladač). Takže si zvolíme, že výstupní otáčky budou například 100 ot/min. Celkový převodový poměr všech převodů v autě je vstupní počet otáček motoru dělěno koncový výstup otáček kol, tj. 5500/100 rovná se 55, značí se 55:1 a čte se padesátpět ku jedné. Pokud si chceme spočítat, jaká bude výsledná rychlost modelu na nejvyšší otáčky, stačí vynásobit obvod kol, které chceme použit počtem výstupních otáček na kolo. Pozor na jednotky, v čem obvod zadáte (mm, cm, m) v tom dostanete rychlost a protože otáčky jsou v minutách, bude i rychlost v minutách. V našich rozměrech je zbytečné chtít výslednou rychlost v kilometrech za hodinu :wink:
Já osobně preferuji rychlost v metrech za minutu, proto pokud dosadíme obvod kola (3,14 x průmer kola)-(3,14 x 94mm)-( 0,295m) krát počet otáček za minutu (100) dostaneme výsledek 29,5 metru za minutu. Je to moc, nebo málo?
TT, TLT, CC-01 Pajero, CB-MB Actros, TXT-Tarantule, T813TP6x6, T816Morpho, SCX10 atd.

Zpět na „Trucky, zemědělská technika a vícenápravové stroje“