Uživatelský avatar
Bobby B
Uživatel
Příspěvky: 212
Registrován: 03.07.2017 15:55
Bydliště: České Budějovice

Re: RC AUTOCROSS

Já se obávám že se to celý rychle zvrhne v demo-derby ;) Jak psal Martin, jde o to zpřístupnit ty jejich závody široký veřejnosti, takže si myslím, že většina aut na startu budou TTčka s rally gumama :) Což není nutně špatně, tempo by nemuselo být tak zběsilý a ten kontrolovaný chaos vypadá jako solidní zábava :D Já sám se to snažím udržet co nejvíc low-budget, takže doufám, že se nám tam nevyskytne nějaký hardcore rally jezdec se strojem "zatřicetpětklackůpyčočumtojedejakdrak" a nabourá nám tam rovnováhu ;) Na první místě by měla bejt trvanlivost podvozku :D
TRAXXAS TRX-6 Mercedes-Benz G 63 AMG 6x6
TRAXXAS TRX-4 Cliffhanger
RC4WD Gelande II Land Rover Defender D90
HPI Venture Winnebago Indian
MST CMX Toyota Land Cruiser 40

www.zonerama.com/ortolez
www.facebook.com/groups/ortolez/
Uživatelský avatar
Mira
Veterán fóra
Příspěvky: 4442
Registrován: 20.05.2013 15:31
Bydliště: Rudolfov

Re: RC AUTOCROSS

Na prvnim miste musi zustat ten low budget :-D presne jak pises, kontrolovany chaoz. Proste takovej ten autokros co zname taydle ze sedlcan

Ja splacam opravdu jen co dum dal, plechovka 15T a podvozek... kus plata uriznu z aluminia :-D dopredu ten molitan dam taky a budi mit rally jako blazen :-D

Jen tu kastli este. Na ty zalezi nejvic, co.jsem pochopil
Uživatelský avatar
PetrK
Nově příchozí
Příspěvky: 16
Registrován: 04.04.2009 0:00
Bydliště: kousek od Tábora

Re: RC AUTOCROSS

Kdysi jsem byl členem: http://www.rc-tabor.com/wordpress/
Není to tak daleko.
modelařím pro radost
Petr "Kyby" Kýbus
Uživatelský avatar
poschlmartin
Píšu hodně
Příspěvky: 1223
Registrován: 14.07.2012 0:00
Bydliště: kousek od ČK

Re: RC AUTOCROSS

Hošííí -RC rally je úplně jinej svět. Před sedmi lety Matěj běhal po těch klikatejch pěšinkách...
Obrázek

Ale rally se jezdí furt a všude: nejblíž na Krumlově, od ČB jsou i mistři republiky, mistrák se jezdil i na Vidově, na výstavišti se každoročně RC závod jako doprovodný program - exhibice - každý rok v rámci Rally Krumlov. Jenže na rally opravdu potřebujete cajk. A nadšení a prachy a tak všechno dohromady. Ale pro inspiraci poodhalím roušku naší garáže.


My už totiž máme auta připravený - říkat bych to neměl - protože se všicí leknou a spadnou jim brady, ale o vítězích rozhoduje i technika, tedy nesmí se hledět na nějakou kačku!!! Už se na polici na první autocross těší:

Já:
Opel calibra 4x4 turbo - připravená raketa na rally, 6 let leží na polici a závod nejela ještě nikdy, ale pár předváděček a tréningů absolvovala - legendární supersportovní podvozek Tamiya TL-01, servo tam taky je, motor 27T HPI stejnosměr plech, tuning: rozbrus&směslepidel, PSH a tavka.
Obrázek

Matěj:
Audi TT quattro Black - podvozek už pár závodů absolvoval, řidič tenkrát ještě ani do školky nechodil a my jezdili ještě NiMh. Podvozek je nízkorozpočtová legenda - Reely TC03, motor 35T plech, tuning: nějaký jiný větší tlumiče, zvedlý podvozek, zvětšený rejd (z 15° na cca 22°), super hard šasi z plastové autolekarničky (po zlomení podvozku) a další husté vychytávky jak situace během času vyžadovala. 6 let leží ladem...

Tonda:
Audi TT quattro designed by Guffy - podvozek asi kdysi něco najezdil, ale v našich rukou ještě na startovní čáře nestál - na polici leží odjakživa. Jde o legendu RC rally na plzeňsku (dost možná ještě z minulého tisíciletí) nezapomenutelná Tamiya TT-01 zpět v základu, motor plech 35T...
Uživatelský avatar
poschlmartin
Píšu hodně
Příspěvky: 1223
Registrován: 14.07.2012 0:00
Bydliště: kousek od ČK

Re: RC AUTOCROSS

Když jsem hledal nějakou starší fotku ještě k rally, narazil jsem na velkou nostalgii, úplný začátky: Matěj 3 roky
Obrázek
Obrázek
pajik88
Nově příchozí
Příspěvky: 9
Registrován: 13.01.2019 13:30

Re: RC AUTOCROSS

Taky jsem začínal s TTčkem. Ale pak jsem přesedlal na Xraye. Pokud jste někdo poblíš, mohu Vás pozvat na rally do Tělocvičny v Hostinném 23.1. A pak na celou sezónu Safari Cupu. Nějaké fotky https://pajik88.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
Worlusho
Uživatel
Příspěvky: 469
Registrován: 20.02.2009 0:00
Bydliště: Praha 8

Re: RC AUTOCROSS

Neblbni, pak by viděli Máru s Prochym a prodali by RC nářadíčko :-p
Martin
Axial Ax 10 ARTR, Axial CSX 10, Xray XB4 Rally , xray XB4"15
Sanwa
foto na rajčeti worlusho
pajik88
Nově příchozí
Příspěvky: 9
Registrován: 13.01.2019 13:30

Re: RC AUTOCROSS

Njn, to jsou fofrníci :-D Ale sport je to krásný.
pajik88
Nově příchozí
Příspěvky: 9
Registrován: 13.01.2019 13:30

Re: RC AUTOCROSS

Auta máš hodně funkční a myslím, že jsi do Rally přinesl nový nádech. Chtěl bych se tě zeptat. Jak máš dlouhé páky na servo-saveru. Od osy otáčení po osu šroubu který drží spojovačky na těhlice a i spojovačku na servo.
Uživatelský avatar
Worlusho
Uživatel
Příspěvky: 469
Registrován: 20.02.2009 0:00
Bydliště: Praha 8

Re: RC AUTOCROSS

Dík za lichotku, řeknu ti to takto, v dobách, kdy jsem jezdil aktivně (před 10 roky) a okupoval bednu, tak jsem hlavně těžil z toho, že jsem měl techniku o krok napřed. Aby jsi dostal z šasí maximální možný potenciál, tak tam platí určité konstrukční zásady, které se musí dodržet. Nedodržení těchto zásad potom vede k horším jízdním vlastnostem. Někdy není zbytí a musí se i z těchto zásad slevit, ale to jenom za předpokladu, že se v danou chvíli využije efektu tzv. menšího zla. Prostě, kde účel světí prostředky. Nevýhodou přestaveb dnešních onroad šasí je ten, že primárně jsou tyto podvozky konstruované na vysokou rychlost a vynikající grip. Kdyby jsi dnes postavil závodní okruh na parketách a šel poměřit výkon třeba xray T1 FK04 (2004) proti T4 2019, tak T1 bude mít na parketách převahu. Je to dané tím, že ten podvozek byl navržen na pomalejší rychlost a na povrch s nižším gripem. Jeden z hlavních parametrů, který na to má vliv je výška těžiště, ta ba měla být úměrná rychlosti auta a přilnavosti povrchu. čím nižší je rychlost a menší grip, tím potřebuješ těžiště výše. Jde o to, že čím jsou menší působící síly na těžiště, tím se těžiště musí nacházet na větší páce, aby bylo schopno vygenerovat potřebný přítlak na požadované kolo či kola. Další věc je rozložení váhy vůči středu těžiště. Nejideálnější je , pokud se ty nejtěžší věci nachází co nejblíže středu těžiště, takové šasí má potom nejmenší setrvačné síly a je ovladatelnější (poslušnější). Jako ilustrativní příklad by šla použít páková houpačka. Pokud si dva týpci sednou na její konce, a ty by jsi je měl houpat, tak jednak budeš potřebovat určitou sílu na prvotní rozpohybování, pak vzniklou setrvačnou sílu ubrzdit a znova rozpohybovat opačným směrem. Pokud si ale sednou blízko otočného středu, tak potřebná práce na pohyb houpačky bude nižší, což v ekvivalentu šasí znamená, že si vystačíš s nižším gripem na kolech pro změnu trajektorie pohybu auta. Dále je důležitá geometrie zavěšení kol a poloha spodních ramen. Zadní zavěšení má konstrukci lichoběžníku, přední rovnoběžníku. Důvod je prostý, tyto konstrukce umožňují šasí rolovat (naklápět podvozek a přenášet váhu). V našem případě potřebujeme nejvíce pracovat s těžištěm na přední nápravě. Aby jsme byli schopni využít někdy až nesmyslné rejdy u určité rychlosti, tak tam v prvý řadě musíme mít grip a toho dosáhneme účelným přenosem váhy. Rovnoběžníkové zavěšení roluje snáze než lichoběžníkové, podobným způsobem pomáhá i zadní stabilizátor, který omezí rolování zadní nápravy a přenese tím rolování (naklápění) těžiště směrem k přední nápravě.
Teď si povíme něco o uložení os ramen na šasí a jejich úhlu (naklopení) a s tím i jakou mají mít vzájemnou polohu spodní ramena v pohotovostním režimu (auto připraveno na start). Začneme od os ramen, čím jsou blíže osy ramen k podélné ose šasí, tak podvozek bude snáze rolovat, proto, se snažíme osy předních ramen dát co nejblíže k sobě. Další poloha je tzv. výšková, čím výše je osa nad platem, tím méně bude daná náprava rolovat. Proto některé úpravy na xraych, jak je často vidět u zaklopené přední nápravy, kde se osa ramene posunula směrem nahoru je kontraproduktivní. Aby jsme teda zachovali nějaký funkční uložení přední nápravy, tak potom o co zvedneme přední uchycení o to samé snížíme uchycení zadní. Zadní rameno zaklápíme pro to, abychom pracovali s přenosem trakce mezi nápravami při akceleraci a brzdění. Zadní ramena zaklápíme na 0-3°, čím je více rameno zaklopené, tím méně nám auto při akceleraci sedá na zadek a tím pádem se nám méně odlehčuje přední náprava. Účelem není přenést co nejvíce trakce na předek, ale dosáhnout určitého kompromisu - vyváženosti. Zároveň zaklopená ramena lépe absorbují nerovnosti tratě. Přední ramena zaklápíme, abychom snáze chytali grip. Prvního efektu se dosáhne samotným zatočením kol, kdy je rejdový čep šikmo. Při zatočení vnitřní kolo nadzvedává auto a vnější snižuje a to aniž by se pohybovalo. Tento efekt nám pomůže k prvotnímu přenosu váhy, dalšího přenosu váhy se dočkáme ve chvíli, kdy najedeme do zatáčky a šikmo zaklopená ramena přispějí k dalšímu snadnějšímu přenosu váhy. Dojde k navalení těžiště na předek, když se to přežene, tak se tomu říká, že se šasí v zatáčkách moc zapichuje. Záklon rejdového čepu regulujeme pomocí céčka , když potřebujeme tupit zatáčení v průběhu zatáčky. Podle zkušeností s naklápěním šasí v zatáčkách se jeví jako ideální výsledný záklon rejdového čepu 5-8°. Ono jde o to , aby při průjezdu zatáčkou se kolo (běhoun) dotýkal plochou větší jak 50% a ne aby jezdil po hraně.
Vzájemná poloha ramen v pohotovostním režimu. U zadní nápravy je ideální, když jsou ramena v jedné rovině nebo když vzájemně svírají roztažené "V". U přední nápravy lze mít ramena nastavena od hodně roztaženého "A" až po roztažené "V". Může se nám stát, že povrch tratě je natolik rozbitý, že je potřeba zvednout světlost a všechny ramena budou svírat roztažené "A", tím sice dojde k zhoršení jízdních vlastností, ale zlepšení relativní průchodnosti. A to je právě ta chvíle , kdy se volí menší zlo. Záleží co nás více zpomaluje, jestli šoupání břicha nebo horší jízdní vlastnosti.
A když už jste se prokousali textem až sem, tak přichází na řadu zlatý grál a tím je sestava řízení. Aby jsme dostali co největší rejdy a nic při tom nezničil, tak nejprve potřebujeme poloosy, které to mechanicky, zvládnou. Celá přední náprava se dá sesadit tak, že pracovní úhel poloosy v 2D rovině se rovná pracovnímu rozsahu v 3D. Této souvstažnosti docílíme tak, že osy předních kol budou v závleku za osou předního diferáku, tudíž při pohledu do půdorysu půjdou poloosy ke kolům jako radlice na pluhu. Závlek je cca 5mm. Tento závlek, když převedeme na stupně odpovídá 5° pro rejd do plusu pro vnitrní kolo a do mínusu pro vnějším kolo k pracovnímu rozsahu samotné poloosy v 2D rovině. Podle Ackermannové podmínky nám pro xray vyjde, že vnitřnímu rejdu 45°odpovídá cca 34,5°na vnějším kole, po započtení závleku nám vychází, že při plným rejdu v 2D rovině bude vnitřní poloosa na rozsahu 40°a vnější na rozsahu 39,5°. Zbývajících 5°rozsahu se spotřebuje na bezproblémový chod v 3D pohybu zavěšení. Tím se dostáváme k samotnému systému řízení. Aby nám fungovala Ackermanova podmínka, tak musíme řízení navrhnout tak, aby se skutečnost nerozcházela s vypočtenými hodnotami o víc jak 10%. Já to teda vztahuji k relativní chybě vypočtené z úhlu vnějšího kola a to tak, aby výsledná geometrie stále zůstávala rozbíhavá nebo maximálně nula. U mnou sestavených šasí, které vychází z platformy xray je uspořádání následující. Na těhlici se montuje kloubek na vnější díru, páka řízení je v provedení jednosloupkovém, kdy část ovládající těhlice má délku 28mm s roztečí kloubků 8mm , páka k servu má 17mm a páka na servu 22mm. O kolik milimetrů jsou předsazené kloubky spojovaček na sloupku řízení proti kloubkům na těhlicím netuším a momentálně ani nemám kde změřit, až se dostanu k autu, tak doměřím. Každopádně při plném rejdu by spojovačka k vnějšímu kolu měla vést kolmo na podélnou osu šasí, maximálně se může o cca 2-3mm přetáhnout, což znamená, že v plném rejdu půjde spojovačka řízení od sloupku k těhlici lehce dopředu. Délka samotných spojovaček bude delší nebo minimálně stejně dlouhá jako je délka ramen zavěšení. A protože máme na předku rovnoběžníkové zavěšení, tak horní spojovačka, spojovačka řízení a rameno jsou rovnoběžně, to nám zaručí, že při propružení se nám nebude měnit sbíhavost (geometrie obecně). Tak to by pro začátek mohlo stačit. ;)
Martin
Axial Ax 10 ARTR, Axial CSX 10, Xray XB4 Rally , xray XB4"15
Sanwa
foto na rajčeti worlusho
Uživatelský avatar
Mira
Veterán fóra
Příspěvky: 4442
Registrován: 20.05.2013 15:31
Bydliště: Rudolfov

Re: RC AUTOCROSS

... aaano, ..presne takhle to mam :-D :FINE:


Pecka popis. To rally je jak velky rally
Uživatelský avatar
poschlmartin
Píšu hodně
Příspěvky: 1223
Registrován: 14.07.2012 0:00
Bydliště: kousek od ČK

Re: RC AUTOCROSS

Krásná esej a skoro jsem to celé i pochopil :OK:

Nejvíc mě potěšilo že v pár bodech se naše auta můžu srovnávat s těmahle profíkama.

Tak například zmiňované nápravy (přední i zadní) poloosy a nějaké to těžiště - to všechno někde na autech máme taky 8o

Škoda že nebyla zmíněná kastle jako důležitý prvek - aerodinamika, ta radost ze stěračů a zrcátek že drží i po dojetí. A pak ty barvy a samolepky, aaaach…...
Uživatelský avatar
Worlusho
Uživatel
Příspěvky: 469
Registrován: 20.02.2009 0:00
Bydliště: Praha 8

Re: RC AUTOCROSS

Nejdříve počkám, až dojde ke vstřebání výše popsaných technických souvstažností, pak si povíme něco se setupu a o karoseriích a jejich vlivu na jízdní projev. ;)
Martin
Axial Ax 10 ARTR, Axial CSX 10, Xray XB4 Rally , xray XB4"15
Sanwa
foto na rajčeti worlusho
pajik88
Nově příchozí
Příspěvky: 9
Registrován: 13.01.2019 13:30

Re: RC AUTOCROSS

Já si to už cětl 2x.. Je to těžké toho docílit. Stavím xraye FWD na sezónu 2019. Tak zkusím co nejvíce poznatků do něj napasovat.
Uživatelský avatar
Worlusho
Uživatel
Příspěvky: 469
Registrován: 20.02.2009 0:00
Bydliště: Praha 8

Re: RC AUTOCROSS

Souhlasím, je to občas těžké dodržet, pak je to o kompromisu. Také z některých důvodů používám díly z jiných šasí než je xray. Myslím že jsem do tohoto vlákna můžeš vkládat svojí stavbu. Informace budou užitečné i pro rallycross.
Martin
Axial Ax 10 ARTR, Axial CSX 10, Xray XB4 Rally , xray XB4"15
Sanwa
foto na rajčeti worlusho

Zpět na „Onroad, Drift a Rally“