Pravidla pro RC Moravský Expediční Pohár
Protože začínáme, je možné, že se pravidla budou časem mírně měnit, zatím platí tyto.
1. Obecná pravidla.
Závod se skládá z jedné nebo více sekcí obsahující několik branek, či průjezdných bodů. Do závodu nastupují řidiči jako jednotlivci, ale ve tříčlenných skupinách, proto aby si navzájem mohli pomáhat. Na expedici do Tanzánie či na Borneo také nepojedete sami. Bodováni jsou tedy řidiči samostatně a vítězí ten s nejmenším počtem bodů. Všichni začínají se základním počtem 200 trestných bodů, který se snižuje o tzv. scale body. Všechny modely projdou technickou přejímkou, dále TP, po které budou rozděleny do kategorií a budou jim přiděleny zmiňované scale body.
2. Technická pravidla
2.1. Rozměry
• Závodu se mohou zůčastnit modely v měřítku 1:8 - 1:12
• Tvar a rozměry karoserie musí odpovídat skutečnému vozidlu
• Stejné pneumatiky na všech kolech
• Pásy, pádla, hřeby a podobné není povoleno.
• Povoleno zatáčení pouze přední nápravy (u čtyř-nápravových vozidel povoleny první dvě zatáčecí nápravy)
• Baterie musí být pevně spojena s podvozkem
• Je povoleno použití uzávěrky nápravového diferenciálu (otevřít/zavřít diferenciál)
• Crawler šasi nejsou povoleny. (SCX10;TRX4; MST; Vaterra Ascender atd. NEJSOU crawler, Tzn. Jsou povoleny)
• Minimální rozvor: 230 mm
• Minimální šířka: 190 mm
• Doporučena vodotěsná elektronika
2.2. Pohon:
• Pohon pouze jedním motorem (střídavý nebo stejnosměrný)
• Velikost, druh ani kapacita baterie nejsou limitovány
• Motor na nápravě není povolen
• Spalovací motor není povolen
2.3. Naviják a další vyprošťovací vybavení:
• Použití navijáku nebo lana +5b (penalizace platí pro vytahované vozidlo) – penalizace platí pro jištění a vyprošťování v průběhu celé právě jeté sekce ( tzn. i mimo atakovanou branku).
Vozidlu, které vyprošťuje navijákem, nebo lanem, je naopak odečteno -5b.
• Vozidlo může být vybaveno vyprošťovacími nájezdy (max. rozměry 160x45x6mm). V průběhu závodu musí být nájezdy připevněny na vozidle (nelze je mít v kapse). Použití musí být stejné jako v realitě (přejezdy, nájezdy, vyprošťování). Jiné doplňky jako kanystry, scale baterie apod. nemohou být použity k vyproštění vozidla.
Sundávání vyprošťovacích nájezdů z vozidla, se nepovažuje za dotyk rukou.
3. Kategorie
3.1. Kategorie Expedice
• Karoserie z tvrdého materiálu (PSH, dřevo, kov)
Lexanová karoserie je povolena pouze pokud je doplněna nejméně pěti doplňky z tvrdého materiálu. Například přední a zadní nárazník, maska, zadní čelo, korba. Rozhoduje komisař při TP.
• Povoleny disky velikostí 1.55; 1.7; 1.9
• Maximální průměr pneumatik: 100 mm
• Kola nesmí vylézat o více než 50% mimo karoserii nebo fendry.
• kola nesmějí být předsazena před přední nebo zadní nárazník
• Minimální šířka karoserie: 160 mm
• Povoleno zatáčení pouze přední nápravy
**v případě, že kola přesahují o více než 50% - penalizace +5 bodů na nápravu (max tedy +10b)
3.2. Kategorie Offroad
• Všechna auta, která nesplní kategorii Expedice
• Karoserie z lexanu nebo pevného materiálu.
• Minimálně 2 kola nesmí vylézat o více než 50% mimo karoserii nebo fendry.*
• Kola nesmějí být předsazena před přední nebo zadní nárazník
• Truggy a trubková šasi jsou povoleny
• Minimální šířka karoserie: 150 mm (měřeno od dveřní kliky)
• Šířka nárazníku nemusí být totožná s šířkou masky
• Povoleny disky velikostí 1.55; 1.7; 1.9; 2.2
• Maximální průměr pneumatik: 121mm
• Povoleno zatáčení pouze přední nápravy
Modely nesplňující kritéria žádné kategorie se mohou zůčastnit závodu bez hodnocení a až jako poslední.
4. Scale body
• Pevná karoserie –10b
• Pneu menší než 95 mm -30b
• Interiér, palubní deska s naznačenými "budíky", část sedadel - může být z lexanu -5b
• Servo na šasi (ne na nápravě) -5b
• Řidič, minimálně "busta" -5b, každý další člen posádky -5b
• Funkční osvětlení (přední + zadní) -3b, funkční couvací světla -3b, funkční brzdová světla -3b
• Funkční volant (zatáčí společně s kolama) -10b
• Rezervní kolo, podobné velikosti a vzorku -5b, rezervní kolo ukryté v krytu, pevném nebo látkovém -3b
• Viditelný naviják funkční/atrapa -10b/-1b
• Šnorchl -1b
• Tažné lano -1b
• 1x kanystr -1b
• Pull-pal nebo kotva -1b
• Vyprošťovací nájezdy připevněné na vozidle -1b
• Lékárna -1b
* Zpětné zrcátko venkovní -1b/-1b
* Zpětné zrcátko vnitřní -5b
* Hasicí přístroj -1b/-1b
* Stěrače funkční -10b
* Stěrače atrapa, ne obtisk, ne samolepka -1b
• SPZ vepředu i vzadu -1b/-1b
* Za každý další viditelný scale předmět, např. bedna na nářadí, plynová láhev, sud piva, basa s nápoji, mapa, krabička cigaret ap. -1b, nutno upozornit komisaře při TP
5. Závod
• Do závodu nastupuje každý závodník jako jednotlivec, ale ve tříčlenných skupinách ve 5minutových intervalech. Vzájemná výpomoc mezi závodníky je povolena a doporučena.
• Závodník startuje s +200 body
• Po skončení závodu jsou přičteny penalizace
• Vyhrává závodník s nejnižším počtem bodů
• Průměrná šířka branky je 300 mm (A4 na šířku)
• Použití navijáku nebo lana +5b (penalizace platí pro vyprošťované vozidlo) – penalizace platí pro jištění a vyprošťování v průběhu celé současně jeté sekce ( tzn. i mimo atakovanou branku).
Vozidlu, které pomáhá, vyprošťuje, je naopak 5 bodů odečteno.
• Dotek branky +15b jedna tyčka; +15 druhá tyčka (karoserii nebo čímkoli co je její součásti)
• Dotek auta rukou +50bodů - převrácení zpět na kola, zachycení při pádu, oprava, výměna baterie. Neplatí při manipulaci s vyprošťovacím zařízením, plechy, lana, háky.
• Neprojetí branky +50b. Závodník musí projet všechny branky sekce v daném směru. Do branek lze couvat ale stále platí směr průjezdu. Branka projetá v opačném směru se penalizuje 50b.
• Atakování již projeté branky, či průjezd brankou v jiném pořadí +50b
• Závodník startuje do závodu pouze s jedním autem
• Časový limit na sekci není určen.
• V případě, že rychlejší skupina dojede skupinu pomalejší, pomalejší skupina je povina ihned po projetí aktivní branky rychlejší skupinu pustit.
• V průběhu závodu si penalizace zaznamenávají závodníci ve skupině navzájem do poskytnutého záznamového listu.
• V případě bodové shody na stupních vítězů (první tři místa) rozhodne rozstřel v podobě krátké časovky mezi brankami.
• Není povoleno jakkoli upravovat trať (stavění mostů, zasypávání bahna, přesunování kamenů nebo klacků apod.
• Trénink mimo závodní trasu je povolen dle libosti a není nijak omezován. Trénink na trati je zakázán!
5. Bodové hodnocení pro sezonu
1. Místo 20b
2. Místo 18b
3. Místo 16b
4. Místo 14b
5. Místo 12b
6. Místo 10b
7. Místo 8b
8. Místo 6b
9. Místo 5b
10. Místo 4b
11. Místo 2b
12. až xx místo 1b