Uživatelský avatar
DYNO
Častý přispěvatel
Příspěvky: 661
Registrován: 24.11.2011 0:00
Bydliště: Čelákovice
Kontaktovat uživatele: WWW

je to dělaný s láskou, co víc dodat :-) jen mi přijde, ty detaily, nevymejšlel jste i plány na 1:1? :mrgreen:
Uživatelský avatar
Mila198
Častý přispěvatel
Příspěvky: 630
Registrován: 17.02.2012 0:00
Bydliště: LIBEREC
Kontaktovat uživatele: WWW

DYNO píše:je to dělaný s láskou, co víc dodat :-) jen mi přijde, ty detaily, nevymejšlel jste i plány na 1:1? :mrgreen:

Skoro by se dalo říci, že vymejšlel, protože jsem měl k dispozici pouze čtyři fotografie, a co jsem neviděl, tak jsem si musel domyslet.
Miloš - ČUŘILL TEAM
http://www.rc-tanky.com

Nesnáším blbce, a navíc typu doktora Cvacha!
Uživatelský avatar
DYNO
Častý přispěvatel
Příspěvky: 661
Registrován: 24.11.2011 0:00
Bydliště: Čelákovice
Kontaktovat uživatele: WWW

no každopádně je to prostě luxus 8) dejte to někam na stránky ministerstva obrany a máte luxusní práci :mrgreen: bude navrhovat megabrutální auta :wink:
Uživatelský avatar
Mila198
Častý přispěvatel
Příspěvky: 630
Registrován: 17.02.2012 0:00
Bydliště: LIBEREC
Kontaktovat uživatele: WWW

Ahoj kluci, tak jsem se na trochu delší dobu odmlčel, protože jsem neměl zrovna šťastné dny. To co mě potkalo, se vám asi nemůže stát, ale přesto si trochu ulevím. Vzhledem k tomu, že Multiswitch od kolegy stále nefungoval tak, jak by měl, jsem se rozhodl zakoupit originál od ROBBE, abych už konečně oživil ten svůj model. Zapojil jsem vše a vyzkoušel funkci - vše fungovalo k mé spokojenosti, tak jsem nabil baterky, nastartoval Hondu a vyjel na zkušební jízdu. Všechno fungovalo k naprosté spokojenosti, až jsem se divil. Po několika minutách ježdění jsem si řekl, že by bylo vhodné se také trochu povozit, a vyzkoušet, jak ten OSHKOSH táhne. Připojil jsem k němu svůj "invalidní návěs" A vyrazil na zkušební jízdu(zatížení zadní nápravy se zvýší na cca 60 kg). Po projetí ostré zatáčky se z tahače ozvalo ošklivé lupání. Vystoupil jsem a dojel do dílny. Tam jsem zjistil, že je něco špatně na diferáku první zadní nápravy. Demontoval jsem zadní nápravy a rozebral obal diferáku té první zadní nápravy, a toto jsem uviděl.

Obrázek

Říkal jsem si, že je to způsobeno tím, že mám pohon 6x6 bez mezinápravových diferenciálů(jako všichni ostatní mí kolegové), a že se tam pere předek, který má úplně jinou dráhu než zadek. Vyměnil jsem ozubená kola diferáku, odpojil přední kardanku, protože jsem doufal, že zadní nápravy, které jsou téměř u sebe se nějak vyrovnají, a vyjel na zkušební jízdu bez zatížení. Všechno bylo v pořádku, připojil jsem návěs, usadil se do něj, vyjel, a po pěti metrech v zatáčce se situace opět opakovala. Tak jsem měl už vydrbaná dvě ozubená kola.

Obrázek

Je to neuvěřitelné, co za síly to musely být. To je zřejmě způsobené tím, že mám mnohem větší kola než mí kolegové, pneumatiky mají mnohem větší přilnavost a jezdím přímo na čistém asfaltu a ne v terénu. Kolega Lamka měl na Faunu problémy s vystřelujícími kardankami. To se u mě neprojevilo, protože je nemám tak zalomené, vzhledem k více utopenému motoru s převodovkou, a tak nejslabší místo jsou převody na diferáku, které to odnesly. Další pohroma mě čekala na tanku. Už po několikáté mi odešlo koleno na výfuku. Tentokrát jsem ho udělal ze silného plynového kolena a takto to dopadlo.

Obrázek

Celý výfuk je zaizolován azbestovým tkalounem, který prohořel, a ten žár z výfuku mi šel přímo na ozubený věnec, který otáčí věží, a takto dopadl on.

Obrázek

Vzhledem k tomu, že vložit mezinápravový diferenciál do převodovky bez celé rekonstrukce bylo vyloučené, a udělat mezinápravový diferenciál na zadních nápravách, také nemožné, rozhodl jsem se udělat náhon na první zadní nápravu natvrdo, a přední a poslední nápravu pohánět přes kluzné třecí spojky. Vzhledem k vnitřnímu průměru zadní roury, jsem byl omezen rozměry. Po dlouhých zkouškách se povedlo udělat tyto spojky. Nevěřili by jste, jakou obrovskou sílu musí mít ta spojka, aby ta náprava byla vůbec funkční a jenom se tam nevezla. Nejdříve jsem zkoušel pružiny, což nefungovalo, potom jsem použil talířové pružiny, které se v průměru 16 mm dělají v maximální tloušťce 0,9 mm, a ty teprve dokázaly vytvořit takový tlak, že ta náprava začala slušně zabírat a v případě odlehčení natvrdo hnané nápravy, pomohla zatáhnout. Takto celá spojka vypadá mezi zadními nápravami.

Obrázek

Určitě by se tu někdo našel, kdo by chtěl vědět, jak je ta spojka konstruovaná, proto přikládám nákres pro ujasnění. Je to sice s tou normální pružinou, která byla vyměněna za talířové pružiny poskládané proti sobě.

Obrázek

I tank už je plně funkční, nevěděl jsem z čeho mám vyrobit nový ozubený věnec. Už ani tak velký plast jsem neměl, proto jsem použil svůj oblíbený materiál MDF, a věřte - nevěřte, už několik předváděcích jízd to bezproblémově přežilo a věřím, že přežije i další.

Obrázek

Takže chlapci, tolik o mých problémech, doufám, že teď když už mi oba modely jezdí, budu mít zase trochu času a chuti pokračovat v tom, co jsem tu začal, dokumentaci stavby tahače OSHKOSH.
Miloš - ČUŘILL TEAM
http://www.rc-tanky.com

Nesnáším blbce, a navíc typu doktora Cvacha!
Uživatelský avatar
salvatore
Veterán fóra
Příspěvky: 3082
Registrován: 21.11.2008 0:00
Bydliště: Praha

No tak to je teda síla! Už jsem si říkal, že si na nás nějak zanevřel... holt u takhle velkýho modelu jsou už ty síly takový, no...
Uživatelský avatar
minotaur
Veterán fóra
Příspěvky: 4477
Registrován: 06.09.2009 0:00
Bydliště: Lázně Toušeň
Kontaktovat uživatele: WWW

No věřím, že tě ty nepřijemnosti moc nepotěšily. U těch našich "malých" aut, které v zásadě moc neváží, se dá dost věcí ostrouhat. Je vidět, že čím větší a hlavně těžší model, tak už to taková sranda není. Konstrukce se musí víc blížit "dospělému" vozidlu. To plynové koleno je pěkně vypálený, to byla měď, co.
Michal Nováček - RC.305 - http://rc.305.cz
Uživatelský avatar
Mila198
Častý přispěvatel
Příspěvky: 630
Registrován: 17.02.2012 0:00
Bydliště: LIBEREC
Kontaktovat uživatele: WWW

minotaur píše:No věřím, že tě ty nepřijemnosti moc nepotěšily. U těch našich "malých" aut, které v zásadě moc neváží, se dá dost věcí ostrouhat. Je vidět, že čím větší a hlavně těžší model, tak už to taková sranda není. Konstrukce se musí víc blížit "dospělému" vozidlu. To plynové koleno je pěkně vypálený, to byla měď, co.


V žádném případě asi něco takového nikoho nepotěší, to ti dám za pravdu, kolega mi povídal, konečně jsi přišel na to samé co kdysi Tatrováci, když se jim začaly ukrucovat poloosy, že na tvrdo to nepůjde. To koleno je lisovací měděné na plyn, které má sílu stěny asi 1 mm - a stejně nevydrželo. Teď je tam železné koleno ze staré školní židle, určitě na ní mnozí seděli - dvě překližkové desky a trubková konstrukce, věřím, že to už vydrží.
Miloš - ČUŘILL TEAM
http://www.rc-tanky.com

Nesnáším blbce, a navíc typu doktora Cvacha!
Uživatelský avatar
Mila198
Častý přispěvatel
Příspěvky: 630
Registrován: 17.02.2012 0:00
Bydliště: LIBEREC
Kontaktovat uživatele: WWW

Tak jak jsem vám chlapci slíbil, budu pokračovat na těchto stránkách v dokumentování stavby svého modelu OSHKOSH Global HET. Na začátek bych vám chtěl dát dát jednu hádanku - co je to na tomto obrázku? Možnosti vám nedám žádné!!!Obrázek

Obrázek

Nyní přichází doba, kdy je potřeba udělat pár drobností, které se ale nesmí odfláknout, a které dodávají modelu patřičný vzhled, jako třeba tyto zpětné reflektory, na osvětlení pracovního prostoru navijáků.

Obrázek

Parabolu těchto reflektorů jsem vylepil trojúhelníčkama chromové samolepící pásky. Po přikrytí sklem to téměř není vidět, a funguje to perfektně, obzvlášť, když dáte zdroj světla do správné ohniskové vzdálenosti.

Obrázek

Jako další drobnost je rozvaděč elektrické energie, který mi synovec opět nakreslil do podrobností, a tak jsem ho i vyrobil.

Obrázek

Obrázek

Dále bylo potřeba zhotovit odrazová světla, a to koncová a boční. Jako nejvhodnější se mi jevilo, je vyrobit lisováním měděného mezikruží, a pak opracováním.

Obrázek

Obrázek

Protože jsem chtěl, aby ty odrazky opravdu fungovaly, tak jsem na sklo použil materiál používaný na dopravní značky, který jsem ofrézoval na tloušťku až skoro se tam udělali díry, aby to bylo hodně tenké. Pak bylo potřeba nastavit vykružovák přesně na střed, aby to správně vypadalo.

Obrázek

Obrázek

A tady je vidět, že jsou opravdu funkční (při fotografování bleskem)

Obrázek

Potom bylo potřeba udělat dálkové ovládání na zámek točny. K tomu jsem opět použil bowden z ovládání zpětného zrcátka na Fabii, který je ovládán servem uzávěrek diferenciálu. Na jednu stranu uzávěrky, a na druhou stranu zámek točny. To vše je spojeno s koncákem, který mi ovládá zpětné reflektory na plošině, takže mám i kontrolu, že je zámek odemknutý, nebo zamknutý.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Pak jsem musel na navijáky dát lana a na ně koncovky. Udělat koncovky, to nebyl problém.

Obrázek

Horší bylo na hlavní navijáky navinout lano o průměru 4 mm. To se nedalo normálně navinout rukama. Nakonec jsem ho v soustruhu navinul upnuté přes dřevo v nožové hlavě na 3/8 trubku, která má průměr okolo 17 mm, a potom opatrně povolit, aby mi nevyšlehla oko. I po tomto zákroku mě chytali do prstů křeče, jak jsem to lano navíjel na bubny navijáků, protože i tak mělo stále snahu se roztočit. Zhotovit olejový filtr, malý pomocný naviják, i navinout lanko 1,5 mm, byla brnkačka.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Pak jsem potřeboval zhotovit několik stejných pozičních světýlek. Udělal jsem si jedno jako kopyto.

Obrázek

Jelikož jsem doma neměl žádnou odlévací hmotu třeba jako lukoprén, tak jsem se rozhodl, že to zkusím obtisknout do silikonu. Přišrouboval jsem kopyto na malou destičku, poctivě naseparoval leštící pastou na podlahy a obalil silikonem, udělal zahrádku z lepící pásky a doplnil silikon.

Obrázek

Obrázek

K mému údivu se formy podařily, pak jsem namíchal epoxyd, zalil, vyvakuoval, abych směs zbavil bublin a dolil všechny kouty, a nechal vytvrdnout.

Obrázek

Obrázek

Pak už jen stačilo opracovat a světýlko bylo téměř hotové.

Obrázek

Obrázek

POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ
Naposledy upravil(a) Mila198 dne 18.12.2012 17:15, celkem upraveno 1 x.
Miloš - ČUŘILL TEAM
http://www.rc-tanky.com

Nesnáším blbce, a navíc typu doktora Cvacha!
Uživatelský avatar
3000HP
Častý přispěvatel
Příspěvky: 913
Registrován: 18.09.2010 0:00
Bydliště: Praha10 / Frýdlant nad ostravicí

Radost pohledět na tak krásnou práci... zlatý ruce :-)
Axial SCX10 Jeep JK (Speed Eco 600;4-link;HK GT3B 2,4 GHz;RC4WD Gladiator 1.9, Dick Cepek Torque 1.9)
Jeep J5C, Losi Micro Rock Crawler
Tatra 162 Dakar prototyp-Reely monster truck extreme,Work In Progress
Yokomo Type C DP+; 1986 Toyota AE86 Trueno GT
gorila
Častý přispěvatel
Příspěvky: 581
Registrován: 31.08.2009 0:00

leda to udělat podle obrázku R2 nebo R3
http://forum.rctrucktrial.cz/viewtopic.php?f=1&t=395&start=140
nebo volnoběžky do 1. a 3. nápravy
Uživatelský avatar
Mila198
Častý přispěvatel
Příspěvky: 630
Registrován: 17.02.2012 0:00
Bydliště: LIBEREC
Kontaktovat uživatele: WWW

gorila píše:leda to udělat podle obrázku R2 nebo R3
http://forum.rctrucktrial.cz/viewtopic.php?f=1&t=395&start=140
nebo volnoběžky do 1. a 3. nápravy


Udělat obě zadní nápravy zatáčecí je naprosto nemyslitelné, to by nebyl tahač pro přepravu tanků, ale nějaký krab, a volnoběžku na první a poslední nápravu jsem udělal, jak už jsem psal.
Miloš - ČUŘILL TEAM
http://www.rc-tanky.com

Nesnáším blbce, a navíc typu doktora Cvacha!
gorila
Častý přispěvatel
Příspěvky: 581
Registrován: 31.08.2009 0:00

já myslel volnoběžky - smyslové spojky, že by si ty nápravy 1 a 3 mohly předbíhat, ale couvání jen 6x2...
Uživatelský avatar
Mila198
Častý přispěvatel
Příspěvky: 630
Registrován: 17.02.2012 0:00
Bydliště: LIBEREC
Kontaktovat uživatele: WWW

gorila píše:já myslel volnoběžky - smyslové spojky, že by si ty nápravy 1 a 3 mohly předbíhat, ale couvání jen 6x2...

Aha, ale to couvání by bylo problematické, protože při zatáčení by mě přední kola začala předbíhat, a znovu by se to popralo.
Miloš - ČUŘILL TEAM
http://www.rc-tanky.com

Nesnáším blbce, a navíc typu doktora Cvacha!
gorila
Častý přispěvatel
Příspěvky: 581
Registrován: 31.08.2009 0:00

teď jsi mě přinutil k hlubokému přemýšlení, ale myslím si, že ten stav při couvání nevyvolá na válečkové volnoběžce sepnutí, ale budeš mít jen jednu osu hnanou..
Uživatelský avatar
Mila198
Častý přispěvatel
Příspěvky: 630
Registrován: 17.02.2012 0:00
Bydliště: LIBEREC
Kontaktovat uživatele: WWW

gorila píše:teď jsi mě přinutil k hlubokému přemýšlení, ale myslím si, že ten stav při couvání nevyvolá na válečkové volnoběžce sepnutí, ale budeš mít jen jednu osu hnanou..

Tak popřemýšlej, já se nad tím také dlouho potil, uvědom si, že když budu couvat a zatočím, tak mi předek bude opisovat delší dráhu, tudíž se mi začne od předních kol rychleji otáčet kardanka, než z převodovky, což jednoběžné ložisko nedovolí, takže se mi ty síly opět setkají na kole diferenciálu, a katastrofa je tady. Bude to fungovat jenom dopředu, protože když přední kola začnou opisovat delší dráhu, tak se začne kardanka od nápravy točit rychleji (opačným směrem, než při couvání), což mi dovolí to jednoběžné ložisko. Opačně to nebude fungovat, to bych nesměl při couvání zatočit - což uznáš je nemožné.
Miloš - ČUŘILL TEAM
http://www.rc-tanky.com

Nesnáším blbce, a navíc typu doktora Cvacha!

Zpět na „Trucky, zemědělská technika a vícenápravové stroje“