Urvanej
Nově příchozí
Příspěvky: 28
Registrován: 20.01.2010 0:00

Postřehy ze stavby crawlera Venom Creeper

Jelikož nemá Venom Creeper vlastní vlákno, tak to musím vrznout semka.
Stavba Venom creeper (únor 2010)
Dostala se mi do rukou nová stavebnice asi nejlevnějšího crawlera od Venomu, Creeper. Rozhodl jsem se tedy podělit se s Vámi o zkušenosti z průběhu stavby. Toto téma už zpracoval velmi pěkně na starém foru tomsoyer a já chci zjistit, co se za ten rok na stavebnici změnilo kromě ceny, proto se nebudu nějak extra rozepisovat a ani dávat moc fotek. Stavebnice byla pořízena ze zahraničního obchodu za cenu v přepočtu 3500Kč s poštou bez elektroniky. Vyrábí se momentálně dvě verze, které se liší barvou linků, beadlock kroužků a kovových částí tlumičů, která je buď červená (můj případ) nebo zelená. Model lze relativně snadno rozšířit o dálkové zamykání diferenciálů obou náprav, či dokoupit jednotku DIG, která umí odpojit náhon zadní nápravy, nebo ji zablokovat. Ovšem cena originálů těchto doplňků je poměrně vysoká, ale zamykání náprav lze vymyslet samodomo relativně snadno.

Uvedu zde mnou naměřené rozměry, kdyby si nějaký scale modelář dělal zálusk na použití tohoto podvozku pro svůj model.
rozvor 325mm
rozchod 198mm (vnější okraje hexů)
šířka 262mm (obuto do RC4WD:pneu 2.2 Crazy crawler, disky Beadlock Wheels 2.2 (12mm) Super Narrow (BL01N))

Potřebné vybavení
Ke stavbě potřebujete mít pouze vlastní lepidlo na závity (použil jsem loctite 243) a toto nářadí:
řezák (odlamovací nůž)
imbusy: 2,5; 2; 1,5; imperiální 1/16‘ (1,59mm); 0,05‘ (1,24mm)
klíč 5,5 stranový i trubkový
pinzetu.

Stavba
Návod je velmi srozumitelný a je rozdělen do sekcí podle sáčků, které jsou označeny písmenky.
Převodovka, BAG A: trochu mě zmátlo že většinou přesné označení dílů občas mátlo. Použil jsem 8342 namísto v návodu 8342a, ale to je dost očividná chyba, neboť mají toto číslo jak hřídele převodovky, tak i distanční kroužky do převodovky. Převody jsou provedené v plastu, ale převodová kola jsou poměrně široká, takže myslím, že vydrží. Nikde se v návodu nezmiňují o mazání převodů, já je lehce namazal vazelínkou, která podle mého názoru sice zvýší možná vnitřní odpor soukolí, ale měla by podstatně snížit otěr a tím pádem opotřebení jednotlivých koleček. Dále v pytlíku se šrouby 8317 byly hlavičky s imperiálním imbusem s rozměrem 1/16‘, což mě donutilo pokusit se zakoupit nové s rozumnější hlavičkou (zápustná hlava, M2,5x12) a vřele nákup doporučuji každému před vlastní stavbou (já nesehnal). Šroubky přichycují kovový držák motoru k převodovce, viz foto. Celé převodové soukolí je provedeno v ozubení 48P a všechno je uloženo v kuličkových ložiskách, což je další bod pro trvanlivost.
Obrázek

Linky BAG B: tady doporučuji pořídit si 1,5mm imbusový bit do akušroubováku, protože to je opravdu do zblbnutí šroubovat červíky do oček ručně. Při výběru oček je třeba si ohlídat, která očka mají jaký úhel, abyste nedopadli jako já a nemuseli pak hotové linky zase rozebírat, 8377b je 12°, 8374b je 20°. Z návodu je špatně patrné natočení oček na spodních lincích (linkách), ale po zamyšlení jak má být celý link natočený to člověka napadne, případně snad pomůže následující fotka.
Obrázek

Rám, BAG C: tady se mi zdálo všechno v pohodě.
Kardanové hřídele, BAG D: Jsou plastové, což mě nepřekvapilo, nicméně kloubky jsou v kovu a tváří se, že si nechají celkem dost líbit. Červíky mají úplně divnej imbus 0,05 palce (viník na fotce), což mě trochu zaskočilo, jelikož jsem ho nevlastnil a musel jsem ho speciálně kvůli tomu pořídit. Taky se mi zdálo jištění osičky kloubu jen z jedné strany málo, tak jsem chtěl dokoupit další červíky a každou osičku zajistit lepeným červíkem z obou stran, leč se mi po celoodpoledním lítání po městě nepodařilo sehnat ony červíky M2,5x2,5.
Obrázek

Nápravy, BAG E: Při skládání diferenciálu opět využijete tu 1,5ku imbus zmiňovanou v kapitolce B. Planetky jsou maličké a 4ks v každém diferáku, proto je třeba dát si pozor při skládání a sesadit je správně než jeho klec utáhnete, protože rozebírání již utažených 8mi šroubků není při ruční práci záležitost pár sekund. Oproti návodu doporučuji skládat nápravu obráceně, tj. vložením diferenciálu do druhé polovičky, protože si tím i přesně usadíte vodící lištu do zajišťovacího kroužku, který diferák zamkne či odemkne. Jen zdůrazním co je zmíněno již v návodu, že je třeba dát pozor na montáž C-hubů, které nejsou všechny 4 stejné a je třeba si ohlídat jejich úhel. Tady je potřeba opravdu pečlivě postupovat podle návodu více než jinde, protože se velmi snadno nějaký krok přehlédne.
Tlumiče, BAG F: Sestavení bez problému, ale pružiny jsou velmi špatně provedené a jelikož mají málo vinuté patky, tak se kroutí a dřou o těla tlumičů, u všech 4 kusů.
Při montáži elektroniky je jediný problém s motorem, protože se k montážním otvorům špatně může a je tam špatně vidět. Doporučuji proto motor namontovat už na sestavenou převodovku ze sáčku A a nečekat jako v návodu až do konce.

Závěr
Celá stavby by byla proběhla hladce, kdybych byl připraven na úskoky výrobce s netypickými rozměry použitý klíčů. Se šroubkama byl obecně trochu problém, protože vykazovaly občas vadu v tvaru díry pro imbus, kdy tam správný klíč nešel vložit a šroubek utáhnout. Řešil jsem to proražením otřepu kuličkou na konci imbusu, nebo jsem velmi opatrně dotahoval šroub na malé hloubce, do které klíč vložit šel. Celkově stavba v případě připraveného nářadí a všeho, zkrátka když jen stavíte, zabere kolem 6 hodin, podle návodu se postupuje velmi příjemně v před.a auto hezky přibývá před očima. Ačkoliv asi výše popsané působí negativně, tak bych chtěl upozornit, že kdybych neměl aut plnou skříň, tak bych si ho také pořídil. Auto po sestavení působí robustně a nebál bych se ho zneužít na kdejakou prasárnu, protože vypadá, že si to nechá líbit. Pokud někdo uvažuje o vstupu do této kategorie, nebo alespoň by šplhouny chtěl vyzkoušet, tak Venom Creeper vřele doporučuji. Jen je důležité mít na paměti, že to není na desetinu (měřítko tvrdí výrobce) žádný drobeček.
Uživatelský avatar
rskedar
Nově příchozí
Příspěvky: 95
Registrován: 10.06.2009 0:00
Bydliště: Havířov

další majitel :) ať slouží dobře jako ten můj...
Rubicon CREEPER
SAVAGE FLUX XL HP
SAKURA ZERO S
LRP S10TCR
Uživatelský avatar
MikeP
Sběratel
Příspěvky: 3811
Registrován: 29.11.2008 0:00
Bydliště: Praha 8

Taky sem stavej cervenacka a moje postrehy jsou nasledujici:

S tema sroubama co drzi ten plech na prevodovce sem problem nemel, nevim, kde je chyba. Nakonec mi tusim chybely asi jen 2 spravne dlouhy srouby, dal jsem jiny. (Myslim, ze o stejnych se psalo na rcauta.net)

Imbusama sem vybaven celkem dobre, mam metricky zakladni sady od dvou ruznych vyrobcu + doplneny o 0,05". Ten je pouzivan casto v ruznych kitech protoze je proste o fous mensi nez 1.5mm a obcas je to potreba.

Z hlediska creepra bohuzel musim potvrdit, ze cervici sou dost nekvalitni a kolikrat mi ani jeden z 0.05" imbusu do cervika nevlezl a muselo pomoci nasili, obcas ani to nepomohlo, snad se to nebude povolovat.

S tema diferakama souhlasim, clovek to smontuje a najednou zjisti, ze se netocej planetky. Doporucuju sesroubovat na 2 srouby a vyzkouset, byl to celkem porod, protoze na prvni pohled se zda vse ok, sesroubuju a nic.

Co se tyka linku, rovnez sem minimalne pulku srouboval znova, pozde sem si vsim, ze jsou na koncovkach ruzny uhly. Deformace axialem. :roll:

Prevodovku sem taky promazal a s tou pristupnosti opravdu nic moc, ale jinak vypada dost bytelne.

Dalkove uzavirani diferaku sem zatim netestoval, ale pokud se nechaji v zakladu uzavrene, tak pry maji tendenci vyskakovat, uvidime. Kdyz uz sem u tech os, tak jedna z poloos mela prilis velky prumer a neprosla loziskem, takze sem pul dne smirgloval.

Plastovy kardany se daji cely nahradit MIPama a tlumice nakonec muzu vymenit taky, az odejdou. Nejsem ani priznivcem jejich systemu uchyceni gum k rafkum, co takhle kompatibilita s tou spoustou existujicich gum ???

Jinak muj celkovej dojem je takovej, ze bych radsi volil AX10.
Obrázek
Uživatelský avatar
yanek
Uživatel
Příspěvky: 362
Registrován: 30.11.2008 0:00
Bydliště: Záběhlice

Venom vlákno má a už poměrně dlouho škoda, že sis je nepřečetl před stavbou. http://www.rc4x4.cz/modules.php?name=Fo ... opic&t=108
Teď jsem dostavěl též červenáčka a stejně jako MikeP jsem se šroubama problém neměl (Tom Soyer problém na zeleném měl)
Červíci až na dva festové v pohodě, nářadí mám nové, palcové, to amíkům chutná.
nápravy plním komplet vazelínou (je to lábuž potom něco opravovat") tak vše makalo jak má.
Po zkušenostech s uzávěrkama na zeleným jsem se rozhodl nepoužít origo kit a udělat to napřímo mikroservem na nápravě a táhlem -struna 0,8. Celý den laborování a nakone jsem stejně použil origo pytlíky s náhradními díly jen páka vodítko bowden a držák. Doporučuji nedávat originál řadící pružiny a použít cca polovinu péra do propisky a napřímo bez podložky. Origo pérka jsou moc krátká a když se zapomene model v poloze dif off , unaví se a pak to nedořazuje.
Vyskakování uzávěrek se také konalo, jezdil jsem s gumičkama. Stačí však dotáhnout šroubek přesuvníku a dát pozor na polohu přesuvníku. Je tam jakoby kuličková aretace a ta když se přesuvník otočí o 180 stupňů pak nefunguje. Nahoře je vodící drážka a dole dva aretační důlky.
Kardany jsem na zelený dal hned CVD kov, na červený jsem poladil co se dalo a zkusím origo. Mám teď 4ks.
Převodovku jsem osadil original DIGem 4x4, 4x2, 4x2blok, nepochopil jsem proč když je celá v ložiskách v DIGu je jedno futro. Navíc jedno ložisko zbyde :(. Jinak takhle bytelnou převodovku není tak často vidět.
Kola , gumy dobrý ale kompatabilitu se zbytkem světa taktéž jako MikeP nechápu.
Je to dobré auto, dám mu vždy přednost před Axíkem za robusnost, kryté převody, uzávěrky, úhly rejdů. Vznikl odost později než AXIAL a je to na něm znát. Škoda, že jsem je kupoval za 226 USD kus. Dnes za 3500 Kč bezkonkureční stroj a pod expediční káru je ho i celkem škoda :lol:
Urvanej
Nově příchozí
Příspěvky: 28
Registrován: 20.01.2010 0:00

Ty remote locky jsou, jen jsem se nedostal k tomu, je tam vrznout, takže nemohu soudit.
Pod expedici ho škoda neni, ale je moc širokej, a negativní offset tam moc nejde kvůli zatáčecím elementum na nápravách. (nevim jak by se tomu řikalo česky).
Originál dig se mi zdá drahej v porovnání s axiálovym, což mě skoro vede k myšlence, vrznout tam celou axiálovou převodovku. Navíc mě na creeperovský převodovce neskutečně točí ten hroznej přístup k nastavování zubové vůle.
Brzo dorazí další, tak jsem na sebe zvědavej, poučen z předchozích nezdarů... :)
Uživatelský avatar
yanek
Uživatel
Příspěvky: 362
Registrován: 30.11.2008 0:00
Bydliště: Záběhlice

Až je budeš dávat, jedna zajímavost. Napnutí lanek se mění s propérováním a třeba s tím počítat.Pak to nevyřazuje spolehlivě. Vúbec to jejich nastavení dle návodu je nějaké německé. Nejlepší je to nastavit dle sebe. Péro řadí a musí mít dostatek vůle na lanku aservo musí vyřadit a nebýt v záběru aby nevrčelo. A ta pérka z propisky dost usnadní montáž a fungují, narozdíl od origál řešení. Převodovky nastavuji tak, že motor utáhnu jen tolik abych s ním mohl ještě hýbat, dám jej na baterku, doladím zvuk na ticho, dotáhnu a hotovo.
Uživatelský avatar
rskedar
Nově příchozí
Příspěvky: 95
Registrován: 10.06.2009 0:00
Bydliště: Havířov

yanek píše:doladím zvuk na ticho, dotáhnu a hotovo.


hihi :) to já si tam posvítím malou baterkou a tak už nějak po těch letech vím jak tá vůle má vypadat.... a taky vše ok... Na zpátečku to po namazání převodů nejde skoro slyšet...dopředu je to hlučnější
Rubicon CREEPER
SAVAGE FLUX XL HP
SAKURA ZERO S
LRP S10TCR
Uživatelský avatar
yanek
Uživatel
Příspěvky: 362
Registrován: 30.11.2008 0:00
Bydliště: Záběhlice

No já tam i s velkou baterkou vůli prd vidím ale slyším jí dobře :)
Uživatelský avatar
rotruck
Častý přispěvatel
Příspěvky: 899
Registrován: 25.05.2009 0:00
Bydliště: MORAVA

Re: Postřehy ze stavby crawlera Venom Creeper

Obrázek
Obrázek
RCTR - RC Truck Rally- Dakarky LIAZka a KAMAZel

Zpět na „Venom“