PitaW píše: A to jsem měl na motoru i ty transily..
Transil je zjednodušeně řečeno jen taková trochu lepší zenerka, která se při překročení nominálního napětí otevře a (až do svého povoleného výkonu nedestruktivně) propustí proud, něco jako bleskpojistka. U motoru to funguje tak, že když se při nějaké prudké změně režimu, (- zpátečce, brždění, přetížení..) motorem naindukuje proudová špička s vyšším napětím, než závěrné napětí koncových tranzistorů regulátoru (což není v našem provozu nic neobvyklého), která by tranzistory propálila, projde místo toho bez následků transilem. Je to ještě trochu složitější, souvisí to nejen s napětím, ale i s proudem, délkou pulzu, aktuálním režimem tranzistorů, jejich aktuální teplotou, tepelným výkonem a setrvačností chladiče, atd.
Ochrana transilem ale nemá žádný vliv na dlouhodobé zatížení regulátoru, chlazení a pod. a už vůbec nesouvisí s BEC. Z mnoha diskutovaných případů vyplývá, že právě přetížení BEC je příčinou poměrně velkého procenta zničených reglů. Mnohdy se to dá snadno ověřit pitvou, kdy je často vidět přímo která součástka shořela. Regulátor BEC je většinou jedinej velkej černej šváb se třema nohama, kromě řady koncových tranzistorů, co bývají přímo na chladiči. Dá se pak podle toho do jisté míry usoudit, kde asi byla v sestavě chyba.
Z Tvého popisu bych to viděl na vodu. Nemusí to být ani tím, že tam přímo nateklo, stačí, když stará, relativně neškodná vlhkost zkondenzuje. Stává se to často, že přijedeš z akce, všechno normálně funguje, tak proč bys to otvíral, kontrola doma před další akcí je taky v pořádku a problém přijde, když to vyndáš z tepla na mráz, nebo třeba ochladíš ve vodě. Kapka v přijímači, nebo servokonektoru může způsobit, že jde servo do dorazu a to Tvoje supersilné při tom celkem spolehlivě vyšlusuje BEC. Ten buď shoří, často totiž, na rozdíl od trakčních obvodů, nemívá nadproudové jištění, nebo díky nestandardnímu napájení zblbne v reglu procesor, kterej pak s ochotnou pomocí zmatených koncáků spáchá sebevaždu.