Recenze Slickovo řízení a nové konverze řízení - ano či ne? Již několik stránek zpět jsem se zabýval Slickovo řízením. Jak už to u modelů bývá, tak je vždy nějaké pro a proti a něco za něco a to platí i u tohoto produktu a zabývá se tím celé
TOTO VLÁKNO. Už u první verze celého řízení je spousty otázek a špekulací, týkajících se co vše se musí udělat, aby to fungovalo jak má a je fakt, že se muselo upravit pár věcí, aby byl využit celý potenciál maximálního rejdu a chtěl bych hrozně vyzdvihnout Slickovo trpělivost a odhodlání na tom stále pracovat, aby se odstranily tyto nedostatky.
Prvním z nich bylo zvednutí a uložení tlumiče nad nápravu a uchycení horního kloubu, kdy byl málo zvednutý držák. To Slick bleskurychle vyřešil novými horními držáky tlumičů a vše je jak má být, takže to je i pro méně zručného člověka řešitelná záležitost.
Druhý oříšek byl přesazení páky serva do správné polohy a vyrobení nové spojovací tyče od serva k páce těhlice. Po dlouhém zkoumání jsme se nezávisle s Martinem Poschlů shodli, že se musí nutně pořídit delší páka řízení a umístit jí podle uložení P-L strany 23-25. hranu buď na 5 či 7 hodinu a podle toho udělat správný rozměr spojovací tyče, aby to dostalo ten správný potenciál.
Třetím problémem byl výsledek, který sice fungoval na plno a opravdu se povedlo dostat páky těhlic k dorazům obroušeným držákům spodků tlumičů, ale díky tomu mé 24Kg silné servo
HiTec ztratilo sílu tak na 16 Kg a při vylomení kola, spojené jen jedním kloubkem v terénu trvalo tak 5-15 cm, než bylo servo schopné zatočit zpět. Na to Martin Poschl zareagoval tažnou pružinou, kterou uchytil kolo držící jen na jedné páce těhlice, bez spojovací tyče řízení a uchycenou za páku serva. Zprvu jsem tomu nedával, ale nakonec se ukázalo, že při vylomení kola to hrozně pomůže kolo tahat zpět a tím zároveň zamezit pajtlání kola při rychlejší jízdě, jako to dělávalo.
Na celý třetí bod Martin (Slick) zareagoval a udělal konverzi, kterou mi poskytl na otestování a já si toho popravdě moc vážím za vloženou důvěru, tak se na to pojďte podívat, zda je to k něčemu či ne :-)
Takto to vypadá. 2 mm ocelové vyřezané plechy, včetně všech spojovacích prvků připravené na montáž ke stávajícím Slickovo těhlicím. Před půl rokem co mi přišli v uzavíratelném pytlíku zvlášť zabalené díly se doba změnila a Martin má konečně obal jak z RC Shopu a to mu velice chválím i když preciznost zabalení každého dílu dříve do fólie byla úctihodná :OK:
![Obrázek](http://www.rajce.net/f905948054/1600px)
Touto zásilkou veškeré tři body zmíněné nahoře začali znova 8( Pral jsem se s tím 3 večery = cca 8 hodin a už jsem z toho začínal být nešťastný. Ale dal jsem si opravdu záležet, věnoval tomu ten čas a vyzkoušel snad všechny kombinace co jdou použít. Stálo mě to 3/4 m 3mm závitovky, výrobu několik provizorních spoj. tyčí s použítím X kloubků rúzných tvarů a kombinoval je , stále jsem furt nasazoval, vysazoval, pootáčel na závitech a dělal různé délky, jak od páky serva k těhlici, či sbíhavosti a rozbíhavosti spojovacích tyčí, přendaval z otvorů do otvorů, šteloval vysílač a pokaždé byl výsledek stejný, že jsem buď dosáhl u jedné strany max. rejdu a u druhé strany chybělo páce těhlici cca. 1 cm k spodnímu držáku tlumičů, takže na nic, či 0,5-0,7 cm na každé straně. Jediné východisko bylo vyrobit prodloužení páky serva :-p
![Obrázek](http://www.rajce.net/f905948059/1600px)
![Obrázek](http://www.rajce.net/f905948061/1600px)
Jak to u mě bývá zvykem, tak zase ty barvičky :lol:
![Obrázek](http://www.rajce.net/f905948062/1600px)
Původní 24mm páku serva jsem prodloužil o 9 mm a aby mi to vycházelo úplně nadoraz, tak bych potřeboval přidat 2mm. Ale já mám dost opilované spodní držáky tlumičů.
![Obrázek](http://www.rajce.net/f905948063/1600px)
A takto to vypadá namontované. Jen já mám raději šrouby s půlkulatou hlavou než válcové a tak jsem je vyměnil.
![Obrázek](http://www.rajce.net/f905948064/1600px)
![Obrázek](http://www.rajce.net/f905948065/1600px)
Možná ta páka na horní fotce vypadá divně, ale ve výsledku je to dobré.
![Obrázek](http://www.rajce.net/f905948073/1600px)
A jak to tedy nakonec funguje :-p Největší strach jsem měl z té páky serva, protože si u toho nedovedu fyzikálně představit, zda prodloužení snižuje sílu tahu, či ne. Za to ty páky jsou fakt kruté. Zkoušel jsem to nanečisto při odpojené páce serva a ten tah je opravdu hodně znát. Jak jsou vytvarované ty nástavce, tak to opravdu funguje. Měl jsem je i otočené dovnitř, vyzkoušel všechny dirky a tam už se to v maximalním rejdu šponuje a má to problém utáhnout zpět a to bylo to zasekávání kola uchyceného na jeden kloubek. Takto to točí při zapnutém servu. Kloubek na těhlici jsem musel vypodložit, kvůli náklonu kloubku.
![Obrázek](http://www.rajce.net/f905948074/1600px)
![Obrázek](http://www.rajce.net/f905948075/1600px)
![Obrázek](http://www.rajce.net/f905948079/1600px)
![Obrázek](http://www.rajce.net/f905948080/1600px)
Jediné mínus je, že je to opravdu hodně natěsno k pneumatice. Nevím, jak je to na jiných autech, to by chtělo pořádně vyzkoušet, neboť já mám hexy oproti standardním široké 9 mm. Za jízdy je to v pohodě, ale zda bude třeba vydřená pneumatika ukáže čas. Poslechově to nedře a vizuelně za jízdy je to jak na této fotce.
![Obrázek](http://www.rajce.net/f905948081/1600px)
Závěr:Tohle vše byla zatím jen teorie a včera jsem to konečně vyzkoušel venku po dobu 4,5 hodin a opravdu jsem si dal záležet a po celou dobu jsem schválně jezdil do míst, abych se dostal do situací, kde se kola šprajcujou mezi kameny a schválně to kolo na jednom kloubku vylamoval a opíral vnitřkem gumy o kameny a zkoušel zatočit.
:!: Výsledek :idea: TEĎ JE TO FAKT LUXUSNÍ A MÁ TO UKRUTNOU SÍLU. V těch pákách je v každém úhlu taková síla, že to v kamenech žvejká pneumatiky a hýbe s pětikilovou Tacomou jak s papírem. Nemusí se už dávat pružina, protože jak jsou ty páky hodně prodloužené, tak je celý systém řízení zafixovaný, že se opravdu nic nehne a nedochází k pajtlání toho jednoho kola. Takže pokud nebude dřít kloubek a prodloužení do pneumatiky, myslím si že je toto řízení konečně na 100% a je využit celý potenciál.
Další postřeh je, že Tacoma zatáčí o 15% lépe i přes to, že jdou páky těhlic na dorazy stejně jako dřív. Čím to je :?: Aby jste si nemysleli, že je to jen moje domněnka, tak tohoto byli po celou dobu testování svědky Smerin a RCpepa. Pepa si toho všiml na dráze a povídá mi, že mi ten pornorejd zatáčí o dost víc než obvykle a já mu říkám, že ty páky jsou ale pořád stejně nadoraz. Jenže jsem ten rozdíl pozoroval taky a tak jsem se na to zaměřil. Je to dané tím, jak je to vše silně zafixované a kam se zatočí, tam to drží, nic nepropružuje. Prostě se to chová jak na velkém autě a člověk v tom cítí tu velkou sílu a může se na to spolehnout.
Plusy: - vysoká odolnost
- nehrozí vymačkání pouzder ložisek a kol do "A"
- maximální rejd s Ackermanovým efektem
- možné použití vlastních spojovacích tyčí a možnosti sbíhavosti a rozbíhavosti
- výměna jednotlivých komponentů
- zvýšení síly zatáčení
Mínusy:- náročnější celková montáž a vyměření
- nutnost bez programátoru serva natrimovat řízení na vysílači 120-150%, což některé vysílače neumí
- vzdálenost konverzí u pneumatik Irok
Hodnocení : 93% Vzkaz Slickovi: Martine já jsem teď strašně spokojený a líp to nikdy nezatáčelo. Být tebou tak bych ještě k sadě nechal vyřezat to prodloužení k servo páce a přidal to do celé sady. K dlouhé páce prodloužit o 11mm a ke krátké o 15mm a tím bude dosaženo maximum rejdu. Tím se zamezí zdlouhavé výměře. Pak dojde balíček se sadou, vše se jen namontuje a může se jezdit.
Pro ostatní: Nevím kolik lidí to testavalo a třeba se mohu v něčem plést, tak budu rád za každý poznatek, názor a i kritiku. Však jde hlavně o to, dotáhnout řízení k dokonalosti :wink:
Všechny fotky z testování naleznete zde :
http://pitaw.rajce.idnes.cz/Pojezdeni_s ... _9.5.2015/ a fotky z montáže od této fotky dál
http://pitaw.rajce.idnes.cz/SCX10_Honcho-Jak_sel_cas/#P1030905.jpg![Obrázek](http://www.rajce.net/f905873707/1600px)