Začal bych asi tím, proč jsem si vlastně pořídil tento model. Hledal jsem něco, s čím bych se mohl účastnit trialových závodů pořádaných v Rojšíně, mimochodem, skvělá zábava, trať a lidé, rozhodně doporučuji navštívit. viewtopic.php?f=34&t=20982
Vzhledem k tomu, že nejsem fanouškem portálů bylo TRX-4 vyřazeno už v počátku, přestože se při závodech ukazuje jako nejlepší volba. Samozřejmě by se nabízelo využít Axial SCX10 II, ale těch tu také nejezdí málo a já jsem vždy razil cestu, že se mají zkoušet nové věci. Pak Element vydal Gatekeeper a já věděl, že tohle bude ta pravá cesta. Zároveň s tím RC4WD představilo nová kola jak dělaná pro trial a mě se začala rýsovat představa budoucí trialky.
Gatekeeper staví na základu a zkušenostech s modely Sendero a Trailwalker a díky tomu dostal do vínku některá nová řešení. První věc, která je oproti jiným Elementům nová, je šedý plast s větší tvrdostí. Můžu říct, že oproti jejich klasickému černému plastu a i plastům na ostatních modelech které mám je tento šedý plast mnohem tužší, houževnatější a mnohem hladší. Jak vyplývá ze zkušeností ze zahraničních fór je to dáno křehkostí materiálu v chladu, ale já toho stejně v zimě moc nenajezdím. Další novinkou je využití takzvaného Gatekeeper Suspension package, ramen místo zadních spodních linků a stabilizátoru, což má poskytnout stabilnější chování v terénu. Element také využívá umístění spojovačky řízení za nápravou, čímž zlepšuje přední nájezdový úhel, kterému pak pomáhá tvar a uchycení klece, která je výklopná právě na předním držáku.
Co se týče dílů, které v kitu dostanete, je všechno úhledně zabalené v popsaných balíčcích. Asi jsem trochu rozmazlený, ale čekal bych, že mi výrobce dodá už hotové díly a já si je nebudu muset začišťovat po sundání ze zbytků formy. Také některé předvrtané díry nejsou úplně dokonalé, ale jak jsem již zjistil, je to kus od kusu. V mém případě byly některé předvrtané díry moc malé, takže šroubování některých dílů šlo jen za použití opravdu hrubé síly, což vedlo k pár strženým hlavičkám šroubů a pár zničeným šroubovákům. Pokud se držíte návodu, jde skládání překvapivě rychle a bez větších zádrhelů. Bohužel je na návodu vidět, že jen předělávají ten, který měli přichystaný pro původní Sendero, což bohužel vede k drobným nedostatkům. Některé díly nejsou popsány a většinou až pozdě zjistíte, že jste měli skládat dohromady čtyři díly a ne jen tři. Také obrázky v návodu nejsou největší a některé drobnosti se v něm ztratí. A díly, které dostanete navíc, které nejsou nikde napsané a podle mých informací jsou v každém kitu jiné (potvrzeno z více zdrojů) vás občas vyvedou z míry, obzvlášť když šroubek nedostanete navíc ani jeden.
Celková promyšlenost modelu je za mě na solidních 7/10. Občas pro drobnost musíte rozebrat půl auta, ale některé díly jsou přístupné opravdu hezky. Co se týče funkčních řešení, které se na Gatekeeperu objevili, držák panhardky je opravdu za trest, nejen že omezuje maximální doraz nápravy, ale jeho uchycení je tak špatně vymyšlené, že když se vám povolí matka, která ho drží, musíte z auta vyndat celé uchycení serva řízení. To opravdu někdo nevychytal. Uchycení zadních ramen na nápravě je zase v návodu tak špatně zobrazené, že je velmi snadné je namontovat špatně a tlumiče pak dřou o šasi. Správně se montují z vnější strany držáku linků a do držáku se vkládá buď kloubek linku nebo podložka, záleží na tom co v kitu dostanete. Jako poslední nedostatek bych chtěl zmínit horní uchycení tlumičů, které na kuličkách vlastně nedrží.
Pár drobností už jsem si také dodělával. Chtěl jsem použít mé oblíbené baterie, avšak kit je uzpůsobený jen pro použití baterií typu shorty, takže jsem si do klece z bond desky vyrobil držák baterky, která díky tomu perfektně pasuje před převodovku. Také jsem si vyrobil omezovač otevření klece, která jinak velmi namáhá plastový držák vpředu, který se snadno láme. Z originálního držáku velké baterie jsem si odříznutím stran vyrobil zadní kryt prostoru pod klecí.
Pohonnou část kitu obstarává motor HPI 35T Crawler spolu s Hobbywing 1080 regulátorem. V převodovce je použit 12% overdrive, který dostanete spolu s kitem. Zároveň je v kitu ještě možnost 6% overdrive, ozubená kola pro stejný poměr náhonu přední a zadní nápravy si musíte dokoupit zvlášť. Jako servo řízení používám čínské DS3235.
Poslední částí celého pohonného řetězce jsou pneumatiky Mickey Thompson Baja Pro X od RC4WD. Nechal jsem je na originálních tvrdých vložkách, ale vzhledem k tomu, že auto má s baterií přes 3,2 kg, tak věřím, že budou fungovat. Jsou nasazené na Gmade SR05 disky, které, pro mé velké překvapení nepasují na originální hexy. Disky mají -2mm offset, se kterým se u Elementu asi nepočítalo, takže na 6mm hexech dře vnitřní část disku o úchyt řízení na kloubu nápravy. vyřešil jsem to o milimetr a půl širšími hexy, takže myslím, že většina ostatních disků by tam pasovala bez úprav.
Průběžně se budu snažit dopisovat mé zkušenosti a poznatky z provozu, sám jsem zvědavý jestli s ním budu alespoň tak spokojený jako jsem s mým HPI Venture.
Další fotky ze stavby naleznete zde: https://photos.app.goo.gl/KfV7wXUEPsSi8yNs5