Pořídil jsem si RC – třeba i jako inspirace.
Líbil a zamlouval se mi Phantom 3 Pro, ale po krátké chvíli, kterou jsem věnoval úpravám, jsem to nakonec vzdal. Jak jsem doufal v lítání, tak se to nezamlouvalo lidem okolo mne a to jsem nešmíroval – jen si hrál (kdo si hraje, nezlobí). RC na lítání pro mne nebylo.
A tak jsem přesedlal na modely aut. První co jsem musel řešit, byla velikost a provedení. Hned nato jsem řešil otázku pohybu. Po dlouhém a dle mne pečlivém zkoumání parametrů modelů, ohledně rychlosti, jsem zamítl vozy co „lítají“ po dráze a člověk si „nevychutná“ ovládání auta.
Vyhrálo to zdolávání překážek s velkou průjezdností a možností rychlejších přejezdů. Nyní jsem musel vybrat z několika již vytipovaných modelů, ten pravý.
Rozhodně jsem chtěl, aby auto mělo nejen řízení + vpřed i vzad. Za důležité jsem považoval portálové převody i uzávěrky s možností řazení vyšší rychlosti. Nakonec jsem zvolil ABSIMA CR 3,4 SHERPA PRO 1:10. Vysílač je 6-ti kanál a uzávěrky se dají zapínat libovolně, samozřejmostí je proporcionální ovládání.
Těšil jsem se jako malý kluk. Auto, po prohlídce, jak je zpracované – kde plast – kde kov, se ovládalo pěkně. Po nerovnostech ovšem model skákal jak koza, protože váha byla malá.
Mám rád výzvy, a když se chce, jde všechno. To je ten správný požitek u modelů.
V první řadě jsem instaloval vypínač k odpojení akumulátoru, ten tu z výroby není a rozpojovat stále konektory – není nic pro mě.
Za další co jsem zvolil, bylo vyrobení na soustruhu autentické disky, ale z duralu. Disky mám uzavřené a pneu je tím pádem jako by byly nafouknuté. Nato následovalo vytipování nového střídavého motoru s regulátorem a senzory. K tomu jsem došel po skákání, protože váha modelu musela jít každopádně nahoru a stávající motor s regulátorem a v nízkých otáčkách i při malé hmotnosti škubal a brzda taky nic moc. Možnost nastavení regulátoru s Castle se nedá srovnat. Castle vyhrál při volbě, ale v provedení co jsem vytipoval na předpokládanou hmotnost, nebyl k dostání v ČR, ale Finsko to jistilo.
Po instalaci a nastavení parametrů motoru a regulátoru se jezdilo. Ovšem vysílač volantový, to je věc. Připadalo mi to proti srsti. Kolečko řízení – ostuda, páčka vpřed a vzad – není co dodat. A to, že „krok“ na řízení i jízdu je opravdu malý. Toto ovládání rozhodně není nic pro mne a na zdolávání terénu s překážkami, snad jen pro ježdění na doraz a zleva doprava.
Tak jsem si vlastně určil další mé kroky. Rozhodit v záruce vysílač, už nebyl takový problém, jelikož jsem vyměnil motorovou část. Ale navrhnout provedení, rozmístění, vymyslet jak to provést a mít stále funkční vysílač i po rekonstrukci – tak jsem objevil Dumborc, je totožný a jistil nezdary. Rozebral jsem a rozřezal vysílač. Po studování a hledání po internetu, nikdo podobný takový vysílač nemá a nevyrábí. Nápad prodávám na seznamu k podnikání – za „hubičku“. Můj originální nápad nikdo vidět nemůže, jelikož jezdím doma.
Jízdu ovládám citlivějším systémem jednou rukou + řazení, zatáčení mám na druhou ruku, včetně uzávěrek. Volant točí od středu na každou stranu skoro 450°, tedy pomalu jak v autě. Je to nádhera nyní jezdit.
Ale i tak jsem chtěl snížit minimální rychlost, protože byly situace, kdy se to hodilo. A snížením otáček a výkonu motoru, by mi chybělo příště. Zakoupil jsem planetovou převodovku a po úpravách jsem mohl vyzkoušet můj provedený záměr. Váha se mi posunula na předek auta, což bylo fajn. Při couvání s vlekem, nebyla rychlost tak velká. A abych měl alespoň malou kontrolu při jakémkoliv náklonu auta, tak jsem si vyrobil signalizaci polohy. Ta mi při najetí do nebezpečného úhlu spustí klakson.
Instalací přední i zadní kamery, dálkově ovládanou s přenosem na displej u vysílače a samozřejmě zadní po zařazení (jízdě) vzad. Nakonec jsem si nainstaloval i kameru na dálkové ovládání k natáčení videí.
Osvětlení na Absima jsem překopal, abych měl každé dálkově zvlášť.
Nedávno mi odešla aku vrtačka a ťukla mně myšlenka na výměnu planetové převodovky za dvourychlostní převodovku z aku. Vymýšlení, měření, počítání a provedení. Nápad se zdařil, motor jsem vyztužil v rámu žebrem. Řazení ovšem bylo jiný kafe, jelikož místa zde moc není. Ale nakonec se podařilo uskutečnit – je dálkově, řadit můžu i za jízdy a ovládám ji rukou na změnu směru zatáčení. Nyní mám čtyři rychlosti. Ale i tak po veškerých úpravách co jsem provedl je dle mého názoru Absima CR 3,4 Sherpa Pro dobrou volbou. Náhradních dílů i upgrade dílů je hromadu a vysílač s přijímačem 6 kanálový Absima CR6S 2,4 GHz je totožný s Dumborc.
Váhu RC Absima jsem dostal na 6,5 kg, což se mi líbí. Motor s regulátorem mám na maximální váhu 9,5 kg.
To co jsem napsal je pravda. Taky předpokládám, že se to nebude lidem zamlouvat, ale rozhodně zde nedávám návod, aby se kdokoli do této přestavby pouštěl. Jak je v úvodu, je to inspirace, jen pro zkušené a ty co vědí do čeho se pouští. Párkrát jsem narazil při brouzdání na rady ohledně řízení, řazení, osvětlení, atd. Já to vyřešil. Všem přeji hezký den.
Toto ovládání navijáku z mé zkušenosti nekupovat - málem mi zhořelo auto (https://www.joom.com/cs/products/5d009c ... 040108d983)