Stránka 2 z 4

Re: Tatra T813 8x8 PROFA 1:10

Napsal: 04.12.2015 20:44
od Hanys
Grizzly: díky, doufám, že si je p.Profous s p.Hanzíkem v Mohelnici nespletou :YOP:

Fikes: mám jen obyčejný soustruh a frézu, žádné CNC mašinky
Mira: ještě sem Prófu nevážil, ale kus železa to bude :OK: Tím je posílena boční stabilita, minimalizováno "poskakování" při jízdě po polní cestě a se svojí váhou se dokáže dostat i do kopce, po kterým se dá jít jen po čtyřech.
Čas 8:48 https://youtu.be/VuWtcYDBYSs?t=528
Jojo, jedna věc je teorie a nakreslený výkres třeba i ve 3D a pak vyzkoušený díly přímo v praxi. I když to nějaký čas zabere, stojí to za to. Třeba sem prakticky přišel na to, že je potřeba posunout kryt polonápravy (na něm je navlíknutá manžeta) o pár stupňů směrem dolu.
Co je ale nejdůležitější, je to, že mě to baví :tleskam:
A když pak na srazu vidíš 18 modelů na stejným typu podvozku:
http://www.rc-trucker.com/photos/AKCE/K ... _dny_2015/ vidíš, že to opravdu skutečně funguje...

Další část roury tvoří rozvodovky a zde dostal příležitost první z přípravků. Jelikož nemám děličku a byla potřeba spousta děr, pomohl sem si "prstencem" z duralu, který je na rozvodovce zajištěný červíkem.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Re: Tatra T813 8x8 PROFA 1:10

Napsal: 07.12.2015 10:16
od Hanys
Po navrtání děr po obvodu a úpravě plášťů rozvodovek přišlo na řadu skládání rozvodovek:

Obrázek

Obrázek

Nebylo to poprvé, tak to šlo celkem dobře. Ale i tak odladění zubových vůlí, pomocí distančních podložek tl.0,1mm, nějakou chvíli zabere. Ozubení si po sesazení "sedne", ladím je tak, aby šlo snadno rukou otáčet hřídelí co je v rouře.

Re: Tatra T813 8x8 PROFA 1:10

Napsal: 11.12.2015 11:37
od Hanys
Následovala výroba nábojů kol, kde jsou místo šteftů použitý červíky M3 s ploškou, zašroubovaný "naopak" - tedy dírou na imbus dovnitř. Na správný tvar posloužil vybroušený nůž z radeca.

Obrázek Obrázek

Disky kol jsou dělený, jako u originálního disku, něco jako systém beadlock. Ovšem zmáčknout do něj gumu i s napěchovanou vložkou byl oříšek, pomohl sem si dvěma delšíma červíkama:

Obrázek Obrázek Obrázek

Matičky na sešroubování disků i na přišroubování na náboj jsou M2, převrtaný a upravený na závit M3, nakonec černěný:

Obrázek

A hned je potřeba nová kola vyzkoušet na nápravě:

Obrázek

Re: Tatra T813 8x8 PROFA 1:10

Napsal: 11.12.2015 13:29
od kanaďan
:OK: Pěkná...viděl jsem Tvou práci v Kopřivnici... :OK:

Re: Tatra T813 8x8 PROFA 1:10

Napsal: 11.12.2015 13:46
od Milan3528
No super práce.Velká machrovinka.

Re: Tatra T813 8x8 PROFA 1:10

Napsal: 11.12.2015 15:35
od Max
:mrgreen: Však tim jak pracuje je "Hanys" prohlášený. :OK: :OK:

Re: Tatra T813 8x8 PROFA 1:10

Napsal: 12.12.2015 11:40
od Hanys
Kanaďan: díky, a příští rok uvidíš zase :OK:
Milan, Max: díky, snažím se a jak mám v podpisu uvedeno, někdy zabere víc času vymyslet jak to udělat než pak výroba samotná ;-)

Re: Tatra T813 8x8 PROFA 1:10

Napsal: 17.12.2015 16:23
od Hanys
Svařit nahrubo kabinu byla otázka pár hodin. Zde je důležité, pokud se použije COčko, svařovat rohy z venkovní strany! Dovnitř se totiž nedá dostat s bruskou.
S hotovými a obutými disky, kabinou a provizorně s nápravama ze špejlí sem sestavil osmikolku :-D

Obrázek

Představa té brutální síly v každém kole mě poháněla kupředu, přišla druhá přední náprava

Obrázek

S první nápravou je spojená pomocí zubové spojky - to je hlavně kvůli možnosti rozebrání jednotlivých celků podvozku. Celkem jsou použité zubové spojky 4, takže se dá podvozek rozhodit na jednotlivé nápravy a sestupku. A už se toto řešení i několikrát osvědčilo, gecko-x by mohl vyprávět, že? 8o

Obrázek

Sestupná převodovka vypadá jako domeček plný koleček, důležitý je, že funguje jak má s převodem 5,6:1
Ten světlý pruh je od lunety soustruhu, sestupka je vykuchaná z T815-7 8x8, kam přišla nová - rychlejší. Tuto sestupku bylo potřeba zkrátit a nechtělo se mi ji rozebírat, tak šla do soustruhu komplet.

Obrázek

A ještě jeden pohled na první dvě nápravy i s kolama

Obrázek

Re: Tatra T813 8x8 PROFA 1:10

Napsal: 17.12.2015 18:11
od Darkr
Kopřivnické dny byly parádní :OK: a musim říct, že obdivuju Hanyse jak to všechno vymyslel a zkonstruoval :FINE: A doufám, že příští rok pojedu spanilou jízdu s ostatníma :-D

Re: Tatra T813 8x8 PROFA 1:10

Napsal: 22.12.2015 19:40
od Hanys
Darkr: díky, doufám, že i příští ročník bude podobného ražení a že pojedeš s náma :OK:
Tentokrát zůstanu oba dva dny, už to mám podchycený i v práci.
Jinak díky, někdy trvá dýl vymyslet jak to udělat než pak samotná realizace.

Postoupím dál ve fotoseriálu Prófy, třetí náprava a svařovaný přední most pro listová pera. Ten nakonec odešel do šrotu.

Obrázek

Páky a táhla řízení:

Obrázek

Detail spodní odbroušené části přední vlaštovky, je potřeba ji upravit kvůli výkyvu polonáprav spolu s táhly řízení

Obrázek

A konečně i poslední náprava:

Obrázek

Zkouška výkyvu polonáprav:

Obrázek

Pohled na osmikolku s přiloženou kabinou

Obrázek

Tatra T813 8x8 PROFA 1:10 listová pera

Napsal: 31.12.2015 8:42
od Hanys
Jak jsem psal, plechový nosník listových per šel do šrotu - ne že by nešel použít, ale použití duralové pásoviny se mi zdálo jednodušší. I když zde vyvstala otázka výroby díry o průměru 28mm. Tak velkej vrták nemám, přes přípravek jsem pásovinu upnul do soustruhu a pak už to bylo jednoduchý.

Obrázek

Zbytek nosníku se odfrézoval, odvrtal a dopiloval do finální podoby. Následovala výroba listových per - nastříhané pásky cuprextitu tloušťky 2mm. Uprostřed jsou staženy dvojicí šroubů a na koncích jsou zašroubovány upravené imbusové šrouby, do kterých zapadá červík z C-třmenu. C-třmeny jsou vypálený CNC laserem z 5mm plechu.

Obrázek Obrázek

Finále - listové pero pruží a hlavně funguje jako kyvadlo stejně jako na originálu. Tloušťka, počet listů a "předpružení" je potřeba doladit až na finální váhu modelu. Předpružení určuje výškové postavení středové díry v nosníku listových per - čím níže je díra, tím jsou kola víc podseknutý. Taky je potřeba počítat s posunutím polonáprav a udělat díru o 2,5 mm mimo osu nosníku!

Obrázek

Re: Tatra T813 8x8 PROFA 1:10

Napsal: 31.12.2015 10:45
od MikeP
Fakt krasa. Proste na to cumim jak vejr.

Re: Tatra T813 8x8 PROFA 1:10

Napsal: 02.01.2016 17:38
od Jindrakt
Dokonalá práce.
Zlatý český ručičky :FINE:

Re: Tatra T813 8x8 PROFA 1:10

Napsal: 02.01.2016 18:11
od gecko-x
Nechapu, co jsi tim myslel :-D :-D :-D :-D
Několik rozborek a sborek ze mně udělalo mistra. V Koprivnici se mi to hodilo.
Ale přimlouvam se k použití spojek, je to s něma určitě jednodušší.
Ja se furt rozhoupavam, jestli vlezt do stejné řeky podruhe, potažmo potřetí.
Moc me to láká, ale ještě furt jsem nezapomněl, kolik to obnáší práce.

Re: Tatra T813 8x8 PROFA 1:10

Napsal: 04.01.2016 12:14
od Hanys
gecko-x: jojo, práce spousta, ale 8 kol ve stálém záběru a síla co trhá asfalt, mluví jednoznačně pro vstup :OK:

Jindrakt, MikeP:díky pánové, těší mě váš zájem

Přední listová pera jsou vyrobená podobně, jen středový nosník je užší kvůli zatáčení. Ale i tak se při plném rejdu drhnou pneu o listy. Velikost pneumatik nedovoluje větší rejd než jako na originálu, tedy 26° na první přední nápravě a 19° na druhé. Pár fotek předních lisových per:

Obrázek Obrázek Obrázek

Rám vozidla je vyroben z jeklu 20x20x2 od firmy ALMS Brno, jekl je podélně rozříznutý pilkou na železo a tím vznikají dva profily tvaru "C"