Stránka 2 z 3

Re: Tamiya TEU 104BK

Napsal: 01.04.2013 0:53
od Andersonn
tam je zrada v tom že ten příjmač je schopen zpracovat na vstupu 7,2 V tak proto asi napsali že tam je "BEC", obecně BEC se používá aby se snížilo napětí z baterky na hodnotu vhodnou pro příjmač protože pro výrobce je snažší a levnější použít součástky na 5 V než třeba na 20 V, proto pokud není BEC připojen tak je potřeba použít dvě baterie, jednu příjmačovou která má nižší napětí vhodný pro příjmač (u spalováků běžná věc) a druhou pohonou, pak se přijmačová baterka připojuje na pinny BATT nebo B/C a v tomto případně podle mě na "BEC". Samotný BEC je pak takovej stabilizátor kterej z těch vyšších napětí to srazí na napětí vhodný pro příjmač a není proto potřeba použít dva baterie ale stačí jedna pohonná, BEC je buď v reglu nebo samostatně, pokud je v reglu napájí se tím příjmač a serva přes kabel mezi reglem a příjmačem, pokud je externí tak se zapojuje na pinny BAT jako by to byla příjmačová baterka, a pokud se nepletu tak při připojení externího BECu by se měl odpojit plus vodič z kabelu mezi reglem a příjmačem, další věc je že použití BECu v reglu musí být pordporováno, myslím že jsem viděl nějakej starší příjmače kterej právě z reglu neuměl bejt napájenej a mohl se napájet jen z pinů BAT

takže k tomu jak to je u toho příjmače, dle rozsahu napětí to je příjmač bez BECu ale zvládá až 7,2 V což většina jinejch neumí, pokud by ho člověk použil v autě bez BECu a měl tam třeba 4s a zapojil to na ten příjmač tak ho usmaží, takže označení BEC na pinech je podle mě pro připojení externího BECu / příjmačový baterky a BEC system by mohlo znamenat to že umí být napájen i iterním BECem v reglu tzn přes CH2

no doufám že jsem to trochu srozumitelně vysvětlil a že jsem se nesek neb s externím BECem zkušenosti nemám :-p

Re: Tamiya TEU 104BK

Napsal: 01.04.2013 11:36
od MikeP
Andersonn píše:.. BEC je buď v reglu nebo samostatně, pokud je v reglu napájí se tím příjmač a serva přes kabel mezi reglem a příjmačem, pokud je externí tak se zapojuje na pinny BAT jako by to byla příjmačová baterka, a pokud se nepletu tak při připojení externího BECu by se měl odpojit plus vodič z kabelu mezi reglem a příjmačem, další věc je že použití BECu v reglu musí být pordporováno, myslím že jsem viděl nějakej starší příjmače kterej právě z reglu neuměl bejt napájenej a mohl se napájet jen z pinů BAT


Nevim jak je kterej prijimac interne zapojenej, ale obecne si myslim, ze by melo bejt jedno do kteryho konektoru napajeni prijimace zapojis (myslim ted baterii / externi bec).
Teda krome konektoru telemetrie u spektra, to sou pak cmoudiky.
Protoze + a - by mely byt v cele rade konektoru v prijimaci propojeny a to vcetne konektoru BAT.
Kdyby to tak nebylo, asi by ti nefungovaly serva, ktery jsou standardne napajeny z prijimace. Pokud to opet neni cele zapojene jinak napr v pripade hv serva a primeho napajeni z 2s lipo / ext becu. To ale nema nic spolecnyho s prijimacem.

Pak samozrejme nedava smysl, ze prijimac neumi byt napajen z interniho becu v reglu. S timto sem se zatim opravdu nesetkal.

EDIT: pokud jsou prijimace s BECEm, jako ze jo (viz nize), pak by to oddeleni konektoru davalo logiku, nikdy jsem nezkousel napajet Tamiya prijimac s becem pres jiny konektor nez batt. Nevim jestli nekdo pouziva Tamkovou rtr elektroniku s jinym reglem s becem. :?:

Re: Tamiya TEU 104BK

Napsal: 01.04.2013 12:11
od MikeP
Ještě bych si dovolil doplnit k tématu BEC v přijímači následující informaci.
Ano jsem přesvědčený o tom, že přijímače s BECem se minimálně dělaly.
V dobách mechanických regulátorů totiž šlo do přijímače stejné napětí jako na baterkách. Pokud to mělo fungovat musel si s tím přijímač poradit sám.

Abych jenom nekecal, tady trocha dokumentace:
(jedná se o elektroniku z roku 198x, z mých blackfootů, takto mi to přišlo z ebaye, pro rejpaly na 75ce nejezdím, nemám k tomu ani rádia, dal jsem to na poličku jak to přišlo)
Obrázek
Obrázek

Pro zvídavé: všimněte si, že hitec ještě nebyl hitec, ale aristo-craft.
Kdysi jsem měl snahu něco blíže k tomuto dohledat, ale nic moc jsem nenašel.
Kdyby někdo měl info k tomu, jak šel vývoj v RC elektronice v té době, budu jedno velký ucho.

Snad bude toto historické okénko pro někoho zajímavé. :-)

EDIT:
Pro doplnění, domnívám se, že teu-101bk nahradil mechanický regl, ale při designu se stále počítalo s přijímačem s becem. Vývoj šel pak asi jinudy, ale tamka evidentně neee. :mrgreen:

Re: Tamiya TEU 104BK

Napsal: 01.04.2013 12:53
od MikeP
salvatore píše:Zajímalo by mě, který přijímač "má BEC" ku*va co to je za nesmysl?!?


Míro asi by ses divil :mrgreen:
Ještě jsem trochu pátral a tady je to myslím jasné, vlastně to jen podporuje vše, co jsem psal výše. TEU-101BK bez becu, naopak TRU-02 s becem.
Standardní elektronika v RTR Tamiya setech ještě do nedávné doby. Toto foto konkrétně z Volkswagen Beetle M-04 XB sady.
U nových 2.4 GHZ Tamiya setů už tomu tak není.

Obrázek

Pro použití s jiným přijímačem má Tamka toto:
http://banzaihobby.com/radio-control/radio-gears-reciver-servo/tamiya-expec-radio-gears/45051-bec-regulator-tro-01?zenid=5tpj6rgrpc95tqu78pclvalff2

Re: Tamiya TEU 104BK

Napsal: 01.04.2013 14:47
od salvatore
Esli tomu teda dobře rozumím - zkratka BEC znamená Battery Eliminating Circuit - tedy okruh eliminující baterie - pochopitelně přijímačové. Takže to znamená, že přijímač uměl shodit napětí z trakčních aku na nižší pro serva?! Myslím, že to je jediné vysvětlení. No, ni?

Re: Tamiya TEU 104BK

Napsal: 02.04.2013 14:53
od eos
salvatore píše:Tak to není špatný! Zajímalo by mě, který přijímač "má BEC" ku*va co to je za nesmysl?!?

Třeba Reflex Wheel 40FM, co dodával k Pajeru s TEU-101BK Carson, ho má. Tamiya TRU-01 v orig RTRku s EXPEC-em předpokládám, že taky. Jinak BEC mívaly starý ACOMS Technisporty a myslím, že i 27MHz FM Hayabusa - ten přijímač byl myslím shodnej, jako Reflex, jen na 27MHz.
A aby to nebylo tak jednoduchý, máme doma jedem TEU-101BK, co nějaký BEC prokazatelně má. 8)
Ale nevím, jestli tam jen někdo nedobastlil nějakou 7805, ještě jsem to neviděl otevřený.

Jak píše MikeP, - pár těch mechanickejch reglů na servo mám ještě někde doma, ze starý "Martini" Porsche 935, nebo z Graupner Pinta. To byly časy, že by člověk občas zamáčk slzu. :cry:

Re: Tamiya TEU 104BK

Napsal: 04.04.2013 20:02
od Andersonn
mikeP: podle mě to BEC nemá :-) jak jsem psal v minulým příspěvku, je možný že prostě ty součástky byly nadimenzovaný na těch 7,2 V ale nic tam podle mě to napětí nesnižovalo, se podívej jak je velkej externí BEC a nevím nevím kam by jsi ho v tom příjmači nacpal, když máš BEC tak ten je schopen pracovat s velkým rozsahem vstupních napětí, ten příjmač by víc jak těch 7,2V nezvládl a upek by se, takže byl jen stavěnej na napětí baterek, možná je problém že já to beru i z hlediska třeba leteckejch modelů, kde jsou napětí baterek daleko vyšší a tam už nenajdeš příjmač kterej by jsi mohl píchnout přímo na baterku když to je třeba 6s, nebo teda když má mít ten BEC ten příjmač tak ho píchni na 6s baterku co na to bude řikat :D

abych to shrnul: BEC v příjmači není, jsou jen příjmače dělaný na vyšší napětí, BEC musí aktivně snižovat to napětí třeba z 25V na 5V (nebo jinou požadovanou výstupní hodnotu), pokud mě někdo ukáže příjmač schopnej pracovat na 25V a na výstupu pro servo bude mít 5V tak uznám že je příjmač s BECem ;-)

Re: Tamiya TEU 104BK

Napsal: 04.04.2013 20:12
od MikeP
Myslím, že tvé pojetí BECu asi nezapadá do nějaké standardní definice.
BEC je cokoliv, co omezí napetí, třeba obyčejnej odporovej dělič.
Nepředpokládám žádnou povinnost, aby se jednalo o aktivní prvek a to jaké zvláda napětí a proud je jen otázka specifikace.
Takto bych to chápal já. A zjevně to tak chápali i výrobci viz mé foto, kde máš na všech přijímačích nápis BEC, proto jsem ty foto dával.

;-)

EDIT: Pro info: TRU-02 na vstupu 8.15V na servo konektoru 6.05V

Re: Tamiya TEU 104BK

Napsal: 06.04.2013 20:37
od calvin
pani, trochu odbocim od nacatej diskusie, ale potreboval by som poradit.

dnes som dal asi hodinovy vyjazd v kopcoch, bola 7 stupnov nad nulou. po asi 20 min skrabania do kopca zacalo CCcko zostavat stat. ked som ho zdvihol, tak motor pomaly pretacal kolesa, servo ani plyn ziadna reakcia. musel som vypnut regl a znovu nahodit. toto sa opakovalo niekolko krat, az som sa otocil domov a zacal spustat dolu kopcom. cesta spät bez problemov.

v aute je povodny kitovy TEU 104, motor povodny s redukcnou prevodovkou 2,8:1. na motore chladiace rebra + ventilator. bateria cerstvo nabita 5500 mAh Lipo.

ciste sedliackym rozumom dedukujem, ze mozno nestihal regl, zahrieval sa a mozno ho vypinala nejaka ochrana. co by ste poradili?

Re: Tamiya TEU 104BK

Napsal: 08.04.2013 10:27
od calvin
nenapada niekoho, co s tym problemamo z predchadzajuceho prispevku?

dik vopred za akukolvek radu...

Re: Tamiya TEU 104BK

Napsal: 09.04.2013 18:46
od Andersonn
no pokud máš podezření na přehřívání tak zkoušel jsi na ten regl / motor sahat? zda to je opravdu horký? pokud by k přehřívání docházelo tak to bude určitě pořádně cítit, víc asi neporadím, regl neznám :-(

Re: Tamiya TEU 104BK

Napsal: 09.04.2013 22:53
od calvin
zial som neskusal, ci je regl horuci. prekvapilo ma to, nad riesenim som sa zamyslal az po navrate domov...dam nejaky narocnejsi vyjazd a ked zacne vypinat, budem odskusam teplotu reglu.

dik...

Re: Tamiya TEU 104BK

Napsal: 13.04.2014 21:01
od minotaur
Docela užitečná věc, protože všici stejně perete do TEU-104BK 2S LiPo 8) >>> LiPo cut-off mod pro regulátor Tamiya TEU-104BK

Re: Tamiya TEU 104BK

Napsal: 27.06.2014 15:39
od nivak
Zdar, mám tenhle regl a na zpátečku jede na 50% a nemá sílu a taky se nerozjede plynule ale hned na max. rychlost, ale dopředu funguje pěkně :-)
tak se chci zeptat jestli to je u tohohle reglu normální nebo ne

Re: Tamiya TEU 104BK

Napsal: 27.06.2014 16:08
od rc-vitek
Ano je :?