Stránka 4 z 5

Re: lipo problem

Napsal: 25.12.2013 22:54
od Borik
Pokud se článek dostane pod 3V, tak je dobré sledovat ten měřáček, co se s články děje ... pokud napětí pomalu stoupá, je to výborné a je třeba počkat, až bude napětí co nejvyšší. Napětí pod 2.5V je ale pro baterku v podstatě smrtelná hodnota. Rozhodně je špatně takto vybitý článek dát na nabíječku s normálním programem .... baterka by nestačila vstřebávat energii a nafoukne se, což je jev skoro nevratný ( někde jsem četl, že někomu baterka sama splaskla, ale nemám to nijak ověřené ). Je třeba baterku začít nabíjet co nejmenším proudem a tím co nejpomaleji. Nejmenší proud znamená míň jak 0.1C, lépe je ještě míň. Po dosažení min. 3V na každém článku je možné proud trochu zvýšit, ale pokud zůstane malý, jedině to prospěje. To první nabíjení klidně může proběhnout proudem 0.1C - tím se nic nepokazí.
Je třeba si opatrně ověřit, kdy regulátor baterky vypne - jsou v tom dost velké rozdíly a hodně záleží na tom, kde ten regulátor ty baterky měří a zda to vypínací napětí je také ovlivňováno proudem, který zrovna regulátorem prochází. Také záleží na vnitřním odporu baterek - jinak bude klesat napětí při proudu 10A u baterky třeba 1000 mAh 10C a jinak ( mnohem míň ) u baterky 5000 mAh 65C.
Také je třeba dát pozor na to, aby baterka nezůstala po jízdě dlouho připojená na regulátor. Některé regulátory něco málo žerou pořád a i ten malý odběr dokáže baterku do rána vycucnout do toho nebezpečného ( až mrtvolného ) stavu.

Re: lipo problem

Napsal: 25.12.2013 23:49
od david.ch
Děkuji Vám za cenné informace a rady. Měřák a pípák určitě objednám a baterii budu více sledovat, snad bude ok.

Re: lipo problem

Napsal: 26.12.2013 0:00
od eos
Borik píše:..záleží na tom, kde ten regulátor ty baterky měří..

To samozřejmě platí i pro nabíječku. Pokud vím, většina nabíječek balancuje jaksi "autonomně" tzn. že měří napětí jednotlivých článků na servisním konektoru a podle toho je malými balančními proudy vyrovnává, prakticky nezávisle na proudu v hlavním nabíjecím obvodu na silových kabelech, na kterých se měří konečné napětí pro ukončení nabíjení. Stejně fungovaly přídavné externí balancéry u prvních LiPol nabíječek. Z toho mohou plynout různé problémy. Např. že při rychlém nabíjení a větším rozdílu jednotlivých článků nestačí relativně slabé balanční proudy rozdíly vyrovnat, nabíjení skončí na limitním napětí celého packu a o co menší napětí dosáhne nejslabší článek, o to se přebije zbytek. Mimo jiné i proto je bezpečnější kritické packy nabíjet pomalu, protože se tak články snáze vybalancují. Při menším nabíjecím proudu se také méně projeví případný rozdílný vnitřní odpor jednotlivých článků, který při větším proudu na nich více zkresluje napětí. Při větším proudu se samozřejmě taky víc projevuje přechodový odpor v konektorech, takže zatímco na balančním konektoru proud v řádech desítek, max. stovek miliampér prakticky naměřené napětí neovlivní, odporem na silových kabelech a konektorech (nabíjecích kabelech, zdířkách nabíječky, různých redukcích z Tamyie..), při proudech v apérách může klidně narůst napětí o několik desetin voltu. Nabíječka pak vypne dvojčlánek při obligátním napětí 8,4V, ale zároveň balancér, nebo externí měřák naměří na jednotlivých článcích třeba skutečných 3,8V. Takže vzhledem k extrémně ploché vybíjecí křivce může být baterka v reálu nabitá klidně na 80% kapacity.
To samé samozřejmě platí i na opačném, dolním konci vybíjecí křivky. Zatížením baterky za jízdy a ztrátami v konektorech klesne vstupní napětí na regulátoru na (pro jistotu) nastavených 2 x 3,5V, regl vypne, ale na článcích v pohodě po zastavení může být i 3,7V. Výsledek je jasný - podstatné nevyužití skutečné kapacity baterky. Když se k tomu přidá technologická účinnost i její přirozená degradace, asi by se kdekdo divil, kolik reálně odebere z pětitisícovky, do které "zamlada" nabíjel 5180mAh, později už jen 4500.. 8)

Re: lipo problem

Napsal: 04.04.2014 23:14
od komaar
tak nejak nevim
podle meraku je celkem nabita, lezela ve skrini

vim, ze turnigy na nafukovani trpi
jen premyslim, zda ji zkusit jezdit nebo ne

Obrázek

Re: lipo problem

Napsal: 04.04.2014 23:21
od Bandolik
já teda nevím ale pokud ji dáš do nehořlavé krabičky tak klidně ;-) osobně bych jí do auta nedal

Re: lipo problem

Napsal: 05.04.2014 0:27
od salvatore
Njn... Nabitá ležela ve skříni. Storage, storage, storage!

Re: lipo problem

Napsal: 05.04.2014 20:14
od minotaur
Tak podle obrázku je nabitá až moc :lol: Zlikvidovat...

Re: lipo problem

Napsal: 05.04.2014 21:21
od Tomhabmw
minotaur píše:Tak podle obrázku je nabitá až moc :lol: Zlikvidovat...

:-D Já nějak stará generace....bojím,bojím...stále zatím NiMh... :-D

Re: lipo problem

Napsal: 05.04.2014 21:23
od komaar
zitra ji zkusim dat do auta a uvidim

uz jsem tu na fotkach videl jezdeny dost nafouknuty baterky
tady jak povolil ten hard-case, tak to vypada blbe

Re: lipo problem

Napsal: 06.04.2014 9:11
od tomas71
Dej sem pak fotku, jak to bude hořet :-D . Já bych to neriskoval :-( . I když jsme se jednou pokoušeli zapálit starou Li-po pomocí zkratu a nic :-p

Re: lipo problem

Napsal: 06.04.2014 13:51
od komaar
uz jsme doma a jezdila uplne v pohode, vydrzela cca stejne jako ostatni

Re: lipo problem

Napsal: 06.04.2014 15:08
od PALI
to ona asi vydrží ale je to risk, mně takhle schořela půlka auta. Od té doby je součástí podvozku :-)

Obrázek

Re: lipo problem

Napsal: 16.04.2014 0:07
od prysk
Zdravim
Opět se u mě projevil nesoulad s elektronikou :sad: :roll: :-D :-D
konkretně jsem na noční a že si přepájim konektory na baterce na XT60.
No a já vůl jsem štíp oba dráty NAJEDNOU a z baterky se jemně zakouřilo,protože se samosebou skrz štípačky dotkly,ihned jsem si to uvědomil.
No a ted nevim, jestli jsem ji oddělal, nebo ne a jestli tam mám vůbec pájet tu XT60 a nebo to rovnou vyhodit?
Hledal jsem na netu a na rcmania.cz jsem objevil topic, kde se to stalo mnoho lidem,ale baterky fachaj dál?

Re: lipo problem

Napsal: 16.04.2014 0:17
od komaar
podobne se mi jednich baterek stalo taky, teda z baterky se nekourilo
baterku dale uz par let pouzivam

Re: lipo problem

Napsal: 16.04.2014 0:27
od Wendis
Ty vole Komáre si fakt statečnej,tohle najít já ve skříni tak ji vezmu do práce a udělal bych z ní poslední ohnostroj :-D
a je teda fakt že moje první dvě mekký turnigy se po dvou letech nafoukly fakt malinko akorát jim ubejvalo na životě pomaličku a ted mám přesně tyhle hard case a po druhym nabití je jedna malinko a ta druhá po třetim nabití dosti nafouklá,takže tohle byly moje poslední dvě turnigy který jsem koupil,až dojdou tak zkusim něco jinýho :-)