Uživatelský avatar
sosak
Nově příchozí
Příspěvky: 93
Registrován: 08.03.2010 0:00
Bydliště: Náchod
Kontaktovat uživatele: WWW

stejnak me je to divny, kdyby to bylo nekde v zatezi, ale jezdim s tim po terase a sterku. jaky to pak musi dostavat proudy v terenu, kde to jde z extremu do extremu.
XRAY M18T
AXIAL SCX10 Honcho
GMADE GS01 KOMODO
Tamiya Stadium Blitzer
Uživatelský avatar
Borik
Píšu hodně
Příspěvky: 1328
Registrován: 14.11.2011 0:00
Bydliště: Brno-Maloměřice

Ono nejde o proudy - ty se řeší tím, že se použije správně dimenzovaný regulátor - na slabý motor třeba 16A, na pořádný motor pak třeba 90A.
Problém je v tom, že motor, který při brzdění slouží jako dynamo, vytváří dost vysoké napětí, které bohužel překračuje možnosti těch výkonových spínacích prvků. To napětí je od výrobce součástek zaručeno např. do 30V, v praxi to vydrží i 40V, ale když ten motor vygeneruje třeba 55V, tak to ten nejslabší výkonový prvek nepřežije a pak to jede řetězovou reakcí. Proto, jak jsem už psal, nezáleží na tom, jestli je reglec na 16 nebo na 90A - pokud ten motor dokáže vytvořit tak vysoké napětí ( byť třeba s velmi malým proudem ), tak to ty spínací prvky zničí. A právě ty kondíky pochytají ty napěťové špičky a tak se přes ty kondenzátory nedostanou dál do regulátoru.

Co se týká správných hodnot kondenzátorů, tak o tom bylo popsáno už dost návodů a rad a někdy ne úplně přesných - ono také záleží na tom, v jaké době ty návody vznikly ( dříve se používaly spíš vyšší hodnoty - podle toho, jaká byla součástková základna ). Je dobré si přečíst třeba toto: http://www.dsys.cz/downloads/Odstraneni_ruseni.pdf , kde výrobce vycházel z měření dost typů motorů a hlavně bylo na osciloskopu dobře vidět, co se ořezává a co projde a to tak, aby to zase nepůsobilo kontraproduktivně ( vysoké hodnoty jsou pak už spíš na škodu - nedokážu to přesně vysvětlit, natolik tomu nerozumím, jen zhruba tlumočím to, o čem se s Davidem bavíme, takže mě prosím nechytejte za slovo, kdyby to nebylo přesně podle pravidel, ale jde mi jen o ten princip proč to tak je a jak by to mělo fungovat ).

A co se týká toho ovlivňování rozběhu motoru těmi kondenzátory, tak to bude chyba někde jinde - ty odrušovací kondenzátory na to řízení nemají vliv.
Uživatelský avatar
jobik
Častý přispěvatel
Příspěvky: 993
Registrován: 24.06.2010 0:00
Bydliště: Vysoké Mýto

jobik píše:A teď se chci zeptat napájel jsem ty kondezátory na motor dle návodu ale motor nefunguje při manipulaci s vysílačkou jak by měl.Když pustim vysílačku potom regl tak se motor po přidání plynu sám rozjede ale potom pustim plyn na neutrál a stále se točí když opět zmáčknu plyn motor se zastaví a když zmáčknu zpátečku tak se akorát motor roztočí na maximum. Zkoušel jsem přehazování reversu na vysílačce ale bez výsledku Nemůže to být těma kondezátorama ?? Díky :wink:


Tak těma kondezátorama to tedy nebude jak psal Borik ale co by to tedy mohlo být aktuálně mi to zas funguje tak že motor už se točí správně a jede jen na plyn na zpátečku nereaguje tak nevim :?
Pepe
CC-01-Pajero fr. 2,4Ghz
http://jobik8.rajce.idnes.cz
JEEP Wrangler YJ
Stavba: Land Rover Discovery III ...
(OO=[][]=OO)
rtomecek
Nově příchozí
Příspěvky: 75
Registrován: 03.04.2011 0:00
Bydliště: Sokolov
Kontaktovat uživatele: WWW

Pises, ze ti pan David poslal novej regl. Sparoval si ho s vysilackou?
Traxxas E-Revo VXL, Axial Wraith, Axial SCX10
www.mojemodely.cz, CalcRC
banjo
Uživatel
Příspěvky: 164
Registrován: 06.10.2011 0:00
Bydliště: Púchov

nazdar chlapi.Odišiel mi vlastnou blbosťou origo regl AE2 a rozhodol som sa pre tento http://www.mz-racing.net/p6668-mdd56-el ... 56a-v-4-4/ motor mám axial 55t.Je treba niečo upravovať ,prípadne pridať nejaký kondenzátor? Dík za rady s DSYS zatial skúsenosti nemám.
SCX-10 2.4Ghz CHEROKEE
SCX-10 2.4Ghz HONCHO/JEEP JK
E MAXX brushless turnigy 150A
E MAXX brushless mamba monster
nejeké éra
Uživatelský avatar
salvatore
Veterán fóra
Příspěvky: 3082
Registrován: 21.11.2008 0:00
Bydliště: Praha

Ne - nic není potřeba, jen počítej s tím, že se regulátory DSYS dodávají bez konektorů.
Uživatelský avatar
Borik
Píšu hodně
Příspěvky: 1328
Registrován: 14.11.2011 0:00
Bydliště: Brno-Maloměřice

Hlavně je potřeba dobře přečíst návod a odrušit motor podle toho návodu. Vhodné kondenzátory na odrušení jsou v posledních dodávkách už přibaleny.
rtomecek
Nově příchozí
Příspěvky: 75
Registrován: 03.04.2011 0:00
Bydliště: Sokolov
Kontaktovat uživatele: WWW

Muzu potvrdit. Vcera mi dorazil MDD90W a tri kousky kondiku uz byly pribaleny. Sice ty kondiky pouze odrusuji, nemaji nic spolecneho s proudovymi spickami, ale stoji to par haliru a na motoru neprekazi, takze uz jsou tam... :)

Jinak vysla nova verze softu na ovladani reglu pres USB. Uz to neni obycejna editace txt souboru, ale velice prijemne nastavovani. I pro neznale je to ted parada...
Traxxas E-Revo VXL, Axial Wraith, Axial SCX10
www.mojemodely.cz, CalcRC
Uživatelský avatar
Borik
Píšu hodně
Příspěvky: 1328
Registrován: 14.11.2011 0:00
Bydliště: Brno-Maloměřice

Ty odrušovací kondenzátory jsou zejména u aut ( lodě a letadla většinou nebrzdí :lol: ) velice důležité. Proti proudovým špičkám sice nepomohou, ale to se dá nastavením akcelerace značně omezit. Proti napěťovým špičkám ale pomáhají velmi hodně a dobře ochrání spínací prvky před destrukcí.
rtomecek
Nově příchozí
Příspěvky: 75
Registrován: 03.04.2011 0:00
Bydliště: Sokolov
Kontaktovat uživatele: WWW

Borik píše:Proti proudovým špičkám sice nepomohou, ale to se dá nastavením akcelerace značně omezit.

To neni reseni, ale obchazeni problemu. Nekdy proste ta akcelerace je potreba. To mi jako lepsi reseni prijde koupit silnejsi regl. Motor mam zmereny, tak jsem koupil o radu vyssi regl, ktery to zvladne a mam klid...
Traxxas E-Revo VXL, Axial Wraith, Axial SCX10
www.mojemodely.cz, CalcRC
Uživatelský avatar
Borik
Píšu hodně
Příspěvky: 1328
Registrován: 14.11.2011 0:00
Bydliště: Brno-Maloměřice

S tím naprosto souhlasím.

Bohužel velmi častý je dotaz typu: " a o kolik A můžu ten regulátor přetížit ?" A tazatel se v 99% případů zajímá o proud při maximální účinnosti a ne o zkratovací proud.
Uživatelský avatar
stiifii
Píšu hodně
Příspěvky: 1591
Registrován: 14.09.2009 0:00

Ja uz sem se na to jednou ptal ale nedostal sem odpoved zkusim to znova, fakt me to zajima...stacilo by mi jen lehce objasnit strucne....
Jak je mozny ze regulator pretizim? co je pretizeni? Vysoky proud,vysoka teplota? K cemu jsou potom tepelna a proudova ochrana? Cemu zabrani nebo co ochrani kdyz ne regulator pred upecenim a pretizenim... diiky,jiz spokojeny uzivatel...
" Pitbull tires! ... other tires are a joke! "
" Seru na poli , jezdím pro body... "
Uživatelský avatar
Borik
Píšu hodně
Příspěvky: 1328
Registrován: 14.11.2011 0:00
Bydliště: Brno-Maloměřice

Přetížení je stav, kdy regulátorem prochází víc proudu, než je přípustné, tzn. než na kolik A je konstruován. Je to přesně jako s váhou - když se na osobní váhu postavíš ty, tak je to v pořádku, uvidíš, kolik vážíš. Když se na ni postavím já, nic nepoznám, protože rafika uteče za roh a může se zlomit ... takže váha je přetížená. Proto když dáš na 16A regulátor motor Speed 600 Race, který má ( například ) odběr 15A při optimální účinnosti, tak by to bylo ještě v pořádku. Jenže ten motor si při rozběhu vezme ( třeba ) 60A, a to už ten regulátor nerozdýchá. Nastávají dvě varianty: buď ten nárůst proudu je pomalý a pak stačí zareagovat proudová pojistka a regulátor vypne nebo omezí výkon a nebo druhá varianta, kdy nárůst proudu je velice rychlý ( třeba při zkratu ) a ta proudová pojistka už nestačí tak rychle zareagovat ( je to programová záležitost, kdy program běží neustále dokola a pořád hlídá plno parametrů ) a odnesou to ty výkonové spínací prvky. Obecně pojistky slouží k tomu, aby se zamezilo zničení regulátoru při ne tak rychlých nárůstech proudu ( třeba když se na lodní šroub namotá tráva a nebo když se třeba u auta zablokuje kolo a přece jenom to přes diferenciál není úplně natvrdo. Stejně tak pracuje i tepelná ochrana - pokud regulátorem prochází delší dobu větší proud, než na kolik je konstruován, tak se postupně zvyšuje teplota jeho spínacích prvků ( stejně tak i když je třeba přetěžován BEC, tak taky roste teplota chladiče ). Jakmile teplota dosáhne určité hranice, tak reglec vypne nebo omezí výkon. Ale zase: pokud je nárůst teploty velice rychlý ( třeba při tom zkratu ), tak ta tepelná pojistka už nestačí zareagovat a spínací prvek doslova vybuchne.
Uživatelský avatar
eos
Častý přispěvatel
Příspěvky: 639
Registrován: 02.10.2011 0:00
Bydliště: Hořovice

Mám od začátku dojem, že valná část problému je u DSYSů v nešťastně volené filozofii marketingu. Při srovnatelných technologiích se prostá fyzika okecat nedá a když srovnáte stavební rozměry a objemy DSYSů se srovnatelnými konkurenčními výrobky, s ohledem na deklarované trvalé a špičkové proudy, zjistíte snadno, že jednotlivé výkonové modely jsou relativně malé a levné. Samozřejmě, existují vyjímky a jde i o další nezanedbatelné parametry. Ale, - chcete vodotěsnej obousměrnej regl s brzdou v neutrálu, variabilností, ochranami, pro trvalé zatížení 80A? Podívejte se na cenu Graupnera Profi v80r a na velikost jeho chladiče. Naprosto chápu důvody, cenové i reklamní, ale co stojí tzv. "dobré jméno značky"? Srovnejte parametry (a třeba i cenu) podobně velkého reglu Jeti. I když to není úplně ideální příklad, srovnávat především letecké technologie s autama, už kvůli rozdílným možnostem chlazení, charakteru průběhu zátěží a špiček.., - má na nálepce téměř poloviční proud, ale ten je reálně trvalej! A když už jsme v tom srovnávání, zaregistoval jste někdo podobně, mírně řečeno, rozpačitou diskuzi v souvislosti s produkcí Jetimodel, ačkoli ta zasahuje i do mnohem choulostivějších oblastí nasazení modelářské elektroniky? Je známo, že takřka jakýkoli problém, pokud už vůbec nastane, je prakticky vyřešen odesláním pacienta výrobci, a to často i když se člověk na férovku přizná, že ho odpálil vlastní blbostí. I takovéhle věci, spolu s technologickou úrovní, dělají jméno Jeti.
Naproti tomu, jakkoli je Boříkova aktivita chválihodná a cenná, stoická ignorace komunit, reprezentujících myslím nikoli bezvýznamnou část typické spotřebitelské obce, ze strany výrobce, vytváří, obzvláště na pozadí diskutovaných problémů, obraz značky DSYS poněkud triskní. Nechci vůbec předjímat, jak moc má výrobce své zákazníky ve skutečnosti "na háku", asi tak úplně ne, když už nemrzne, soft je o pár verzí dál a "vlhkovzdorné" provedení je k mání, jen to tak v některých pohledech vypadá. A to je rozhodně škoda, protože univerzálně ideální regl asi nikdy existovat nebude a DSYS prostě není špatnej. Málokdo je, kromě machra v oboru, navíc ještě dobrej šéf, manažer, daňovej odborník, diplomat v jednání s ouřadem, marketingovej mág, ale aby měl člověk na to, být na jakkoli malym písečku lokální jednička, potřebuje to holt občas bohužel všechno.
Uživatelský avatar
minotaur
Veterán fóra
Příspěvky: 4477
Registrován: 06.09.2009 0:00
Bydliště: Lázně Toušeň
Kontaktovat uživatele: WWW

eos píše:Nechci vůbec předjímat, jak moc má výrobce své zákazníky ve skutečnosti "na háku", asi tak úplně ne... Málokdo je, kromě machra v oboru, navíc ještě dobrej šéf, manažer, daňovej odborník, diplomat... potřebuje to holt občas bohužel všechno.

V zásadě na všem, co tu bylo řečeno, je kus pravdy. Těžko svázat myšlénky, které se mi teď honí hlavou, při psaní této reakce. Je pravda, že p. David, ani někdo z DSYSu tu aktivně nevystupuje, pouze Borik tu díky (zřejmě) známosti a přístupu k informacím dělá osvětovou činnost, za což mu patří díky. Na druhou stranu, pokud jsem po p. Davidovi chtěl nějakou informaci, vždy mi jí ochotně a docela rychle poskytl. Já osobně si myslím, že výroba modelářské elektroniky není v Dsysu stěžejní činností a výdělek umožní pokrytí stavu, v jakém se to nachází - řekl bych, že na ní pracuje doslova pár lidí. Můj názor je, že vyrábět takovouto elektroniku pouze pro náš malý trh s omezenou koupěschopností není extra terno. Třeba p. Budínský z BELu mi sám říkal, že těch pár různých modulů dělá spíš proto, aby se udržel v kondici a kdyby náhodou Čínu spolklo peklo 8) , protože návratnost výroby je od několika set prodaných kusů - a poptávka určitě není na tisíce kusů, což tlak na novinky a tedy zkracování výrobních cyklů a životnosti produktu jen zhoršuje. Neberte to tak, že bych chtěl p. Davida za každou cenu hájit, jen mám, jak to říci, jisté pochopení i díky mým zkušenostem.
Michal Nováček - RC.305 - http://rc.305.cz

Zpět na „Pohony a regulátory“