Stránka 5 z 6

Re: Výdrž akumulátorů...

Napsal: 12.04.2015 3:06
od minotaur
Ono hlavně jak poznat těch 80% 8) ... Prostě lipostop nebo regl s kontrolou napětí je nejjednodušší způsob, jak udržet lipolky v cajku a moc si s tím nezatěžovat hlavu. Kdy spadne napětí lipolky na kritickou úroveň, je samozřejmě závislé na odběru a vnitřním odporu lipolky. Když se podíváš na vybíjecí křivky lipolek, jichž najdeš na netu plno (https://www.google.com/search?q=lipo+discharge+curve&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=iMEpVYyzO4K6aarVgJgK&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1600&bih=733), tak je vidět, že u dobrých lipolek při nějakém "průměrně rozumném" odběru pokles nastává okolo 90% (i více) odevzdané kapacity. Ty 3,3V, které se nastavují jako kritická úroveň, je "taková rozumná" hodnota, protože už to je stejně na sešupu vybíjecí křivky dolů (za kolenem) a nižší nastavení v podstatě nic nepřináší z hlediska větší využitelnosti kapacity.

Re: Výdrž akumulátorů...

Napsal: 12.04.2015 7:47
od Borik
Dá se jít i na vypínací napětí 3.0V, ovšem za předpokladu, že Lipostop nebo reglec měří napětí přímo na Li-Polce, popř. na balančním konektoru. U expedic, kdy je vybíjecí proud dost nízký a s autem nejezdíme plný plyn-plná zpátečka nebo třeba u pomalých lodí, nebude vadit i ta hodnota 3.0V, ale u silničních aut a třeba letadel, kde je vybíjení rychlé a proudy ( a proudové špičky ) vysoké, je ta hodnota kolem 3.3V rozhodně bezpečnější.
Není na škodu baterku na nabíječce ( vybíječce ) zatížit reálným proudem a sledovat na PC graf vybíjení a podle toho grafického záznamu porovnat napětí u začátku koncového kolena vybíjení a podle toho stanovit vypínací napětí, kdy další pokles napětí už nepřináší skoro žádnou využitelnou kapacitu.
Každopádně jakékoli nastavení vypínacího napětí na základě času nebo nějakého vypočítaného procentuálního vybití je naprosto nevhodné a především hodně nebezpečné pro životnost baterky.

Re: Výdrž akumulátorů...

Napsal: 12.04.2015 8:19
od Taurus84
Uz je mi to jasne. Dik

Re: Výdrž akumulátorů...

Napsal: 12.04.2015 10:42
od Bandolik
Kritické je to zejména u ponorky kdy bys ji nemusel najít , u letadla čí jiného létacího stroje hrozí zřícení. Auta a lodě jsou v pohodě akorát u lodě musíš umět plavat :-D
jinak naprosto souhlasím že vypočtená hodnota je jen orientační a nic neříká o aktuálním stavu dané baterky, že jsem včera jezdil hodinu neznamená že když dnes budu jezdit hodinu že bude baterie stejně vybitá. Můžeš z výpočtu jen odhadnout jak dlouho vydrží ale skutečné vybájení závisí na mnoha faktorech a ty dopředu nespočítáš.

Re: Výdrž akumulátorů...

Napsal: 12.04.2015 13:48
od Borik
Ponorky jsou v pohodě - tam je automatika dvoustupňová: Pokud dochází šťáva ( nebo zareaguje tlakové nebo zaplavovací čidlo a nebo se ztratí signál ), tak se nejprve všechno vypne a hned se zapne vyčerpávání a to nelze nijak ovlivnit, jen následným vypnutím a znovuzapnutím. Takže vždycky zůstane část energie na ten bezpečnostní provoz.

Re: Výdrž akumulátorů...

Napsal: 06.12.2015 16:34
od petos
Mne sa teraz objavilo nemile prekvapenie na Li-po/lkach.
Nabitu cez balancer pripojim do auta a to vydrzi jazdit 10-15 min a regulator auto vypne.(normalne 5000 vydrzi 1-2h)
Ked bateriu pripojim znovu na nabijacku, dobije max. 1400 mAh na 8,4V na celu bateriu.
V aute ale znovu dojde k takemu poklesu napatia (pod 3.3V na clanok) za velmi kratku dobu, ze tie baterie sa stavaju nevyuzitelne. Ma vyse 2 rokov.
Len ine stare lipo co som mal, tak tam mi klesla kapacita, alebo pocas nabijania vypisalo error na balancovacom konektore, pripadne 1 clanok uplne skoncil.
Ked tu bateriu dam na vybitie-znovunabitie, tak natlaci do nej normalne 4500 mAh (je to 5000)

ma napadlo ci nemam poskodeny obvod v ESC na vypinanie lipo, externy pipac sa spraval uplne rovnako.

Re: Výdrž akumulátorů...

Napsal: 06.12.2015 17:02
od gecko-x
Buď ti baterka stářím "zmekla" nebo už máš uhlíky v motoru tak odpáleny, že motor už chce moc a proto ten pokles napětí. Nepíšeš kolik ma baterka C-ček, to na to ma taky vliv.

Re: Výdrž akumulátorů...

Napsal: 06.12.2015 17:32
od Borik
A to se chovají oba články stejně a nebo je jeden už "polomrtvý" ? Je neobvyklé, že by oba články byly takto zdevastované.

Re: Výdrž akumulátorů...

Napsal: 06.12.2015 22:03
od plutoone84
Ahoj. Mam mozna hloupy dotaz: zda se mi, ze na lipolky neujedu uz tolik co drive. Ale nejsou tak extremne stare cca 1,5 roku jezdim s lipo stopem a nabijim vzdy balancerem. Dnes se mi povedlo do 5000 nabit pouze 2500mAh je mozne baterku jeste nejak spasit, nebo uz je proste konec. V aute mi vydrzi v terenu tak 1,5 hodiny. Ale je to individualni, protoze jezdim 6x6, nebo tezke 4x4. Moje vysvetleni: (kdyztak me opravte) auto ma takovy odber, ze rychle klesne napeti a pipak zacne rvat aniz bych vyjel.celou kapacitu. Nebo uz baterky odchazeji a presunu je jako zalozni. Diky za rady. P.s. taky mi pri jizde hodne rychke klesne napeti z 8,4 na 8,0V pak uz to klesa pozvolnejc.

Re: Výdrž akumulátorů...

Napsal: 06.12.2015 22:08
od Taurus84
Petos, keď baterku vytiahneš z auta a necháš ju postáť 15 minút, čo ukazuje nabíjač po pripojení? Tiež 3,3V na článok? A robia to zrazu všetky baterky v Tvojom aute? Skúšal si ich v inom?

Re: Výdrž akumulátorů...

Napsal: 06.12.2015 22:27
od Borik
To, že baterky klesnou z 8.4V rychle na 8.0V je naprosto normální a charakteristické pro všechny Li-polky - kvalitní i nekvalitní, nové i staré. Stačí se podívat na nějaký datasheet Li-Polek a je tam vždy vidět ta charakteristická křivka podle písmenka "S" - zpočátku rychlý pokles, pak pomalé klesání napětí a nakonec zase rychlý pokles u skoro vybité baterky. Ten pokles záleží na proudu, co z baterky odebíráš a na vnitřním odporu, který se se stářím baterky zvětšuje.
Pokud má baterka už tak velký vnitřní odpor, že ten pokles je značný, je na čase se podívat po nové. To, že pípák nebo regulátor vypíná, může být potom i díky kombinaci toho velkého vnitřního odporu a také odběru - a to i krátkodobé špičky, která se při jízdě nepozná, ale i ten zlomek sekundy stačí na to, aby reglec nebo pípák zareagoval. Takže na vině může být i poškozený motor nebo špatně zabroušené uhlíky, kdy může dojít i k mžikovému zkratu mezi póly na kolektoru.
Stejně tak se na tom poklesu mohou velice negativně projevit dlouhé nebo tenké ( nebo obojí ) vodiče.
Je divné, že se Ti podařilo do 5000 mAh baterky nabít pouze polovinu kapacity. Bylo by nanejvíš vhodné baterku nabít naplno a poté na nabíječce vybít do minima ( 3V/čl., malým proudem a poté znovu nabít naplno a baterku vybít rychle - třeba přes autožárovky, ale s připojeným voltmetrem, aby se viděl ten pokles napětí ) a aby se ukázalo, kolik enegie v té baterce skutečně je. Odhadovat kapacitu baterky je velice nepřesné jen na základě nabíjení a dobíjení - chyba může být obrovská a výsledek naprosto zavádějící.

Re: Výdrž akumulátorů...

Napsal: 06.12.2015 22:35
od plutoone84
Dekuji za odpoved. Motor je novy. Tam bych chybu nehledal. Je zajimave, ze do posledni baterky, kterou mam stejne dlouho jsem dostal 5,3 z 5,4Ah takze super. Diky za vysvetleni rychleho poklesu z 8,4 na 8,0 zkusim vybit nabite baterky, nabijeckou, abych se dozvedel, kolik mAh jsem vybil a uvidi se.

Re: Výdrž akumulátorů...

Napsal: 07.12.2015 20:38
od plutoone84
Takže zkusil jsem vypít 5000 baterii žárovkou a přitom měřil napětí na článcích Voltmetrem. Které padalo velmi pomalu a ikdyž jsem měřil asi každých 15min. Nepovedly se mi 3V ohlídat. Měl jsem 3,5V a pak z ničeno nic spadly články na 2,6V. No dal jsem jí opět nabít s balancérem a dostal jsem do ní 5070mAh. Což je skoro dvojnásobek, než před pokusem s vybíjením. No uvidíme. Byl bych rád, aby baterky ještě chvíli vydržely, ale když se to nepovede, tak se svět nezboří.

Re: Výdrž akumulátorů...

Napsal: 07.12.2015 20:46
od mara126
Mam ten stejnej problém, z 5000 vyjedu sotva 800 a vypne regl. Jedna z příčin je zima a další je stáří baterky a hlavně kvalita.

Re: Výdrž akumulátorů...

Napsal: 07.12.2015 23:10
od Borik
Hlavně dávej pozor, aby nepadaly pod 3V na článek - je to velmi nebezpečné a je to skoro smrtelný stav baterky. Pokud se to stane, je třeba počkat, až se nejslabší článek vzpamatuje aspoň na ty 3V a pak je důležité POMALÉ nabíjení, nejlépe 0.1C . Baterka je po takovém šoku, že není schopná přijímat větší náboj najednou a mohlo by dojít k nafouknutí a to je začátek rychlejšího konce.
Co se týká teploty, tak ta hraje velmi důležitou roli a velmi záleží na výrobci a technologii výroby baterky. Co si pamatuju, tak při teplotách pod nulou nebyly některé modely letadel na letišti vůbec schopné odstartovat. S kvalitníma baterkama ( třeba Kokam ) tyto problémy nebyly a dalo se v pohodě lítat i při větším mrazu.