maztekk píše:A00 :-p
Pánové, když je tu řeč o špičkovém diferenciálu, připomenu svůj "vynález" který jsem použil více než před 30 roky na svém prvním modelu a tím byl SKOT-64 8x8 dle plánku v Modeláři. Jde o velmi jednoduchý princip jak vyřešit-nahradit diferenciál a zároveń vůči klasickému otevřenému diferenciálu má řešení i tu výhodu, že je automaticky samosvorný.
Popis:
- na hřídel od rozvodovky (rozvodovka je řešena jen kužel. nebo šnek. ozubením - je bez diferenciálu) je upevněn kolík, na hřídeli je volně otočné kolo a do jeho disku je upevněn další kolík.
Princip:
- při jízdě rovně se oba kolíky dotknou a točivý moment se přenese na kolo; při jizdě v zatáčce se obě kola - levé i pravé odvalují po rozdílné dráze, ale neproklouznou poněvadž nejsou pevně spojena hřídelí. Naopak pokud dojde např. v terénu k proklouznutí kola, které je v záběru, je prokluz jen krátkodobý do té doby než zabere druhé kolo na stejné nápravě. Tento "vynález" se dá praktikovat také jako náhrada mezinápravových diferenciálů.
Jinak ho už mnoho let používá u svých fréz/kultivátorů f. Mountfield.
Zpět na „Trucky, zemědělská technika a vícenápravové stroje“