Řešení tvrdších vložek???
Na netu se nabízí:
http://www.rcmodelex.cz/rcmodelex/eshop ... d-2x-1pairToto řešení bohužel není naprosto dokonale nevyhovující.
Hodně jsme laborovali s vložkama, kde co prostudovali, pročetli, nakoupili a vyzkoušeli - a nějaké výsledky máme. Předně, pokud bys chtěl investovat, je důležité vědět (ač to nikde nepíšou) že materiál těchto vložek není molitan, ale rekonstituovaná polyuretanová pěna typu RE, vyráběna pojením drcených kousků klasické PUR pěny - jo, té co se používá třeba na montáž oken, futer, zdění broušených cihel... Prostě pěna rozcupovaná na malé kousky a slisovaná dohromady. A v tom je ten zakopanej pes.
Technologie lisování způsobuje nehomogenní distribuci objemové hmotnosti ve vyrobeném pěnovém bloku. Díky tomuto efektu je v různých částech bloku různá hustota a materiál vykazuje i rozdílnou tvrdost. Odpor proti stlačení odpovídá průměrné hodnotě z několika odebraných vzorků.
Česky řečeno - tento flekatý materiál není stále stejně tuhý, tudíž při použití na drobné výrobky, což vložka do kola svou velikostí a tvarem je, může být v jedné části výrazně měkčí než části jiné!!! A za druhé materiál není UV stabilní!!! Takže volně ložené neskladovat na přímém slunečním světle!!!
Tuhost této pěny (ne molitanu) se udává v jednotkách RE a vyrábí se 80 (střední) a 100 (tužší).
Pro objasnění, ale moc to v orientaci nepomůže: molitan je výrobek z polyuretanové pěny (PUR) :-p
Oproti tomu já na výrobu vložek používám klasický molitan a to:
MOLITAN RL2440 - jediné co nás zajímá je poslední dvojčíslí - tzv. odpor proti stlačení - 4,0 kPa při stlačení do 1/4 objemu molitanu.
Z toho plyne že pokud se při sjezdu přenese veškerá váha 4 kg auta na jednu nápravu, ty vložky v gumě to ustojí aniž překážka narazí do disku (pneu zhruba zdvojnásobuje nosnost vložky - ověřeno praxí)
Protože známe kdeco spočítáme případ kdy auto při volném pádu narazí na stěnu (zem), dle vzorečku pro výpočet tlaku P = F / S zjistíme:
P = 4,0 kPa = 4000 Pa
S = (styčná plocha pneu např. 3,5*9,5 cm) = 0,003325 m2
čili:
P = F / S
4000 = F / 0,003325 (* 0,003325)
F = 13,3 N
Tedy ve výsledku náraz bude 13,3 N. Tzn jedna jediná vložka (dopad na jedno kolo) zmáčklá do 3/4 unese 1,33 kg (cca 2,6 kg v pneu), čili při dopadu na nápravu unesou vložky do 3/4 zmáčklé 2,66 kg (s pneu cca 5kg). A při dopadu na všechny 4 je to 5,3kg (s pneu 10,5 kg). Pro ty co čtou pozorně, ANO, při dopadu jen na jedno kolo, kdy se naněj přenese celá váha byť jen tříkilového auta a ostatní kola jsou ve vzduchu to narazí až do ráfku, ale zase si více zachovávají vlastnosti lehce podhuštěné pneumatiky a dopad na jediné kolo považuji za dosti extrémní situaci.
a pak používám:
MOLITAN RL3048 - tj. 4,8 kPa - čili 1 vložka na třičtvrtě zmáčklá unese i relativně těžké auto.
4800 = F / 0,0042
F = 20,16 N
čili jen samotná vložka zmáčklá do 3/4 unese při nárazu 2,016 kg (s pneu 4kg). Dvě kola při dopadu na předek 4,kg (s pneu 8kg)...
Jelikož je vložka z pevného molitanu, nepřilnává při malém přítlaku tolik k povrchu, proto jí vykoušeš těma zubama ala crawler-vložky, čímž naimituješ oslabení prvních několik stlačovaných milimetrů až o polovinu nosnosti a tím si zlepšíš přilnavost k povrchu aniž by ti výrazně opticky vznikla ta podhuštěná bačkora...
V praxi je možné ještě zlepšit přilnavost v boku (při náklonech) sražením hran (osobně se mi to na pne 1,9 neosvědčilo - gumy se v rejdu pod váhou auta podhrnovaly, toto je vhodné až při větší šíři pneu, např 2.2)
Pro
rakpavel:
Tyto vložky jsem ještě nikdy nedělal, neboť to po mně nikdo dosud nechtěl. V podstatě jde o vylepšení běžných dvouplášťových vložek které se skládají z dvou druhů molitanů a funkcí se chovají úplně stejně jako vložky prořezané, s tím, že jsou tvarově nestabilní a pokud je k sobě neslepíš tak se ti po sobě smýkají a dochází z dlouhodobého hlediska k deformaci na vnitřní straně, čili se začnou podhrnovat pod auto...
Konkrétně vložky Lil´Nova jsou složeny z obyčejného měkkého molitanu vnější vrstva a z pěnového polyetylénu (PE) vnitřní vrstva.
http://crawlerinnovations.com/index.php ... &Itemid=64Česky - pokud bys chtěl vyrobit dvouplášťovou vložku, na výrobu vnitřní vrstvy ti postačí obyčejná stará karimatka (taková ta levná s většíma bublinama) a nebo ta dražší a budeš za haura, neboť budeš vylepšovat a to z etylenvinylacetátu (EVA, Evazote), který je sice o něco hutnější, ale mechanicky trvanlivější, má jemnější pórovitou strukturu a též uzavřené póry :-D
Defakto i obyčejný mirelon jenž je vlastně to samé - odlehčený pěnový polyetylen...
K tomuto - vložky z mirelonu jsem dělal kdysi pro MB Actros na TL podvozku, neb váha přes 6 kg dávala předním kolům dost nafrak. No a fungovalo to, ale byly opravdu dost tvrdé. Bohužel fotky nemohu nikde dohledat, abych nějakou hodil...
To jen tak úvodem...
Dodatek: účtuju si 150,- za sadu