Stránka 1 z 2

Dingo max světlá výška

Napsal: 06.03.2015 22:32
od Plha4
Zdravím,

měl bych prosbu ohledně zvýšení světlé výšky podvozku na Dingo. Dnes jsem namontoval nové držáky na tlumiče, zkoušel jsem poté tlumiče přemístit na různou výšku, ale víceméně sem s tím moc nehnul, a to kvůli kardanu který na rozvoru 290 nemá moc velký rozsah pracovního úhlu.

Má někdo nějaký rady jak na to vyzrát tak abych mohl zvýšit světlou výšku ale nemusel měnit kvůli tomu rozvor.

Pomohl by i jiné kardany ? Které skousnout větší úhel ?

Díky

Re: Dingo max světlá výška

Napsal: 07.03.2015 8:05
od Ming
Při měření světlé výšky jsi stejně limitován vzdáleností nápravy(resp obalu diferenciálu) k zemi, což do jisté míry ovlivníš průměrem kol, než zbytkem vozu. Málokdy přejíždíš tak ostrý hřeben, aby jsi drhnul břichem, většinou je to náprava co drhne. Pokud nejedeš vyloženě v bahně, vždycky se to nějak sklouzne. A pokud budeš extrémně zvedat, bude auto vypadat jak nakoplá koza.

Re: Dingo max světlá výška

Napsal: 07.03.2015 9:22
od Mira
No, hlavne se ti rozhodne zmeni dylka linku, rozvor se ti smrskne, a musis je predelat i proto, ze se ti zmeni uhel vystupni hridelky z hrusky. Ta nesmi bejt do vrsku, musi byt rovnobezne s hridelkou z prevodovky. Co mas za kardany? I ty "cvd" by to mely dat, umi to velkej uhel....


Vsechny linky a vubec tadyto vsechno musis naladit dycky, kdyz menis dylky tlumicu...


Pujcim si od Martina obrazek, jak muze vypadat svetla vyska na axiku. Nad krabickou je prosim pekne este mezera.

Obrázek

Re: Dingo max světlá výška

Napsal: 07.03.2015 12:41
od hombre69
Pak je tu další možnos portály
Obrázek
Ttyhle si dělám já doma
Obrázek

Re: Dingo max světlá výška

Napsal: 07.03.2015 19:50
od poschlmartin
Mira píše:No, hlavne se ti rozhodne zmeni dylka linku, rozvor se ti smrskne, a musis je predelat i proto, ze se ti zmeni uhel vystupni hridelky z hrusky. Ta nesmi bejt do vrsku, musi byt rovnobezne s hridelkou z prevodovky. Co mas za kardany? I ty "cvd" by to mely dat, umi to velkej uhel....



Drobná oprava: hřídel z hrušky vůbec nemusí běžet rovnoběžně s hřídelí převodovky. Ani já to tak nemám! Důležité je zaklonění nápravy, respektive aby osa céček (držáků pák řízení) a v nich i ony páky řízení na kloubech byly kolmo k zemi, aby kola při rejdu zatáčela a ne se sklápěla... Což se dá ladit úpravou nápravy a v nich chycených nohavic céček (C = http://www.rc-auta.eu/component/virtuem ... Itemid=524)

Viz foto s krabičkou camelek. Světlou výšku 10 cm nikdy na origo axialu bez úprav nedokážeš naštelovat, ale origo kardany to zvládnou!!!
Na druhém autě mám světlou výšku ještě o 1 cenťák vejš na 110mm :hura: ale na 2.2 kolech a rozvoru 325mm
Obrázek

tam dáš pod auto krabičku od cigár a ještě se ti nad ní vejde zapalovač na ležato :-D

Re: Dingo max světlá výška

Napsal: 07.03.2015 20:29
od gecko-x
Nemáš pravdu! Je velmi důležité, aby osa hrušky byla rovnoběžná s osou rozvodovky. Jinak ti to bude dělat bordel, už je to tu mnohokrát řešeno a je tu někde i odkaz na video, které to ukazuje, co to děla za bordel!

Re: Dingo max světlá výška

Napsal: 07.03.2015 21:36
od hombre69
gecko-x píše:Nemáš pravdu! Je velmi důležité, aby osa hrušky byla rovnoběžná s osou rozvodovky. Jinak ti to bude dělat bordel, už je to tu mnohokrát řešeno a je tu někde i odkaz na video, které to ukazuje, co to děla za bordel!

Nebudu se hádat jestli to je nebo není důležité ale každopádně to žádný bordel nedělá a mam to hodně vytočení nahoru dokonce jsou předělán úchyt cecek aby se kola mohla natáčet normálně
Přední náprava je takřka v 45 stupnovem úhlu Obrázek
Obrázek
Detail předěláni uchycení cecek
Obrázek

Re: Dingo max světlá výška

Napsal: 07.03.2015 22:29
od maztekk
Řekl bych že nejde o žádnou rovnoběžnost osy difu a hrušky ale jen a pouze o úhel který musí svírat kardan, tudíž Hombre69 to má nazvedané správně. Céčka by měla být vodorovně se zemí, protože při naklonění kola točí jakoby do země a dělá to neplechu.

Re: Dingo max světlá výška

Napsal: 07.03.2015 23:57
od poschlmartin
Maztekk má pravdu - logika věci: pokud mám nakloněnou hřídel z hrušky, kardan a hřídel do převodovky, jde o točivý pohyb přenášený přes klouby. Z čehož vyplývá, že pokud jde o zmenšení úhlu u hrušky (naklopením nápravy dopředu), sníží se jen jeho namáhání, funkce zůstává stejná. U převodovky zůstává úhel stejný a největší, protože jej nelze naklopit! Tím by se zvětšil úhel na druhém kardanu, který je v ose převodovkových hřídelí!!! Z toho plyne - limitující je jen nejostřejší úhel zlomu karanu u převodovky /fialový kroužek/, na nápravě si lze pomoci vhodnou úpravou.
Přeženu-li to do extrému - pro lepší představu - při úhlu nápravy stejném jako teleskopická část kardanu, stačí i jen jeden jediný kloub kardanu a to u převodovky, kde jde do vodorovné polohy s terénem, tudíž teleskop by mohl být nasazen rovnou na hřídel a funkce by zůstala stejná!!!

Čili závěrem, dobrá ložiska, minimální vůle a osy céček kolmo k zemi!!!

Jak bylo řečeno, nebudou-li tyto osy zatáčení k zemi kolmo, kola nerejdují ale začínají se podvrkávat...

Když si vezmeš přední nápravu, překlopíš ji o 90° dopředu, zjistíš, že vůbec nezatáčí, ale jen se zvedá do leva a pak klesá, na druho stranu se jen zvedá do prava a opět klesá, podl toho jak ji servo naklápí...

TOTO JE TŘEBA CTÍT! Čím více je zatáčení v kloubech mimo kolmou osu, tím se zatáčení zhoršuje a zvyšuje se namáhání jak serva (což zvyšuje odběr proudu, ve špičkách snižuje životnost serva i reglu), tak páky serva, těhlic a nejvíce ložisek (opět jde o jejich životnost a při dnešních cenách ND...)

Nemám zrovna vhodnou foto, ale špetku je to tu vidět, ve předu osa hřídele z hrušky podle serva /červená čára/, v zadu je to vidět docela dobře - a jelikož zadek nezatáčí, je možno jej naklopit jak jen libost dovolí :FINE:

zelená = osa hřídelí z hrušek
žlutá = teleskopická část kardanu
modrá= osa hřídelí z převodovky
Obrázek

V tomto konkrétním případě na rozvor náprav 250mm vyrobit vhodně krátké zadní spodní linky a horní Y-link prodloužit (stříbrná podložka = červeně zakroužkováno), čímž se dosáhne vhodného záklonu.

Re: Dingo max světlá výška

Napsal: 08.03.2015 6:38
od gecko-x
post234014.html?hilit=kardany%20uhel&nomobile=1#p234014
Tak se podívej sem, prostě to jedno není!
Druhy příspěvek od vrchu, od stiffiho

Re: Dingo max světlá výška

Napsal: 08.03.2015 7:40
od hombre69
Ano dost výmluvné video
Ale porad je tam pasáž že ne jenom na naklonu záleží ke konci videa pootoci jedním klubem a začne to kolísal i když osy jsou rovnobezne
[youtube]gmV4qwLfOMY[/youtube]

Re: Dingo max světlá výška

Napsal: 08.03.2015 7:45
od Wendis
Taky mam u vsech aut nakloneny hrusky smerem nahoru a zadnej bordel to nedela a kdyz se podivate do navodu k scx tak je to tam i tak namalovany,osa cecek kolmo k zemi a hruska mirne nahoru :-)

Re: Dingo max světlá výška

Napsal: 08.03.2015 10:39
od maztekk
Na tom videu hned v 1:04 zalomí ten kardan u motoru tolik že už nedokáže plynule přenést sílu a jakoby se kouše, tím začnou pulzovat otáčky. Na velkých offech se dává dopředu dvojkříž k výstupu z rozvodovky, právě kvůli liftu. Tam si těhlicemi takhle jednoduše neotočíš, aby si mohl zaklonit nápravu. Logicky dvojkříž u rozvodovky celý tento výsledný úhel zmenší a přenese bez kolísání otáček. Tady na tom videu máš zase krásně vidět jak lítá zadní náprava na jeepu na listech když není použitý antiwrap a co v těchto extrémech dělá kardan, máš tam pěkně vidět jak se v kloubech příčí.

[youtube]Hv6HZVv4GUo[/youtube]

Re: Dingo max světlá výška

Napsal: 08.03.2015 13:20
od poschlmartin
Video dobré, extrémní zatížení - auto stojí na asfaltu a snaží se na místě přetlačit samo sebe, překonat adhezi pneu a prohrábnout si... Hlavně v tomto případě má náprava možnost se naklopit silou nepřeneseného kroutícího momentu a ta energie se někam předat musí a proto když nejde silou roztočit soukolí v nápravě, snaží se roztočit kardan v kloubech. Což u 4-linků (3-linků) nejde, tam je poloha nápravy fixována.

Když vezmu v potaz kardan o průměru 10 mm a váhu RC auta 5kg, vyšlo mi že jde o namáhání přenosem síly na kloubu 63,7 g/mm2
Kardan na dodávce je 100mm, váha 3,5 tuny a přenos síly je 445,6 g/mm2

Takže aby se namáhání kardanu alespoň trochu přiblížilo našim modelům, musela by dodávka vážit 500kg a to se nebude takhle vzpouzet.



Každopádně to co udělají nepatrné vůle v ložiskách několikanásobně předčí výkyvy v přenosu momentu na kardanech!

Ale musím tedy uznat že to jedno úplně není, avšak na funkci to nemá zas takový vliv! Takže nechť si každý zájemce prohlédne ono vlákno Kardany - video o úhlech na kardanech, poučí se a pak nechť se rozhodne podle svého vlastního uvážení. Buď učebnicově a co možná nejlépe správně...
A nebo nesprávně ale funkčně a auto o něco výš :FINE:

Každopádně přijedu večer domu a jdu to prozkoumat a z toho vyvodím definitivní závěr, na obhajobu nedodržení rovnoněžnosti hřídelí hovoří praxe... Vše v poho...

Re: Dingo max světlá výška

Napsal: 09.03.2015 7:22
od Plha4
Všem díky za rady. Pokusím se na něco přijít nebo to nějak obejít. Jinak s tím kardanem tak sem to zkoušel a je pravda že jakmile není kardan ve výstupech v jedné ose tak na volnoběch ( kola vzhuru ) tak při nízkých otážkách se točí nepravidelně je to celkem zřetelné a když jsem to zkoušel do extrému tak poté už ani motor se netočil plynule, ale přerušovaně.

Takže jsem z toho vyvodil že výstup z nápravy na kardan musí být co nejvíc vodorovný.