Mira píše:Kdyz to jeste vic zkratis (a budou dost vysoke bocnice), lano se bude namotavat na vetsi buben a bude o poznani rychlejsi navijak odvijet. Klidne bych to nechal, nebo prave nejakej metr namotej, cimz zvetsis prumer bubnu civky a nejbezneji pouzivany prvni metr a pul lana ti bude chodit na vetsi civce svizneji. Je to fajn.
Jo a taky vezmi v potaz že když zvětšíš průměr bubnu cívky (namotáním hodně lana) tak se ti sice bude odvíjet i navíjet rychleji, ale taky se ti zvětší namáhání serva. Jinými slovy - čím menší průměr, tím větší síla navijáku.
Na svojom autě mám naviják z 21 kg serva, šňůru rybářskou (73 kg) a ani žádnou trubičku nemám, navíjím rovnou na šroubek M3 a když vymotám celé lano (280 cm), tak to navíjí auto, aniž naviják cokoli pozná (průměr bubnu je 3mm) a nevadí mu nic. Klidně to rozláme auto!
Když však navíjím jen prvních 40 cm (cívka má průměr bubnu malinko přes 1cm) tak při šprajcnutí auta třeba přes hranu kamene, naviják skučí a skuhrá a když mu dám 4kg závaží nezvedne ani samo sebe! Tzn, muj naviják utáhne "jen 7,5 kg" čili na velkém průměru cívky "se ztratilo" nějakejch 10 kg!!!
Čili odmotávání rychlejší je fajn, ale musíš počítat se ztrátou výkonu. Fyzikální zákony platí...