Wiring - jak spravne zapojit vase auto
Napsal: 16.01.2016 19:44
Dovolil jsem si založit tohle vlákno, jako odpověď na stále se objevující dotazy na to, jak zapojit tohle či ono na svém autě.
Nějaké info už tady proběhlo, ale nic komplexního vcetne obrázků.
Samozřejmě, že na internetu lze najít spoustu odkazů, ale přišlo mi dobrý mít to vše na jednom místě, s tím, že to bude zaměřeno především na modely aut a hlavně pak na scale modely, crawlery a vše co patří na toto fórum.
Počítám s tím, že by se to mohlo časem rozrůstat o další schémata. Takže se nebojte diskutovat, posílat podněty a případně opravit chyby, které se mohly vyskytnout. Zároveň bych byl rád, aby se to udrželo na nějaké obecné rovině a ne úplně ve stylu na mém defovi s reglem dsys a servem od hobbykingu...
Ještě bych poznamenal, že se jedná o pohled z amatérského modelářského hlediska. Prostě v duchu hesla modeláři sobě.
Pár poznámek:
- v nákresech používám 4-kanálový přijímač, abych ho nemusel u složitějších zapojení překreslovat
- na přijímači jsou standardně zakresleny servo řízení na CH1 a regulátor na CH2, ostatní kanály jsou využívány dle potřeby, zejména u složitějších zapojení. Můžete samozřejmě použít to, co máte k dispozici.
- motor je jen naznačen (pro zjednodušení stejnosměrný), zapojení u střídavých motorů s ohledem na přijímač a serva bude totožné.
- BEC je battery eliminator circuit, který slouží ke sražení napětí pohonných akumulátorů na napětí vhodné k napájení přijímače, serv a další elektroniky.
Při zapojení plní dvě zásadní funkce, jednak odlehčuje regulátoru, zejména při použití vysokorychlostních nebo ultrasilných serv, dále umožňuje napájet serva jiným napětím než přijímač.
- ESC je electronic speed controller, prostě a jednoduše regulátor rychlosti (motoru), w BEC znamená s integrovaným obvodem BEC.
Důležitá poznámka: YOU NEED A BEC
http://www.rccrawler.com/forum/chit-cha ... l-bec.html
Český překlad: externí BEC Vám ušetří 90 procent problémů, obzvláště u silných serv. (Mluvíme o kvalitním BECu, jako například CC BEC).
Začal bych rovnou klasickým zapojením.
- přijímač i servo jsou napájeny z regulátoru (pomocí integrovaného BECu) a pracují na stejném napětí.
- v tomto zapojení lze provozovat i regulátor bez BECu spolu s 2S LiPo pokud přijímač i servo splňují specifikace pro provoz při 7,4V+, někdy též označováno jako HV (high voltage). Obecně platí, že pokud nemá regulátor vestavěný BEC (klasický příklad je Tamiya TEU-101BK), je třeba věnovat zvýšenou pozornost, jestli připojená elektronika je schopna odolat napětí napájecí baterie.

Dále tu máme zapojení s Externím BECem
- v první variantě napájí BEC kromě serva i přijímač
- vhodné pro regulátory se slabým BECem nebo bez něj
- servo i přijímač pracují na stejném napětí
- BEC lze zapojit do kteréhokoliv volného kanálu, pozor na servisní konektory a porty pro telemetrii, přijímač by mohl být zničen, raději se podívejte do návodu ke konkrétnímu přijímači
- POZOR - nutné přerušit červený drát mezi regulátorem a přijímačem, aby nebyl přijímač napájen ze 2 zdrojů, mohlo by dojít ke zničení

Stejná elektronika, pouze jiné zapojení
- v této variantě je přijímač napájen z regulátoru a servo přes externí BEC
- lze provozovat servo i přijímač při různých napětích
- při použití Y kabelu mezi BECem, servem a přijímačem je potřeba vzít v úvahu následující:
- červený drát (+) z BECu musí být propojen jen k servu nikoliv k přijímači
- propojení BECu a serva k přijímači pomocí černého drátu (-) není pro správnou funkčnost nezbytné
- žlutý drát z BECu není nutný pro zapojení, může sloužit pro programování BECu, raději nechávám odpojení (konkrétní případy viz návod k BECu)

Další varianta odpovídá rozšíření posledního obrázku o druhou baterii.
Doporučené zapojení je na (-) větev od baterií - viz například návod ke castleBEC.
Jinak platí stejná pravidla - viz výše

PS: ještě to budu ladit, tak trochu strpení :-)
Nějaké info už tady proběhlo, ale nic komplexního vcetne obrázků.
Samozřejmě, že na internetu lze najít spoustu odkazů, ale přišlo mi dobrý mít to vše na jednom místě, s tím, že to bude zaměřeno především na modely aut a hlavně pak na scale modely, crawlery a vše co patří na toto fórum.
Počítám s tím, že by se to mohlo časem rozrůstat o další schémata. Takže se nebojte diskutovat, posílat podněty a případně opravit chyby, které se mohly vyskytnout. Zároveň bych byl rád, aby se to udrželo na nějaké obecné rovině a ne úplně ve stylu na mém defovi s reglem dsys a servem od hobbykingu...
Ještě bych poznamenal, že se jedná o pohled z amatérského modelářského hlediska. Prostě v duchu hesla modeláři sobě.
Pár poznámek:
- v nákresech používám 4-kanálový přijímač, abych ho nemusel u složitějších zapojení překreslovat
- na přijímači jsou standardně zakresleny servo řízení na CH1 a regulátor na CH2, ostatní kanály jsou využívány dle potřeby, zejména u složitějších zapojení. Můžete samozřejmě použít to, co máte k dispozici.
- motor je jen naznačen (pro zjednodušení stejnosměrný), zapojení u střídavých motorů s ohledem na přijímač a serva bude totožné.
- BEC je battery eliminator circuit, který slouží ke sražení napětí pohonných akumulátorů na napětí vhodné k napájení přijímače, serv a další elektroniky.
Při zapojení plní dvě zásadní funkce, jednak odlehčuje regulátoru, zejména při použití vysokorychlostních nebo ultrasilných serv, dále umožňuje napájet serva jiným napětím než přijímač.
- ESC je electronic speed controller, prostě a jednoduše regulátor rychlosti (motoru), w BEC znamená s integrovaným obvodem BEC.
Důležitá poznámka: YOU NEED A BEC
http://www.rccrawler.com/forum/chit-cha ... l-bec.html
Český překlad: externí BEC Vám ušetří 90 procent problémů, obzvláště u silných serv. (Mluvíme o kvalitním BECu, jako například CC BEC).
Začal bych rovnou klasickým zapojením.
- přijímač i servo jsou napájeny z regulátoru (pomocí integrovaného BECu) a pracují na stejném napětí.
- v tomto zapojení lze provozovat i regulátor bez BECu spolu s 2S LiPo pokud přijímač i servo splňují specifikace pro provoz při 7,4V+, někdy též označováno jako HV (high voltage). Obecně platí, že pokud nemá regulátor vestavěný BEC (klasický příklad je Tamiya TEU-101BK), je třeba věnovat zvýšenou pozornost, jestli připojená elektronika je schopna odolat napětí napájecí baterie.

Dále tu máme zapojení s Externím BECem
- v první variantě napájí BEC kromě serva i přijímač
- vhodné pro regulátory se slabým BECem nebo bez něj
- servo i přijímač pracují na stejném napětí
- BEC lze zapojit do kteréhokoliv volného kanálu, pozor na servisní konektory a porty pro telemetrii, přijímač by mohl být zničen, raději se podívejte do návodu ke konkrétnímu přijímači
- POZOR - nutné přerušit červený drát mezi regulátorem a přijímačem, aby nebyl přijímač napájen ze 2 zdrojů, mohlo by dojít ke zničení

Stejná elektronika, pouze jiné zapojení
- v této variantě je přijímač napájen z regulátoru a servo přes externí BEC
- lze provozovat servo i přijímač při různých napětích
- při použití Y kabelu mezi BECem, servem a přijímačem je potřeba vzít v úvahu následující:
- červený drát (+) z BECu musí být propojen jen k servu nikoliv k přijímači
- propojení BECu a serva k přijímači pomocí černého drátu (-) není pro správnou funkčnost nezbytné
- žlutý drát z BECu není nutný pro zapojení, může sloužit pro programování BECu, raději nechávám odpojení (konkrétní případy viz návod k BECu)

Další varianta odpovídá rozšíření posledního obrázku o druhou baterii.
Doporučené zapojení je na (-) větev od baterií - viz například návod ke castleBEC.
Jinak platí stejná pravidla - viz výše

PS: ještě to budu ladit, tak trochu strpení :-)