Stránka 1 z 1

Ascender two speed a overdrive

Napsal: 17.02.2017 21:38
od gweck
Ahoj, původně jsem to chtěl dát k sobě do vlákna s K10tkou, ale řekl jsem si, že by s tím mohl mít ještě někdo zkušenosti, nebo by to mohlo být inspirativní i pro jiné, tak to zevšeobecním. O co jde? Přední náprava se točí rychleji než zadní. Výhody jsou všeobecně známé (lepší zatáčení, výjezdy do kopců...) Většinou se to řeší rychlejším převodem na hrušce, ale to se mi moc nezamlouvalo, nechtěl jsem se zbavit normálního režimu, tak jsem se vydal cestou "rozpůlení převodovky". Není to můj nápad, viděl jsem to jinde, dokonce to vyrábí někdo v Itálii, ale to by mě tak nebavilo, to koupit :-D
Funguje to tak, že v normální režimu jede auto na dvojku a pokud zařadím jedničku zařadí se jen na zadní kola a na předních zůstane dvojka. Ten chlapík co to vymyslel musí být génius, já do tý rychlostky čučel půl dne než jsem to pochopil. Momentálně jsem to vyzkoušel, bez serva, to mi dorazí po neděli, maká to jak má, jenom musím objednat pomalejší motor asi 45t a přendat zadní linky (to už bude jejich třetí místo :lol: ) měli kolizi s pákou řazení.
Zítra se snad dostanu k tomu, že bych něco nafilmoval, zatím tedy pár fotek ze stavby:

Původní převodovka po vyčištění:
Obrázek

Díly dvojkvaltu:
Obrázek

Sestavenej dvojkvalt:
Obrázek
Obrázek

A tady je to hlavní, předělaná hřídel a jedno kolo:
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Hoj Z

Re: Ascender overdrive

Napsal: 17.02.2017 21:42
od maztekk
:FINE: Zdendo ty po té bedně teda opravdu toužíš :tleskam: Jsem zvědavý kolik lidí z bandy bude po prvním BBT kupovat vateru :-D

Re: Ascender overdrive

Napsal: 17.02.2017 21:49
od tomyprodejcz
Na tohle jsem se hodně těšil až to Zdenda zprovozní a už je to tady, myslím že se dobrovolně v trialu přesunu na pozici diváka :-D . Jsem zvědav na ostrý test co to dovede :FINE:

Re: Ascender overdrive

Napsal: 17.02.2017 21:49
od haiso
slovy klasika Zdenda je :arrow: mekánik,jako automekánik :arrow: https://www.youtube.com/watch?v=PI7-f4rlwzM

Re: Ascender overdrive

Napsal: 17.02.2017 21:58
od gweck
Gooldn čechyše hende :-D :-D :-D

Re: Ascender overdrive

Napsal: 17.02.2017 23:41
od stiifii
neni ten rozdil pak moc velkej? mas to nejak spocitany?

Re: Ascender overdrive

Napsal: 17.02.2017 23:45
od gweck
Spočítaný to tedy nemám, je v tom ještě dost neznámých, včetně životnosti, takže je to vlastně takový pokus. V případě nezdaru se to dá lehce překopat na dvoukvalt....

Re: Ascender overdrive

Napsal: 18.02.2017 10:28
od sWiNe
Ty jo to čumím, to vidím poprvé. Napadá mě stejná otázka, jak Stiifiiho. Ty výsledné převody by mě zajímaly, ale předpokládám, že borec už to má ozkoušené dlouhodobě.

Esli tě to zajímá, u axialu to mám takto.

Origo převody v nápravách - 2,92:1.
Moje vpředu - 2,57:1.
Moje vzadu - 3,30:1.

V praxi - předek se otočí 9x a zadek 8x. Životnost čehokoliv absolutně neposkvrněna. A je to supr, bez toho už bych nejezdil. Jako na normál expedičce jo, ale na závodech, nebo když prostě toužíš po větších výkonech, tak je to v topu 8)

Tydle úpravy se mi líbí, dobří floutci jste :BYE:

Re: Ascender overdrive

Napsal: 18.02.2017 13:45
od gweck
Ahoj, tak jsem to totálně překopal, otočil jsem hřídel, rozborku převodovky už mám nacvičenou důkladně, a tím to funguje takto: Na jedničku obě kola stejně a na dvojku zrychlí předek. Tím nemusím kupovat pomalejší motor a příjde mi to takové logičtější, že na overdrive on zrychlí předek, než aby zpomalil zadek. Ještě až příjde servo budu řešit vysílajdu, mám sanwu a ta má na třetím kanálu myslím jenom zap vyp. kdyby měla ještě pozici mezi, tak bych na neutrál měl funkci přední kola na volnoběžku, což by se mi dost líbilo z kopce :hura: No uvidíme :-p
Jinak jsem měřil poměr a je to teda poměrně výraznější, vychází to zhruba 7:4 předek/zadek, ale na druhou stranu budu to zapínat jen "v akci"
Zkusím natočit video

Tak video tady:
http://www.rajce.net/f1140129715

Re: Ascender overdrive

Napsal: 18.02.2017 15:19
od Milan3528
Teda co ty s tím vyvádíš ... No nemá to chybu. :OK:

Re: Ascender two speed a overdrive

Napsal: 03.03.2017 21:45
od gweck
Ahoj, dneska se mi podařilo nainstalovat servo a nastavit, takže to krásně funguje. Jak se dostanu ven něco nafilmuju a dám to sem, sám jsem zvědavej, zatím doma na podlaze je vidět, jak se krásně zmenšil poloměr zatáčení, no uvidím.
Abych se nenudil a proto, že se mě pár lidí ptalo na instalaci dvoukvaltu bez overdrive, tak to tu zkusím popsat. První problém je, že Vaterra dvojkvalt neprodává celek jako kit, ale musí se to nakupovat po částech, asi je to výhodné při případné poruše a nákupu n.d. ale poněkud to komplikuje první stavbu. Další průšvih je to, že na netu jsou nějaké fotonávody, ale vesměs nejsou přesné a často jsou trochu zavádějící, např. tady pěkně česky, ale taky s chybami: http://www.astramodel.cz/cz/blog/instal ... ender.html. Takže to vezmu popořadě, podle hřídelí na fotce:

Obrázek

Hřídel 1:
Nutno koupit: VTR232008 sestavení bez problémů

Hřídel 2:
Nutno koupit: VTR332009 není v návodu!!! A ještě se musí mezi kola dát vymezovací podložka pr. 4/6 s2,5mm, je součástí VTR232017 ale je asi zbytečné to kupovat, určitě jde vyrobit doma na koleni nebo trochu zaimprovizovat

Hřídel 3:
Použijeme kola co nám zbyly z H.2, ty nejvetší :lol:

Vidlička
Nutno koupit: VTR232009 a dva E-clipy (segrovky), ty se mě natrápili snad nejvíc, všude píší trojky, tak jsem je koupil v kovomatu abych ušetřil, byly velké, tak jsem objednal od Vaterry podle čísla a přišli mi......taky trojky :? Takže ať píšou kdekoli cokoli, patří tam 2,5 nebo možná i 2,3 by se vlezly

Hřídelky jsem použil původní

Mechanika řazení: VTR232007 + 2,5 samojistící matku

Ložiska jsem vesměs měl v domácích zásobách, tak popravdě ani nevím kolik a jakých jsem tam použil

Servo dle libosti, originál je miniservo cca. 4kg, VTR11000, jenom upozornuji, že některá miniserva mají menší výstupní hřídelku a pak tam nejde nasadit origo mechanika řazení se servosaverem, na větší, standartní serva se musí zbastlit držák, kloubková páka by měla jít rovnoběžně s hřídelí vidličky co jde z převodovky jinak se všechno zbytečně namáhá.

Ještě bych rád podotkl, že převodovka není z principu uzpůsobena pro řazení v klidu, ale při jízdě a ještě by měli mít kola odpor, takže žádné cvakání sevem na stole, to už jak jsem se dočetl, stálo lidi pár serv.... jde o to, že zuby na té spodní hřídelce co mají do sebe zapadnout se o sebe opřou čely, třením se roztočí na stejnou rychlost a už nezapadnou, servo to tam pořád tlačí, tlačí a jak dopadne to je asi jasné :?

Nastavení převodovky je pěkně popsané na všeobecně známém netu, tak linkuji:
http://rc.305.cz/view.php?cisloclanku=2013030002

No a teď už jen doufám, že brzy potkám pár šplhavců s dvojkvaltem nebo dokonce s rychlejším předkem :tleskam:
Hoj Z

Re: Ascender two speed a overdrive

Napsal: 04.03.2017 9:31
od haiso
jsem zvědavej Zdendo jak se to bude chovat v realitě v terénu :OK:

Re: Ascender two speed a overdrive

Napsal: 19.03.2017 15:53
od gweck
Ahoj, tak mám s rychlejším předkem už něco naježděno, konkrétně tři expe, takže nějaké poznatky už mám i když pořád se s tím učím jezdit :-p Typický příklad je prudký výjezd, co se jezdí hrabáním, na to je to bomba a nevím jak jsem bez toho mohl jezdit :FINE: ale třeba kopec co by se dal vyjet s přilepenými koly z zemi bez hrábnutí je lepší vyjet klasicky (jak říkáme "na Karla"), takže je dobré si rozmyslet ještě dole jak to půjde, jde o to, že vždycky při zapnutém overdrive jsou nějaké kola v driftu, buď přední hrabou, nebo zadní jedou smykem, tedy nejčastěji oboje najednou :-D . Kde to vysloveně škodí je boční náklon, to se kola velmi ochotně utrhnou. Rejd zatáčení je taky hodně specifická věc, už na rovině je vidět jak se při zapnutí zmenší, ale v kopci auto zahne na fleku kolem zadních kol prakticky hned, dneska mě to párkrát vypeklo proto, že jsem s tím nepočítal, prostě ve výjezdu chci zahnout jakoby nad kámen, dám plný rejda a skončil jsem buď v něm, nebo dokonce pod ním a samozřejmě v kotoulech :-D :-D :-D
Prostě myslím si, že je to věc která dost pomůže, pokud se tomu člověk bude trochu věnovat a přemýšlet u toho, ale jako nějak samospasitelný to taky není :FINE:
Jo a vyzkoušet to s tříčlánkem jsem se zatím neodvážil :-D :-D :-D
Hoj Z