CAT 972 1/14
Napsal: 23.04.2020 8:37
Přišla doba koronavirová a s ní i více volného času a tak jsem se rozhodnul popsat svoji stavbu modelu kolového nakladače v měřítku 1:14, která ve skutečnosti proběhla v průběhu roku 2018.
Protože hydraulika a pneumatika jsou jednou z částí mé profese a stavební stroje Caterpillar jsou dle mého velmi subjektivního názoru designově povedené, padla volba na CAT 972, plně funkční, v měřítku běžném pro stavební techniku a provedení „aby to něco vydrželo“. Proto je stavba kombinací zámečnické domácí výroby a 3D tisku. Na podvozek, ramena a lopatu jsem použil ocelový plech tl. 2mm a 4 mm, nápravy a disky kol jsem soustružil z duralu a mosazi, kuželové ozubené soukolí, kardany, rozvodovku, pneumatiky a motor dodalo čínské internetové tržiště, hydraulické válce a čerpadlo pochází od španělského výrobce a o díly karoserie se postarala známá 3D tiskárna českého původu.
Vše tedy začalo v konstrukčním softwaru, strávením několika desítek hodin jsem vytvořil z dostupných materiálů a informací 3D model.

V tomto prostředí jsem si pomocí animací odzkoušel přesné rozměry a vzájemnou polohu pro správný pohyb všech součástí, tak aby se nic “nepotkalo“. Navíc tento model slouží k vytvoření souborů pro 3D tisk dílů karoserie. Tato virtuální příprava se víc než vyplatí, protože předělávat již svařený podvozek, nebo ramena kvůli posunutí čepu o 1 mm, protože se ramena někde přetlačují, je potom velmi náročné.
Následně přišla fáze nákupu komponentů, výrobu hydraulických válců provádí firma ve španělsku, do formuláře e-shopu stačí zadat požadovaný rozměr a pak jen zaplatit…, zároveň jsem do košíku přidal i nezbytné součásti (čerpadlo, ventily, spojky, šroubení). Další nezbytnosti jako motor, rozvodovka, soukolí do náprav, kardany, lze objednat ze známých čínských e-shopů, nevyplatí se je totiž vyrábět doma na koleně.
Mezitím jsem se věnoval výrobě náprav a disků kol. Po doručení zásilky z Asie došlo na zkompletování náprav a rozvodů.

Protože hydraulika a pneumatika jsou jednou z částí mé profese a stavební stroje Caterpillar jsou dle mého velmi subjektivního názoru designově povedené, padla volba na CAT 972, plně funkční, v měřítku běžném pro stavební techniku a provedení „aby to něco vydrželo“. Proto je stavba kombinací zámečnické domácí výroby a 3D tisku. Na podvozek, ramena a lopatu jsem použil ocelový plech tl. 2mm a 4 mm, nápravy a disky kol jsem soustružil z duralu a mosazi, kuželové ozubené soukolí, kardany, rozvodovku, pneumatiky a motor dodalo čínské internetové tržiště, hydraulické válce a čerpadlo pochází od španělského výrobce a o díly karoserie se postarala známá 3D tiskárna českého původu.
Vše tedy začalo v konstrukčním softwaru, strávením několika desítek hodin jsem vytvořil z dostupných materiálů a informací 3D model.
V tomto prostředí jsem si pomocí animací odzkoušel přesné rozměry a vzájemnou polohu pro správný pohyb všech součástí, tak aby se nic “nepotkalo“. Navíc tento model slouží k vytvoření souborů pro 3D tisk dílů karoserie. Tato virtuální příprava se víc než vyplatí, protože předělávat již svařený podvozek, nebo ramena kvůli posunutí čepu o 1 mm, protože se ramena někde přetlačují, je potom velmi náročné.
Následně přišla fáze nákupu komponentů, výrobu hydraulických válců provádí firma ve španělsku, do formuláře e-shopu stačí zadat požadovaný rozměr a pak jen zaplatit…, zároveň jsem do košíku přidal i nezbytné součásti (čerpadlo, ventily, spojky, šroubení). Další nezbytnosti jako motor, rozvodovka, soukolí do náprav, kardany, lze objednat ze známých čínských e-shopů, nevyplatí se je totiž vyrábět doma na koleně.
Mezitím jsem se věnoval výrobě náprav a disků kol. Po doručení zásilky z Asie došlo na zkompletování náprav a rozvodů.